شناسهٔ خبر: 67660129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تازه‌ترین خبرها از ترور نافرجام دونالد ترامپ / بایدن: جایی برای خشونت در آمریکا وجود ندارد!

در پی سوءقصد ناکام به جان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان یک کمپین انتخاباتی در پنسیلوانیا، مقام‌های آمریکایی و بسیاری از سران کشورها این واقعه را محکوم کردند. همچنین تحقیقاتی از سوی اف‌بی‌آی و سرویس مخفی آمریکا آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد حزب جمهوری‌خواه روز شنبه در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در باتلر، پنسیلوانیا، از یک سوء قصد جان سالم به در برد.

هنگامی که ترامپ مقابل جمعی از هوادارانش سخنرانی می‌کرد، چندین گلوله شلیک شد. یک گلوله به گوش راست این سرمایه‌دار آمریکایی اصابت کرد و او به سرعت به یک مرکز پزشکی در همان نزدیکی منتقل شد. ترامپ بعدا در بیانیه‌ای توضیح داد که حالش «خوب» است.

سرویس مخفی آمریکا گزارش داد که یک تیرانداز مظنون و یکی از حاضران کشته شدند. دو آمریکایی دیگر هم به شدت مجروح شده‌اند. در محل تیراندازی یک قبضه اسلحه کشف شد و هنوز از هویت عامل تیراندازی اطلاعی در دست نیست.

در پی این واقعه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت برای بهبودی ترامپ دعا می‌کند و افزود جایی برای خشونت با انگیزه سیاسی در ایالات متحده وجود ندارد. به گزارش روزنامه گاردین، برخی جمهوری‌خواهان لفاظی‌های دموکرات‌ها را به فراهم کردن شرایط برای این تیراندازی متهم می‌کنند. با وجود این حمله، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی شرکت خواهد کرد.

در همین حال اداره تحقیقات فدرال آمریکا اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد در کنار سرویس مخفی آمریکا تحقیقاتی را انجام می‌دهد. اف‌بی‌آی مظنون به تیراندازی در کارزار انتخاباتی ترامپ را شناسایی کرد که یک جوان ۲۰ ساله ساکن پنسیلوانیا است. منابع مطلع به روزنامه نیویورک‌پست گفتند فرد مهاجم، «توماس متیو کروکس» است.

بایدن پس از این واقعه در بیانیه‌ای گفت: «من در مورد تیراندازی در راهپیمایی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا مطلع شدم. از شنیدن اینکه او سالم است و حالش خوب است، سپاسگزارم. من برای او و خانواده‌اش و برای همه کسانی که در تجمع بودند دعا می‌کنم و همچنان منتظر اطلاعات بیشتر هستیم. من و جیل از سرویس مخفی برای رساندن او به مکان امن سپاسگزاریم. جایی برای این نوع خشونت در آمریکا وجود ندارد. ما باید به‌عنوان یک ملت متحد شویم تا آن را محکوم کنیم.»

تحقیقات اف‌بی‌آی

در پی این واقعه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت برای بهبودی ترامپ دعا می‌کند و افزود «جایی برای خشونت با انگیزه سیاسی در ایالات متحده وجود ندارد».

بایدن پس از این واقعه در بیانیه‌ای گفت: «من در مورد تیراندازی در تجمع دونالد ترامپ در پنسیلوانیا مطلع شدم. از شنیدن اینکه او سالم است و حالش خوب است، خرسندم. من برای او و خانواده‌اش و برای همه کسانی که در تجمع بودند دعا می‌کنم و همچنان منتظر اطلاعات بیشتر هستیم. من و جیل (بایدن) از سرویس مخفی برای رساندن او به مکان امن سپاسگزاریم. جایی برای این نوع خشونت در آمریکا وجود ندارد. ما باید به‌عنوان یک ملت متحد شویم تا آن را محکوم کنیم.»

به گزارش روزنامه گاردین، برخی جمهوری‌خواهان لفاظی‌های دموکرات‌ها را به فراهم کردن شرایط برای این تیراندازی متهم می‌کنند. با وجود این حمله، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی شرکت خواهد کرد.

در همین حال اداره تحقیقات فدرال آمریکا اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در کنار سرویس مخفی آمریکا تحقیقاتی را انجام می‌دهد. اف‌بی‌آی مظنون به تیراندازی در کارزار انتخاباتی ترامپ را شناسایی کرد که یک جوان ۲۰ ساله ساکن پنسیلوانیا است. منابع مطلع به روزنامه نیویورک‌پست گفتند فرد مهاجم، «توماس متیو کروکس» است.

«کوین روژک» مسئول ویژه اف‌بی‌آی در دفتر میدانی پیتسبورگ طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «آنچه امروز رخ داد، سوء قصد علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، می‌نامیم. این آژانس هیچ اطلاعاتی درباره تهدید احتمالی پیش از سوء قصد علیه دونالد ترامپ ندارد.» این مقام مسئول اف‌بی‌آی همچنین ادامه داد: «از دیدگاه آژانس، ما هیچ اطلاعاتی درباره تهدید خاصی در ارتباط با این رویداد نداشتیم.»

او گفت که مقامات «به شدت در تلاش هستند تا فردی را که این کار را انجام داده و هر انگیزه‌ای در پس انجام این کار داشته، شناسایی کنند» و از مردم خواست تا با هر اطلاعاتی دارند که ممکن است کمک‌کننده باشد، تماس بگیرند. او گفت که اف‌بی‌آی ماموران تحقیق، تیم‌های واکنش به شواهد و سایر پرسنل را از سراسر این کشور مستقر کرده است.

این مقام اف‌بی‌آی همچنین گفت تجهیزات و وسایل مرتبط با خنثی‌سازی بمب به دلیل «احتیاط فراوان» در محل وقوع تیراندازی مستقر شده است.

او گفت: «این در درجه اول رویه استاندارد کشف هر بسته مشکوک است؛ در این مورد بسته مشکوکی در اطراف جایی که تیرانداز بود، شناسایی شد و بنابراین ما با احتیاط فراوان، تجهیزات خنثی‌سازی بمب را مستقر کردیم تا مطمئن شویم که محوطه پاک شده است تا بازرسان بتوانند با خیال راحت در منطقه حرکت کنند.»

او به جزئیات این بسته‌ها اشاره‌ای نکرد، اما گفت با هر بسته‌ای باید به گونه‌ای برخورد شود که گویی یک وسیله انفجاری است.

کوین روجک گفت تحقیقات در صحنه وقوع جرم در حال انجام است. او همچنین اشاره کرد که این آژانس در حال کار بر روی شناسایی فرد مسلح از طریق «تأییدات بیومتریک» است زیرا فرد مظنون مدارک هویتی به همراه نداشت. او همچنین در مورد سلاح و گلوله استفاده شده، اطلاعاتی ارائه نکرد.

مقامات همچنین در حال بررسی چگونگی وقوع تیراندازی هستند، از جمله گزارش‌های شاهدان عینی مبنی بر اینکه مرد مسلح را در حال بالا رفتن از پشت‌بام ساختمانی در مجاورت محل تیراندازی دیده‌اند.

پیام ترامپ؛ تسلیم نمی‌شوم!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از مجروح شدن در جریان تیراندازی شنبه شب در تجمع انتخاباتی پنسیلوانیا، ایمیلی حاوی پیام کوتاه اما پرقدرت برای حامیان خود ارسال کرد.

در این ایمیل کوتاه آمده است: «این پیامی از سوی دونالد ترامپ است؛ من هیچوقت تسلیم نمی‌شوم!»

ایمیل با امضا و تصویر او همراه شده است.

تشدید تدابیر امنیتی

منابع آگاه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند که حفاظت سرویس مخفی رئیس‌جمهور سابق آمریکا اخیرا تقویت شده است. ترامپ اولین بار در نوامبر ۲۰۱۵ از حفاظت سرویس مخفی برخوردار شد و در آن زمان از این کار ابراز آرامش کرده بود. در تجمع روز شنبه، فرد مسلح توسط ماموران سرویس مخفی کشته شد. ترامپ از زمانی که نامزد ریاست جمهوری شد، همیشه بر امنیت و آمادگی خود متمرکز بود.

حمله «گرگ‌تنها»

پلیس ایالت پنسیلوانیا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت سوء‌قصد علیه دونالد ترامپ توسط یک شخص «به تنهایی» طراحی شده اما آنها به دنبال مظنونان احتمالی دیگر هستند.

پلیس این ایالت تاکید کرد: «ما قطعا و مسلما نمی‌گوییم که این حمله توسط یک فرد به تنهایی انجام شده و بنابراین به دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم که شاید دست افراد دیگری نیز در این حادثه دخیل باشد.»

مقامات خاطرنشان کردند که فرد مسلح مظنون «مرد» است، اما زمانی که ۱۰۰ درصد نسبت به این قضیه مطمئن شوند، هویت او را کاملا اعلام خواهند کرد.

بیانیه سرویس مخفی آمریکا

سرویس مخفی آمریکا تایید کرد که دونالد ترامپ پس از تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی پنسیلوانیا، اکنون در امان است.

در بیانیه‌ای که در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس منتشر شد، سخنگوی این سازمان گفت: «سرویس مخفی اقدامات حفاظتی را اجرا کرده است و رئیس جمهور سابق در امنیت است. اکنون این یک تحقیق فعال سرویس مخفی است و اطلاعات بیشتر در صورت در دسترس بودن منتشر خواهد شد.»

ترامپ از بیمارستان مرخص شد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا شامگاه شنبه به وقت آمریکا از بیمارستان مرخص شده است. بر اساس گزارش‌ها، هواپیمای ترامپ در فرودگاه بین‌المللی نیوآرک لیبرتی در نیوجرسی به زمین نشسته است. مشخص نیست که ترامپ عازم کجاست اما او یک باشگاه گلف در نزدیکی بدمینستر دارد.

تایید هویت عامل حمله

اف‌بی‌آی اعلام کرد توماس ماتیو کروکس، عامل تیراندازی به ترامپ بوده است. او ۲۰ سال سن داشته و در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده است.

ویدئویی از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که می‌گوید: «از جمهوری‌خواهان و ترامپ متنفرم».

با این حال، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت فرد ضارب به حزب‌جمهوری‌خواه مرتبط بوده و طبق سوابق وضعیت رای دهندگان ایالت پنسیلوانیا، نام کروکس به‌عنوان یک «جمهوری‌خواه» ثبت شده بود.

واکنش‌ها

«مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با محکوم کردن حمله به ترامپ گفت، این نهاد تحقیقات درباره حمله را آغاز می‌کند. او در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) گفت این نهاد «تحقیق کاملی درباره رویدادهای غم‌انگیز امروز انجام خواهد داد.ـ

او گفت که «کیمبرلی چیتل» مدیر سرویس مخفی و مقامات اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی برای شهادت فراخوانده خواهند شد. این اعلامیه در بحبوحه سؤالات و انتقاداتی مبنی بر اینکه چگونه تیرانداز توانست تا این حد به ترامپ نزدیک شود، منتشر شد.

«کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم در پیامی گفت: «من در مورد تیراندازی در مراسم رئیس‌جمهور سابق ترامپ در پنسیلوانیا مطلع شدم. من و همسرم از اینکه او آسیب جدی ندیده خیالمان راحت شد. ما برای او، خانواده‌اش و همه کسانی که در اثر این تیراندازی بی‌معنا آسیب دیده‌اند، دعا می‌کنیم. ما از سرویس مخفی ایالات متحده، نیروهای اولیه و مقامات محلی برای اقدام فوری آنها سپاسگزاریم. چنین خشونتی در کشور ما جایی ندارد.
همه ما باید این اقدام شنیع را محکوم کنیم و سهم خود را برای اطمینان از اینکه منجر به خشونت بیشتر نشود انجام دهیم.»

«چاک شومر» رهبر اکثریت سنای آمریکا هم در پیامی گفت: «من از اتفاقی که در گردهمایی انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا افتاد، وحشت‌زده شدم و از اینکه رئیس‌جمهور سابق ترامپ در امان است، احساس آرامش می‌کنم. خشونت سیاسی در کشور ما جایی ندارد.»

«جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه ایالات متحده هم گفت: «لورا و من از اینکه رئیس‌جمهور ترامپ پس از حمله ناجوانمردانه و بزدلانه به جانش در امان است، سپاسگزاریم. و ما از مردان و زنان سرویس مخفی برای پاسخ سریعشان قدردانی می‌کنیم.»

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق دموکرات ایالات متحده هم گفت: «در دموکراسی ما مطلقا جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد. اگرچه ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما همه ما باید از این که رئیس‌جمهور سابق ترامپ آسیب جدی ندیده خیالمان راحت باشد و از این لحظه استفاده کنیم تا خود را مجددا به متانت و احترام در سیاست خود متعهد کنیم. من و میشل برای او آرزوی بهبودی داریم.»

«کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا در شبکه ایکس نوشت: «من از صحنه‌های تکان‌دهنده در گردهمایی رئیس‌جمهور ترامپ وحشت‌زده شده‌ام و بهترین آرزوها را برای او و خانواده‌اش داریم. خشونت سیاسی به هر شکلی در جوامع ما جایی ندارد و فکر و ذکر ما با همه قربانیان این حمله است.»

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در شبکه ایکس نوشت: «من از تیراندازی به ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ناراحتم. نمی‌توان در مورد آن اغراق کرد؛ خشونت سیاسی هرگز قابل قبول نیست. یاد من با این رئیس‌جمهور سابق، شرکت‌کنندگان در این مراسم و همه آمریکایی‌هاست.»

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در شبکه ایکس نوشت: «ما باید در برابر هر نوع خشونتی که دموکراسی را به چالش می‌کشد، محکم بایستیم.
من برای بهبودی سریع رئیس‌جمهور سابق آمریکا دعا می‌کنم.»

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل گفت، آنتونیو گوترش، دبیر کل این نهاد بین‌المللی، خشونت سیاسی علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در گردهمایی انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا را به شدت محکوم و برای او آرزوی بهبودی سریع کرد.

دوجاریک گفت: «دبیرکل سازمان ملل به صراحت این اقدام خشونت‌آمیز سیاسی را محکوم کرد. او بهترین آرزوهای خود را برای ترامپ به منظور بهبودی سریع عنوان داشت.»

«آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا نیز با اشاره به سوءقصد نافرجام به ترامپ گفت: «این رویداد در تجمع حامیان رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پنسیلوانیا نگران‌کننده و جدی است. خشونت جایی در روندهای دموکراتیک ندارد. از اینکه شنیدم ترامپ اکنون در امن و امان است، آرامش پیدا کردم.»

«لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل نیز در پیامی جداگانه درباره ترور نافرجام ترامپ گفت: «همه مدافعان دموکراسی و گفت‌وگو در سیاست، حمله به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را باید به شدت رد کنند. آنچه امروز دیدیم غیر قابل قبول است.»

«کریستوفر لوکسون» نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من از وقایع امروز در تجمع حامیان دونالد ترامپ در پنسیلوانیا شوکه شده‌ام. فکر و ذهن من با رئیس‌جمهور سابق، خانواده او و قربانیان این حمله است. هیچ کشوری نباید با چنین خشونت سیاسی روبرو شود.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت این تیراندازی او را شوکه کرده است.

«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان هم که این هفته هنگام سفر به ایالات متحده برای نشست ناتو با ترامپ دیدار کرده بود، گفت در این زمان تاریک و دشوار فکر و ذهنش با رئیس‌جمهور سابق آمریکاست.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در واکنش به تیراندازی به سوی ترامپ، برایش آرزوی بهبودی سریع کرد و گفت: «این حادثه را به شدت محکوم کنید. خشونت در سیاست و دموکراسی‌ها جایی ندارد.»

«جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا هم «همبستگی و... بهترین آرزوها را برای بهبودی سریع» ترامپ فرستاد. او افزود که امیدوار است «چند ماه آینده مبارزات انتخاباتی شاهد گفت‌وگو و غلبه مسئولیت، بر نفرت و خشونت باشیم.»

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا از تیراندازی در گردهمایی ترامپ «عمیقا شوکه» شده است. او برای ترامپ آرزوی «بهبودی سریع» کرد و همچنین با اشاره به قربانیان حادثه، به خانواده این «قربانیان بی‌گناه» تسلیت گفت. او در شبکه ایکس نوشت: «خشونت سیاسی جایی در یک دموکراسی ندارد.»

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی گفت: «فرانسه در شوک و خشم مردم آمریکا شریک است.» رئیس‌جمهور فرانسه، تلاش برای ترور ترامپ را «تراژدی برای دموکراسی‌های ما» خواند.

«سیمون هریس» رهبر ایرلند هم در واکنش به ترور ناکام ترامپ گفت: «آنچه ما دیشب از پنسیلوانیا دیدیم ترسناک و اشتباه بود.»

او اضافه کرد: «این مایه آرامش و تسلی خاطر است که رئیس‌جمهور سابق در امان است و از سوء قصد جان سالم به در برده است. قلب ما با حاضران بی‌گناه کشته و زخمی شده است. جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد.»

«کارل نهامر» صدراعظم اتریش هم گفت: «از سوء قصد ناکام به جان دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی او در پنسیلوانیا وحشت‌زده‌ام و برای او آرزوی بهبودی سریع و کامل دارم.»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هم تیراندازی به ترامپ را محکوم کرد و گفت از این حمله «متحیر» است. زلنسکی در شبکه ایکس نوشت: «چنین خشونتی هیچ توجیهی ندارد. چنین خشونتی در هیچ کجای دنیا هیچ توجیهی ندارد و جایی ندارد. هرگز نباید خشونت غالب شود.»

زلنسکی افزود از اینکه ترامپ که اغلب از کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین انتقاد کرده است، حالش خوب است، آسوده خاطر شده و برای او آرزوی «بهبودی سریع» کرد.

او گفت: «من برای همه کسانی که از این رویداد وحشت‌زده شدند، آرزوی قدرت می‌کنم. ای کاش آمریکا از این وضعیت قوی‌تر بیرون بیاید.»

«پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا هم در شبکه ایکس نوشت: «می‌خواهم شدیدترین محکومیت خود را نسبت به حمله‌ای که دونالد ترامپ در جریان گردهمایی در پنسیلوانیا متحمل شد، اعلام کنم. خشونت و نفرت در دموکراسی جایی ندارد. بهترین آرزوها را برای بهبودی سریع رئیس جمهور سابق ترامپ و بقیه مجروحان دارم و صمیمانه به خانواده فرد متوفی تسلیت می‌گویم.»

«آندری پلنکوویچ» نخست‌وزیر کرواسی در شبکه ایکس نوشت: «من حمله به رئیس جمهور سابق آمریکا را به شدت محکوم می‌کنم و برای او آرزوی بهبودی سریع دارم. خشونت سیاسی غیر قابل قبول است و بزرگترین تهدید برای دموکراسی است.»

«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان هم در توییتر نوشت: «از حمله به رئیس جمهور سابق آمریکا وحشت‌زده شدم. خشونت سیاسی در جوامع دموکراتیک ما غیر قابل قبول است. با آرزوی بهبودی کامل و عاجل. ما همچنین با خانواده‌های کسانی که در این حمله جان خود را از دست دادند یا مجروح شدند، از صمیم قلب ابراز همدردی می‌کنیم.»

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم به ترور ناکام ترامپ واکنش نشان داد. این سیاستمدار آلمانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حمله به دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا نفرت‌انگیز است.» شولتس در ادامه نوشت: «برای او آرزوی بهبودی دارم. فکر من همچنین با کسانی است که تحت تأثیر این حمله قرار گرفتند. چنین اعمال خشونت‌آمیزی دموکراسی را تهدید می‌کند.»

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین از بروز حادثه برای ترامپ ابراز نگرانی و با او اعلام «همبستگی» کرد.

«جوزپ بورل» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هم گفت شوکه‌شده و این حمله را به شدت محکوم می‌کند. او در شبکه ایکس نوشت: «یک بار دیگر شاهد اعمال خشونت غیر قابل قبول علیه نمایندگان سیاسی هستیم.»

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم گفت از تلاش برای ترور ترامپ شوکه شده است. او گفت: «خشونت سیاسی در دموکراسی‌های ما جایی ندارد. متحدان ناتو برای دفاع از آزادی و ارزش‌های ما با هم می‌ایستند.»

«رابرت فیتسو» نخست‌وزیر اسلواکی هم که در تلاش برای ترور در ماه مه مجروح شده بود، با محکوم کردن تلاش توطئه برای ترور ترامپ، شباهتی بین حادثه‌ای که او را هدف قرار داد و تلاش برای ترور دونالد ترامپ ترسیم کرده است.

«دونالد تاسک» نخست‌وزیر لهستان با آرزوی سلامتی برای ترامپ، گفت: «خشونت هرگز پاسخی برای اختلافات سیاسی در یک دموکراسی نیست.» او افزود: «مطمئن هستم که این چیزی است که همه ما می‌توانیم بدون هیچ گونه تردیدی روی آن توافق کنیم.»

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر سابق انگلیس هم در پیامی نوشت: «این معجزه است که دونالد ترامپ از سوء قصد جان سالم به در برد.» او در ادامه با ابراز شادمانی از سلامتی ترامپ، گفت: «این بار دیگر شکنندگی غم‌انگیز دموکراسی در برابر خشونت و نابخردی را یادآور می‌شود.»

«مارین لوپن» رهبر حزب راست‌افراطی «اجتماع ملی» فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس با آرزوی بهبودی سریع برای ترامپ که «قربانی این دیوانگی» شده است، نوشت: «تلاش برای ترور دونالد ترامپ که به طور معجزه‌آسایی از این حمله نجات یافت، نمادی دراماتیک از خشونتی است که دموکراسی‌های ما را تضعیف می‌کند.»

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در بیانیه‌ای بر محکومیت این حمله توسط کشورش تاکید کرد. او گفت: «آرزوهایم را برای بهبودی سریع ترامپ و برای از سرگیری مبارزات انتخاباتی آمریکا در فضایی آرام و سالم و عاری از هرگونه جنبه تروریسم، خشونت یا نفرت ابراز می‌کنم.»

برچسب‌ها:

نظر شما