شناسهٔ خبر: 67665255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ممنوعیت ذبح دام در معابر عمومی و خیابان ممنوعیت ذبح دام در معابر عمومی و خیابان

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: مردم از ذبح دام خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی مثل ذبح در معابر عمومی، خیابان و منازل خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

نیک بین رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مردم از ذبح دام خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی مثل ذبح در معابر عمومی، خیابان و منازل خودداری کنند.

او بیان کرد: با توجه به ذبح دام از سوی هیات‌های عزاداری و برخی شهروندان در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی و تهیه غذا برای عزاداران حسینی برای حفظ بهداشت محیط، سلامت مصرف‌کنندگان و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به‌ویژه بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه - کنگو (CCHF) دام را از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی، تهیه و در کشتارگاه صنعتی دام، کشتار کنند.

نیک بین تصریح کرد: از مردم درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و سایر شهروندان توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و به آن عمل کنند.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت:گوشت و آلایش خوراکی دام ذبح‌شده را قبل از مصرف حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد یخچال نگهداری کنند.

او اظهار داشت: برای قطعه کردن گوشت و شست‌وشوی آن از دستکش استفاده کنند همچنین از برش‌دادن کیست‌ها و آبسه‌های موجود بر روی لاشه و دل و جگر خودداری کنند.

نیک بین بیان کرد: اندام‌ها و ضایعات غیرقابل مصرف را در اختیار حیوانات قرار ندهند همچنین گوشت و آلایش خوراکی را کاملاً بپزند و سپس مصرف کنند.

 رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: وسایل و سایر تجهیزات در تماس با گوشت و آلایش را به‌خوبی بشویند و ضدعفونی کنند همچنین در زمان ذبح دام با رعایت نکات بهداشتی از دستکش، ماسک، عینک و چکمه استفاده کنند. 

نیک بین بیان کرد: در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی یک اکیپ درمحل کشتارگاه صنعتی برای نظارت بهداشتی بر روند کشتار و یک اکیپ سیار در سطح شهرستان اشکذرهمچنین یک اکیپ ثابت در محل اداره دامپزشکی این شهرستان برای پاسخگویی آماده ارائه خدمت به مردم در این دو روز است.

او اظهار داشت: اگر مردم در ماه محرم مانند عید قربان مسائل بهداشتی را رعایت کنند و همواره دام خود را برای ذبح به کشتارگاه بفرستند نگرانی‌ها در خصوص شیوع تب کریمه کنگو و افزایش تعداد مبتلایان به حداقل می‌رسد.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: تب کریمه کنگو در دام هیچ گونه علائمی ندارد و قابل تشخیص نیست به همین دلیل با کشتار دام در کشتارگاه و نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه و در صورت از بین رفتن ویروس احتمالی جای هیچ گونه نگرانی نیست.

او بیان کرد: شهروندان در صورت داشتن هرگونه سوال و یا مشاهده تخلف بهداشتی در این خصوص می‌توانند مراتب را از طریق تماس با ۱۵۱۲ سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی به اداره کل دامپزشکی استان یزد اطلاع دهند.

نظر شما