شناسهٔ خبر: 67796115 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

کندشدن سرعت هسته زمین به دلیل میدان مغناطیسی داخل آن

کارشناس نجوم گفت: هسته داخلی زمین به دلیل وجود میدان مغناطیسی داخل آن که فلز مایعی موجب تشکیل این میدان شده است، در ادامه موجب کاهش سرعت آن نسبت به سطح زمین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)علیرضا بیات در رابطه با خبر کاهش سرعت هسته زمین اظهار کرد: این خبر تحقیقات جدیدی را بیان می‌کند که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است. در این پژوهش بدین موضوع اشاره شده که هسته داخلی زمین با توجه به اندازه‌گیری‌های صورت گرفته طی چند سال اخیر از سال ۲۰۱۰ به بعد سرعت کمتری نسبت به سطح زمین دارد.

وی افزود: همانگونه که میدانید کره زمین از سه بخش اصلی پوسته، گوشته و هسته تشکیل شده است و هسته نیز از دو بخش هسته داخلی و خارجی ساخته شده است. هر کدام از بخش‌ها با توجه به مواد تشکیل دهنده دارای دماهای مختلفی هستند.

کارشناس نجوم خاطرنشان کرد: اتفاقی که تا به امروز رخ داده است با توجه به الگوهایی که از قبل درنظر گرفته شده بود و اندازه‌گیری‌هایی که از فعالیت زلزله در دهه ۹۰ به همراه آزمایش‌های هسته‌ای تا سال ۲۰۲۳ به این نتیجه رسیده‌اند که هسته داخلی زمین با کاهش سرعت مواجه بوده است. کاهش سرعت هسته زمین می‌تواند تقریباً به اندازه یک هزارم ثانیه طول روز را افزایش دهد.

وی گفت: تأثیرات مختلفی داریم که مقدار شب و روز را تغییر می‌دهد که یکی از آن‌ها تأثیرات ماه است؛ ماه زمین هر میزان که به سمت زمین نزدیک‌تر شود، چرخش زمین کندتر می‌شود و به هر میزان که فاصله بگیرد چرخش زمین تندتر می‌شود. چند میلیون سال پیش که ماه به زمین نزدیک‌تر بود حداقل میزان شبانه روز زمین ۱۲ ساعت و بعضاً کمتر نیز بوده است.

بیات با اشاره به اینکه طی گذشت سال‌ها و افزایش فاصله ماه از زمین، طول شبانه‌روز تغییر کرده است، تصریح کرد: تمام موارد نشان می‌دهد که هسته داخلی زمین به دلیل وجود میدان مغناطیسی داخل آنکه فلز مایعی موجب تشکیل این میدان شده است، در ادامه موجب کاهش سرعت آن نسبت به سطح زمین شده است.

منبع :ایمنا

نظر شما