شناسهٔ خبر: 68365216 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

ماهواره انتگرال به ایستگاه محل پرتاب رسید

عملیات علمی انتگرال در مارس ۲۰۲۳ تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)بیست‌وچهارم آگوست ۲۰۰۲، ماهواره انتگرال پس از سفری از مرکز آزمایش آژانس فضایی اروپا در نوردویک، هلند، به ایستگاه کیهان دروم در بایکونور رسید.

این ماهواره که در دو ماژول جداگانه پرتاب شد، از طریق جاده به فرودگاه اسخیپول منتقل شد. انتگرال در آن فرودگاه، در محفظه بار یک هواپیمای آنتونوف ای‌ان ۱۲۴ بارگیری شد و پس از توقفی در مسکو، در ۲۴ آگوست به فرودگاه یوبیلینی قزاقستان رسید.

سرانجام، قطاری کانتینرهای ماهواره را از فرودگاه به تأسیسات بایکونور منتقل کرد. برای جلوگیری از هرگونه آسیب به ماهواره، این انتقال نهایی بیش از شش ساعت برای مسافت ۲۰ کیلومتری طول کشید.

ماهواره انتگرال نهایتاً در اکتبر ۲۰۰۲ راه‌اندازی شد و چهار انفجار را در چهار ماه فعالیتش، درست در میانه میدان دید خود ثبت کرده بود. ماهواره برای ارائه تصویربرداری و طیف‌سنجی از منابع کیهانی طراحی شده است و در محدوده انرژی MeV، حساس‌ترین رصدخانه پرتو گاما در فضا است.

ابزارهای این فضاپیما میدان دید بسیار وسیعی دارند که به ویژه برای تشخیص تابش اشعه گاما از منابع گذرا مفید است. زیرا می‌توانند به‌طور مداوم بخش‌های بزرگی از آسمان را رصد کنند.

چنین مشاهدات دقیقی چشم‌انداز قابل‌توجهی از انفجارهای پرتو گاما را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. این انفجارها به‌طور تصادفی رخ می‌دهند، در عرض چند ثانیه محو می‌شوند و درعین‌حال با شدت میلیون‌ها میلیون خورشید می‌درخشند.

حساسیت بالا و دقت ابزارهای انتگرال به آن امکان داد تا این اجرام آسمانی را شناسایی کند. درحالی‌که تلسکوپ‌های دیگر، برای بیش از ۳۰ سال، چیزی جز مه مرموز و تصویر تار از پرتوهای گاما ندیده بودند.

در مارس ۲۰۲۳، عملیات علمی انتگرال تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید شد، که با فعالیت دو ساله آن تا ورود مجدد تخمینی در فوریه ۲۰۲۹ دنبال خواهد شد.

نظر شما