شناسهٔ خبر: 68368769 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بررسی انواع سردرد و دلایل ایجاد آنها

صاحب‌خبر -

سردرد قادر است حسابی شما را کلافه کرده و روزتان را تحت تاثیر قرار دهد. هرچند اگر با انواع سردرد آشنا شوید و دلایل ایجاد آنها را بشناسید، شاید بتوانید آرامش پیدا کنید.

حتما برای شما هم پیش آمده که پس از یک سردرد طولانی و اذیت‌کننده سراغ گوگل بروید. در این مرحله پس از جستجو انواع سردرد و دلایل ایجاد آنها با نتایج وحشت‌آوری مواجه خواهید شد. نتایجی که در سایت‌های پزشکی و سلامت وجود دارند می‌توانند شما را متقاعد کنند که مرگتان نزدیک است یا اینکه سردرد نشانه یک بیماری وحشتناک و بسیار سخت است.

نگاهی به 5 مورد از رایج‌ترین انواع سردرد در جهان

ما نخواهیم ادعا کنیم که سردرد یک مسئله ساده و پیش‌پا افتاده است، زیرا در بسیاری از مواقع می‌تواند بخشی از یک بیماری مهم باشد. همچنین دلایل ایجاد سردرد آنقدر گسترده است که توضیح همه آنها می‌تواند به چاپ یک کتاب منجر شود. به همین‌خاطر امروز صرفا می‌خواهیم به ۵ مورد از رایج‌ترین انواع سردرد و دلایل ایجاد آنها بپردازیم. سردردها در دو دسته قرار می‌گیرند. سردردهای اولیه معمولا به‌خودی خود ایجاد می‌شوند؛ اما سردردهای ثانیه نشانه یک مشکل دیگر هستند.

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی رایج‌ترین نوع سردرد اولیه در جهان محسوب می‌شوند. در واقع اکثر ما ممکن است در طول روز این مدل سردرد را تجربه کنیم. یک درد یکنواخت که عمدتا در قسمت جلویی سر و یا پشت گردن احساس می‌شود. انگار که یک دستمال را محکم دور سر خود پیچیده‌اید.

انواع سردرد انواع سردرد

دلیل اصلی ایجاد سردرد تنشی مشخص نیست. این مدل سردرد می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی استرس زیادی و مشکلات خواب به سردرد منجر می‌شود و گاهی حتی نگه داشتن طولانی سر در یک حالت مشخص می‌تواند سبب ایجاد سردرد تنشی گردد.

در گذشته دانشمندان تصور می‌کردند که این مدل سردردها به‌خاطر فشار به ماهیچه‌های گردن، شانه‌ها و سر ایجاد می‌شوند. گرچه مقالات جدید منتشر شده در اخبار علمی عمدتا افزایش مواد شیمیایی موجود در مسیرهای درد مغز را به‌عنوان عامل ایجاد این نوع سردرد می‌شناسند.

سردردهای میگرنی

میگرن می‌تواند به‌صورت گسترده مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما در مطلب کنونی به‌عنوان یکی از انواع سردرد های اولیه به‌آن نگاه مي‌کنیم. میگرن لزوما باعث سردرد نخواهد شد؛ اما اگر شما را در این زمینه درگیر کند، دردی شدید سراغتان می‌آید و حسابی کلافه می‌شوید. سردرد میگرنی شامل حس ضربان در سر می‌شود و معمولا فقط یک سمت را درگیر می‌کند. این مدل سردرد ممکن است برای ساعت‌ها ادامه یابد.

میگرن میگرن

پژوهشگران بر این باور هستند که حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان دچار میگرن هستند؛ اما هنوز موفق نشده‌اند عامل اصلی ایجاد آن را پیدا کنند. گاهی مشاهده شده است که تغییرات آب‌و‌هوایی مشخص، برخی غذاها و کمبود خواب باعث ایجاد سردرد میگرنی شوند. همچنین دانشمندان متوجه شده‌اند که احتمالا تغییر در عروق خونی مغز و به‌هم ریختن تعادل یک مولکول ناقل عصبی به‌نام نوروترانسمیتر در ایجاد میگرن نقش داشته باشند.

انواع سردرد: سردرد خوشه‌ای

نسبت به انواع سردردهای اشاره شده و دلایل آنها مدل خوشه‌ای نسبتا نادر است. هرچند که در عوض با علائم شدید و درد وحشتناک خود جبران می‌کند. این مدل سردرد معمولا در ۱۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد و ممکن است تا چند ساعت ادامه یابد.

انواع سردرد انواع سردرد

اگر دچار سردرد خوشه‌ای شوید مناطق اطراف چشم شما به شدت درد خواهد کرد و در یک سمت سر چیزی شبیه ضربان را احساس می‌کنید. همچنین گاهی ممکن است چشمان فرد باد کرده و حالت تهوع به او دست دهد. سردردهای خوشه‌ای معمولا چندین بار در طول ماه تکرار می‌شوند. سپس حمله فروکش کرده و مجددا چند ماه دیگر بروز می‌کند.

دانشمندان هنوز در مورد عامل اصلی سردرد خوشه‌ای مطمئن نیستند؛ اما برخی نشانه‌ها به ارتباط آن با به‌هم ریختن ساعت بیولوژیک بدن اشاره دارند. برخی دانشمندان نیز آن را یک اختلال عصبی قلمداد می‌کنند.

سردرد ناشی از کمبود آب

حالا نوبت به بررسی انواع سردرد ثانویه و دلایل ایجاد آنها می‌رسد. بررسی‌ها نشان داده است که اگر در طول روز آب کمی بنوشید، احتمال زیاد به سردرد دچار خواهید شد. کمبود آب به‌خودی خود می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود؛ اما اکثر مواقع با یک مشکل پزشکی دیگر نیز همراه شده و حسابی شما را اذیت خواهد کرد. مخصوصا مشکلاتی که به‌خاطر عدم تعادل مایعات بدن شکل می‌گیرند.

گرما گرما

پزشکان بر این باور هستند که کمبود آب می‌تواند مننژ را تحت‌تاثیر قرار دهد. مننژ به لایه‌هایی گفته می‌شود که مغز و نخاع را در بر می‌گیرند. برخلاف مغز مننژ توانایی درک درد را دارد و همین مشکل‌ساز می‌شود. مسئله ساده است. وقتی آب بدن کاهش پیدا می‌کند، مایعات از مغز به نقاط دیگر رهسپار می‌شوند. در نتیجه مننژ تحت فشار قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که دچار سردرد شوید.

انواع سردرد: سردرد ناشی از کافئین

کافئین رابطه عجیبی با سردرد دارد. هم می‌تواند باعث سردرد شود و هم می‌توان آن را پایان دهد. همه‌چیز بستگی به این دارد که چطور مصرف کافئین عروق خونی مغز شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات کافئین باعث می‌شود که عروق خونی مغز باز شده و جریان خون در سرتاسر این عضو حیاتی افزایش یابد. این اتفاق در نهایت منجر به فشار بیشتر روی اعصاب و فرستادن پیام‌های درد می‌شود.

انواع سردرد انواع سردرد

گاهی اوقات نیز کافئین دقیقا تاثیر برعکسی روی عروق خونی مغز می‌گذارد و باعث تنگ شدن آنها می‌شود. به همین‌خاطر است که در برخی از قرص‌های مسکن مقدار کمی کافئین وجود دارد. این قرص‌ها می‌توانند میزان درد بیماران را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهند. اگر به‌صورت مرتب قهوه می‌خورید و سردرد دارید، می‌توانید با قطع ناگهانی آن سبب تغییر در وضعیت عروق خونی مغز شده و مشکل را حل کنید.

زمان مراجعه به دکتر

اکثر مواقع سردرد جدی نیست و لزومی ندارد که نگران شوید. هرچند در مواقع خاصی نیز حتما باید خود را به بیمارستان برسانید. اگر سردرد به‌صورت کاملا ناگهانی ایجاد شد و خیلی سریع فوق‌العاده شدت گرفت، موضوع را حتما جدی بگیرید. در میان انواع سردرد این مدل با نام تندر شناخته می‌شود و می‌تواند نشانه بروز مشکلی مرگبار باشد.

از نشانه‌های این مدل سردرد نیز می‌توان به درد وحشتناک، حالت تهوع، استفراغ و تغییر حالت روانی اشاره کرد. در این حالت احتمالا عروق خونی مغز پاره شده‌اند یا اینکه لخته‌ای در آنها ایجاد شده است. شاید هم عفونتی مغز شما را درگیر کرده باشد. در هر صورت اقدام فوری و مراجعه به بیمارستان ضروری است.

بیشتر بخوانید:
درمان سردرد با ورزش؛ راهکاری موثر و سالم اگر بعد استفاده از گوشی سردرد می‌گیرید، این روش‌ها را امتحان کنید می‌توان از میدان مغناطیسی برای کنترل مغز و رفتار انسان استفاده کرد

برچسب‌ها:

نظر شما