شناسهٔ خبر: 69830895 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مدارس سمنان با ایجاد میز گفت‌وگو دانش‌آموزان حقیقت‌جو تربیت کنند

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان گفت: دانش‌آموزان در مدارس استان با ایجاد میز گفت‌وگو باید حقیقت‌جو تربیت شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،سیدجمال وزیری در نخستین دوره توانمندسازی مدیران مدارس هیات‌امنایی سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری، افزود: یکی از اشکالات نظام آموزشی کشور کمرنگ‌شدن فرهنگ گفت‌وگو است که در صورت توسعه آن، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: مدارس هیات‌امنایی از مدارس برگزیده و خاص در استان به‌شمار می‌روند و راه‌اندازی نیمکت یا میز گفت‌وگو در مدارس، عامل رفع بسیاری از چالش‌ها است.

وی با بیان اینکه امروز باید پایان سلطه‌گری آموزش را در نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد: ادامه داد: نظام تعلیم و تربیتی باید از شیوه غربی و معلم‌محوری خارج شود و به سمت مدرسه‌محوری حرکت کرد.

این مسوول با بیان اینکه مدیر موفق کسی است که فرهنگ گفت‌وگو را بین دانش‌آموزانش، توسعه و ترویج دهد و زودتر از آن‌ها در مدرسه حاضر شود، افزود: مدرسه محل تبلور و تخلیه هوش هیجانی دانش‌آموزان و مکانی برای اظهار عقیده و نظر است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان را باید با واقعیت‌ها روبه‌رو کرد تا حقیقت‌جو تربیت شوند و فرصت اظهار عقیده را داشته باشند.

وزیری به نقش مهم مدیران مدارس اشاره و اضافه کرد: مدیر در مدرسه نقش تسهیل‌گر و محرک دارد و باید در امور بهداشتی از مشارکت دانش‌آموزان بهره گیرد تا فردی مسئولیت‌پذیر و کارساز تحویل جامعه دهد؛ نه این‌که نسبت به موضوعات پیرامونش بی‌تفاوت باشد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، مدرسه شبیه مزرعه است و باید مدیران و معلمان، ارتباط دوستانه با دانش‌آموزان برقرار کنند و به ثمر نشستن آن‌ها را به تماشا بنشینند؛ چون مدرسه اداره نیست و اداری کردن آن هم به‌هیچ عنوان درست نیست.

وی آموزش و پرورش را بستر مناسب برای احیا فضائل انسانی و مدرسه را محل ایجاد تفاوت‌ها دانست و گفت: رفتار با دانش‌آموزان در مدارس باید باغبانانه باشد. بر مبنای «دانش‌مندی را بمان و بینش‌مندی پیش‌گیر» باید برای به اوج فرهیختگی و فهمیدگی رساندنِ دانش‌آموزان تلاش شود.این مسوول عصر کنونی را دوره شکوفایی هوش هیجانی و انرژی خردجمعی، عقلانیت کلامی و رفتاری، تبدیل جهان‌گیری به جهان‌داری، عصر رواداری، خودباوری، دگراندیشی و دگرباشی دانست و افزود: سلطنت مهارت و تبدیل دارایی‌ها به سرمایه، خودباوری، تبدیل داده‌ورزی به مهارت‌ورزی و شناخت اسلحه‌های جنگ نرم امروز بیش از هر زمانی برجسته است و ضرورت دارد تا از مدرسه‌سازی به مدرسه‌داری برسیم.مدیرکل آموزش و پرورش سمنان افزود: توجه به آسیب‌های دانش‌آموزان وظیفه مدیران مدارس است و هنر معلمی بین هنرهای دنیا فراهنر محسوب می‌شود و معلم باید فرزندپروری کند و دانش‌آموزانی کُندباور تربیت کند؛ نه زودباور که هرچه دیده و شنیده سریع بپذیرد.

استان سمنان حدود ۱۳۳ هزار دانش آموز در بیش از یک‌هزار واحدآموزشی دارد.