شناسهٔ خبر: 69846188 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

تأثیر عمیق رابطه معلم و دانش‌آموز بر رشد اجتماعی و تحصیلی

رابطه میان دانش‌آموز و معلم در سال‌های ابتدایی به سود بلندمدت می‌انجامد: این روابط تأثیر زیادی بر موفقیت تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دارند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رابطه میان دانش‌آموز و معلم در سال‌های ابتدایی به سود بلندمدت می‌انجامد: این روابط تأثیر زیادی بر موفقیت تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دارند.
به گزارش انتخاب و به نقل از هلث دی؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برقراری روابط خوب با معلمان در سال‌های ابتدایی می‌تواند تأثیرات بلندمدتی داشته باشد.
آریا انصاری، پژوهشگر و استاد رشته آموزش و علوم انسانی دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: این ارتباطات اولیه نه تنها بر پیشرفت تحصیلی بلکه بر رشد اجتماعی و عاطفی و همچنین مهارت‌های اجرایی که برای موفقیت آموزشی حیاتی هستند، تأثیر می‌گذارند.
 
او و تیمش به بررسی داده‌های یک مطالعه بلندمدت از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی که در سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۱ شروع شده بود پرداختند. در حالی که این مطالعه شامل داده‌هایی از تجربیات خانه و مدرسه کودکان تا کلاس پنجم بود، تمرکز این بررسی بر دانش‌آموزان تا کلاس سوم بود، زیرا معلمان کلاس‌های چهارم و پنجم گزارشی از روابط خود با دانش‌آموزان نداشتند.
 
این مطالعات نشان می‌دهند که معلمان در سال‌های ابتدایی باید روابط قوی و بدون تعارض با دانش‌آموزان برقرار کنند. انصاری از مدیران مدارس و والدین خواسته است تا با معلمان همکاری کنند تا این روابط را پرورش دهند. روابطی که از پیش‌دبستانی شروع می‌شود، تا پایان کلاس سوم ادامه پیدا کرده و می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر رشد و یادگیری کودک داشته باشد.
 
انصاری در بیانیه‌ای گفت: آنچه بیشتر از همه تعجب‌آور بود، ثبات این یافته بود که روابط معلم و دانش‌آموز برای دامنه وسیعی از نتایج، چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت، تأثیرگذار است.
 
در حالی که همه کودکان از روابط نزدیک با معلمان خود بهره‌مند شدند، پژوهشگران اشاره کردند که دختران در مواجهه با تعارض و کمبود نزدیکی با معلمان، از پسران بیشتر از لحاظ اجتماعی آسیب می‌بینند.
انصاری از معلمان خواسته است تا دانش‌آموزان را به برقراری ارتباط باز و گوش دادن فعال تشویق کنند. برای ساخت روابط قوی، معلمان باید احساسات کودکان را تأیید کرده و همکاری را تشویق کنند. همچنین بر اساس این مطالعه، ایجاد علاقه‌مندی‌های فردی در دانش‌آموزان به تقویت روابط کمک می‌کند.
 
این پژوهش نقطه شروعی برای بررسی چگونگی شکل‌گیری یادگیری از طریق ابعاد مختلف روابط معلم و دانش‌آموز است و چگونگی تفاوت این روابط در جوامع و شرایط مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
 
لینک کوتاه کپی لینک