شناسهٔ خبر: 68417907 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار خواندنی ها و دیدنی ها

گاوی که خودش را لیس می‌زند؛ مجسمۀ 14 هزارساله‌ای که در یک غار کشف شد

این حکاکی کوچک ۱۴۰۰۰ سال پیش توسط گروهی از شکارچیان ساخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرادید، این اثر، تندیسی از یک گاومیش کوهان‌دار است که حیوان را در حال لیسیدن پهلویش نشان می‌دهد؛ به همین دلیل باستان‌شناسان نام آن را «گاومیشی که جای نیش حشره را لیس می‌زند» گذاشته‌اند. این تندیس در منطقۀ سنت ریمز فرانسه پیدا شده است و زمان ساخت آن تقریباً ۱۴۰۰۰ سال پیش است. 

این کنده‌کاری ماقبل تاریخ که داخل غاری در فرانسه کشف شده، یک گاومیش کوهان‌دار دشتی (Bison priscus) است که اکنون منقرض شده است. به گفته بنیاد برادشاو، این تندیس از یک تکه شاخ گوزن شمالی ساخته شده که قبلاً به عنوان پرتاب‌کننده نیزه برای شکار کاربرد داشته است. 

این تندیس با وجود اندازه کوچک (تقریباً ۱۰.۵ سانتیمتر عرض) جزئیات دقیق زیادی دارد، از جمله موهای ریز حک شده روی بدن حیوان و یک جفت شاخ که از سرش بیرون زده و به این اثر کیفیتی واقعی داده است. 

باستان‌شناسان این دست‌سازه را به ماگدالنیان نسبت می‌دهند؛ فرهنگی پارینه‌سنگی که بین ۲۳۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ سال پیش در اروپا در آخرین عصر یخبندان وجود داشت. به گفته موزه تاریخ طبیعی لندن، این مردم به خاطر آثار هنری استادانه‌شان، از جمله نقاشی‌های غار با زغال چوب و حکاکی‌هایی با استفاده از ابزارهای سنگی و استخوانی، شهرت داشتند. 

آن‌ها نه تنها صنعتگران کاربلد بودند، بلکه شکارچیان ماهری نیز بودند که روی شکار اسب و گاومیش کوهان‌دار تمرکز داشتند. محققان معتقدند از آنجا که غذا فراوان بوده، اعضای این فرهنگ زمان کافی برای تمرکز روی فعالیت‌های دیگر، از جمله هنر داشتند. 

این دست‌سازه در حال حاضر در موزه ملی ماقبل تاریخ در لِز اِزی (Les Eyzies) فرانسه نگهداری می‌شود.

یاشار سلطانی بیوگرافی یاشار سلطانی

نظر شما