شناسهٔ خبر: 67661054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

آمریكا در شوك سوء قصد نافرجام به ترامپ

تیراندازی به ترامپ در یك گردهمایی انتخاباتی

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده که در تجمعی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا حضور یافته بود، مورد سوءقصد با گلوله قرار گرفت و زخمی شد.
بر اساس گزارش‌ها، فرد مهاجم و یک نفر دیگر که در گردهمایی حضور داشت، در این واقعه کشته شدند، اما سرویس مخفی ایالات متحده و همچنین سخنگوی ستاد انتخاباتی  ترامپ اطمینان داده‌اند که حال رئیس جمهور سابق آمریکا خوب است.
تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد رئیس جمهور سابق ایالات متحده با ابروهای درهم کشیده دست راست خود را به سمت گوش راستش که پوشیده از خون بود، بالا می‌برد.
این ویدیوها همچنین حلقه نیروهای امنیتی در اطراف دونالد ترامپ را به تصویر می‌کشد که تلاش می‌کنند بر صحنه مسلط شوند.
 ترامپ سپس در حالی که مشت خود را به سوی جمعیت بلند کرده بود و فریاد می‌زد، همراه محافظان و نیروهای امنیتی به سمت یک خودروی شاسی بلند رفت و به این ترتیب از صحنه حادثه دور شد.
 ضارب که به یک تفنگ مسلح بوده در منطقه‌ای خارج از محوطه قرق شده سخنرانی، در ۱۸۵ متری ترامپ ایستاده بوده است. ضارب بر روی یک بلندی ایستاده بود. ضارب توسط یکی از نیروهای پلیس مخفی کشته شده است.یک شاهد گفته است که مظنون را دیده که «سینه خیز و تفنگ به دست» روی سقف خانه‌ای بوده است.یک شاهد گفت که یک مظنون را دیده که سینه خیز و تفنگ به دست، پنج دقیقه پیش از سخنرانی  ترامپ روی سقف خانه‌ای مشرف به محل سخنرانی حرکت می‌کرده است: « ما با اشاره او را به پلیس که پایین راه می‌رفت نشان دادیم».
یک شاهد دیگر گفت صدای پنج گلوله را شنیده که با سرعت و پشت سرهم شلیک شده‌اند.یکی از شاهدان عینی که در این گردهمایی حضور یافته بود  گفت: «یکدفعه دیدیم که کلی آدم از سکو پایین می‌آیند و گیج و دستپاچه به نظر می‌رسند. صدای چندین تیر را شنیدم. چیزی بین صدای ترقه یا اسلحه کالیبر کوچک بود.»
دونالد ترامپ در حال سخنرانی برای هواداران خود در باتلر پنسیلوانیا بود که این اتفاق افتاد.
تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد همزمان با شنیده شدن صدایی بلند،  ترامپ سر خود را به زیر می‌کشد و پس از آن ماموران پلیس مخفی دور او حلقه می‌زنند . سپس او را با خود به یک خودرو می‌کشانند. در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود که برای لحظاتی  ترامپ سر خود را از بین از بین حلقه محافظان بیرون می‌آورد و دستان مشت کرده خود را بالا می‌برد.
هنوز ابهامات بسیاری پیرامون این رخداد وجود دارد، اما دستگاه امنیتی ایالات متحده بلافاصله اعلام کرد که دونالد ترامپ در امان است و اقدامات حفاظتی پیرامون او انجام شده است.
سرویس مخفی ایالات متحده در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تحقیقات سرویس مخفی آغاز شده و به محض دریافت اطلاعات بیشتری پیرامون حادثه، آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.»
لحظاتی بعد از این اطلاعیه، دادستانی پنسیلوانیا اعلام کرد که فرد مهاجم و دست‌کم یک نفر از حاضران در گردهمایی انتخاباتی کشته شده‌اند.
تصاویر ویدیویی نیز نشان می‌دهد که جسد فرد مهاجم روی پشت‌بام بنای کم‌ارتفاعی در محل گردهمایی افتاده است.
این واقعه در باتلر، واقع در ۳۰ مایلی شمال شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا رخ داد.
این آخرین گردهمایی انتخاباتی ترامپ پیش از کنسوانسیون روز دوشنبه حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شد، کنواسیونی که بر نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال به طور رسمی صحه می‌گذارد.

روایت ترامپ از حادثه تیراندازی
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پس از حادثه تیراندازی  در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی خودش «سوشال تروث» نوشت: می‌خواهم از سرویس مخفی آمریکا و همه نیرو‌های مجری قانون بخاطر واکنش سریع به تیراندازی که تازه در شهر باتلر در پنسیلوانیا رخ داد، تشکر کنم.
وی افزود: مهمتر از هر چیزی، می‌خواهم به خانواده فردی که در این گردهمایی انتخاباتی کشته شد، تسلیت بگویم؛ و همچنین به خانواده فرد دیگری که بشدت مجروح شده است.
رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت: باورنکردنی است که چنین اتفاقی در کشور ما رخ می‌دهد. در حال حاضر، هیچ چیزی درباره ضارب که اکنون مرده است، مشخص نیست.
ترامپ خبر داد: یک گلوله به من اصابت کرد که قسمت بالای گوشم را سوراخ کرد. وقتی صدای وزوز و شلیک گلوله شنیدم، فورا متوجه شدیم که اتفاقی پیش آمده است و بلافاصله احساس کردم که گلوله پوستم را شکافت. خون زیادی از من رفت. بنابراین، آن موقع فهیدم که چه رخ داده است. خدا آمریکا را حفظ کند.

بایدن محکوم کرد
کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گزارش‌های اولیه پیرامون این حادثه را دریافت کرده است.
بر اساس این اطلاعیه، رئیس‌جمهور آمریکا که در زمان تیراندازی در یک کلیسا در ایالت دلاور حضور داشته، به محل اقامت خود بازگشته است.
متعاقب آن نیز جو بایدن در بیانیه‌ای تیراندازی به دونالد ترامپ را محکوم کرد و گفت: «از شنیدن این خبر که او در امان و سالم است، خوشحالم. برای او و خانواده‌اش و همه کسانی که در این گردهمایی حضور داشتند، دعا می‌کنم و منتظر اطلاعات بیشتر می‌مانم.»وی افزود: «من و جیل از سرویس مخفی که او را به جای امن منتقل کردند، سپاسگزاری می‌کنیم. هیچ جایی برای این نوع خشونت در آمریکا وجود ندارد. ما باید به عنوان یک ملت آن را به طور متحد محکوم کنیم.»
جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر رویارویی دوباره‌ای با دونالد ترامپ خواهد داشت، اما شرایط جسمانی و ذهنی وی و لغزش‌های کلامی متعددی که رئیس جمهوری ایالات متحده در مناظره با ترامپ و سخنرانی‌های خود داشته، کمپین انتخاباتی وی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مردم آمریکا سزاوار دانستن حقیقت هستند
مایک جانسون رئيس مجلس نمایندگان آمریکا گفت كه درباره این تیراندازی  «تحقیقاتی کامل» انجام خواهد داد.
به گفته مایک جانسون رئيس جمهوری خواه این مجلس «مردم آمریکا سزاوار دانستن حقیقت هستند. ما مدیر پلیس مخفی و مقام‌های مربوطه از وزارت امنیت داخلی و اف.بی.آی، پلیس فدرال آمریکا را برای پرسش و پاسخ به کمیته‌های خود فراخواهیم خواند.

اتفاقی که شکل کارزار انتخاباتی را تغییر می‌دهد
تصاویر خارق‌العاده‌ای که از مشت گره کرده دونالد ترامپ، رئيس جمهوری سابق آمریکا با صورت خونینش منتشر شده، تنها تاریخ ساز نیستند. این تصاویر می‌توانند مسیر انتخابات پیش روی آمریکا در ماه نوامبر را نیز تغییر دهند.
شکی نیست که این خشونت سیاسی در نهایت کارزار انتخاباتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.تصویر  ترامپ خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. اریک ترامپ فرزند رئیس جمهوری سابق در شرح آن نوشت: « این همان مبارزی است که آمریکا لازم دارد.»
کمی بعد از تیراندازی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و گفت خشونت سیاسی. از این دست جایی در آمریکا ندارد. او برای رقیب جمهوری‌خواهش ابراز نگرانی کرد و گفت امیدوار است بتواند با او صحبت کند.
کارزار انتخاباتی بایدن تمامی بیانیه‌های سیاسی خود را به حال تعلیق در آورد و گفت: در تلاش است هر چه سریع‌تر تبلیغات انتخاباتی تلویزیونی خود را نیز به حالت تعلیق دربیاورد. به وضوح از نظر آنها حمله به رقیبی که تازه از یک سوءقصد جان به در برده کار پسندیده‌ای. نیست و باید در شرایط فعلی بر محکوم کردن آنچه رخ داده تمرکز کرد.
سیاستمداران از تمامی گرایش‌های سیاسی که کمتر اتفاق نظری دارند، بر سر این موضوع یک صدا شده‌اند که خشونت سیاسی جایی در دموکراسی ندارد.
باراک اوباما، جورج بوش، بیل کلینتون و جیمی کارتر روسای جمهوری پیشین آمریکا به سرعت خشونت را محکوم کردند و گفتند از اینکه  ترامپ جراحت جدی برنداشته خرسندند.
اما برخی از متحدان نزدیک دونالد ترامپ و حامیان او از همین حالا جو بایدن را در این زمینه مقصر خوانده‌اند و یکی از جمهوری‌خواهان در شبکه ایکس رئیس جمهوری را به تحریک برای سوءقصد متهم کرده است.
سناتور جی دی ونس، که گفته می‌شود در فهرست نامزد احتمالی برای معاونت ریاست جمهوری، در صورت پیروزی  ترامپ، است نوشته است رویکرد کارزار انتخاباتی بایدن است که مستقیما به چنین حادثه‌ای منجر شده است.دیگر سیاستمداران جمهوری‌خواه نیز حرف‌های مشابهی زده‌اند که می‌توان حدس زد از سوی دموکرات‌ها محکوم می‌شود چرا که این موضع‌گیری‌ها در شرایط سیاسی فعلی آمریکا آتش‌افروزی می‌دانند.
همچنین کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی  ترامپ را منزجر کننده خوانده است و گفته است خشونت سیاسی جایی در جوامع ما ندارند.»
بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائيل نیز گفته است از حمله به  ترامپ یکه خورده است و برای رئيس جمهوری سابق آمریکا دعا می‌کند.
جیمز کومر رئيس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که با پلیس مخفی آمریکا در تماس بوده و از مدیر این نیرو خواسته برای شرکت در پرسش و پاسخ در مجلس حاضر شود.در همین حال الخاندرو مایورکاس،‌ وزیر امنیت داخلی آمریکا با محکوم کردن تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ گفته است این وزارتخانه (که پلیس مخفی زیرمجموعه آن است) برای امنیت دونالد ترامپ و جو بایدن روسای جمهوری سابق و فعلی آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند.

جو بایدن و دونالد ترامپ تلفنی گفتگو کردند
کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تلفنی با رقیب جمهوری‌خواهش که هدف تیراندازی قرار گرفته بود گفتگو کرده است.
بر اساس این گزارش  بایدن در عین حال با جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا و باب داندوی، شهردار باتلر، شهری که تیراندازی در آن روی داده نیز گفتگو کرده است.

شركت ترامپ در گردهمایی  جمهوری‌خواهان
کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و کمیته ملی حزب جمهوری خواه اعلام کرده‌اند که رئیس جمهوری سابق آمریکا طبق برنامه قبلی در گردهمایی حزبی جمهوری‌خواهان در میلواکی حاضر خواهد شد.
گردهمایی ملی حزب جمهوری‌‌خواه با شرکت هیات‌های انتخاباتی به منظور انتخاب رسمی نامزد حزب برگزار می‌شود و انتظار می‌رود  ترامپ به راحتی این نامزدی رسمی را از آن خود کند.
این گردهمایی قرار است از ۱۵ تا ۱۸ ژوئیه در میلواکی، ویسکانسین برگزار شود.

واکنش‌ها به حادثه تیراندازی
واکنش‌ها  به این رخداد از همان ابتدا گسترده بوده است و شخصیت‌های برجسته‌ای از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به همراه برخی از رهبران جهان آن را محکوم کرده‌اند.
نیکی هیلی، رقیب پیشین ترامپ برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن محکوم کردن این اقدام تأکید کرد که خشونت علیه نامزدهای ریاست‌جمهوری هرگز نباید عادی شود.
برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت، نیز در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «خشونت سیاسی مطلقاً غیرقابل‌قبول است.»
 سندرز همچنین در ادامه اضافه کرد که برای ترامپ یا هر کس دیگری که ممکن است در این حادثه آسیب دیده باشد، آرزوی بهبودی می‌کند.
ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس، هم با انتشار ویدیویی از لحظات بعد از تیراندازی به  ترامپ در این پلتفرم نوشت: «من کاملاً از رئیس‌جمهور ترامپ حمایت می‌کنم و امیدوارم هرچه سریع‌تر بهبود یابد.»از سویی دونالد ترامپ جونیور، پسر رئيس جمهور پیشین آمریکا، با انتشار تصویری از پدرش در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که «او هرگز از تلاش برای نجات آمریکا دست نمی‌کشد».
مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هم با انتشار چندین پست در همین شبکه اجتماعی برای سلامتی ترامپ دعا کرد.
او نوشت: «من و همسرم کلی، برای رئیس‌جمهور ترامپ و همه شرکت‌کنندگان در مراسم امروز در پنسیلوانیا دعا می‌کنیم و قدردان مجریان قانون هستیم که در صحنه حضور داشتند و واکنش نشان دادند.»جانسون که از متحدین ترامپ به شمار می‌رود همچنین در ادامه نوشت: «این اقدام شنیع کاملاً محکوم است و هیچ جایی در مبارزات مسالمت‌آمیز انتخاباتی در کشور ندارد.»
رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده در ادامه خواستار آن شد که این حمله نافرجام به اتفاق آرا و به صورت قاطعانه محکوم شود.
میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، دیگر شخصیت سیاسی بود که تیراندازی به دونالد ترامپ را محکوم کرد.
او با اشاره به اینکه خشونت در سیاست ایالات متحده جایی ندارد، تأکید کرد که همه آمریکایی‌ها از اینکه ترامپ پس از این «حمله نفرت‌انگیز» حالش خوب است، خوشحال و سپاسگزار هستند.
همزمان باراک اوباما، رئيس جمهور اسبق آمریکا، هم تأکید کرد که در دموکراسی آمریکا مطلقاً جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد.
او عنوان کرد: «اگرچه ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است اما همه ما باید از این که دونالد ترامپ آسیب جدی ندیده است خیالمان راحت باشد.»
 اوباما در ادامه افزود که به همراه همسرش میشل برای ترامپ آرزوی بهبودی دارد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما