شناسهٔ خبر: 67670565 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

واکنش‌ها به تیراندازی به دونالد ترامپ/ جمهوری‌خواهان دموکرات‌ها را مسئول دانستند

آخرین گردهم‌آیی انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده پیش از کنوانسیون جمهوری‌خواهان شنبه شب در پنسیلوانیا با حادثه‌ تیراندازی یک فرد مهاجم به تنش کشیده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ این حادثه که منجر به زخمی شدن دونالد ترامپ و جان باختن یکی از حاضران در گردهم‌آیی شد با واکنش‌های گسترده داخلی در ایالات متحده و بین‌المللی همراه شد و بسیاری از چهره‌های سیاسی و رهبران جهان آنر را محکوم کردند.

دونالد ترامپ در پیامی کوتاه ضمن قدردارنی از حمایت‌ها و پیام‌هایی که از هودارانش دریافت کرده، تاکید کرد که این حمله نمی‌تواند او را از ادامه مبارزات انتخاباتی بازدارد.

به‌ رغم آنکه هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه به ویژه در مورد هویت فرد مهاجم و انگیزه‌های وی از این سوء منتشر نشده اما برخی از مقامات جمهوری خواه در آمریکا، دموکرات‌ها، بویژه جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، و رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر را به دلیل ایجاد جوی پرتنش و تحریک‌آمیز که از دید آن‌ها زمینه‌ساز وقوع این حمله شده‌ است متهم کرده و مسئول دانسته‌اند.

با این حال جو بایدن دقایقی پس از انتشار خبر این سوءقصد در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله تاکید کرد که هیچ جایی در کشورش برای این نوع خشونت‌ها وجود ندارد.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رییس جمهوری ایالات متحده در جریان جزئیات کامل این حادثه قرار گرفته و با دونالد ترامپ نیز تلفنی گفت‌وگو کرده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری سابق ایالات متحده و چهره محبوب دموکرات‌ها، نیز ضمن محکوم کردن هرگونه خشونت سیاسی در کشورش از اینکه به دونالد ترامپ در این حادثه آسیب جدی وارد نشده ابراز خرسندی کرد.

نانسی پلوسی، رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا از دیگر چهره‌های شاخص دموکرات‌ بودند که این حمله را محکوم کردند.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانت ضمن آرزوی بهبودی کامل برای آقای ترامپ پس از تحمل جراحات سطحی در این حادثه، اقدامات خشونت‌بار سیاسی را در کل غیرقابل قبول خواند.

مایک جانسون، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، نیکی هیلی، رقیب پیشین دونالد ترامپ در انتخابات، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا و ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس که از حامیان ترامپ در انتخابات پیش رو به شمار می‌رود هر یک جداگانه ضمن نگرانی از شرایطی که منتهی به این وقوع این حادثه شده، هرگونه خشونت سیاسی را محکوم کردند.

واکنش‌های بین‌المللی

بسیاری از مقامات، چهره‌های بین‌المللی و رهبران سیاسی جهان پس از حادثه سوءقصد به دونالد ترامپ در جریان یک گردهم‌آیی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا که طی آن فرد مهاجم کشته شد خشونت سیاسی را محکوم و برای آقای ترامپ آرزوی بهبودی سریع کردند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد این تیراندازی را محکوم کرد و آن را «یک اقدام خشونت آمیز سیاسی» خواند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: ما باید در برابر هر نوع خشونتی که دموکراسی را به چالش می کشد، محکم بایستیم.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا گفت که از دیدن صحنه‌های شوک‌آور در حادثه گردهمایی دونالد ترامپ «بهت‌زده» شده است. وی ضمن همبستگی با قربانیان این حادثه (یک کشته و دو مجروح) افزود: «خشونت سیاسی به هر شکلی محکوم است و جایی در جوامع ما ندارد».

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه ضمن آرزوی «بهبودی سریع» برای دونالد ترامپ، این حمله را «یک تراژدی برای دموکراسی‌های ما» خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز این حمله را محکوم کرد و گفت که از حادثه تیراندازی در گردهم‌آیی انتخاباتی دونالد ترامپ شوکه شده است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، که به تازگی در حاشیه اجلاس ناتو در آمریکا با ترامپ دیدار کرده بود برای رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده در «این ساعات تیره» دعا کرد.

لوییس ایناسیو لولا دا سیلوا، رییس‌جمهوری برزیل، این تیراندازی را غیرقابل قبول خواند و دیگران را نیز به محکوم کردن آن فراخواند.

وی گفت: حمله به دونالد ترامپ، ریئیس‌جمهوری سابق آمریکا باید به شدت توسط تمامی مدافعان دموکراسی و حامیان گفت‌وگو در سیاست محکوم شود؛ آنچه امروز دیدیم غیرقابل قبول است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، دونالد ترامپ را یک دوست خواند و برای او آرزوی بهبودی سریع کرد. وی همچنین ضمن محکوم کردن این حمله گفت: خشونت جایی در سیاست و دموکراسی‌ها ندارد.

منبع: یورونیوز

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما