شناسهٔ خبر: 67669897 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز عشق و دلدادگی عزاداران حسینی در یوم العباس زنجان

زنجان - ایرنا - امروز سیل بی‌شمار عاشقان اهل بیت(ع) از اقصی نقاط کشور در هشتم محرم به یاد قمر بنی هاشم، خود را به زنجان پایتخت شور و شعور حسینی رسانده‌اند تا یکبار دیگر روایتی از عشق و دلدادگی را در محرم امسال ثبت و ضبط کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز هشتم محرم ۱۴۴۶ هجری قمری است، روزی ماندگار در تقویم تاریخ زنجانی ها که به یوم العباس مشهور است، روزی که موکب عظیم عزاداران حسینی، حسینیه اعظم زنجان با تجمع چند هزار نفری در خیابان اصلی شهر زنجان صحنه‌های خاص و بی‌بدیلی را خلق می کنند که همانندش را کمتر جایی می‌توان دید.

سال هاست ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به یاد قمر بنی هاشم در اجتماع عظیم حسینیه زنجان حضور می‌یابند و عشق و ارادت وصف ناشدنی خود را نشان می دهند، عشقی که با گذشت زمان نه تنها کمرنگتر نشده، بلکه بر شور آن نیز افزوده شده است و این مهم را می توان در خیل خروشان شرکت کنندگان در این مراسم جستجو کرد.

اولین ماه تابستان به سر نیامده است و خورشید سوزان تابستان همچنان بر فراز خیابانهای شهر خودنمایی می کند، اینجا خیایان امام(ره) هسته مرکزی شهر زنجان است، عقربه های ساعت ۱۶ عصر را نشان می دهد، تجمع چندین هزار نفری و دست هایی که به سوی آسمان بلند است، عزاداران لبیک گویان " یا ابوالفضل" با چشمان گریان حرکت عظیم خود را از مقابل حسینیه اعظم زنجان آغاز کرده اند.

پیر و جوان، زن و مرد عاشقان حسینی از اقصی نقاط مختلف کشور و حتی دیگر کشورها به اینجا آمده اند، تا بار دیگر به یاد رشادت های عملدار کربلا و مظلومیت حسین بن علی(ع) پیمان دوباره با اهل بیت(ع) ببندند.

در این راستا دستگاه های خدمات رسان و متولی امر نیز از هفته های گذشته برای برگزاری باشکوه این حماسه بی نظیر دست به کار شده اند تا عزاداران حسینی به نحو مناسب و بدون دغدغه مراسم سوگواری خود را برگزار کنند.

آغاز عشق و دلدادگی عزاداران حسینی در یوم العباس زنجان

فعالیت چهار هزار خادم افتخاری در مراسم یوم‌العباس زنجان

به گفته رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان، در مراسم امروز در مجموع ۳۰ واحد با چهار هزار خادم افتخاری برای ارائه خدمات به عزاداران حسینی فعالیت می کنند.

علیرضا فیروزفر افزود: برنامه‌ها از ساعت ۱۴ با تلاوت قرآن، مرثیه‌خوانی و عزاداری از داخل مسجد حسینیه آغاز شده و دسته عزاداری نیز به سمت مسیرهای تعیین شده در حال حرکت است.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی عزاداران حاضر در مسیر دسته عزاداری توزیع حدود ۲۵۰ هزار بطری آب معدنی و همچنین ۱۵ مخزن با قابلیت شارژ در طول مسیر البته با تمهیدات بهداشتی در نظر گرفته شده است.

این مسوول ادامه داد: جمع‌آوری نذورات نیز در ۵۰ چادر نذورات، پنج دفتر ثابت، ۲ تیم سیار همراه با خودروی مادحین انجام می‌شود و علاوه بر آن ذبح قربانی در مسیر دسته هم در ۶ ایستگاه خیام، فردوسی، سبزه‌میدان، انقلاب، صدرجهان، پارکینگ امامزاده و یک تیم سیار با حضور ناظرین شرعی و بهداشتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به نحوه فعالیت ستاد اسکان نیز اظهار داشت: استفاده از بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های دانشگاهی، فرهنگی، اداری، سپاه پاسداران و منازل مسکونی همشهریان با پیش‌بینی اسکان حدود ۶ هزار نفر در طول مدت اسکان از ۶ تا ۱۱ محرم به همراه یک وعده غذای تبرکی حسینیه اعظم با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، نیجریه، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین انجام شده است.

اورژانس زنجان نیز پای کار است

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص تمهیدات و کارهای انجام گرفته نیز گفت: ۶۳ پایگاه ثابت و یک پایگاه اورژانس هوایی با تمام نیرو آماده خدمات‌رسانی به عزاداران حسینی و زینبی در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) است.

داریوش تقی‌لو افزود: پایگاه‌های اورژانس استان در ایام سوگواری حسینی به ویژه روزهای هشتم و یازدهم محرم همزمان با حرکت دسته‌های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان، آماده خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی است.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی ها و با توجه به برگزاری مراسم یوم العباس هفت دستگاه آمبولانس، سه دستگاه موتورلانس، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس با همکاری اورژانس قزوین و پنج تیم پیاده در این ایام به عزاداران حسینی خدمت می‌کنند.

این مسوول ادامه داد: بیش از ۵۰ نیروی انسانی اعم از کارشناسان فوریتهای پزشکی و نیروهای داوطلب کادر درمان در ایام محرم به عزاداران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.

تقی‌لو خاطرنشان کرد: برای خدمت رسانی مطلوب نیز ۲ بیمارستان صحرایی در دبیرستان شهید مصطفی خمینی (ره) و کلینیک بانک ملی شعبه کارگشایی زنجان تجهیز و راه‌اندازی شد.

آغاز عشق و دلدادگی عزاداران حسینی در یوم العباس زنجان

۱۶ گروه عملیاتی آتش نشانی، مراسم یوم العباس را پوشش می دهند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز در ارتباط با کارهای انجام گرفته گفت: ۸۵ آتش‌نشان در قالب ۲۸ گروه عملیاتی مراسم یوم العباس را در سطح شهر پوشش می‌دهند که از این تعداد ۲۳ آتش‌نشان از استان‌های تهران و قزوین هستند.

مجید امیر فضلی افزود: طبق برنامه ریزی ها ۱۶ گروه سیار خودرویی در مراسم یوم العباس حضور یافته اند و ۱۲ گروه دیگر نیز در ایستگاه های آتش نشانی خدمت رسانی می کنند.

وی اضافه کرد: طبق هماهنگی ها ۲۳ آتش نشان غیربومی از استان های تهران و قزوین با هفت دستگاه برای پوشش بهتر مراسم یوم العباس در سطح شهر حضو دارند و سازمان آتش نشانی زنجان را یاری می کنند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد عزاداران حسینی در مراسم یوم العباس زنجان تلاش می کنیم خدمات رسانی به شهروندان به نحو بهتری انجام شود.

امیر فضلی گفت: همزمان با دهه اول محرم آتش نشانان زنجانی در پنج نقطه شهر زنجان که دارای تجمعات مردمی بیشتری است مستقر شده اند.

به گفته این مسوول، همکاری هیات های مذهبی با آتش نشانان برای رفع خطرات احتمالی بسیار مهم است و تاکنون با اقدامات صورت گرفته، مشکل خاصی را شاهد نبوده ایم.

حضور کاروان عشق در زنجان

مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور به اجرای برنامه کاروان عشق در استان اشاره کرد و گفت: طبق چند سال گذشته و با همکاری شرکت «رجا» با راه‌اندازی قطاری فوق‌العاده با ظرفیت ۳۲۰ مسافر، عزاداران مراسم «یوم‌العباس» را برای شرکت در اجتماع حسینیه اعظم زنجان جابه‌جا می‌کند.

منوچهر صفری افزود: راه‌اندازی این قطار با هماهنگی و پیگیری راه‌آهن شمالغرب کشور برای تسهیل رفت‌ و برگشت هموطنان به زنجان و حضور آنها در مراسم عزاداری عظیم یوم العباس(ع) در حسینیه اعظم این شهر برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس قطار «ترانست» امروز ساعت هفت صبح از ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت زنجان حرکت کرد و مسافران ساعت ۱۱ صبح در راه‌آهن زنجان مورد استقبال مسوولان استانی قرار گرفتند.

به گفته صفری، در طول مسافت برای مسافران برنامه‌های متعدی از قبیل مداحی و نوحه‌سرایی در نظر گرفته شده است و طبق تمهیدات صورت گرفته در ساعت ۲۰ شب همان روز از ایستگاه زنجان به تهران بازمی‌گردند.

آغاز عشق و دلدادگی عزاداران حسینی در یوم العباس زنجان

نظارت‌های جدی بر ذبح دام های قربانی انجام می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام شناخته می‌شود، گفت: طرح تشدید نظارت بر ذبح نذورات دسته‌های عزاداری استان به منظور رعایت نکات بهداشتی و شرعی در کشتارگاه‌ها و مراکز توزیع کننده گوشت تا یازدهم محرم در حال اجراست.

محمدباقر حاج کاظمی افزود: در سال گذشته یک هزار و ۷۴۵ راس دام قربانی توسط اکیپ‌های ناظر شرعی و بهداشتی بازرسی شدند.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه ۲۸ گروه ثابت و سیار نظارتی در این ایام فعالیت می‌کنند، افزود: ۱۵ ناظر شرعی و ۳۲ ناظر بهداشتی مسئولیت نظارت بر چگونگی ذبح و توزیع گوشت قربانی‌ها را برعهده دارند.

وی با اشاره به همکاری شرکت‌ها در بسته‌بندی گوشت‌های نذری در شهر زنجان، گفت: این اقدام، امکان نظارت‌های بهداشتی مضاعف را بر نذورات فراهم کرده است و باعث بهبود کیفیت محصول، شکیل شدن و ساماندهی توزیع آن می شود.

این مسوول با بیان اینکه مردم در صورت داشتن تعداد زیاد دام‌های قربانی، ذبح آنها را در کشتارگاه‌ها انجام دهند، گفت: ذبح دام در این مراکز با حضور ناظران بهداشتی و شرعی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد: شماره تلفن ۱۵۱۲ برای افرادی در نظر گرفته شده که تعداد دام‌های کمی برای ذبح دارند و در صورت تماس با این شماره، گروه‌های نظارتی دامپزشکی برای رعایت اصول بهداشتی در حین ذبح دام به محل اعزام می شوند.

نظر شما