شناسهٔ خبر: 67678510 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو

عزاداری برای امام حسین (ع) می‌تواند همچون کلاسی آموزشی باشد

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه مناسک عزاداری باید در جهت اهداف امام حسین(ع) حرکت کند، گفت: اگر افراد در این مناسک بتوانند آگاهی و دانشی که در بطن دین وجود دارد را به یکدیگر انتقال دهند برگزاری مراسم عزاداری می‌تواند همچون یک کلاس آموزشی بسیار خوب باشد.

صاحب‌خبر -

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با میزان درباره تاثیر برگزاری مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) بر جامعه گفت: آنچه در مورد عزاداری برای شهدای کربلا (ع) مطرح است، ظهور و بروز مناسک است و اگر به عزاداری به عنوان یک رفتار نگاه کنیم باید زیر مجموعه کنش‌های مناسکی قرار گیرد، عزاداری برای امام حسین (ع) از جمله مناسک دینی ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر برگزاری مراسم عزاداری بتواند اهدافی که مناسک برایش اجرا شده و برنامه‌هایی که از مناسک انتظار می‌رود را اجرا کند، تاثیر بسیار مثبتی دارد برای مثال لازم است شعار‌هایی که در رابطه با عزاداری در سطح شهر نوشته می‌شود در رابطه با عدالت، عدالتخواهی و مبارزه با ظلم باشد که هدف اصلی قیام امام (ع) است و اگر اهداف امام حسین (ع) را به عنوان یک شاخص در نظر بگیریم مناسک دینی باید در جهت همان اهداف حرکت کند.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه بیان کرد: هدف امام حسین (ع) مبارزه با طاغوت و افرادی بوده است که دین را تحریف کرده بودند. در این مناسک باید امام حسین (ع) به عنوان شاخص و معیار در نظر گرفته شود و برای بزرگداشت اندیشه‌ها و عملکردهایش مناسک دینی برگزار شود.

پدریان افزود: برگزاری مناسک عزاداری موجب می‌شود بیشتر افراد برای شرکت در این مراسم‌ها به زادگاهشان بروند که این کنش یکی از کارکرد‌های مثبت برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) است و همچنین موجب صله رحم و شکل‌گیری شبکه‌های ارتباطی نیز می‌شود. اگر افراد در این مناسک بتوانند آگاهی و دانشی که در بطن دین وجود دارد را به یکدیگر انتقال دهند برگزاری مراسم عزاداری می‌تواند همچون یک کلاس آموزشی بسیار خوب باشد.

وی توضیح داد: هدف برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) بسیار مقدس و زیبا است و اینکه مناسکی برگزار شود که آگاهی جامعه را در حوزه اخلاق، کنشگری اجتماعی و رعایت اصول و مبانی دینی بالا ببرد بسیار عالی است و می‌تواند جامعه را به سمت صلاح و رستگاری ببرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما