شناسهٔ خبر: 67655805 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

عباس باقری؛ پهلوانِ شاعران سیستان/ او شومن نیست، شاعر است

رحمانی با بیان این‌که عباس باقری شخصیتی با اصالت و بی‌آلایش است، گفت: انسان‌هایی مثل استاد باقری جزو سردمداران و مظلوم‌ترین شاعران و در واقع پهلوانانِ شعر سیستان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیین رونمایی از مستند «باد و باران‌» روایتی از زندگی و زمانه «عباس باقری» از شاعران معاصر صبح امروز(شنبه) با حضور حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی، مهدی رخشانی، نویسنده و کارگردان مستند و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در روابط عمومی صداوسیما برگزار شد. 

قرایی با بیان اینکه طبق دستور رئیس سازمان صداوسیما دفاتر استانی ماموریت تولید پرتره مستند از مفاخر فرهنگی کشور هستند، اظهار داشت: به‌نظرم در هر یک از استان‌های ما ظرفیت تولید ۱۰ پرتره از شاعران و اصحاب فرهنگ ادب وجود دارد و ما باید قدردان این بزرگان فرهنگ و ادب باشیم.

مدیر‌کل روابط عمومی رسانه‌ملی با اشاره به این‌که امروز وظیفه ما در سازمان صداوسیما این است که به‌دنبال شناسایی بزرگان فرهنگی و ادبی کشور برویم، افزود: بایستی که این عزیزان را به مردم کشورمان و نیز دنیا بشناسانیم. استان سیستان‌و‌بلوچستان یکی از استان‌هایی است با ویژگی‌های منحصربه‌فرد که باید توجه ویژه‌ای صداوسیما به این استان داشته باشد که در این خصوص ریاست محترم سازمان صداوسیما هم به آن تاکید دارد.

در ادامه، محمود اکرامی از شاعران معاصر کشورمان طی سخنانی با بیان این‌که شاعران تولید‌کننده میراث معنوی ما هستند، گفت‌: عباس باقری علاوه بر شاعری، شخصیتی مردم‌شناس و یک انسان با غیرت سیستانی است.

وی همچنین با عنوان این مطلب سازمان صداوسیما در همه برنامه‌های خود ملزم به استفاده از آثار شاعران در فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های مختلف است، افزود: من از صداوسیما درخواست می‌کنم که در شناخت استاد باقری تلاش بیشتری شود، چراکه عباس باقری قهرمان میدان فرهنگ و ادب ماست.

اکرامی با اشاره به این‌که جوانمردی، پهلوانی و علی‌وار زندگی کردن از خصلت‌های اخلاقی عباس باقری است، گفت‌: وی به دور از رسانه‌ها زندگی کرده و با وجود استقبال رسانه‌ها از او هرگز علاقه‌ای به شناخته‌شدن ندارد.

این شاعر ضمن تقدیر از سازمان صداوسیما در رابطه با تولید مجموعه‌هایی با روایت زندگی کاری و اجتماعی شاعران معاصر گفت‌: امیدواریم این حرکت خوب صداوسیما که در جهت شناساندن شاعران به‌ویژه شعرای گمنام سیستان‌و‌بلوچستان انجام می‌گیرد، به‌مانند ساخت مستند باد و باران عباس باقری، این مهم در سایر استان‌های کشور هم به‌وقوع بپیوندد، چراکه این شاعران پا به رکاب‌ترین و وفادارترین انسان‌های فرهنگی در حوزه احیای ادبیات و فرهنگ کشورمان هستند که برای رسانه‌ملی تولید محتوا می‌کنند.

سپس، رحمانی از دیگر شاعران حاضر در این نشست با بیان این‌که عباس باقری شخصیتی با اصالت و بی‌آلایش است، گفت: انسان‌هایی مثل استاد باقری جزو سردمداران و مظلوم‌ترین شاعران و در واقع پهلوان شعر جنوب هستند.

در بخش دیگر این مراسم، مهدی رخشانی، نویسنده و کارگردان مستند باد و باران طی سخنانی با اشاره به خصوصیات اخلاقی عباس باقری، شاعر معاصر سیستان‌و‌بلوچستان با بیان این‌که در‌خصوص ساخت این مستند با دغدغه‌های فراوانی روبه‌رو بودیم و بسیار تلاش کردیم که از زندگی استاد باقری مستندی را در صداوسیمای استان سیستان‌و‌بلوچستان تولید کنیم و هربار با مخالفت وی روبه‌رو می‌شدیم، گفت: استاد عباس باقری همواره با متانت طبعی که داشتند هرگز مایل نبودند که جلوی دوربین ظاهر شوند، چراکه او یک ادیب و استاد ادبیات اصیل ماست و می‌خواست گمنام باشد، ولی برای مردم پذیرفت که این مستند تولید شود و خدا را شکر که توانستیم با همراهی و کمک استاد باقری مستند باد و باران را تولید کنیم که ان‌شاءا... به‌زودی از شبکه استانی صداوسیمای زاهدان پخش خواهد شد و همچنین قرار است از برخی شبکه‌های ملی مثل شبکه مستند سیما هم پخش شود.

عباس باقری، شاعر معاصر سیستان‌و‌بلوچستان در مراسم رونمایی از مستند باد و باران خود طی سخنانی با اشاره به این‌که منطقه سیستان‌و‌بلوچستان بعد از دوران قاجار دچار یک گسست فرهنگی شد، گفت‌: دیار سیستان‌و‌بلوچستان زادگاه نام‌آوران بزرگ تاریخ پهلوانی ایران و شعر و شاعری است و امروز این استان پهناور از بی‌توجهی به فرهنگ و ادبیات ایران رنج می‌برد.

وی در همین ارتباط افزود‌: خدا را شکر می‌کنم که در چنین استانی زندگی می‌کنم و زندگی‌ام را مدیون کلمات و واژه‌های پر معنایی هستم که مرا زنده نگه داشته است.

این شاعر معاصر کشورمان با بیان این مطلب که جامعه ادبی و فرهنگی سیستانوبلوچستان غریب واقع شده‌است، گفت: متاسفانه این گسست فرهنگی بعد از زندیه در منطقه سیستانوبلوچستان اتقاق افتاد و بایستی این گسست فرهنگی را جبران کنیم و باید فرهنگ و ادبیات سیستانوبلوچستان به روز و معاصر شود.

عباس باقری ضمن تشکر از سازمان صداوسیما در جهت ساخت مستند‌هایی از زندگی شاعران معاصر گفت: این کاری که از سوی رسانه‌ملی در صداوسیمای استان سیستان‌و‌بلوچستان انجام شده بسیار ارزشمند است و درخواستم از مسئولان صداوسیما این است برای دیده‌شدن همه اصحاب ادب و هنر و شاعران سرزمین‌مان چنین اقدامی را به‌عمل آورند و من هم به پاس تلاش‌های صداوسیما از زحمات همه عزیزان در صداوسیمای مرکز سیستان‌و‌بلوچستان تشکر می‌کنم.

گفتنی است؛ در پایان مراسم رونمایی از مستند باد و باران، از سوی مدیر‌کل روابط عمومی سازمان صداوسیما لوح یادبود و هدایایی نفیس به رسم قدردانی از زحمات عوامل و دست‌اندرکاران تولید این مستند به مدیرکل صداوسیمای مرکز زاهدان، نویسنده و کارگردان این اثر، عباس باقری، شاعر معاصر سیستانی و شاعران حاضر در این مراسم اهدا شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما