شناسهٔ خبر: 67670101 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

یوم العباس نمادی از عظمت واقعه کربلا/ شور و شعور حسینی در زنجان

زنجان- «یوم العباس» نماد عینی از یگانگی و عظمت واقعه کربلا است و عزاداران حسینی در دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان یک صدا عباس علمدار را فریاد می زنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: وقتی قرار شد زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی خطاب شود قاعدتاً این شور و شعور باید در نقطه‌ای به اوج خود برسد و قطعاً این نقطه در روزی چون «یوم‌العباس» متبلور می‌شود.

هشتم محرم هر سال مردم زنجان به همراه عاشقان علمدار کربلا در اجتماعی عظیم حضور پیدا می‌کنند که بی‌شک عظمت این اجتماع فارغ از جمعیت بی‌شمار آن، به شعوری بازمی‌گردد که این اجتماع را از سایر مراسم عزاداری سالار شهیدان متفاوت و متمایز کرده است؛ چرا که در این روز مردم پایتخت شور و شعور حسینی فقط با قلبی آکنده و مالامال از عشق به سرور و سالار شهیدان و قمر بنی هاشم، ترک دلبستگی‌های دنیوی می‌کنند.

یوم العباس نمادی از یگانگی و عظمت واقعه کربلا در زنجان

امسال نیز مردم زنجان میزبان مهربان عاشقان اهل‌بیت (ع) در یوم‌العباس خواهند بود. میزبانی زنجانی‌ها در محرم زبانزد عام و خاص است. اجتماع عظیم یوم‌العباس نشان‌دهنده آن است که مردم این خطه از ایران اسلامی وقتی مشق در میدان بودن را صرف می‌کنند، نمره قبولی آن با قلم ابدی اهل‌بیت (ع) منقش خواهد شد.

امسال شاه بیت حسینیه اعظم زنجان با بیت «گینه قانلار جؤشوب، یار آدی دللرده دی / عشق علمدارینون، پرچمی اللرده دی / عاشقِ فضلی یم / من ابوالفضلی یم / یا ابوالفضل ۳» طنین‌انداز شده است.

یوم العباس نمادی از یگانگی و عظمت واقعه کربلا در زنجان

«یوم العباس» چهارمین رویداد مهم زنجان در تقویم گردشگری ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت: در چهارمین نشست شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور، یوم العباس زنجان به عنوان رویداد مهم استان، در تقویم گردشگری ثبت شد.

یوم العباس زنجان دارای ظرفیت‌های پنهانی است که عموم مردم ندیده‌اند و در بیشتر برنامه‌ها فقط حضور جمعیت نشان داده می‌شود که باید به جهانیان معرفی شوند

سید سعید صفوی افزود: یوم العباس زنجان دارای ظرفیت‌های پنهانی است که عموم مردم ندیده‌اند و در بیشتر برنامه‌ها فقط حضور جمعیت نشان داده می‌شود که باید به جهانیان معرفی شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: این امر مهم می‌تواند گامی مهم برای رونق صنعت گردشگری و حضور بیش از پیش گردشگران و توریست‌ها در استان زنجان باشد.

صفوی افزود: رویدادها به‌عنوان یک محرک مهم گردشگری برای نمایاندن آئین‌ها، مراسم و جشن‌ها در مناسبت‌های خاص اجرا می‌شود که در برنامه‌های توسعه‌ای و بازاریابی نقش مؤثر و برجسته‌ای ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود این مراسم در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین اثر در میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است و نخستین گونه از جنبه منحصر به‌فرد آئین‌های عزاداری در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

یوم العباس نمادی از یگانگی و عظمت واقعه کربلا در زنجان

خادم حوزه فرهنگی حسینیه اعظم زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر سابقه تاریخی دسته حسینیه اعظم زنجان را روایت می‌کند و می‌گوید: این دسته که هر ساله در هشتم محرم به حرکت در می‌آید تقریباً از دوره رضا شاه شروع شده و قدمتی نزدیک به ۸۰ سال دارد و پیش از آن احتمالاً شکل محدودتری داشته یا دسته‌ای بوده که روز عاشورا برپا می‌شد که به سبزه میدان می‌رفتند و به احترام دسته چند زندانی را آزاد می‌کردند.

عبدالله الماسی با اشاره به اینکه در برهه‌ای از حکومت رضا شاه مساجد تعطیل شد، ابراز می‌کند: بعد از دوره تعطیلی‌ها، مجدد دسته‌ها به راه می‌افتند و در عصر روز هشتم محرم که به نام حضرت ابوالفضل (ع) و یوم‌العباس معروف است، تعدادی از دسته‌های عزاداری از جمله دسته حسینیه اعظم زنجان حرکت می‌کنند.

خادم حوزه فرهنگی حسینیه اعظم زنجان تصریح می‌کند: یکی از ویژگی‌های این دسته این است که در آن حرکت وجود دارد و اجتماع نیست؛ یعنی یک مبدا و مقصدی دارد و دسته از حسینیه که در آن زمان تکیه بود آغاز می‌شد و به امامزاده سید ابراهیم (ع) خاتمه می‌یافت.

الماسی با اشاره به اینکه در گذشته بافت شهر محدودتر بود و وسایل ارتباط جمعی به شکل گسترده امروزی وجود نداشت، بیان می‌کند: صبح روز هشتم محرم مرحوم کربلایی پاشا عزت شوکتی در پشت بام حسینیه طبل می‌زد و صدای آن در شهر می‌پیچید و این طبل زدن نشانه آن بود که امروز دسته حسینیه حرکت می‌کند و مردم با آگاهی از این موضوع در دسته شرکت می‌کردند.

وی یادآور می‌شود: خیابان‌های امروزی در گذشته وجود نداشت و دسته از مسیر خیابان ضیایی و از میان کوچه‌ها وارد میدان کوچکی در سمت امیرکبیر می‌شد و از ضلع غربی بازار به امامزاده سید ابراهیم (ع) حرکت می‌کرد و در طول مسیر که از غرب به شرق و از داخل بازار در حرکت بود، هرکجا دسته به مغازه‌ها می‌رسید کرکره‌ها را پایین می‌کشیدند و بازاریان در دست شرکت می‌کردند و بازار از این روز تا سوم شهادت امام حسین (ع) رسماً تعطیل بود.

یوم العباس نمادی از یگانگی و عظمت واقعه کربلا در زنجان

دسته حسینیه اعظم زنجان به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده و با توجه به تعداد بالای گوسفندان ذبح شده در مسیر دسته، دومین قربانگاه جهان اسلام و اولین قربانگاه جهان تشیع به شمار می‌رود

این کارشناس حوزه ارتباطات اظهار می‌کند: یکی از خصوصیات منحصر به فرد دسته حسینیه اعظم زنجان این است که به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده و با توجه به تعداد بالای گوسفندان ذبح شده در مسیر دسته، دومین قربانگاه جهان اسلام و اولین قربانگاه جهان تشیع به شمار می‌رود.

الماسی با اشاره به اینکه دام‌ها بعد از ذبح به صورت بهداشتی در کشتارگاه قطعه‌بندی و بسته‌بندی می‌شوند عنوان می‌کند: شهرها و روستاهای استان زنجان منطقه‌بندی شده و هر سال بخش‌هایی از استان تحت پوشش قرار می‌گیرد و حواله گوشت تبرک به مردم اهدا می‌شود.

وی از نوحه‌خوان‌های قدیمی دسته حسینیه اعظم زنجان از افرادی همچون حاج اصغر زنجانی، غلامرضا عینی‌فرد و حاج جواد رسولی نام می‌برد و می‌افزاید: اکنون نیز جوان‌ترها به میدان آمدند و راه آن‌ها را ادامه می‌دهند و ولی‌الله کلامی، شاعر آئینی کشور نیز چند سالی است که اشعار این دسته را می‌سراید.

حدود ۲۵۰ هزار بطری آب معدنی توسط حسینیه اعظم و سایر مجموعه‌ها تهیه شده است که در بین عزاداران توزیع می‌شود علاوه بر آن ۱۵ مخزن با قابلیت شارژ در طول مسیر با تمهیدات بهداشتی تعبیه و در مجموع ۳۰ واحد با چهار هزار خادم افتخاری برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان فعال شده است.

یوم العباس نمادی از یگانگی و عظمت واقعه کربلا در زنجان

۵۰ چادر نذورات، پنج دفتر ثابت و ۲ تیم سیار همراه با خودروی مادحین در طول مسیر دسته مستقر هستند و در ۶ ایستگاه شامل خیام، فردوسی، سبزه میدان، انقلاب، صدرجهان، پارکینگ امامزاده و یک تیم سیار با حضور ناظرین شرعی و بهداشتی نیز کار ذبح قربانی انجام می‌دهد.

در حوزه امداد نیز در بخش برادران ۶۰ امدادگر و پنج پرستار و در بخش خواهران ۲۵ پرستار از نیروهای اورژانس و هلال احمر همراه با هفت آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس، ۲ موتورلانس و ۲ بیمارستان صحرایی در حاشیه مسیر دسته عزاداری و در حوزه ایمنی نیز سازمان آتش نشانی شهرداری زنجان با همراهی ۱۵ آتش نشان و هفت دستگاه خودرو از شهرداری تهران در محل مستقر هستند.

یوم العباس نمادی از یگانگی و عظمت واقعه کربلا در زنجان

پخش مستقیم و پوشش زنده مراسم از طریق شبکه‌های مختلف و همچنین فضای مجازی انجام خواهد شد. امسال زیرساخت صوت به صورت ثابت از میدان ۱۵ خرداد تا نزدیکی میدان آزادی به صورت کامل مهیا شده است.

همزمان با برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، محدوده میدان‌های ۱۵ خرداد تا آزادی و همه مسیرهای منتهی به خیابان امام همچنین در همه خیابان‌های فرعی و اصلی متصل به خیابان امام محدودیت تردد اعمال شده است.

خیابان‌های فردوسی از میدان امام حسین، خیابان سعدی از تقاطع زینبیه و تقاطع توحید، صدر جهان بالا و پایین و خیابان جاوید منتهی به میدان آزادی از جمله خیابان‌های اصلی بوده که در روز هشتم محرم محدودیت تردد در آن اعمال شده است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته جابه جایی شرکت کنندگان در دسته عزاداری حسینیه اعظم با اتوبوس‌های ملکی و بخش خصوصی نیز روز هشتم محرم به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

نظر شما