شناسهٔ خبر: 67834206 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رقیب اروپایی ویزا و مسترکارت؛ «ویرو» در کدام کشورها فعال می‌شود؟

شرکت‌های آمریکایی بزرگ در حوزه خدمات پرداخت پول مانند ویزا، مسترکارت، پِی‌پَل، اَپل، گوگل پِی، رقیب جدیدی در اروپا به نام «ویرو- Wero» پیدا کردند. این سرویس جدید در حال حاضر برای برخی از مصرف‌کنندگان در آلمان قابل دسترس است و تا پایان ژوئیه نیز در بلژیک نیز فعال خواهد شد. ویرو نتیجه سال‌ها کار مداوم «ابتکار اروپایی پرداخت - EPI» است که با همکاری شبکه‌ای متشکل از ۱۶ بانک و موسسه مالی اروپایی در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد تا یک سرویس پرداخت دیجیتال واحد را برای همه مشاغل و شهروندان ارائه دهد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت‌های آمریکایی بزرگ در حوزه خدمات پرداخت پول مانند ویزا، مسترکارت، پِی‌پَل، اَپل، گوگل پِی، رقیب جدیدی در اروپا به نام «ویرو- Wero» پیدا کردند. این سرویس جدید در حال حاضر برای برخی از مصرف‌کنندگان در آلمان قابل دسترس است و تا پایان ژوئیه نیز در بلژیک نیز فعال خواهد شد.
 
ویرو نتیجه سال‌ها کار مداوم «ابتکار اروپایی پرداخت - EPI» است که با همکاری شبکه‌ای متشکل از ۱۶ بانک و موسسه مالی اروپایی در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد تا یک سرویس پرداخت دیجیتال واحد را برای همه مشاغل و شهروندان ارائه دهد.
 
این کیف پول دیجیتال که از سیستم‌های موجود مانند Payconiq و iDEAL الگوبرداری شده است، به کاربران امکان می‌دهد تا فقط با یک شماره تلفن و بدون نیاز به «شماره حساب بانکی بین‌المللی – ایبان: IBAN»، وجه مورد نظر را انتقال دهند - البته با این مزیت مضاعف که به تدریج امکان ارسال پول به دیگر کاربران در اروپا را نیز می‌دهد.
 
تنوع بخشی یا استقلال راهبردی اروپا از خدمات مالی آمریکایی؟
 
بانک «کی‌بی‌سی – KBC» بلژیک سیستم شبانه‌روزی ویرو را از پایان ماه ژوئیه به مشتریان خود به صورت رایگان ارائه خواهد داد. سخنگوی این بانک تاکید کرد که «یکی از مزایای کلیدی این سرویس نه تنها توانایی آن برای پرداخت‌های بین‌المللی است بلکه سرعت بالای دریافت و واریز آن است.»
 
این ابتکار پاسخی است به نیاز پرداخت‌های دیجیتالی ساده‌تر و فوری‌تر در حوزه پولی یورو که شامل ۲۰ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است. علاوه بر این، هدف آن تحقق آرزوی دیرینه اتحادیه اروپا برای دستیابی به استقلال استراتژیک در خدمات مالی است.
 
تا به امروز، هیچ راه‌حل یکپارچه‌ای در زمینه پرداخت دیجیتال در اروپا وجود نداشت.
 
طبق برآورد بانک مرکزی اروپا، ۱۳ کشور از ۲۰ کشور حوزه واحد پولی یورو هیچگونه طرح ملی برای پرداخت ندارند و به ارائه‌دهندگان بین‌المللی متکی هستند که ۶۴ درصد از کل تراکنش‌های الکترونیکی با کارت‌ های منطقه یورو را تشکیل می‌دهند.
 
«ویرو» متفاوت از ابتکار آتی بانک مرکزی اروپا در حوزه یوروی دیجیتال؟
 
یکی از سخنگویان سازمان تبلیغاتی «پوزیتیو مانی» در بروکسل به یورونیوز گفت: «راه اندازی یک سرویس پرداخت کاملاً اروپایی مانند این، پتانسیل زیادی برای تنوع بخشیدن به سیستم‌های بانکی و پرداخت دارد که می‌تواند برای مصرف‌کنندگان و کسانی که ازبرخی خدمات مالی بی‌بهره هستند، سودمند باشد.»
 
با این حال، این سازمان تاکید می‌کند که «ابتکار اروپایی پرداخت» یک ابتکار خصوصی است که توسط موسسات بانکی خصوصی راه اندازی شده است و نباید به عنوان جایگزینی برای خدمات پولی عمومی، مانند ابتکار آتی بانک مرکزی اروپا در حوزه یورو دیجیتال دیده شود.
 
سازمان مصرف کنندگان اروپا (BEUC) نیز از این ابتکار استقبال کرده است، اما تاکید کرده است که تلاش های بیشتری برای اطمینان از دسترسی به آن برای همه مصرف کنندگان مورد نیاز است.
 
آنا مارتین، مسئول سیاست خدمات مالی سازمان مصرف کنندگان اروپا (BEUC)، به یورونیوز گفت که برای اینکه این ابتکار عمل کاملاً مؤثر باشد، باید اقدامات متعددی انجام شود که شامل «ارائه کارت‌های پرداخت، تضمین ایمنی مصرف کننده در حین تراکنش های آنلاین با مکانیزم بازپرداخت وجه، و قابل استفاده کردن سرویس در تمام کشورهای اتحادیه اروپا یا حداقل در منطقه یورو است.»
 
کدام کشورهای اروپایی زودتر این کیف پول دیجیتال را فعال می‌کنند؟
 
ویرو در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶، خدمات خود را به مرور گسترش می‌دهد تا ویژگی‌های جدیدی مانند امکان پرداخت آنلاین به بازرگانان و تسویه فاکتورها با استفاده از کدهای QR را در بر گیرد. علاوه بر این، ویژگی هایی مانند «اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید» را هم معرفی می کند.
 
مارتینا وایمرت، مدیر عامل «ابتکار اروپایی پرداخت» پس از راه‌اندازی این سرویس در آلمان گفت: «ما با تراکنش های شخص به شخص شروع می‌کنیم، اما هدف ویرو ارائه انواع پرداخت‌ها از طریق یک کیف پول واحد است که ترکیبی از سادگی، بی واسطه بودن و امنیت بانک‌ها است.»
 
بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا»، «آی‌ان‌جی» هلند و «سوسیته ژنرال» فرانسه از جمله ۱۶بانک و مؤسسه مالی هستند که با ابتکار اروپایی پرداخت همکاری می‌کنند تا این سرویس را در برنامه‌های بانکی خود در نیمه دوم سال بگنجانند.
 
فرانسه پاییز امسال راه آلمان و بلژیک را دنبال خواهد کرد و هلند و لوکزامبورگ اواخر سال ۲۰۲۴ به آن ملحق خواهند شد.
 
منبع: یورونیوز
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما