شناسهٔ خبر: 75425022 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان داور طرح‌های دانش‌آموزی «دانوا ۲۰۲۵» می‌شوند

نشست خبری چهارمین دوره رویداد ملی فناورانه دانش‌آموزی «دانوا ۲۰۲۵» در پارک فناوری پردیس برگزار شد. مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس و دبیر این رویداد، از آغاز روند داوری طرح‌های دانش‌آموزی با حضور مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و هدف اصلی این دوره را «ارزش‌گذاری خلاقیت‌های مبتنی بر آموزش‌های پایه و پرورش نسل نوآور آینده کشور» عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، سجاد عباسی فشمی، در نشست خبری چهارمین دوره رویداد ملی فناورانه دانش‌آموزی «دانوا ۲۰۲۵»، گفت: این دوره از رویداد با شعار دانش‌آموز نوآور از ۲۷ تا ۲۹ آبان‌ماه در منطقه بین‌المللی نوآوری و پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. هدف ما این است که بر پایه دروس و محتوای آموزشی مدارس، خلاقیت‌های دانش‌آموزان را شناسایی و ارزش‌گذاری کنیم. در این رویداد، دانش‌آموزان می‌آموزند چگونه با بهره‌گیری از دانسته‌های پایه؛ محصول، خدمت یا نوآوری تازه‌ای خلق کنند.

وی افزود: در تلاش هستیم از طریق دانوا، امیدآفرینی کنیم و فرصت تمرین برای دانش‌آموزان فراهم آوریم تا در آینده به سرمایه‌های دانشی در کشور و نیروی متخصص شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند.

عباسی فشمی با اشاره به روند برگزاری چهارمین دوره رویداد « دانوا ۲۰۲۵» گفت: ثبت‌نام رویداد از ۱۵ مهرماه از طریق پایگاه اینترنتی دانوا آغاز شده و تاکنون بیش از ۲ هزار طرح و اثر از سراسر کشور دریافت کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت ثبت‌نام در ۸ آبان‌ماه، این رقم از ۵ هزار طرح فراتر رود.

او ادامه داد: پس از اتمام ثبت‌نام، مرحله غربالگری اولیه در هر استان با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌شود. آثاری که واجد شرایط لازم باشند، به مرحله داوری منطقه‌ای می‌رسند و پس از آن، آثار منتخب به دبیرخانه مرکزی رویداد دانوا در پارک فناوری پردیس ارسال خواهند شد. پیش‌بینی ما مشابه سال گذشته، انتخاب حدود ۳۰۰ طرح برگزیده برای بخش نمایشگاهی است.

به گفته دبیر رویداد دانوا، دانش‌آموزان منتخب دو هفته پیش از برگزاری نمایشگاه، در دوره‌های آموزشی توانمندسازی ۲۰ ساعته شرکت می‌کنند تا مهارت‌های ارائه، معرفی مؤثر طرح‌ها و نحوه تعامل حرفه‌ای در محیط نمایشگاهی را بیاموزند.

وی با اشاره به استقبال گسترده دانش‌آموزان از رویداد‌های پیشین گفت: سال گذشته بیش از ۱۱ هزار دانش‌آموز از نمایشگاه دانوا بازدید کردند. این بازدید‌ها نقش مشوقی برای دیگر دانش‌آموزان دارد تا خلاقیت‌های خود را شکوفا کرده و در دوره‌های بعدی مشارکت کنند. در کنار بخش نمایشگاهی، مجموعه‌ای از برنامه‌های جانبی از جمله کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌ها، پنل‌های انتقال تجربه و نمایش‌های علمی که برای دانش‌آموزان بسیار جذاب است،‌ برگزار می‌شود.

دبیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس، همچنین از برگزاری رقابت «داراب‌کاپ» در حاشیه نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: دانش‌آموزان فعال در حوزه رباتیک در این رقابت شرکت می‌کنند و فینال مسابقات رباتیک دانش‌آموزی در زمان برگزاری دانوا برگزار خواهد شد.

عباسی فشمی با اشاره به طرحی تازه برای حمایت از ایده‌های برگزیده گفت: با همکاری بخش خصوصی، برنامه‌ای با عنوان طرح کسب‌وکار نوجوان یا TeenX طراحی شده است. در قالب این برنامه، دانش‌آموزانی که طرح‌های آنها به مرحله نهایی راه پیدا می‌کند، یک دوره یک‌ساله آموزشی و حمایتی را برای توسعه ایده و تبدیل آن به محصول واقعی طی خواهند کرد. در پایان این دوره، آثار برتر در بخش ویژه‌ای از نمایشگاه سال آینده به نمایش گذاشته خواهند شد.

به گفته عباسی فشمی در جریان برگزاری این رویداد، از کارت سفیر فناوری رونمایی خواهد شد و این کارت ویژه دانش‌آموزانی است که علاقه‌مند به فعالیت مستمر در حوزه فناوری و همکاری با پارک فناوری پردیس و معاونت علمی هستند. این سفیران در طول سال، نمایندگان فعال جریان ترویج علم و فناوری در مدارس خواهند بود.

عباسی فشمی در ادامه به حوزه‌های تخصصی داوری اشاره کرد و گفت: طرح‌ها در ۱۰ حوزه تخصصی شامل برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی، برق و الکترونیک، مکانیک، رباتیک، شیمی، امنیت سایبری، حمل‌ونقل، محیط‌زیست، و صنایع نرم و خلاق مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. داوری آثار در هر حوزه با حضور مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان مرتبط انجام می‌شود تا دانش‌آموزان بازخوردی واقعی از فضای فناوری کشور دریافت کنند.

مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس و دبیر این رویداد،‌ خاطرنشان کرد:  در استان‌های کمتر برخوردار نیز اطلاع‌رسانی گسترده انجام شده و طرح‌های دریافتی از سراسر کشور پوشش‌دهنده همه استان‌هاست. با تکیه بر این مشارکت ملی، دانوا ۲۰۲۵ به بستری برای رشد و پرورش استعداد‌های خلاق دانش‌آموزی در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شده است.

انتهای پیام/