شناسهٔ خبر: 68310624 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

دلیل چنگ زدن گربه‌ها چیست؟

تهیه سطوح جایگزین برای خراشیدن (حتی دست‌ساز، مانند تصویر فوق) در نزدیکی محل انتخابی و موردعلاقه خود گربه، مثلاً کنار مبل‌ها و روی فرش، باعث می‌شود که گربه، وسایل خانه را به حال خودشان بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از زومیت، یاسمین سالگریلی دمیرباش، محقق دامپزشکی از دانشگاه آنکارا در ترکیه، می‌گوید: «ما در مطالعه‌ی جدید نشان دادیم که عوامل خاصی مانند حضور کودکان در خانه، ویژگی‌های خاص شخصیتی گربه‌ها و میزان فعالیت آن‌ها، تأثیر زیادی بر شدت رفتار خراشیدن دارند.»

گربه‌ها در خانه باید سطوحی مخصوص خراشیدن داشته باشند، زیرا این فعالیت به تیز نگه‌داشتن ناخن‌های آن‌ها کمک و از رشد بیش‌ازحد آن‌ها و بروز مشکلات بهداشتی، جلوگیری می‌کند. وجود سطوح خاص برای خراشیدن در خانه، همچنین به عنوان علامتی برای تعیین قلمرو عمل می‌کند و به گربه‌ها امکان می‌دهد تا با سایر همنوعانشان ارتباط برقرار کنند.

به هر حال، مشکلات ممکن است به قوت خود باقی بمانند. بر اساس یافته‌های سالگریلی دمیرباش و همکارانش از پرتغال، کانادا و فرانسه، هرچقدر سرپرست گربه از خراشیدن کاناپه چرمی گرانقیمتش بیشتر ناراحت شود، گربه احتمالاً در پاسخ به تنش اجتماعی افزایش‌یافته، وسایل خانه را بیشتر خراش می‌دهد.

محققان در مطالعه‌ی جدید، بر اساس نظرسنجی از بیش‌از ۱۲۰۰ سرپرست گربه که هرکدام فقط یک گربه داشتند، دریافتند که استرس، عامل اصلی خراشیدن بیش‌ازحد وسایل خانه توسط گربه‌های خانگی است. اگرچه داده‌های خودگزارش‌شده ممکن است مستعد جهت‌گیری باشد، اما ارتباط یافت‌شده توسط محققان در داده‌ها، بسیار قانع‌کننده بود. سالگریلی دمیرباش می‌گوید: «ما به رابطه‌ی آشکاری بین عوامل محیطی و رفتاری خاص و همچنین، افزایش رفتار خراشیدن در گربه‌ها پی بردیم. به‌ طور ویژه، حضور کودکان در خانه و همچنین، سطوح بالای بازی و فعالیت‌های شبانه، به شکل مشهودی به افزایش رفتار خراشیدن منجر می‌شود. گربه‌هایی که به عنوان پرخاشگر یا مشکل‌ساز توصیف شده‌اند نیز میزان بیشتری از رفتار خراشیدن را نشان دادند.»

تهیه سطوح جایگزین برای خراشیدن (حتی دست‌ساز، مانند تصویر فوق) در نزدیکی محل انتخابی و موردعلاقه خود گربه، مثلاً کنار مبل‌ها و روی فرش، باعث می‌شود که گربه، وسایل خانه را به حال خودشان بگذارد.

۵۸۵۸

برچسب‌ها:

نظر شما