شناسهٔ خبر: 67666418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۶ مورد ابتلا به تب دنگی در هرمزگان تایید شد

بندرعباس - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه امسال تاکنون بیش از ۲ هزار تست انجام شده است که تنها ۱۶ مورد مثبت ابتلا به تب دنگی در استان قطعی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر غلامعلی جاودان روز یکشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی اطلاع رسانی صحیح آئدس و تب دنگی و مقابله با اخبار جعلی که با حضور دکتر فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از ۱۶ مورد مثبت در استان هرمزگان، ۶ مورد مربوط به شهرستان بندرلنگه بود که یک مورد آن انتقال محلی بوده و بقیه موارد افرادی بودند که سابقه سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داشتند.

وی ضمن اشاره به شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی استان هرمزگان بیان کرد: با وجود شناسایی این پشه در استان از چهار سال پیش تاکنون با اقدامات انجام شده، طغیان بیماری را نداشتیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به سفر دکتر فرشیدی معاون بهداشتی وزارت بهداشت و همچنین دکتر رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به استان هرمزگان و شهرستان بندرلنگه گفت: رصد موارد مشکوک توسط تیم بهداشت و درمان انجام شد و مشکلات و چالش‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دکتر جاودان از اصحاب رسانه درخواست کرد که ضمن پرهیز از ایجاد رعب و وحشت در جامعه با اطلاع رسانی صحیح و آموزش در خصوص مسئولیت اجتماعی هر فرد در خانه و محله ، آموزش نحوه پاکسازی محیط و اقدامات لازم جهت جلوگیری از تکثیر پشه و همچنین آموزش نحوه محافظت از خود و برخورد با بیماران، جامعه را به سمت آگاهی و رفتارسازی صحیح در راستای حفظ سلامت و کنترل و حذف پشه آئدس سوق دهند.

پشه‌های صید شده در هرمزگان ناقل بیماری نیست

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت نیز در این کارگاه اطلاع رسانی ضمن لزوم اطلاع رسانی شفاف و صریح از پشه آئدس گفت: در حال حاضر در استان هرمزگان پشه آئدس وجود دارد ولی تاکنون هیچ یک از پشه‌های صید شده ناقل بیماری نبوده و تمامی موارد ابتلا به جز یک مورد همگی سابقه سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را داشتند.

دکتر فرشید رضایی در خصوص تاریخچه پشه آئدس در دنیا اظهار کرد: این پشه بیش از چند هزار سال در آفریقا وجود داشته و از ۲۰۰ سال پیش به آمریکا راه یافته است و بعد از آن در اروپا و کشورهای آسیایی جنوب شرقی ، کره شمالی، ژاپن ، استرالیا، ایتالیا، مالزی و امروزه در حدود ۱۳۰ کشور دنیا این پشه ناقل وجود دارد.

وی بیان کرد: ایران نیز از ۱۳ سال پیش بعد از وجود این پشه در گرجستان مطالعات خود را جهت شناسایی این پشه در کشور شروع کرده است، از چهار سال پیش این پشه در هرمزگان شناسایی شده بود و بعد از بارندگی شدید در دبی و امارات و شیوع بیماری در این کشورها، این بیماری توسط افرادی که سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشتند، در هرمزگان نیز گزارش شد که تاکنون ۱۶ مورد ابتلا ثبت شده اشت.

این مسئول با اذعان اینکه این پشه ناقل چهار تیپ از بیماری دانگ است، گفت: ابتلا به هر یک از این تیپ بیماری‌ها باعث ایمنی به آن تیپ می‌شود؛ در مثال بیماری که تیپ ۲ بیماری دانگ را گرفته باشد تا آخر عمر نسبت به تیپ ۲ بیماری مقاوم است اما در صورتی که تیپ‌های دیگر این بیماری از جمله تیپ یک، ۳ و یا ۴ را بگیرد بدن واکنش شدیدتری خواهد داشت لذا بسیار حائز اهمیت است که تا حد امکان افراد به هیچ یک از تایپ‌های این بیماری مبتلا نشود.

وی ادامه داد: اپیدمی بیمارها اصولا از اشتباهات رفتاری منشا می‌گیرد که این اشتباهات موجب دامن زدن و فراگیری یک موج از بیماری می‌شود و در نهایت آگاه سازی و اصلاح الگوی رفتاری نقش مهمی در خاتمه بخشیدن به همان اپیدمی دارد.

دکتر رضایی همچنین در پاسخ به این سوال که در صورت گزش با پشه آلوده چند روز بعد علائم ظاهر و چه اقدامات درمانی انجام شود، گفت: بین سه تا ۱۴ روز بعد از گزش نیش پشه آلوده علائم ظاهر می‌شود که این علائم در افراد مختلف با شدت متفاوت ایجاد خواهد شد که این علائم شامل سردرد، بدن درد و تب ناگهانی است.

وی ادامه داد: فرد مبتلا برای کنترل تب و بدن درد به هیچ عنوان از مسکن‌هایی مانند نوافن، ژلوفن، مفنامیک و دیکلوفناک استفاده نکنند؛ چون ممکن است باعث خونریزی شود به عنوان مسکن و تب بر تنها از استامینوفن استفاده شود که هر ۶ ساعت یکبار استفاده نمایند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: فرد مبتلا باید استراحت کرده، مایعات فراوان استفاده کند، بعد از سه روز در صورتی که علائم فروکش نکرد به پزشک مراجعه نمایند، در طی دوران ابتلا حتما فرد مبتلا از پشه بند استفاده کند تا پشه‌های موجود در محیط آلوده نشوند همچنین از تردد در جامعه پرهیز کنند در صورتی که نیاز به مراجعه به پزشک داشت حدالامکان در ساعات اوج فعالیت پشه‌ها از منزل خارج نشود.

وی گفت: انتقال ویروس از فرد به فرد در همان لحظه امکان‌پذیر نیست؛ چرا که دوره کمون رشد ویروس در بدن پشه و انتشار آن در بزاق پشه حداقل ۲ هفته زمان می‌برد و بعد از آن پشه بیماری را منتقل خواهد کرد؛ این پشه با طلوع آفتاب بیدار می‌شود و در هنگام غروب گزش آن تمام می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تعیین سرنوشت یک اپیدمی بستگی به رفتار انسان‌ها دارد، مثلاً در کره جنوبی پشه وجود دارد ویروس دانگ هم وجود دارد ولی بیماری کنترل شده است اما در هندوستان پشه وجود دارد ویروس دانگ هم وجود دارد و همه گیری بیماری هم هست؛ پس رفتار انسان‌ها و مسئولیت اجتماعی آن ها در کنترل این بیماری بسیار حائز اهمیت است.



دکتر رضایی گفت: افراد باید با درک از شرایط و با احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به بهسازی محیط زندگی و محله خود اقدام کنند نصب توری در پنجره‌ها ، خالی کردن آب زیر گلدان‌ها و مخازن جمع‌کننده آب کولرها، بسته بودن در بطرهای رها شده در طبیعت، خالی کردن آب لاستیک‌های مستعمل و قایق ها از جمله اقدامات پیشگیری از انتشار پشه است که باید بصورت یک الگوی رفتاری درآمده و همواره رعایت شود.
وی نقش رسانه‌ها را در رفتارسازی بسیار حائز اهمیت دانست و از اصحاب رسانه درخواست کرد تا در جهت آگاهسازی جامعه و آشنایی آنها با رفتار صحیح حداکثر توان خود را به کار گیرند.
خبرنگاران نقش مهمی در اطلاع رسانی و آگاه‌سازی، داشته و می توانند با تغییر نگرش تغییر رفتار در جامعه ایجاد کنند.

نظر شما