شناسهٔ خبر: 67675319 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تب دنگی در صورت همه‌گیری از کرونا خطرناک تر خواهد بود

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه فعلا تب دنگی کنترل شده است، گفت: تب دنگی در صورت همه‌گیری از کرونا خطرناک تر خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی در سفر به بندرعباس جهت بررسی اقدامات انجام شده در رابطه با تب دنگی، گفت: تیم‌های ما در بندرلنگه و سایر شهرستان‌ها در حال کار هستند؛ اما کنترل بیماری تب دنگی، مختص دانشگاه علوم پزشکی نیست و کنترل این بیماری نیاز به بهسازی محیط و اطلاع‌رسانی به مردم دارد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت اظهار کرد: بندرعباس مهم‌ترین شهر اقتصادی ایران و منبع ورودی به کشور است؛ همچنین استان هرمزگان در نزدیکی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است که بیماری در آن‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: تب دنگی در صورتی که کنترل نشود می‌تواند بیشتر از کووید ۱۹ برای کشور خطرناک باشد و اقتصاد کشور را درگیر کند و اگر امروز در هرمزگان اقدامی انجام می‌دهیم برای کل کشور است.

این مقام مسؤول اظهار کرد: اقداماتی که امروز در استان هرمزگان برای کنترل بیماری انجام می‌شود، از فرد سم‌پاشی که در هوای گرم در زیستگاه‌های پشه مشغول کار است تا مسئولی که با مدیریت خود توانسته وضعی را نشان دهند که بتوانیم بگوییم بیماری کنترل شده است و امروز در هیچ بیمارستانی بیمار بستری نداریم و کار بسیار بزرگی انجام شده است.

وی افزود: از همه دستگاه‌ها انتظار داریم که فکر کنند بیماری تب دنگی برای آن‌هاست و فکر نکنند همه امور با دانشگاه علوم پزشکی است.

فرشیدی تاکید کرد: تب دنگی در حال حاضر کنترل‌شده است ولی هر لحظه ممکن است که این کنترل را از دست بدهیم و برای این اتفاق نامبارک فقط کافی است که در استان هرمزگان یک بارندگی داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: ۲ الی ۳ ماه پیش وفور پشه بسیار زیاد بود، اما توانستیم با اقداماتی وفور پشه را کاهش دهیم؛ باید توجه داشته باشیم که تخم پشه در استان پراکنده است و چنانچه یک بارندگی داشته باشیم و آب به تخم پشه برسد، فعال می‌شود و اگر محل زیست پشه را ناامن نکنیم باید منتظر باشیم که تمام بخش اقتصادی استان تحت تأثیر قرار گیرد.

وی افزود: بعد از ابلاغ دستورالعمل پدافند غیرعامل زیستی از همه دستگاه‌ها انتظار داریم که بیشتر پای کار بیایند.

فرشیدی در رابطه با علائم بیماری گفت: پس از گزش پشه، بیماری معمولاً با تب شروع می‌شود، بعد از آن بدن‌درد تمام بدن را درگیر می‌کند؛ درد بسیار شدید استخوان، درد چشم، سردرد و بی‌اشتهایی نیز از دیگر علائم شکل ساده بیماری است. در حالت پیشرفته، بیمار دیگر قادر به بیرون آمدن از تخت و انجام کارهای عادی نیست و باید در بیمارستان بستری شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت بیان کرد: هر بیماری که سابقه گزش داشته و دارای علائم عمومی این بیماری باشد که بیشتر از ۲-۳ روز طول کشیده باشد، باید این احتیاط را داشته باشیم که ممکن است به تب دنگی مبتلا باشد. همچنین ممکن است بسیاری از بیماران علائم نداشته باشند.

فرشیدی با تاکید بر اینکه بهسازی محیط برای پیشگیری از ابتلاء به تب‌دنگی بسیار مهم است، افزود: بیماران مبتلا به تب‌دنگی باید حتماً ایزوله شوند و با استفاده از پشه‌بند امکان تماس پشه با بیمار را کم کنیم؛ جدا کردن فرد بیمار از افراد سالم خیلی مهم است؛ این به این معنا نیست که بیمار می‌تواند بیماری منتقل کند؛ تب‌دنگی از طریق تنفس، دست دادن یا روبوسی منتقل نمی‌شود بلکه پشه آئدس که عامل انتقال بیماری است، بیماری را از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: بندرعباس آزمایشگاه خوبی دارد که توانسته‌اند ویروس را در پشه‌ها تشخیص دهند اما نسبت پشه‌های آلوده خیلی کم است؛ اگر انتقال صورت گیرد، کنترل آلودگی پشه‌ها سخت خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت در مورد داروی درمان تب‌دنگی گفت: برای بیماری که تب و بدن‌درد داشته باشد مسکن تجویز می‌شود اما بیماری تب‌دنگی داروی خاصی ندارد. در سطح جهانی واکسن آن وجود دارد اما برای کشورهایی است که وفور پشه خیلی زیاد و امکان درگیری بالاست. واکسن برای کشور ما هنوز توصیه نشده است و نیازی به استفاده از آن نیست.

وی اضافه کرد: در ۶ ماه اول ۲۰۲۴ آمار ابتلاء به بیماری در جهان نسبت به کل سال ۲۰۲۳، ۲ برابر شده است و با توجه به افزایش ابتلاء به بیماری در سطح دنیا مؤسسات بین‌المللی باید واکسن‌های مناسب‌تری تولید کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما