شناسهٔ خبر: 67955647 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طرح های آجر سنتی ترند شده در سال ۱۴۰۳

در ادامه به بررسی بازگشت و محبوبیت مجدد طرح‌های سنتی آجر در معماری و دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در این خبر به بررسی بازگشت و محبوبیت مجدد طرح‌های سنتی آجر در معماری و دکوراسیون داخلی می‌پردازیم. در این صفحه به این نکته اشاره شده است که در سال ۱۴۰۳، علاقه به الگوها و طرح‌های آجر سنتی به دلیل زیبایی، استحکام و ارزش فرهنگی آنها افزایش یافته است. همچنین، استفاده از این طرح‌ها در پروژه‌های معماری معاصر و بازسازی ساختمان‌های قدیمی به‌عنوان روشی برای ایجاد حس نوستالژیک و ارتباط با گذشته معرفی شده است. در ادامه علاوه بر تحلیل دلایل این ترند، نمونه‌هایی از پروژه‌های موفق را نیز به نمایش می‌گذارد و نکاتی کاربردی برای بهره‌گیری از این طرح‌ها در طراحی‌های مدرن ارائه می‌دهد.

آجر نمای طرح فخرومدین (مشبک)

طرح مشبک یا فخرومدین به مدلی از چیدمان آجر سنتی گفته می‌شود که آجرها از لبه‌ها روی هم قرار می‌گیرد و حالتی از مشبک برای عبور نور را فراهم می‌کند، این طرح معمولاً برای عبور نور و آفتاب از دیوار اجرا می‌شود و بیشتر برای جداسازی فضاها از یکدیگر به کار می‌رود.

طرح های آجر سنتی ترند شده در سال ۱۴۰۳

آجر چینی حصیری یا بادبزنی سنتی

در این نوع چیدمان آجرها بصورت گروه دوتایی، سه تایی یا ۴ تایی بدون بند چیده می‌شوند و طرحی خلاقانه و مدرن ایجاد می‌کنند. این طرح از آجر سنتی به سبدی یا حصیری و یا شطرنجی نیز معروف است به صورت عمودی یا افقی کار می‌شود.

آجرچینی سنتی تیغه ای کف

این الگوی جدید آجرچینی بیشتر در کف کاربرد دارد؛ طرح آجر چینی تیغه ای برای سقف و نمای دیوار نیز استفاده می‌شود. برای زیبایی دوچندان آجر کاران دور آن را هره چینی انجام می‌دهند.

طرح سنتی هفت و هشت برجسته

در این نوع آجر چینی آجرها بصورت دو رنگ بیشتر کار می‌شوند و یک رنگ بصورت بجسته از رنگ دیگر در نما جلوتر کار می‌شود.

آجر چینی جناغی یا مشبک

آجر چینی جناغی یا مشبک به آجر چینی هفت وهشت یا زیگزاگی و یا پر کلاغی و تیغ ماهی نیز گفته می‌شود این نوع آجر چینی برای کف و یا دیوارچینی استفاده می‌شود. آجرها در این نوع چیدمان آجرها با زاویه ۴۵ درجه بصورت متناوب کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

طرح های آجر سنتی ترند شده در سال ۱۴۰۳

آجر چینی مشبک سنتی

آجرچینی با طرح‌های مشبک، که نمادی از معماری سنتی ایران به شمار می‌رود، بخصوص در شهرهای یزد، کاشان و همدان، اصفهان به چشم می‌خورد. این سبک آجرچینی، که از دوران قدیم برای زینت‌بخشی به دیوارها و حیاط‌های باغ‌ها، بازارها مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه نیز محبوب است و در طراحی نماهای و بناهایی با کاربری‌های خاص مانند مساجد، موزه‌ها، هتل‌ها و سایر ساختمان‌های با ارزش معماری به کار می‌رود. استفاده از این سبک در معماری مدرن، ادامه دهنده روایت غنی معماری ایرانی است و به عنصری جذاب در تلفیق سنت و نوآوری در معماری تبدیل شده است.

دلایل ترند شدن طرح‌های آجر سنتی

در تحلیل دلایل ترند شدن طرح‌های آجر سنتی، معمار برجسته، دکتر احمد رضایی، در مقاله‌ای به نام "بازگشت به ریشه‌ها: تحلیل دلایل ترند شدن طرح‌های آجر سنتی در معماری معاصر" در مجله "معماری امروز" منتشر شده، به چندین عامل کلیدی اشاره کرده است.

حس نوستالژی: با توجه به پیشرفت سریع فناوری و زندگی مدرن، بسیاری از افراد به دنبال بازگشت به ریشه‌ها و ارتباط با گذشته هستند. طرح‌های آجر سنتی این حس نوستالژیک را به خوبی منتقل می‌کنند و فضای گرم و دلنشینی را ایجاد می‌کنند که در تضاد با سردی و خشکی معماری مدرن است.

پایداری و دوام: آجرهای سنتی به دلیل دوام و مقاومت بالای خود، انتخابی مناسب برای ساخت و سازهای پایدار هستند. این ویژگی‌ها باعث شده که معماران به این نوع مصالح روی آورند تا عمر مفید ساختمان‌ها را افزایش دهند و هزینه‌های نگهداری را کاهش دهند.

زیبایی‌شناسی: طرح‌های آجر سنتی با الگوها و نقش‌های خاص خود، از جذابیت بصری بالایی برخوردارند. این طرح‌ها نه تنها به فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها زیبایی می‌بخشند، بلکه به عنوان عنصر دکوراتیو نیز عمل می‌کنند.

تطبیق‌پذیری: آجرهای سنتی قابلیت تطبیق با انواع سبک‌های معماری را دارند. از معماری سنتی و کلاسیک گرفته تا مدرن و صنعتی، این آجرها می‌توانند به شکلی هماهنگ با سایر عناصر طراحی به کار گرفته شوند.

ارتباط با فرهنگ و هویت: استفاده از طرح‌های آجر سنتی می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و تاریخی در معماری کمک کند. این امر به ویژه در مناطقی که دارای تاریخچه معماری غنی هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

منبع: رضایی، احمد. "بازگشت به ریشه‌ها: تحلیل دلایل ترند شدن طرح‌های آجر سنتی در معماری معاصر"، مجله "معماری امروز"، شماره ۲۳، سال ۱۴۰۳.

سخن پایانی

هر متریالی از جمله آجر با طرح‌های زیبا جلوه خود را نشان می‌دهند چه سنگ‌ها و آجرهای زیبایی که با یک طرح ناشیانه جلوه نداشته‌اند. طراحی آجر نیز به جلوه آجر کمک می‌کند در این مقاله به چند نمونه از طراحی‌های آجر در نما و دکوراسیون اشاره شده است.

شرکت آجرترنج افتخار این را دارد که به عنوان تولید کننده آجر در کنار دیگر صنعتگران بتواند نقش کوچکی در ساخت و ساز داشته باشد کارخانه آجر ترنج به آدرس اینترنتی www.toranjbrick.com جهت مشاوره و خرید آجر در خدمت مشتریان عزیز است.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما