شناسهٔ خبر: 13878539 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خالق سینمای شاعرانه ایران در شیراز گرامی داشته شد

شیراز- هنرمندان سینما، تئاتر و تجسمی شیراز یاد عباس کیارستمی، هنرمند و فیلمساز برنده نخل طلای کن و ده ها جایزه بین المللی را گرامی داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، انجمن فیلم کوتاه شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به مناسبت گرامیداشت در گذشت کارگردان مطرح ایران «عباس کیارستمی» در آیینی که با حضور گسترده دوستداران این هنرمند فقید در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس - سینما غزل ، برگزار شد، به یاد وی شمع بر افروختند.

در این برنامه ابتدا دو فیلم مستند و کمیاب «یک هفته با کیارستمی» که به نحوه ساخت فیلم «باد ما را خواهد برد» می پردازد و فیلم مستند «اصل کپی برابر اصل» که به ساخت فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی می پردازد نمایش داده شد.

در این مراسم آنچه که قابل مشاهده بود حضور اکثر فیلمسازان شیرازی به همراه استاید سینما و تئاتر و از همه مهمتر باتوجه به ظرفیت 111 نفری سینما غزل تعداد حضاران به بیش از 250 نفر رسید که جمعیت حاضر در طول مراسم که بیش از دو ساعت بطول انجامید بصورت ایستاده حضور داشتند. بعد از نمایش دو فیلم مستند ، اساتید سینما بصورت مختصر درباره کیارستمی و سینمای او صحبت کردند.

در این آیین که به پاسداشت یاد و نام اعتبار سینمای ایران - عباس کیارستمی - به کوشش انجمن فیلم کوتاه شیراز و با همکاری جمعی از فعالان فیلمسازی و تئاتر در شیراز، عصر چهارشنبه شانزدهم تیرماه مراسم ویژه ای در سالن غزل تالار حافظ با حضور چشمگیر استادان، هنرمندان و دوستداران سینما برگزار شد که در ابتدای آن، فیلم های مستند «یک هفته با کیارستمی» و «اصل کپی برابر اصل» پخش شد و پس از آن، حاضران در سالن به احترام زنده یاد کیارستمی یک دقیقه سکوت کردند.

در این برنامه محمد هادی سبحانیان - از فیلم برداران تحصیلکرده و موفق سینما در شیراز - درباره تداوم راه عباس کیارستمی در میان فیلمسازان جوان سخن گفت، و سینمای ایران را به گام برداشتن در راه او فراخواند. سبحانیان ابراز امیدواری کرد که زمینه حضور استادان و مفاخر سینمای ایران در شیراز جهت آموزش به علاقه مندان سینما فراهم شود.

در ادامه نگین امین زاده - فیلمساز جوان شیرازی که از هنرجویان زنده یاد کیارستمی به شمار می رود -  با تماس تلفنی به ذکر خاطراتی از این هنرمند فقید پرداخت.

همچنین، سعید ذوالنوریان در مورد آشنایی زدایی در سینمای کیارستمی گفت و رمز موفقیت او را توانایی اش در باور پذریر بودن آثارش دانست.

در پایان مراسم نیز مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس - تالار حافظ ، با قرائت فاتحه و روشن شدن بیش از سیصد شمع یاد و خاطره "عباس کیارستمی" گرامی داشته شد.

عباس کیارستمی دوشنبه 14 تیرماه به علت سکته مغزی در بیمارستانی در پاریس پس از 76 سال زندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

نظر شما