شناسهٔ خبر: 67654777 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با رونمایی از مستند؛

«شاعر باد و باران» به تلویزیون می‌آید/ مردی که اهل دوربین نیست

عطیه موذن

مستند «شاعر باد و باران» با محور عباس باقری شاعر معاصر در استان سیستان و بلوچستان ساخته شده است و به زودی از مرکز صداوسیمای این استان پخش می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از مستند «شاعر باد و باران» با نگاهی به اشعار و نگاه شاعر معاصر عباس باقری امروز ۲۳ تیر به همت اداره‌کل روابط‌عمومی رسانه ملی برگزار شد.

محمود اکرامی شاعر در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: امیدوارم این مستند که درباره عباس باقری ساخته شده آغازی برای ساخت مستندهایی درباره شاعران باشد که جزو پا به رکاب ترین افراد درباره نظام هستند و در حوزه اول تولید محتوا قرار دارند نه مصرف کننده فرهنگی.

وی اضافه کرد: عباس باقری جزو کسانی نبود که دنبال شهرت باشد و امیدوارم خدا او را حفظ کند.

صادق رحمانی از مدیران پیشین رادیو فرهنگ درباره عباس باقری عنوان کرد: پیشینه شاعری باقری به سال ۴۸ می رسد و او تا همین امروز اصالت و بومی بودن را در شعرش حفظ کرده است. او در حوزه شعر سپید و نیمایی سرآمد است و البته در همه قالب های شعری مهارت داشته است. شاعران در میان هنرمندان مظلوم ترین هنرمندان ایرانی هستند.

در ادامه مهدی رخشانی کارگردان مستند «شاعر باد و باران» درباره مستندسازی در حوزه مفاخر که تاکنون چند قسمت دیگر از این چهره ها را هم مستند کرده است، بیان کرد: هر زمان از این آثار رونمایی می شود از من درباره تاریخ درگذشت سوژه می پرسیدند و باورشان نبود که درباره مفاخری کار کرده ایم که در قید حیات هستند.

وی اضافه کرد: عباس باقری ۷۰ سال سن دارد و در همه این سال ها تصویر و عکس و فیلمی از او نمی بینید و من جان کندم تا راضی شد که از او مستند بسازیم. حتی چندین بار با او صحبت کرده و راضی اش کردم اما سر بزنگاه از مقابل دوربین رفته است اما حال او را درک می کنم که هیچ گاه نخواسته است که دیده شود.

رخشانی عنوان کرد: باقری در سرزمین خود ماندگار است و دلایلی دارد که از شهرش در سیستان نمی رود. این در حالی است که در سال جاری در این استان در همه چهار ماه فقط پنج روز سالم داشته ایم و همه اش گرد و غبار بوده است. اما عباس باقری می ماند تا دیگر مردم هم بمانند.

وی گفت: من ۱۰ سال پیش برنامه ای را در شبکه هامون برای گفت‌وگو با هنرمندان سیستان شروع کردم این برنامه سی قسمت بود. در جلسه طرح یکی از من پرسید مگر اینجا سی هنرمند دارد؟ من اما نود هنرمند را به شبکه آوردم. ما هنرمندانی را داریم که بیرون درها هستند.

رخشانی درباره مفاهیمی که باید درباره آنها حرف زد، عنوان کرد: ما بحران امید داریم و چه بهتر از اینکه با مفاخر درباره امید حرف بزنیم.

این مستندساز یادآور شد: ما سیستانی ها در سیستان اسامی را با «جان» صدا می زنیم اسم پدر من در شناسنامه «محمد جان» بوده است و اینگونه جان و مهربانی را اجباری کرده ایم و عباس باقری خودش نماد مهربانی است.

در ادامه عباس باقری شاعر نیز در سخنانی عنوان کرد: منطقه سیستان از بعد از زندیه دچار گسست فکری و فرهنگی شد. این منطقه امروز از چندین آسیب و فقر صدمه می بیند. شاید همراه بودن با بادهای ۱۲۰ روزه آسان نباشد. من با کلمه زندگی می‌کنم و فراسوی هر کلمه ای اندیشه ای است. کلمه مزاج دارد؛ کلمه سردمزاج و گرم مزاج داریم.

وی اضافه کرد: گسست فرهنگی ای که متاثر از تفکر استعماری انگلیس و روس از زمان زندیه به بعد به‌وجود آمد باید جبران شده و ما خود را روزآمد کنیم.

محمدحسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما نیز در سخنانی عنوان کرد: امیدوارم این مستندها درباره مفاخر ادامه پیدا کند و اگر هر استان تا ۱۰ مستندپرتره بسازد درباره ۳۰۰ چهره ای که خودشان شاید دوست ندارند، شناخته شوند اما برای ما اهمیت دارد آثاری خواهیم داشت. وظیفه ما در رسانه ملی این است که ستون های فرهنگی در چهار گوشه کشور را بشناسیم و بشناسانیم.

مستند «شاعر باد و باران» در مرکز صداوسیمای استان سیستان و بلوچستان ساخته شده است و به زودی از این مرکز پخش می شود.

نظر شما