شناسهٔ خبر: 68562123 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

چرا تبخال می‌زنیم و چطور باید از شر آن خلاص شویم؟

چرا تبخال می‌زنیم و چطور باید از شر آن خلاص شویم؟

تبخال هم ظاهر ما را تحت تاثیر قرار می‌‎دهد؛ هم باعث درد و سوزش می‌شود، در این مطلب سراغ نکات تغذیه‌ای برای مقابله با آن رفته‌ایم

صاحب‌خبر -

زندگی سلام: تبخال هم ظاهر ما را تحت تاثیر قرار می‌‎دهد؛ هم باعث درد و سوزش می‌شود، در این مطلب سراغ نکات تغذیه‌ای برای مقابله با آن رفته‌ایم

در صورتی که با تبخال کاری نداشته باشید، علایم ظاهری‌اش بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود پیدا می‌کند اما در این مدت سبب قرمزی پوست، درد، سوزش و البته خجالت‌زدگی فرد برای حضور در اجتماع می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن روش‌هایی طبیعی برای درمان این مشکل هستند. هرچند برخی از دارو‌های طبیعی برای درمان آثار تبخال وجود دارند، عامل ویروسی که سبب ایجاد تبخال می‌شود، به لحاظ حقیقی از بین نمی‌رود. در صورتی که بتوانید عواملی را که سبب بروز و ایجاد تبخال می‌شوند، شناسایی کنید به احتمال قوی می‌توانید از بروز تبخال جلوگیری کنید. به گزارش «روزیاتو»، تقویت سیستم ایمنی بدن با داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، تغییر سبک زندگی و احتیاط بیشتر در زمانی که به تبخال دچار شده‌اید، از مهم‌ترین عوامل کنترل و درمان تبخال به شمار می‌رود.

مواد غذایی مفید برای درمان تبخال

۱- مواد مغذی

اولین قدم برای درمان تبخال افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. برای این منظور باید از مواد مغذی بیشتری استفاده کنید. با اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی خود تا جای ممکن جلوی ویروس تبخال را خواهید گرفت.

۲- مواد غذایی سرشار از لیزین

این آمینواسید از تکثیر ویروس تبخال جلوگیری می‌کند. حبوبات، ماهی، بوقلمون، مرغ و سبزیجات حاوی لیزین هستند.

۳- سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ

این نوع از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل کاروتنوئید‌ها (که در هویج یافت می‌شود)، بیوفلاونوئید‌ها و ویتامین C هستند که به از بین بردن جای زخم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می‌کنند.

۴- ماهی

ماهی یکی از مهم‌ترین منابع تامین کننده امگا ۳ برای بدن است که به درمان التهاب و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند.

۵- پروتئین

افرادی که دچار تبخال می‌شوند، برای کوتاه کردن طول درمان به پروتئین بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل باید از مواد غذایی سرشار از پروتئین همچون ماهی‌های غیر پرورشی، مرغ و گوشت قرمز کم چرب استفاده کنند و در هر وعده غذایی ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت کنند.

۶- زینک

زینک (روی) برای انجام واکنش‌های شیمیایی‌ که به ترمیم و محافظت از بدن در برابر ویروس و عفونت‌ها کمک می‌کنند، ضروری است. استفاده از زینک به صورت موضعی روی پوست برای درمان تبخال مفید است. البته دریافت زینک با مصرف پروتئین می‌تواند در فرایند بهبود نیز تاثیر بگذارد. خوراکی‌هایی مانند جگر، گوشت گاو، آجیل و سبزیجاتی مثل اسفناج سرشار از زینک هستند.

خوراکی‌های مضر برای تبخال

۱- قند و شکر افزودنی

ضعف در سیستم ایمنی و بد‌تر شدن التهابات از جمله مضرات شکر و قندی است که در فرایند تولید به مواد غذایی افزوده می‌شود. شکر و قند را می‌توان در نوشابه، اسنک‌ها و مواد خوراکی مانند ماست، غلات صبحانه، شکلات‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و... پیدا کرد.

۲- خوراکی‌های فرآوری شده

بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده حاوی روغن‌های هیدروژنه هستند و باعث ضعف دستگاه ایمنی می‌شوند. این گونه مواد غذایی سبب بروز آلرژی و حساسیت خواهند شد و به جز کالری خاصیت دیگری ندارند.

۳- مواد غذایی اسیدی

این مواد سبب افزایش خارش پوست و همچنین افزایش درد در قسمتی که تبخال ظاهر شده است، می‌شود. بهتر است در مواقعی که دچار تبخال هستید، از مصرف گوجه فرنگی، پرتقال، سرکه و سایر مرکبات اجتناب کنید.

درمان درد ناشی از زخم‌ها

1- زخم‌ها را باز نکنید تا بتوانید از شیوع آن‌ها در سراسر بدن جلوگیری کنید و بعد از تماس با زخم ها دست‌های خود را بشویید.

2- کسی را نبوسید و از وسایل مشترک استفاده نکنید. از به اشتراک گذاشتن رژ لب و سایر لوازم آرایشی خودداری کنید.

3- هنگامی که زخم بهبود پیدا کرد، حتما مسواک خود را عوض کنید،زیرا احتمال دارد ویروس روی مسواک باقی مانده باشد و دوباره مشکل ایجاد کند.

4- برای کاهش حساسیت از صابون‌های طبیعی و آب گرم استفاده کنید.

5- برای رفع درد از کرم‌های ضد خارش یا وازلین استفاده نکنید.

6- اگر درد دارید، یک حوله گرم روی ناحیه‌ای که تبخال ظاهر شده است، بگذارید یا دوش آب گرم بگیرید.

برچسب‌ها:

نظر شما