با وجود کسب جوایز متعدد ۳۶ فیلم مهم سال ۲۰۲۴ از سوی اسکار نادیده گرفتهشدند و جایگاهی در فهرست نود و هفتمین دوره آکادمی به دست نیاوردند.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ برایفیلمهایی مانند «امیلیا پرز» که با کسب ۱۳ نامزدی پیشتاز شد و رکورد بیشتریننامزدی برای یک فیلم غیرانگلیسی زبان را به نام خود کرد، «شرور» با ۱۰ نامزدی و«بروتالیست» با ۱۰ نامزدی خیلی خوشایند بود. «یک ناشناخته کامل هم با کسب ۸نامزدی حال خوبی به دست آورد، اما مثل همیشه، دهها فیلم مورد تحسین منتقدانبدون یافتن جایگاهی در این فهرست از دور رقابت خارج شدند.
فهرست ورایتی از فیلمهای بزرگی که توسط اسکار ۲۰۲۵ رد شدند را در زیر ببینید.
«چالشگران» ساخته لوکا گوادانینو تنها در بخش موسیقی اسکار نامزد شد. اوونگیلبرمن منتقد ورایتی این فیلم را بهترین فیلم ۲۰۲۴ خوانده بود.
«فیوریوسا» ساخته جورج میلر در حالی نادیده گرفته شد که «مد مکس: جادهخشم» ۱۰ نامزدی اسکار به دست آورده بود. این فیلم در بین منتقدان حتی بسیارشایستهتر از فیلم قبلی بود.
«حقایق سخت» ساخته مایکل لی با وجود اینکه ماریان جین–باپتیست بازیگر آن بهعنوان بهترین بازیگر زن سال از سوی انجمن منتقدان نیویورک و لسآنجلس انتخابشد و در همین بخش نامزدی بفتا را هم به دست آورد، از سوی اسکار کاملاً نادیدهگرفته شد.
«همه آنچه ما به عنوان نور تصور میکنیم» ساخته پایال کاپادیا که برنده جایزه بزرگجشنواره فیلم کن شد، اما با ناباوری از سوی هند به بخش بینالمللی اسکار معرفینشد، با وجود اینکه در بخش کارگردانی نامزدی گلدن گلوب را کسب کرد و در بسیاریاز فهرست جوایز سال جای داشت، در اسکار جایگاهی به دست نیاورد.
«کوییر» با بازی دنیل گریک ساخته لوکا گوادانینو به طور کل نادیده گرفته شد درحالی که گریک برای بازیاش از سوی منتقدان تحسین شد.
«دختر بچه» ساخته دلهرهآور هالینا رین که نیکول کیدمن برای بازی در آن به عنوانبهترین بازیگر زن جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد و نامزدی گلدن گلوب را کسب کرد،در اسکار دیده نشد.
فیلم ترسناک «بدعت گذار» یا «هرتیک» نه در بخش بهترین فیلمنامه اوریجینال و نهدر بخش بهترین بازیگر مرد برای هیو گرانت نامزد اسکار نشد، هر چند نامزدی گلدنگلوب و بفتا را به دست آورد.
«ساتردی نایت» ساخته جیسون رایتمن که از آن به عنوان یک نامه عاشقانه به برنامهتلویزیونی شبانه آمریکا یاد شده و البته آنقدر انتقادی است که تقریباً این برنامه را بهکشتن داده است، هم توجه اسکار را جلب نکرد.
«نی کپ» ساخته ریچ پپیات که به عنوان نماینده ایرلند به اسکار معرفی شد و دربارهیک گروه مشهور موسیقی سه نفره به همین نام است و ۱۴ نامزدی در جوایز فیلممستقل بریتانیا کسب کرد و عنوان بهترین فیلم را به دست آورد، هم دیده نشد.
«مرز سبز» ساخته آکنیشکا هالند از لهستان، درامی درباره مهاجران است کهداستانش در مرز لهستان–بلاروس رخ میدهد و نشان دهنده بحران مهاجران دربلاروس است و با موجی مثبت از نقدهای اجتماعی روبه روشد.
«از پایان دنیا خیلی انتظار نداشته باش» ساخته رادو جاد یک طنز درخشان که چندینجایگاه در فهرستهای ۱۰ گروه منتقدان سینمایی به دست آورد، حتی در بخشفیلمنامه اسکار هم دیده نشد. این کارگردان رومانیایی داستان زنگی آنلاین یک دستیارتولید کم درآمد در بخارست را تصویر کرده است.
«اتاق بغلی» اولین فیلم انگلیسی زبان پدرو آلمادوار که برنده جایزه بهترین فیلمجشنواره فیلم ونیز شد و تیلدا سوینتون برای آن نامزدی گلدن گلوب را کسب کرد و ازسوی پیتر دبروژ منتقد ورایتی به عنوان نهمین فیلم برتر سال شناخته شد، اما اسکارتوجهی به آن نداشت.
«درس پیانو» ساخته مالکوم واشینگتن با بازی ساموئل ال جکسون و جان دیویدواشینگتن در اقتباسی از آگوست ویلسون، با وجود تحسین منتقدان و نامزدی در جوایزانجمن بازیگران برای دانیل ددوایلر در بخش بازیگر زن مکمل، در اسکار دیده نشد. اینفیلم زندگی خانواده چارلز را در سال ۱۹۳۶ در دوران پس از رکود بزرگ دنبال می کند.
«دیدی» ساخته شان وانگ سال گذشته برنده جایزه تماشاگران بخش آمریکا درجشنواره ساندنس شد، اما با وجود تحسین منتقدان و نامزدی جایزه اسپیریت برایجوآن چن و … به اندازه کافی برای اسکار سر و صدا نکرد. این فیلم با تمرکز بر یک پسر۱۳ ساله آمریکایی تایوانی ساخته شده که سال ۲۰۰۸ در دوران نوجوانی ناخوشایند خودبه سر می برد.
کمدی «بین معابد» ساخته ناتان سیلور، امسال برای کارول کین جایزه بهترین بازیگرنقش مکمل زن را از حلقه منتقدان فیلم نیویورک به ارمغان آورد.
«سه دخترش» درام خانوادگی تحسینشده ازازل جیکوبز یکی از بهترین گروههایبازیگری سال را داشت و کری کون، الیزابت اولسن و ناتاشا لیون در نقش سه خواهریکه در آپارتمانی در شهر نیویورک گرد هم میآیند تا از پدر بیمار خود مراقبت کنند در آنبازی کردهاند.
«هیتمن» با وجود بازی کاریزماتیک گلن پاول که فیلم ریچارد لینکلیتر را در نتفلیکسبه یک فیلم محبوب بدل کرد و نامزدی گلدن گلوب را برای این بازیگر به ارمغان آورد، باالهام از یک داستان واقعی، درباره یک افسر پلیس مخفی نیواورلئان است که برایدستگیری مشتریانش وانمود میکند یک قاتل قراردادی است.
«جنگ داخلی» الکس گارلند حداقل باید مدعی جایزه اسکار برای بهترین صدا میشد،حتی اگر برای بازی کرستن دانست در نقش یک عکاس جنگی خسته که در آمریکایجنگ زده سفر میکند دیده نمیشد.
«جوکر مردم» ساخته ورا درو نامزد جوایز گاتهام و اسپیریت شد، اما اسکار به چنینفیلمهای مستقل جسورانهای توجه ندارد.
«انواع مهربانی» یورگوس لانتیموس با بازی اما استون که با فیلمهای «سوگلی» و«بیچارهها» در اسکار به خوبی دیده شدند و فیلم آخر جایزه بهترین بازیگر زن را برایاستون به ارمغان آورد، در سومین همکاری خود با وجود اینکه جسی پلمونز جایزهبهترین بازیگر مرد جشنواره کن را دریافت کرد و نامزدی گلدن گلوب را به دست آورد،شاید برای رای دهندگان آکادمی بسیار تاریک و پیچیده بود.
«دوچرخه سواران» جف نیکولز که از سوی پیتر دبروژ ورایتی به عنوان سومین فیلمبرتر سال ۲۰۲۴ معرفی شد، از سوی اسکار نادیده گرفته شد.
در «رقص فانتزی» لیلی گلادستون که برای «قاتلان ماه کامل» نامزد اسکار شد، بههمان اندازه خوب ظاهر شده، اما این درام مستقل جذاب به عنوان یک تریلر جنایی نیزجایی در فهرست اسکار نیافت.
«هیئت منصفه شماره ۲» شاید آخرین شانس کلینت ایستوود برای کسب افتخار دراسکار بود، زیرا به عنوان آخرین تلاش وی در کارگردانی معرفی شده است. نمونهایدیگر از شیفتگی طولانی مدت فیلمساز ۹۴ ساله به گناه، عدالت و محدودیتها.
«سیاره جانت» ساخته آنی بیکر، نمایشنامهنویس، جایزه بهترین فیلم اول را از حلقهمنتقدان فیلم نیویورک برای سازندهاش به ارمغان آورد.
«من درخشش تلویزیون را دیدم» جین شوئنبرون که یکی از محبوبترین فیلمهایمنتقدان بود و در جوایز گاتهام و جوایز اسپیریت چندین نامزدی کسب کرد، شاید برایآکادمی سنتی اسکار بیش از حد سورئال و جاهطلبانه بود.
مگان پارک که برای «الاغ من قدیمی» نامزدی جوایز انجمن کارگردانها را به دستآورد، میتوانست حداقل یکی از رقبای فیلمنامه اسکار باشد.
جون اسکوئیب میتوانست در ۹۴ سالگی به مسنترین نامزد اسکار تبدیل شود، اگررایدهندگان آکادمی به «تلما» فیلم مورد علاقه ساندنس، علاقه نشان میدادند. اونقش زن سالخوردهای را بازی میکند که برای یافتن کلاهبرداری تلفنی، از خانهسالمندان فرار میکند.
«شیمر» (La Chimera) فیلم مسحورکننده آلیس رورواچر با بازی جاش اوکانر دربارهگروهی از دزدان گورستان در ایتالیا، از فیلمهای محبوب منتقدان و فوقالعادهانعطافپذیر و شیطنتآمیز خوانده شد.
«عشق زخم میزند» تریلر جنایی رز گلس حتماً برای رای دهندگان آکادمی خیلی خشنو عجیب و غریب بود. کریستن استوارت در این فیلم در نقش صاحب یک باشگاهورزشی محلی در آمریکای مرکزی بازی کرده که داستان عاشقانهاش با قتل به پایان میرسد.
«نظم» اثر جاستین کورزل یک فیلم مستند انفجاری درباره جنبش مدرن برتری طلبانهسفیدپوستان آمریکایی در دهه ۱۹۸۰ است. علیرغم اینکه جود لاو بهترین عملکرددوران حرفهای خود را ارائه کرد، این فیلم در این فصل اسکار همچنان نادیده باقیماند.
سیرشا رونان به لطف «پیشی گرفتن» ساخته نورا فینگشیت نامزدی بفتا بهترینبازیگر زن را به دست آورد، اما در رقابت اسکار دیده نشد.
«زن» برنده ۳ جایزه فیلم مستقل بریتانیا، فیلم هیجانانگیزی که نامزد جایزه گاتهامشد، جایی در میان نامزدهای اسکار به دست نیاورد.
«خوب» نامزد گاتهام درامی است درباره نوجوانی که با پدرش و دوستش به یک سفربا کولهپشتی میروند، فیلمی لطیف درباره بزرگ شدن هم به مذاق اسکاری ها خوشنیامد.
«نور شبح» نامزد جوایز گاتهام و اسپریت داستان یک کارگر ساختمانی را روایت میکندکه به طور غیرمنتظرهای به نمایش «رومئو و ژولیت» در یک تئاتر محلی میپیوندد کهپیامدهای مهمی بر رابطه او با خانوادهاش دارد.
«غیرقابل توقف» داستان واقعی آنتونی روبلز (جارل جروم) را روایت میکند که با یکپا به دنیا آمد، اما با سختیها مبارزه کرد تا در تیم کشتی ایالت آریزونا جایگاهی کسبکند. رویاهای روبلز با کمک عشق و حمایت بی دریغ مادر فداکارش جودی (جنیفر لوپز) و تشویق مربیانش محقق شد.
«آتش درون» حاصل اولین کارگردانی بلند ریچل موریسون با فیلمنامهای نوشتهجنکینز برنده اسکار است که نامزدی جوایز گاتهام و اسپریت را به دست آورد. بازیمسحورکننده رایان دستینی در نقش اصلی با تحسین منتقدان روبهرو شد.