شناسهٔ خبر: 67665593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۲۰ عزادار حسینی با قطار ویژه «یوم‌ العباس» وارد زنجان شدند

زنجان– ایرنا - مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور گفت: ساعاتی پیش ۳۲۰ عزادار حسینی با قطار ویژه «یوم‌العباس» وارد زنجان شدند و در ایستگاه راه آهن این شهر مورد استقبال مسوولان استانی قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

منوچهر صفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: راه‌اندازی این قطار با هماهنگی و پیگیری راه‌آهن شمالغرب کشور برای تسهیل رفت‌ و برگشت هموطنان به زنجان و حضور آنها در مراسم عزاداری عظیم یوم العباس(ع) در حسینیه اعظم این شهر برنامه‌ریزی شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس قطار «ترانست» امروز/یکشنبه / ساعت هفت صبح از ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت زنجان حرکت کرد که مسافران این قطار ساعتی پیش وارد ایستگاه راه آهن زنجان شدند.

به گفته صفری، طبق تمهیدات صورت گرفته، این مسافران در ساعت ۲۰ شب همان روز از ایستگاه زنجان به تهران باز می‌گردند.

به گزارش ایرنا، در روز هشتم محرم برابر با یوم العباس، هزاران دلداده عاشق برای حضور و عرض ارادت به حسین بن علی(ع) و شرکت در دسته‌ عزاداری حسینیه اعظم زنجان به این استان سفر می کنند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان در جنوب شهر زنجان است و قدمت آن به حدود یک قرن پیش می‌رسد.

این حسینیه توسط ۲ تن به نام‌های حاج میرزا محمدنقی و حاج میرزا بابایی وقف شده است و هر سال روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند و در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می‌شود.

روز هشتم محرم در زنجان به «یوم‌العباس» معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری نیز در این دسته عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ عظیم، حرکت خود را از حسینیه‌ اعظم آغاز می‌کند و معمولا همزمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می‌رسد و مراسم در آنجا پایان می‌یابد.

جمعیت حاضر در این دسته به ۵۰۰ هزار نفر بالغ می‌شود به همین دلیل، شکوه و عظمت آن شهرت جهانی دارد و هر سال حتی مسلمانان غیرایرانی نیز خود را به این مراسم می‌رسانند.

نظر شما