شناسهٔ خبر: 67655098 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز از اردوی جهادی دانشجویان علوم پزشکی آزاد تهران گزارش می‌دهد؛

گردان سفیدپوش‌ها در پاکدشت

جهادگران دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برای هشتمین بار متوالی و با هدف ارتقای سلامت و خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار به بیش از ۳۷۰ بیمار نیازمند در پاکدشت خدمات درمانی رایگان ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاید برای بسیاری از مردم واژه «اردوی جهادی» با فعالیت های عمرانی و فرهنگی گره خورده باشد اما چندی بعد از آنکه این سنت حسنه در خاک ایران اسلامی مان جاری و ساری شد گروه های جهادی سلامت با اهداف درمانی شکل گرفتند و پزشکان فداکار و مخلص این مرز و بوم نیز در کنار سایر اصناف در یاری محرومان و مستضعفان خوش درخشیدند و نام خود را برای همیشه در تاریخ به یادگار گذاشتند.

پزشکان جهادگر تنها "خدمت" را میشناسند و برای یاری هموطنانشان از درآمدهای آنچنانی می‌گذرند و در دور دست‌ترین و محروم ترین نقاط کشور از بیماران نیازمند دستگیری می‌کنند. جهادگران سلامت علی رغم امکان مهاجرت و بهره مندی از یک زندگی مرفه، نه تنها شهر و دیارشان را ترک نمیکنند بلکه عشق به هموطن و شوق به خدمت آنان را به گوشه گوشه این سرزمین می‌کشاند. آری اینجا پزشکان جهادگر نسخه مهربانی می‌پیچند...

اینجا کسی به دنبال اسم و رسم نیست؛ اینجا جهادگران خدمت خالصانه خود را فریاد نمی‌زنند، آنها به دنبال تشویق و تأیید هم نیستند بلکه اینجا سراسر عشق است و از خودگذشتگی. اینجا سرزمینی است که در آن جهادگران واژه انسانیت را عاشقانه معنا کردند و لبخند روی لب محرومان و مستضعفان را معنای زندگی خویش ساختند. جهادگران خانواده خود را به بزرگی جهان می‌دانند و در آن آبادانی، شادی و امید را برای همه طلب می‌کنند.

جهادگران دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳، برای هشتمین بار متوالی و با هدف ارتقای سلامت و خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار به بیش از ۳۷۰ بیمار نیازمند در شهرستان پاکدشت خدمات درمانی رایگان ارائه کردند.

گردان سفیدپوش‌ها در پاکدشت

حوالی ساعت ۱۰ صبح خودم را به مدرسه شهید مجید پازوکی منطقه پاکدشت رساندم. اتوبوس جهادگران همان حوالی پارک شده و بنر بزرگی نیز جلوی درب مدرسه نصب شده بود که عنوان «اردوی جهادی» از چند متر دورتر هم چشم نوازی می‌کرد و جلوتر که می‌آمدی جزئیات بیشتری از بنر توجهت را جلب می‌کرد: «شهید ابراهیم هادی: تا خود را نسازیم و تغییر ندهیم، جامعه ساخته نمی‌شود»، «تمامی موارد به صورت رایگان است: متخصص زنان، متخصص اطفال، خدمات آزمایشگاهی، خدمات دارویی، پزشک عمومی، روانشناسی، خدمات پرستاری، مامایی و... »، «جهاد ادامه دارد» و...

نورآفتاب به حیاط مدرسه تابیده بود و شدت نور به قدری بود که به سختی چیزی دیده میشد. دوان دوان و با چشمان بسته خودم را به ساختمان اصلی رساندم جمعیت زیادی از زن و مرد و پیرو جوان و کودک در انتظار پذیرش بودند. گرمای شدید هوا همه حتی کودکان را به داخل ساختمان کشیده بود و صدای شیطنت و بازی کودکان کل راهرو را پر کرده بود. سه خانم پرستار که روی یک نیمکت چوبی نشسته بودند، بیماران را پذیرش می‌کردند. سمت چپ راهرو را که نگاه کردم جمعیت زیادی در گوشه سالن تجمع کرده بودند و عده ای هم از همان سمت سالن با عروسک های زیبایی که در دست خودشان و یا کودکانشان بود به سمت من در حرکت بودند جلوتر که رفتم درب یکی از کلاس ها نوشته شده بود «فعالیت‌های فرهنگی» از یکی از خانم هایی که به همراه کودکش در صف ایستاده بود سوال کردم اینجا چه خبر است؟ و او گفت: «اینجا از بچه ها سوال می پرسند و به آنها جایزه می‌دهند». چهره بشاش و خندان کودکانی که با عروسک های رنگارنگ از اتاق بیرون می‌آمدند قابل توصیف نیست و از زیبایی لبخند و شادی این کودکان معصوم من هم برای لحظاتی هرچند کوتاه ز غوغای جهان فارغ شدم و شکوه لبخند معصومانه آنها را به تماشا نشستم.

حالا ساعت حوالی ۱۱ ظهر بود سالن مملو از جمعیت شده بود و جهادگرانی که در بخش پذیرش مشغول خدمت رسانی بودند به اصطلاح حتی فرصت سر خاراندن هم نداشتند. جهادگران بسیج دانشجویی در گرمایی که هر چه میگذشت شدیدتر میشد با سینی های شربت از بیماران و تیم پزشکی پذیرایی می‌کردند. رفته رفته پشت درب تمام کلاس‌ها صف های طولانی تشکیل شده و استقبال مردم به ویژه از بخش‌های آزمایشگاه، متخصص داخلی و اطفال بسیار قابل توجه بود. ساعت از دو گذشته بود اما جهادگران همچون همیشه خستگی را به زانو درآورده بودند و از شوق خدمت به بندگان خدا، گویی به کلی زمان ناهار و استراحت را فراموش کرده بودند.

به هر طرف سالن که نگاه می‌کردم، جلوه هایی از همدلی و ایثار خودنمایی میکرد. تلاش پرستاران برای کمک به پسربچه ا ی که بعد از آزمایش دچار حالت تهوع شده بود؛ کمک جهادگران به کودک بیش فعالی که مادرش از کنترل او عاجز شده بود؛ توزیع رایگان داروها یا پزشکی که هرازگاهی از شدت گرما از کلاس بیرون می‌آمد و برای لحظاتی کوتاه خود را مقابل کولر آبی که وسط سالن تعبیه شده خنک می‌کرد و دوباره به محل خدمت بازمیگشت... همه و همه تنها در یک کلمه یعنی عشق تفسیر می‌شد.

گردان سفیدپوش‌ها در پاکدشت

خدمات دندانپزشکی هزینه های سنگینی برای مردم دارد

آقای مشکانی از اهالی پاکدشت که به همراه همسر و دو فرزندش به مدرسه شهید پازوکی مراجعه کرده می‌گوید: برای انجام چکاب خودم و خانواده ام به اینجا آمده ام و تصمیم گرفتیم از فرصت حضور پزشکان متخصص جهادی در پاکدشت استفاده کنیم. حضور جهادگران در این منطقه بسیار موثر است چرا که بسیاری از مردم توان مالی برای مراجعه به پزشک و انجام کارهای درمانی را ندارند بنابراین فرصت بسیار خوبی است که میتوانند از آن استفاده کنند.

او در خصوص نحوه اطلاع از برگزاری اردوی جهادی در پاکدشت هم گفت: منزل پدر همسرم دقیقا روبه روی مدرسه است و از طریق بنری که نصب شده بود از این برنامه مطلع شدیم.

وی در ادامه خواستار ادامه حضور جهادگران در منطقه شد و افزود: متاسفانه در حوزه درمان امروز دندانپزشکی هزینه سنگینی دارد و امیدوارم این بخش جزو اولویت های درمانی در اردوهای جهادی قرار بگیرد.

اطلاع‌رسانی‌ها بیشتر شود/ به حضور پزشکان متخصص بیشتری نیاز داریم

خانم سیده پروین قهرمانی نیز که به همراه همسر خود به محل برگزاری اردو مراجعه کرده بود، گفت: برای انجام آزمایش تراکم استخوان به این مرکز مراجعه کرده‌ام و از طریق همسایه مان متوجه ارائه خدمات رایگان در این مدرسه شدم و اگر اطلاع رسانی ها بیشتر شود، بهتر است.

وی با بیان اینکه اولین بار است که از خدمات جهادگران سلامت بهره مند میشود، ادامه داد: برگزاری این اردوها به مردمی که توان مالی ضعیفی دارند بسیار کمک میکند و امیدوارم در برنامه های بعدی شاهد حضور متخصصین بیشتری از جمله چشم پزشک و یا متخصصین بیماری های خاص در این اردوها باشیم.

گردان سفیدپوش‌ها در پاکدشت

حضور تیم ۳۵ نفره جهادگران در پاکدشت/ اردوی بعدی در منطقه پیشوا برگزار می‌شود

فاطمه زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و معاون سازندگی و محرومیت زدایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران و همچنین مسوول فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی در حاشیه برگزاری این اردو و در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: اردوی جهادی درمانی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به همت معاونت سازندگی و محرومیت زدایی این دانشگاه روز جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ در منطقه پاکدشت و مدرسه شهید پازوکی برگزار شد.

وی با بیان اینکه این برنامه با همکاری مدیرکل فرهنگی دانشگاه، بسیج اساتید و بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار شد، ادامه داد: همچنین پایگاه شهدای رحیمی حوزه ۲۷ محمد رسول الله و سپاه حضرت ثامن الحجج شهرستان پاکدشت هم در برگزاری این اردو ما را یاری کردند.

زارعی با اشاره به اینکه این اردو هشتمین اردوی جهادی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است که در اطراف تهران و مناطق کم برخوردار برگزار میشود، افزود: در این اردو خدمات رایگان درمانی به بیماران ارائه شد و پزشکان متخصص از جمله متخصص زنان، متخصص اطفال، متخصص داخلی روانپزشک پزشک عمومی و ماما حضور داشتند همچنین برای اولین بار بیماران از خدمات رایگان آزمایشگاهی پرستاری و دارویی بهره‌مند شدند.

وی خاطرنشان کرد: از حضور تکنسین های آزمایشگاه و همچنین از تجهیزات آزمایشگاهی در این اردو بهره گرفتیم که تمام نمونه ها از بیماران دریافت شد و در بیمارستان بوعلی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است مورد بررسی و آزمایش قرار میگیرد و با توجه به اینکه تمام شماره تلفن ها و کد ملی ها از بیماران گرفته شده است، پاسخ آزمایش ها برای بیماران فرستاده خواهد شد و اگر مشکلی در آزمایش ها وجود داشته باشد با بیماران تماس خواهیم گرفت و مریض را به مراکز درمانی خودمان ارجاع می‌دهیم.

زارعی با بیان اینکه در این دوره از برگزاری اردو تیم ۳۵ نفره از جهادگران حضور داشتند، اضافه کرد: در این اردوی یک روزه به ۳۷۴ بیمار خدمات درمانی رایگان ارائه شد که پزشک عمومی ۴۱، متخصص داخلی ۶۹، آزمایشگاه ۸۴، اطفال ۴۸، مامایی ۴۵ و روانپزشک ۱۸ بیمار را ویزیت کردند ضمن اینکه ۶۹ نفر از داروهای موجود در مرکز استفاده کردند و مابقی هم به داروخانه ارجاع داده شدند تا داروی خود را رایگان دریافت کنند.

وی ادامه داد: داروهایی هم که در این اردو بین بیماران توزیع شد توسط یکی از خیرین تهیه شده بود اما با توجه به تعداد بسیار بالای بیماران مجددا به داروخانه شبانه روزی منطقه پاکدشت واقع در میدان ساعت مراجعه کردیم و رایزنی های لازم را با دکتر داروساز این داروخانه انجام دادیم و از طریق بسیج اساتید و همین طور از طریق خیر دیگری هزینه داروها تامین شد و مقرر شد اگر دارویی را در مرکز برگزاری اردو نداشتیم با مهر مخصوص ما بیماران به این داروخانه مراجعه و داروی خود را به صورت رایگان دریافت کنند.

زارعی هدف از برگزاری اردوهای جهادی را خدمت رسانی به قشر کم برخوردار اطراف تهران دانست و گفت: ارتقا سطح بهداشت، مشارکت دانشجویان و اساتید برای ارتباط مردمی بیشتر و پایش سلامت مناطق محروم از دیگر اهداف است.

وی با اشاره به اینکه در این اردو خدمات فرهنگی نیز به مردم منطقه ارائه شد، افزود: تعدادی عروسک و وسائل بازی به همراه خود آورده بودیم که کودکانی که به همراه والدین خود مراجعه میکردند برای آنها مسابقه ای طراحی کردیم و با توجه به آغاز ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و دهه اول محرم کودکانی که به سوال های مذهبی و فرهنگی پاسخ درست می‌دادند، جایزه دریافت می‌کردند.

زارعی در خصوص جای خالی خدمات دندانپزشکی در این دوره از اردو هم خاطرنشان کرد: در این اردو متاسفانه خدمات دندانپزشکی ارائه نشد علی رغم اینکه در ۷ اردوی گذشته از یونیت های دندانپزشکی استفاده کرده بودیم اما در این اردو موفق به هماهنگی برای آوردن یونیت ها نشدیم و به همین دلیل از این خدمات استفاده نکردیم.

وی اضافه کرد: به طور معمول سالانه ۴ نوبت در مناطق کم برخوردار اطراف تهران حاضر میشویم که تا پیش از این در مناطق غرب تهران حضور داشتیم اما از این اردو و اردوهای بعد از آن در مناطق شرق تهران خواهیم بود که منطقه پیشوا و قرچک ورامین جزو برنامه های بعدی ما برای برگزاری اردوی جهادی درمانی هستند.

فرهنگ جهادی صرفا مختص سازندگی نیست

دکتر ابهریان جهادگر پزشک و متخصص علوم اعصاب شناختی ، عضو هیئت علمی و مدیر گروه موسسه علوم شناختی و استاد مدعو دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه از اولین دوره برگزاری این اردوها در اردوهای جهادی مشارکت داشته است، اظهار کرد: یکی از افتخارات ما این است که برگزاری اردوهای جهادی درمانی حتی در دوران کرونا هم متوقف نشد و سالانه دو اردو را برگزار کردیم.

وی شرکت در اردوهای جهادی را یک وظیفه انسانی دانست و گفت: وقتی ما درس میخوانیم و آموزشی را میبینیم وظیفه داریم که خدمت کنیم و این خدمت صرفا در کلینیک ها و مراکز درمانی نیست چرا که بسیاری از افراد هستند که دسترسی به این مراکز ندارند بنابراین ما وظیفه داریم این خدمات را در دسترس این عزیزان قرار دهیم. طبیعتا با یک روز در سال این مهم محقق نمیشود اما این اردوها یک پل ارتباطی است چرا که با یک ویزینت نمیتوان به نتیجه رسید اما ما این بیماران را هدایت میکنیم و تمامی خدمات هم مجدد رایگان به این بیماران ارائه می‌شود.

این پزشک جهادگر به ذکر خاطراتی از اردوهای جهادی پرداخت و خاطرنشان کرد: در یکی از اردوهای جهادی خانمی برای مشاوره به ما مراجعه کرده بود و از اینکه فرزندانش از او حرف شنوی ندارند به شدت شاکی بود و ما نیز تک تک فرزندان او را معاینه کردیم و آثاری از بیش فعالی در این کودکان مشاهده نکردیم و سپس من از خود این خانم راجع به شرایط اش سوال کردم که ایشان گفتند من هیچ مشکلی ندارم و این فرزندانم هستند که مرا آزار میدهند که بعد از بررسی متوجه وجود وسواس شدید و کمال گرایی افراطی در این مادر شدیم که به شدت به دنبال کنترل شرایط بود بنابراین تمام مشکلات به خود او بازمیگشت و وقتی که این مادر پس از دو ماه مراجعه کرد از بهبودی شرایط بسیار رضایت داشت و میگفت که همه ما خوب شده ایم. موردهای بسیاری هم در این اردوها داشته ایم که صرفا برای کنجکاوی مراجعه میکردند و هیچ مشکلی نداشتند و اذعان میداشتند که تنها میخواهیم بدانیم مشاوره چیست؟!

دکتر ابهریان اضافه کرد: برگزاری اردهای جهادی درمانی بیانگر این مهم است که فرهنگ جهادی صرفا مختص سازندگی نیست و جهاد بالینی هم باید در کنار سایر جهادها باشد و بیشترین تاثیر برگزاری اردوهای جهادی در جا انداختن این فرهنگ حسنه است ضمن اینکه برای دانشجویان، اساتید و جهادگران هم تاثیرات و برکات فراوانی دارد و در آخرین حلقه این بیماران هستند که منتفع خواهند شد.

گردان سفیدپوش‌ها در پاکدشت

ارائه خدمات آزمایشگاهی برای اولین بار در اردوهای جهادی

ایرج آزاد کارشناس ارشد میکروبیولوژی که در بخش آزمایشگاه مشغول خدمت رسانی به بیماران بود هم اظهار کرد: انگیزه من از شرکت در اردوهای جهادی تنها خدمت رسانی به مردم است چرا که به نوعی زکات علم هم محسوب میشود.

وی با اشاره به اینکه در این اردو برای اولین بار در طول تاریخ برگزاری اردوهای جهادی توسط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌شود، ادامه داد: احساس کردم در این سیستم جهادی جای خدمات آزمایشگاهی خالی است چرا که تشخیص بسیاری از بیماری ها و همچنین تجویز دارو وابسته به آزمایش است.

این جهادگر تصریح کرد: بیمارانی که در این اردو جهادی از آنها آزمایش گرفته شد شماره تماس شان را هم دریافت کردیم و نتیجه آزمایش برای آنها ارسال خواهد شد.

خدمات رسانی به ۲ هزار نفر از مردم اردبیل/ به دنبال عملکرد نمایشی نیستیم

محمد خطیبی مسوول روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این دوره از اردوهای جهادی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به همت بسیج اساتید و با همکاری بسیج دانشجویی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ این سومین اردوی جهادی است که توسط جهادگران دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار می‌شود که اولین اردو در بهارستان، دومین اردو در اردبیل و سومین اردو هم در پاکدشت برگزار شد.

وی ادامه داد: برگزاری اردوهای جهادی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان سالیان متوالی است که به همت بسیج دانشجویی در حال برگزاری است و تلاش میکنیم آنچنان که از دست ما برمی‌آید به مردم خدمات رسانی کنیم.

خطیبی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما در طول این سالها و در برگزاری اردوهای جهادی این بوده که از حالت نمایشی و گزارشی خارج شویم، افزود: ما به دنبال این هستیم تا تنها چیزی که با خود به مناطق محروم اطراف و یا مناطق دورافتاده میبریم فارغ از گزارش و عملکردهای نمایشی، از جنس خدمت باشد.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا خدمات جهادی برای مردم هم تسهیل و هم گسترش پیدا کند گفت: در اردوی جهادی خردادماه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران که طی ۴ روز در اردبیل برگزار شد، به بیش از ۲ هزار نفر از مردم شریف اردبیل خدمت رسانی شد و در این اردوی یک روزه نیز بیش از ۳۰۰ مراجعه کننده داشتیم.

قدردانی مردم از تلاش جهادگران ستودنی است

دکتر فاطمه دیانتی اینترن پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز اظهار کرد: کاملا دلی و برای ادای دین و کمک به مردمی که در مناطق محروم و کم برخوردار احتیاج به کمک دارند در اردوهای جهادی شرکت کردم ضمن اینکه علاوه بر برکات معنوی کنار اساتید خودمان کار را از نزدیک یاد میگیریم.

وی با اشاره به اینکه برای سومین بار است که در اردوهای جهادی درمانی شرکت میکند، خاطرنشان کرد: در این اردو علاوه بر اینکه به عنوان پزشک عمومی به مردم خدمت رسانی میکنم در حوزه اطفال و زنان هم در کنار اساتید آموزش میبینم. در طول سه دوره ای که در این اردوها شرکت میکنم تلاش مردم برای قدردانی و تشکر از جهادگران برایم جالب توجه بود که هر یک با هر آنچه که در توان داشتند به طور مثال با غذاهای محلی شان به دنبال این بودند که از ما تشکر کنند.

گفتنی است به گفته معاون سازندگی و محرومیت زدایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، نهمین اردوی جهادی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در شرق این استان و منطقه پیشوا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما