شناسهٔ خبر: 68064942 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۹۰ تا ۹۵ درصد قطعات یدکی و مکانیکی فولاد مبارکه ساخت داخل

پنجمین جلسه کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه روز دوشنبه ۸ مردادماه ۱۴۰۳ با حضور معاون خرید...

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فولاد، پنجمین جلسه کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه روز دوشنبه 8 مردادماه 1403 با حضور معاون خرید، مدیر برنامه‌ریزی خرید، رئیس و کارشناسان واحد بومی‌سازی و نمایندگان واحدهای بومی‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه در سالن جلسات ساختمان مدیریت خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه برگزار شد.

مصطفی عطایی‌پور، معاون خرید فولاد مبارکه، در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از استمرار جلسات کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه اظهار کرد: بومی‌سازی یکی از مباحث بسیار مهمی است که از دهه 80 در فولاد مبارکه آغاز شد و امروز با پشتکار و همت همه تلاشگران در این شرکت به جایی رسیده که حدوداً بین 90 تا 95 درصد از قطعات یدکی و مکانیکی این مجموعه ساخت داخل است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته درصدد توسعه و ترویج فرهنگ بومی‌سازی در شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز بوده است، افزود: فولاد مبارکه با برگزاری جلسات منظم و انجام برنامه‌ریزی‌های هدفمند، به دنبال تشویق شرکت‌های زیرمجموعه برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزاتشان است.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی برای تحقق بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در راستای انتقال دانش شیوه‌های بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل، جلسات متعددی با شرکت‌های زیرمجموعه خود داشته و خواهد داشت.

ایجاد فهم مشترک برای بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه

وی خاطرنشان کرد: این جلسات از سال 1402 به‌صورت جدی‌تر و با محوریت مدیریت برنامه‌ریزی خرید و واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه با شرکت‌های زیرمجموعه ادامه یافت. این در حالی است که امروز در گروه فولاد مبارکه، یک فهم مشترک در حوزه بومی‌سازی به وجود آمده؛ تاجایی‌که هریک از شرکت‌های زیرمجموعه، واحدی تحت عنوان واحد بومی‌سازی برای خود ایجاد کرده‌اند.

عطایی‌پور با بیان اینکه طبیعی است در کنار بومی‌سازی هر قطعه یا تجهیز، دانش مربوط به آن نیز وارد هر شرکت می‌شود، اذعان داشت: با گسترش فرهنگ بومی‌سازی، این الزام برای شرکت‌ها ایجاد می‌شود که با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارتباط برقرار کنند و همکاری‌های مشترک با آنان را افزایش دهند.

آمادگی فولاد مبارکه برای انتقال دانش و تجربیات در حوزه بومی‌سازی

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با افزایش میزان بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور بیش از گذشته فعال‌تر از قبل شده‌اند و همین امر منجر به امیدآفرینی میان جوانان نخبه و متخصص کشور شده است. از سوی دیگر، فولاد مبارکه میزان خرید قطعات موردنیاز خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش داده و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حمایت‌کنندگان این شرکت‌ها مطرح شده است.

معاون خرید فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت تعمیم فرهنگ بومی‌سازی به دیگر فولادسازان کشور بیان داشت: فولاد مبارکه آمادگی کامل برای انتقال دانش و تجارب حوزه بومی‌سازی به دیگر صنایع فولادی کشور را دارد و در جلسات مربوطه این امر را به منصه ظهور می‌گذارد.

گام بلند فولاد مبارکه برای جهش بومی‌سازی در کشور

وی با بیان اینکه حرکت فولاد مبارکه برای ایجاد این هم‌افزایی منجر به جهش بومی‌سازی در کشور خواهد شد، اضافه کرد: امیدوارم با پیشرفت بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات بتوانیم کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم. در حال حاضر، حدود 90 درصد از قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و این اتفاق به‌عنوان الگوی مناسبی برای صنعت کشور است.

عطایی‌پور در ادامه عنوان داشت: فولاد مبارکه فراتر از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، اقدام به بومی‌سازی پودرهای قالب ریخته‌گری و مواد نسوز موردنیاز کرده که این امر گام مهمی در استمرار تولید محصولات بوده است. شرکت‌های دانش‌بنیان پس از شناسایی معضلات صنعت فولاد، قطعات و تجهیزات موردنیاز آنان را بومی‌سازی و داخلی‌سازی می‌کنند.

در ادامه این جلسه، علی‌یار عراقی، مدیر برنامه‌ریزی خرید فولاد مبارکه، مهدی شهیدی، رئیس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه و سعید کیانی، سرپرست واحد بومی‌سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

علی‌یار عراقی، مدیر برنامه‌ریزی خرید فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه دانش بومی‌سازی را به اشتراک می‌گذارد

هدف از برگزاری این جلسات رسیدن به نقاط مشترک در حوزه بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه است. فولاد مبارکه طی 20 سال گذشته در حوزه بومی‌سازی توانسته نتایج قابل‌توجهی در کشور حاصل کند و اکنون دانشی را که طی این سال‌ها به دست آورده و بسیار ارزشمند است در میان دیگر فولادسازان کشور به اشتراک می‌گذارد.

یکی دیگر از اهداف این جلسات مشترک، شناسایی و معرفی شرکت‌های توانمند در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات است که منجر به تکمیل سبد محصولات و ارتقای کیفی کالاهای داخلی خواهد شد.

شکل‌گیری برند «بومی‌سازی» با محوریت فولاد مبارکه

فولاد مبارکه جایگاه برتر بومی‌سازی کشور را دارد. با توجه به مأموریتی که از سوی ایمیدرو به فولاد مبارکه برای برندسازی محول شده، برند «بومی‌سازی» و برند «داخلی‌سازی» در کشور با محوریت فولاد مبارکه در حال شکل‌گیری است.

زیرساخت‌ها، دستورالعمل‌ها، یکپارچه‌سازی، سامانه‌ها و انتقال دانش طی جلسات قبلی کمیته بومی‌سازی بررسی شد و امروز در پنجمین جلسه کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه، مباحث فنی و علمی این حوزه از سوی تیم کارشناسی بومی‌سازی فولاد مبارکه برای کارشناسان شرکت‌های زیرمجموعه در حال تبیین است.

مهدی شهیدی، رئیس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه:

تدوین آیین‌نامه بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه

پیرو دستور مدیرعامل فولاد مبارکه مبنی بر ضرورت اشتراک دانش بومی‌سازی بین شرکت‌های زیرمجموعه و تعریف پروژه‌های مشترک جهت تجمیع نیازها و انجام پروژه‌های بومی‌سازی از سال گذشته، جلسات هماهنگی و هم‌افزایی گروه فولاد مبارکه با محوریت بومی‌سازی تشکیل شد.

این جلسه پنجمین جلسه کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه است و یکی از اهداف مهم آن تدوین آیین‌نامه بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه است؛ فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته در حوزه کمیّت و کیفیت بومی‌سازی به نتایج خوب و قابل‌قبولی رسیده است.

بومی‌سازی 326 قطعه و تجهیز فولاد مبارکه از ابتدای سال تاکنون

از سال 1390 تاکنون حدود 10460 قطعه و تجهیز در شرکت فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و هرچه روبه‌جلو می‌رویم، تکنولوژی پیشرفته‌تر شده و بومی‌سازی این قطعات با تبدیل شدن سفارش‌ها از سطح قطعه به تجهیز و تجهیزات حیاتی خطوط تولید فولاد مبارکه، گسترده‌ شده است.

هدف‌گذاری ما تحقق 90 درصدی تأمین نیازهای فولاد مبارکه از شرکت‌های داخلی است. از ابتدای سال 1403 تاکنون حدود 326 قطعه و تجهیز بومی‌سازی شده؛ درحالی‌که در سال گذشته فرایند بومی‌سازی 1152 قطعه و تجهیز در فولاد مبارکه صورت گرفته است.

سعید کیانی، سرپرست واحد بومی‌سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان:

توسعه بومی‌سازی به‌منظور کاهش توقفات پیش‌بینی‌نشده خطوط تولید

واحد بومی‌سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان از سال 1397 با دستور معاونت توسعه تکنولوژی این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد و طی سه سال اخیر، بیش از گذشته موردحمایت مدیریت این مجموعه قرار گرفت.

توسعه بومی‌سازی به‌منظور کاهش توقفات پیش‌بینی‌نشده خطوط تولید در نواحی مختلف از سنگ‌شکن تا کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی در شرکت فولاد سنگان در حال انجام است. مدیریت بومی‌سازی وظیفه پشتیبانی از بخش بهره‌برداری و خطوط تولید را در راستای نیل به اهداف کمّی و کیفی تولید بر عهده دارد.

بومی‌سازی 350 قطعه و تجهیز در فولاد سنگان

فولاد سنگان با ثبت درخواست‌های سفارش خرید به‌صورت موازی با واحد خرید، فرایند بومی‌سازی را براساس وجود تکنولوژی تولید آن در کشور آغاز می‌کند و این وظیفه را تا مرحله رسیدن به کیفیت قطعه اصلی به‌منظور کاهش توقفات پیگیری می‌کند.

شرکت فولاد سنگان در این راستا بیش از 6 هزار و 200 مدرک فنی ساخت درخصوص معادل‌سازی تأمین و ساخت قطعات تدوین کرده و بیش از 350 قطعه و تجهیز را بومی‌سازی کرده است؛ این شرکت در راستای نیل به اهداف پیش‌بینی‌شده ذیل سند توسعه و استراتژیک خود، تأمین پایدار قطعات یدکی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف سازمانی در فرایندهای داخلی رصد می‌کند.