شناسهٔ خبر: 67677545 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

فاصله اندک تک تیرانداز با ترامپ عجیب بود

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روز شنبه در یک گردهمایی در پنسیلوانیا، چند روز قبل از اینکه برای سومین بار نامزدی جمهوری خواهان را بپذیرد، هدف سوءقصد قرار گرفت.
 آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره می‌نویسد: رگبار تیراندازی باعث وحشت عمومی شده بود و ترامپ در حالی که خطوطی از خون بر روی نیمه چپ صورتش دیده می‌شد، توسط سرویس مخفی محاصره شد. او در حالی که مشت خود را در هوا گرفته بود، به سرعت به سمت خودرو شاسی بلند خود هدایت شد. ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که نامزد احتمالی حزب جمهوری خواه پس از تیراندازی که به گفته او قسمت بالایی گوش راست او را سوراخ کرده بود، خوب است و مشکل سلامتی ندارد.
اف بی آی اوایل روز یکشنبه عامل تیراندازی را توماس متیو کروکس، ۲۰ ساله، شناسایی کرد. این سازمان اطلاعاتی امریکا می‌گوید که تحقیقات همچنان فعال و ادامه دارد. به گفته مقامات، یک شرکت کننده کشته و دو تماشاگر که مرد بودند به شدت مجروح شدند. اف بی‌ای می‌گوید که تک تیرانداز مظنون را که به گفته آن‌ها از یک موقعیت مرتفع خارج از محل تجمع، حمله را هدایت می‌کرد کشته است. یک مقام اف‌بی‌آی در یک کنفرانس مطبوعاتی در اواخر روز شنبه گفت که هنوز انگیزه‌ای برای سوءقصد شناسایی نکرده‌اند.
این حمله جدی‌ترین تلاش برای ترور یک رئیس‌جمهور یا نامزد ریاست‌جمهوری از زمان تیراندازی رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ بود. این حمله توجه جدیدی را به نگرانی‌ها در مورد خشونت سیاسی در ایالات متحده که کمتر از چهار ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری دو قطبی شده بود جلب کرد؛ و می‌تواند موقعیت و وضعیت امنیتی در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان را که از دوشنبه آغاز می‌شود، تغییر دهد. برگزارکنندگان گفتند که این کنوانسیون طبق برنامه پیش خواهد رفت.
ترامپ پس از مرخص شدن از بیمارستان محلی پنسیلوانیا به نیوجرسی پرواز کرد و اندکی بعد از نیمه شب در فرودگاه بین المللی لیبرتی نیوآرک فرود آمد. ویدئویی که توسط یکی از دستیاران ارسال شده است، رئیس جمهور سابق را نشان می‌دهد که صفی از ماموران سرویس مخفی ایالات متحده و اعضای تا دندان مسلح تیم ضد حمله اف بی آی او را احاطه کرده اند. گفته می‌شود که این تصویر یک نمایش غیرمعمول از جزئیات سطح حفاظتی جدید برای ترامپ است.
کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که رقیب ترامپ است، در جریان این حادثه قرار گرفت و چند ساعت پس از تیراندازی با ترامپ صحبت کرد. رئیس جمهور در این باره گفت: در آمریکا جایی برای این نوع خشونت وجود ندارد.
بسیاری از جمهوری خواهان به سرعت این خشونت‌ها را به گردن بایدن و طرفدارانش انداختند و استدلال کردند که حملات مستمر آن‌ها به ترامپ به عنوان تهدیدی برای دموکراسی، محیطی سمی و تهدید کننده سلامت او را ایجاد کرده است. آن‌ها به ویژه به اظهار نظری که بایدن در ۸ ژوئیه در نشست با اهدا کنندگان مالی به کمپین خود مطرح کرده و گفت «زمان آن رسیده که ترامپ را در معرض خطر قرار دهیم» اشاره می‌کنند.
در روز‌های آینده، بیشتر تمرکز بر روی تیراندازی و ضعف‌های امنیتی معطوف خواهد شد. به گفته دو مقامی که به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس صحبت کردند تا در مورد تحقیقات جاری صحبت کنند، تیرانداز از شرکت کنندگان در تجمع نبود و توسط ماموران سرویس مخفی ایالات متحده کشته شد. تیم تاکتیکی به شدت مسلح به همراه رئیس جمهور و نامزد‌های اصلی احزاب به همه جا سفر می‌کنند و قرار است با هرگونه تهدید فعال مقابله کنند در حالی که سایر عوامل بر محافظت و تخلیه فرد در مرکز حفاظت تمرکز می‌کنند.
به گفته شخص سومی که به شرط ناشناس ماندن در مورد تحقیقات در حال انجام است، مأموران یک تفنگ را در محل تیراندازی کشف کردند. تجزیه و تحلیل AP از بیش از ده‌ها فیلم و عکس از صحنه تظاهرات ترامپ و همچنین تصاویر ماهواره‌ای از سایت نشان می‌دهد که تیرانداز توانسته به طرز شگفت انگیزی به صحنه‌ای که رئیس جمهور سابق در آن صحبت می‌کرد نزدیک شود. ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، جسد فردی را با لباس‌های خاکستری نشان می‌دهد که بی‌حرکت روی پشت بام ساختمانی در یک کارخانه تولیدی در شمال زمین نمایشگاه مزرعه باتلر، جایی که تجمع ترامپ در آن برگزار شد، افتاده است.. سقفی که فرد بر روی آن دراز کشیده بود کمتر از ۱۵۰ متر از جایی که ترامپ صحبت می‌کرد، فاصله داشت، فاصله‌ای که یک تیرانداز مناسب می‌توانست به طور منطقی هدفگیری درستی را داشته باشد.
دیو مک کورمیک، کاندیدای جمهوری خواه برای مجلس سنای ایالات متحده در پنسیلوانیا، که سمت راست ترامپ روی صحنه نشسته بود، گفت: «همه سر‌های خود را دزدیدند و بدن‌های خود را به سمت پایین خم کردند، زیرا همه ما می‌دانستیم که در جریان یک تیراندازی قرار گرفته ایم. خبرنگارانی که این تجمع را پوشش می‌دادند صدای پنج یا شش گلوله را شنیدند و بسیاری از آن‌ها زیر میز‌ها پنهان شده اند تا از خود محافظت کرده باشند. پس از دو سه شلیک اول، مردم حاضر در جمعیت مبهوت به نظر می‌رسیدند، اما وحشت زده نبودند.
پلیس پس از خارج شدن ترامپ و تیم او از صحنه به افراد باقیمانده گفت که محل برگزاری را هم به دلیل تامین امنیت خود و هم به دلیل ضرورت تحقیقات جنایی ترک کنند. یکی از شاهدان عینی به AP گفت که این یک روز غم انگیز برای آمریکا بوده است.
خطرات مبارزات انتخاباتی بعد از ترور رابرت اف کندی در کالیفرنیا در سال ۱۹۶۸ و سوقصد به جان جرج والاس در سال ۱۹۷۲، نگرانی‌هایی را در میان برگزار کنندگان این نشست‌ها ایجاد کرده است. به طور معمول این قبیل اتفاق‌ها باعث افزایش شانس فردی که مورد سوقصد قرار گرفته در انتخابات می‌شود. رؤسای جمهور، به ویژه پس از ترور جان اف کندی در سال ۱۹۶۳، لایه‌های امنیتی بیشتری دارند.
داگ بورگوم، فرماندار داکوتای شمالی، مارکو روبیو، سناتور فلوریدا و جی دی ونس، سناتور اوهایو، سه مردی که در فهرست نهایی ترامپ برای معاونت رئیس‌جمهور قرار گرفتند، همگی به سرعت بیانیه‌هایی را در مورد ابراز نگرانی رئیس‌جمهور سابق ارسال کردند و روبیو تصویری را از ترامپ در حالی که خون بر روی صورتش مشهود بود و انگشتان یک دست خود را رو به اسمان مشت کرده بود، به اشتراک گذاشت و زیر آن نوشت: «خدا از رئیس جمهور ترامپ محافظت کرد»

برچسب‌ها:

نظر شما