شناسهٔ خبر: 67652492 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جزئیات هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند اعلام شد

نشست خبری و رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند صبح امروز (شنبه) در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست حسین زارع‌زاده مدیر شبکه مستند سیما و دبیر جشنواره درباره تغییرات جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته اظهار داشت: سال ۱۴۰۳ یک سال پرتلاطم برای کشورمان بود؛ تعرض رژیم صهیونیستی به منطقه غزه و حملاتی که منجر به شهادت قریب به ۴۰ هزار بی‌گناه شد، سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام، هر کدام این موضوعات می‌تواند زمینه‌ساز تولید مستنداتی باشد.

مدیر شبکه مستند سیما با تأکید بر اینکه پخش مستند‌های مختلف با این موضوعات در شبکه مستند آغار شده است، ادامه داد: دغدغه تلویزیون همیشه توجه به آحاد جامعه بوده و در سند تحول صداوسیما به عدالت و عدالت‌گستری توجه ویژه شده است.

زارع‌پور سهم فیلمسازان شهرستانی را در جشنواره فیلم مستند انکارنشدنی دانست و گفت: از دوره دوم این جشنواره ۲۶ جایزه رویداد به فیلمسازان شهرستانی تعلق گرفته که نمونه اهمیت و توجه به فیلمسازان شهرستانی است. پراکندگی جغرافیایی در این جشنواره وجود دارد و نشان می‌دهد مستندسازان خارج تهران پشت در تلویزیون نمی‌مانند و دغدغه و صدای آنها در شبکه مستند شنیده می‌شود.

وی توجه به نظم‌ پخش و جزئیات تولیدات مستند را از ویژگی‌های این شبکه دانست و ادامه داد: به جرئت می‌توان ادعا کرد که جشنواره مستند تنها جشنواره‌ای است که داوران و تولیدکنندگان گام‌به‌گام در جریان داوری و پخش تولیدات قرار می‌گیرند. ما در سال‌های گذشته شاهد بازخورد‌های مناسب از مردم درباره فیلم‌ها بوده‌ایم و چنین تجربه‌ای برای دیگر جشنواره وجود دارد.

مدیر شبکه مستند سیما، عدالت فرهنگی را مهم‌ترین دلیل جشنواره تلویزیونی مستند دانست و تصریح کرد: از دوره دوم تا هفتم جشنواره، سه هزار و ۹۱۰ فیلم مستند که ۶۰ درصد آثار را شامل می‌شود؛ یعنی ۲ هزار و ۳۱۷ فیلم از شهرستان‌ها دریافت شده است. ما در جشنواره بخش‌های «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس مستند» و «مستندنگاری» را داریم و امسال بخش «بین‌الملل ویژه فلسطین» با حضور داوران و مستندسازان بین‌المللی را اضافه کرده‌ایم.

زارع‌پور تقویت جوایز را رویکرد امسال جشنواره مستند تلویزیون خواند و گفت: امسال جوایز مردمی هم‌اندازه جوایزی است که توسط هیئات داوران تقدیم می‌شود، تدارک دیده شده است. بخش‌های ارائه طرح فیلم مستند با هدف تدارک اسپانسر تولید مستند و کارگاه‌های سینما و عکاسی‌ مستند را برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: فراخوان این جشنواره منتشر شده و شرکت‌کنندگان تا ۲۵ مرداد فرصت ارسال اثر خواهند داشت، اما پخش آثار تا آبان‌ است و اختتامیه در آذر برگزار خواهد شد.

مدیر شبکه مستند سیما در خصوص سانسور آثار مستند گفت: هر رسانه‌ای متناسب با سیاست رسانه‌ای تولیداتش را دنبال می‌کند و در همه‌ جای دنیا وجود دارد؛ در شبکه مستند کار‌هایی پخش می‌شود که امکان پخش آنها در دیگر شبکه‌ها وجود نداشت. ما در مستند‌های تلویزیونی مربوط به نامزد‌های انتخابات، کمترین سانسور را اعمال کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما