شناسهٔ خبر: 67678165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

معینی در گفت‌گو با ایسکانیوز:

معاونت پژوهش و فناوری، مامور پوست اندازی دانشگاه و تولید ثروت از دانش

در سند تحول و تعالی دانشگاه، به معاونت پژوهش و فناوری وزن زیادی داده شده. رسالت این معاونت، پوست اندازی دانشگاه و ورود به نسل جدید آن، کمک به ارزش افزوده دانش، تولید ثروت از دانش از طریق حل مسائل بومی، استانی و ملی می‌باشد.

صاحب‌خبر -

مسعود معینی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، در تشریح وظایف و اختیارات معاونت پژوهشی گفت: معاونت پژوهش و فناوری دارای شش حوزه می‌باشد. هر کدام از آنها با توجه به ماموریت هایی که برایشان تعریف شده، سعی دارند در جهت ارتقا سطح علمی دانشجویان و کسب تجربه کاری، کاهش فاصله دانشگاه با بازار کار، بهبود وضعیت صنایع و کارخانه های استان، کمک به ورود صنایع به حوزه فناوری و همین طور، پژوهش های علمی اقداماتی موثر انجام دهند.

در ادامه مصاحبه این عضو هیئت علمی دانشگاه، با خبرنگار ایسکانیوز همدان را می‌خوانید:

ایسکانیوز: مسئولیت اصلی معاونت پژوهش و فناوری، چیست؟

در سند تحول و تعالی دانشگاه، به معاونت پژوهش و فناوری وزن زیادی داده شده و در این راستا، تا کنون تغییر نسل دانشگاه با کمک سایر حوزه‌ها و معاونت‌ها تا حد مطلوبی صورت گرفته است.

اما طبق سند تحول و تعالی، رسالت معاونت پژوهش و فناوری، پوست اندازی دانشگاه و ورود به نسل جدید آن، کمک به ارزش افزوده دانش، تولید ثروت از دانش از طریق حل مسائل بومی، استانی و ملی می‌باشد.

ایسکانیوز: معاونت پژوهش و فناوری از چند بخش و حوزه تشکیل شده است؟

》در معاونت پژوهش و فناوری، شش حوزه وجود دارد:

《 مرکز رشد و فناوری

《 تولید علم و پژوهش

《 خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی

《 ارتباط با صنعت و جامعه

《 باشگاه پژوهشگران جوان

《 دبیرخانه پایش

که در کنار مرکز رشد و فناوری، سرای نوآوری را داریم. به این شکل که ممکن است در برخی از مراکز دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز رشد و فناوری نداشته باشیم، اما سرای نوآوری تشکیل شود.

ایسکانیوز: هر کدام از این حوزه ها را به اختصار معرفی کنید.

باید بگویم که برای هر کدام از حوزه های نام‌برده، ماموریت های مختلفی تعریف شده است.

در حوزه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی، دوره های توانمندسازی برگزار می‌شود.

در حوزه پایش، ماموریت دانشگاه ما، مطالعه زمینه های علمی و چالش های مربوط به صنایع تبدیلی کشاورزی است. که اصطلاحا دبیرخانه پایش واحد و استانی نام می‌گیرد. در استان همدان، دو مجری پایش داریم. یکی در واحد همدان قرار دارد که در این واحد، مشکلات و چالش هایی که در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی در سطح استان، احساس کردیم، پس از طی کردن مراحل داوری، به عنوان زمینه های علمی پایان نامه ها و پروپوزال های دوره تحصیلات تکمیلی در سامانه پژوهشیار بارگزاری کردیم. و چالش دوم هم در حال حاضر، داوری می‌شود تا پس از تایید، روی سایت قرار گیرد.

همچنین، در واحد ملایر، پایش مبل و منبت را داریم که خوشبختانه می‌تواند در بخش درآمدهای غیرشهری ظرفیت خیلی خوبی ایجاد کند.

باید اضافه کنم که تصویب شده تا در واحد ملایر، یک سرای نوآوری مبل و منبت نیز راه اندازی شود. در حال حاضر، تشکیل این سرا در مراحل تکمیلی می‌باشد.

همان طور که گفته شد، یکی دیگر از حوزه های معاونت پژوهش و فناوری، مرکز رشد است و به عنوان یکی از زیرمجموعه های این مرکز، می‌توانیم به زیست بوم فناوری اشاره کنیم. در حال حاضر ریاست منطقه پنج زیست بوم فناوری مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، بر عهده استان همدان است و این خود، یکی از افتخارات ماست.

شایان ذکر است که منطقه پنج شامل استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان می‌شود.

در معاونت پژوهش و فناوری، باشگاه پژوهشگران و نخبگان را داریم که انجمن های علمی دانشجویی، زیرمجموعه آن هستند.

دفتر ارتباط با صنعت و جامعه، یکی دیگر از حوزه های این معاونت است. باید بگویم هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دبیرخانه کارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه در کل استان را عهده دار است و ما در این دبیرخانه فعالیت های مناسبی انجام دادیم. به طوری که رضایت استانداری و مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه های سراسری و اعضای هیئت علمی که در این کارگروه حضور دارند را به دنبال داشته است.

ماموریت اصلی ما در این کارگروه، رفع معضلات و مشکلات مربوط به صنایع استان همدان و توسعه واحد های تحقیق و توسعه می‌باشد. چرا که عموما صنایع و کارکنان آنها در این زمینه کم کاری می‌کنند. بنابراین تصمیم گرفتیم تحت عنوان این کارگروه، بر روی توسعه R&D صنایع استان متمرکز شویم و از این طریق تلاش کنیم تا واحد های صنعتی بزرگ و کوچک استان، وارد عرصه فناوری شوند. چون واحد تحقیق و توسعه است که می‌تواند کارخانه ها را از تولید سنتی، وارد حوزه فناوری با راندمان بالا کند.

ایسکانیوز: آیا در رابطه با همکاران خود در معاونت پژوهش و فناوری، صحبتی دارید؟

خدا را شاکرم که تمام همکاران من در شش حوزه، بسیار همدل و صمیمی هستند و تمام فعالیت هایی که در این معاونت صورت گرفته، منجر به هم افزایی شده است. در واقع تمامی حوزه ها با یکدیگر تعامل دارند و جزیره ای عمل نمی‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود کارها با قدرت بیشتری پیش بروند و نتایج بهتری حاصل شود. این مسئله به خوبی، در مراسم هفته پژوهشِ گذشته، نمود داشت.

خبرنگار: نازنین مولایی منظر

انتهای خبر/

نظر شما