شناسهٔ خبر: 67649098 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

زارع‌زاده: هدف اصلی جشنواره تلویزیونی مستند عدالت فرهنگی است/ اضافه شدن بخش‌ بین‌الملل به دوره هشتم

دبیر جشنواره تلویزیونی مستند گفت: هدف اصلی و دلیل پایه گذاری جشنواره ما عدالت فرهنگی است. از دومین دوره تا هفتمین دوره، از ٣٩١٠ اثر رسیده به دبیرخانه ٢٣١٧ اثر (۶٠ درصد) برای مستندسازان شهرستان‌ها بوده است. دبیر جشنواره تلویزیونی مستند گفت: هدف اصلی و دلیل پایه گذاری جشنواره ما عدالت فرهنگی است. از دومین دوره تا هفتمین دوره، از ٣٩١٠ اثر رسیده به دبیرخانه ٢٣١٧ اثر (۶٠ درصد) برای مستندسازان شهرستان‌ها بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نشست خبری هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور حسین زارع‌زاده دبیر جشنواره و مدیر شبکه مستند، صبح امروز (٢٣ تیرماه) در مرکز همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست زارع‌زاده ضمن عرض تسلیت ایام محرم گفت: قبل از اینکه وارد بحث هشتمین جشنواره شویم باید عرض کنم که سال ١۴٠٣ سال پرحادثه‌ای برای کشور ما بود. از تعرض رژیم صهیونسیتی بر غزه و شهادت هزاران زن و کودک تا حادثه دلخراش پرواز اردیبهشت و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری! هر یک از این موضوعات که رخ داد، میتواند زمینه ساز ساخت مستند‌های بسیاری باشد. کمااینکه این بستر در پخش مستند در شبکه مستند فراهم بوده است. دو تشکر دارم اول از ریاست محترم سازمان و اعتمادشان به من و دوم از مدیران و دبیران جشنواره‌های گذشته که کیفیت جشنواره را بالا بردند.

فیلمسازان شهرستان پشت در‌های رسانه نخواهند ماند

وی در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند توضیح داد: همیشه دغدغه تلویزیون توجه به آحاد مردم جامعه بوده است و ما هم به عنوان شبکه مستند وظیفه داریم که در این راستا حرکت کنیم. به خود می‌بالیم که چنین مخاطبانی داریم. در جشنواره مستند تلویزیونی فیلمسازان استان‌ها سهم بالایی دارند. ما بین دوره دوم تا هفتم از بین ٣۶ جایزه، ٢۶ جایزه به فیلمسازان استانی تعلق گرفت. 

اگر نگاهی به سوژه‌های فیلم‌ها بیاندازیم یک گستردگی جغرافیایی زیادی میبینیم. این موضوع نشان می‌دهد که مستندسازان خارج از تهران پشت در‌های رسانه نخواهند ماند. 

این دبیر بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه در فرآیند برگزاری جشنواره، توجه به نظم در برگزاری رویداد است. یک جدول زمانبندی منظم و راحت برای فیلم‌ها داریم که منجر شده مخاطبان زیادی را با ما همراه کند. این جشنواره تنها جشنواره‌ای است که مخاطبان گام به گام با داوران همراه هستند. 

هدف اصلی جشنواره تلویزیونی مستند عدالت فرهنگی است

وی افزود: همیشه بازخورد‌های جذابی از فیلمسازان حاضر در جشنواره داشتیم. خودشان بازخورد‌های خوبی از مخاطبان می‌گیرند و این موضوع برای آن‌ها خیلی لذتبخش است. هدف اصلی و دلیل پایه گذاری جشنواره ما عدالت فرهنگی است. از دومین دوره تا هفتمین دوره، از ٣٩١٠ اثر رسیده به دبیرخانه ٢٣١٧ اثر (۶٠ درصد) برای مستندسازان شهرستان‌ها بوده است. این جشنواره تنها جشنواره مستندی است که در همه زمینه‌ها مستند دارد. ما در حوزه‌های مستند مربوط به فیلم مستند و مجموعه مستند، عکس مستند و مستندنگاری، آثاری را داریم.

بخش بین‌الملل با موضوع فلسطین به دوره هشتم اضافه شده است

زارع‌زاده خاطرنشان کرد: امسال بخش بین‌الملل را با موضوع فلسطین به جشنواره اضافه کرده ایم. این بخش با حضور داوران بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: به لحاظ زمانبدی در فراخوان اعلام شده که تا ٢۵ مرداد ماه مهلت ارسال آثار است و تا آبان ماه جمع آوری و پخش آن‌ها ادامه پیدا می‌کند. اختتامیه اواخر آذر ماه خواهد بود، اما هنوز شهر آن مشخص نشده است. تلاش کردیم امسال کمبود‌ها را جبران کنیم و میزان جوایز را افزایش دهیم. فیلم‌های که به جشنواره راه پیدا میکنند مبلغی به عنوان ورودی دریافت می‌کنند. بخش ملی ١٠ میلیون تومان، بخش بین الملل ١۵ میلیون تومان و بخش فیلم‌های بلند ٢٠ میلیون تومان ورودی دریافت می‌کنند. در بخش عکس نیز حق تالیف ٢ و ٣ میلیون تومانی درنظر گرفته شده است. به دلیل اهمیت نظر مردم، در بخش‌های مختلف جوایزی هم ارز جوایز ذکر شده اهدا خواهد شد.

برای مستندسازان اسپانسر می‌گیریم

مدیر شبکه مستند با اشاره به اینکه جشنواره بخش‌های جنبی نیز دارد، بیان کرد: سال گذشته بخش‌های جنبی جشنواره استقبال خوبی داشت. دو بخش متفاوت از سال گذشته را در این دوره داریم، یکی بخش پیچینگ و ارائه طرح فیلم مستند است که تلاش می‌کنیم قشر‌های مختلف که در صنعت و تجارت حضور دارند را به جامعه مستندسازان وصل کنیم و در واقع اسپانسر‌های را برای مستندسازان فراهم می‌کنیم. دومین بخش؛ به بهانه برگزاری اختتامیه در هر شهر برنامه‌های فرهنگی متناسب با شهر انتخاب شده را خواهیم داشت. از مراکز مستندسازی در شهر‌های مختلف مثل اوج، حوزه هنری و ... نیز استفاده می‌کنیم. از شما اهالی محترم رسانه توقع داریم که در بخش مستندنگاری جشنواره که به فعالیت‌های شما عزیزان مربوط است همکاری و همیاری داشته باشید.

مخاطب شبکه مستند از دو شبکه اول بیشتر است!

وی در خصوص برندینگ جشنواره تلویزیونی مستند و شناساندن چندین اثر منتخب به مخاطب توضیح داد: طبق آمار مخاطب شبکه مستند از دو شبکه اول بیشتر است! ذات جشنواره تلویزیونی مستند و تفاوت آن با جشنواره‌های دیگر این است که جشنواره‌های دیگر در یک محدوده زمانی مشخص و کوتاه و در سالن‌های سینمایی، آثارشان را پخش می‌کنند و بعید است که بیشتر از هزار مخاطب داشته باشند، اما جشنواره ما طی دو ماه با بازپخش و تیزر و اطلاع رسانی پخش می‌شود. از این بابت هم که بعد از جشنواره با مستند‌های برگزیده چه می‌شود باید بگویم که برای پخش مستند در ایام جشنواره با دوستان قرارداد میکنیم، اما اگر قرار باشد آن‌ها بعداز جشنواره هم پخش شوند شامل حق پخش تلویزیونی می‌شوند که بعضاً تهیه کنندگان با آن حق پخش کنار نمی‌آیند. اما داریم برای این موضوع راهکار‌هایی را درنظر می‌گیریم.

وی در خصوص حذف سانسور و باز شدن فضای ساخت در این دوره از دولت گفت: در تمام دنیا تحت عنوان «سانسور» گزینش هابی وجود دارد. هر کشوری متناسب با قواعدی که تعیین کرده به انعکاس محتوا می‌پردازد و سعی می‌کند محتوای خارج از چارچوب نداشته باشد. اگر با دید انصاف به قضیه نگاه کنیم همین الان هم شبکه مستند مستند‌هایی را پخش می‌کند که در سایر شبکه‌ها پخش نمی‌شوند. ما با نگاه خط قرمزی نگاه نمی‌کنیم ما با نگاه خط سبزی مستند‌ها را پخش می‌کنیم. کمااینکه مستند مربوط به آقای پزشکیان در ایام انتخابات با کمترین سانسور در شبکه مستند پخش شد. ما در سیستم پخش شبکه مستند ابلاغیه‌ای داریم مبنی بر اینکه اصلاحاتی هم که انجام می‌دهیم توسط ما صورت نمیگیرد، اشکالات به تهیه کننده داده می‌شود و خودشان این کار را انجام میدهند.

سال گذشته ریل مستند حیات وحش شبکه مستند ۴١ درصد مخاطب داشت

زارع‌زاده در ادامه بیان کرد: در همین دوره، دو سه مستند راجع به موضوعات خاص پخش شد. مستند‌هایی در خصوص نقد غرب و نگاه غرب که مربوط به اسلام ستیز است را داریم. سال گذشته ریل مستند حیات وحش شبکه مستند ۴١ درصد مخاطب داشته است. از طرفی خودمان با سیل پیام‌ها مواجه هستیم که خواستار بازپخش هستند.
وی در خصوص ساخت مستند در مورد حادثه شهید رئیسی توضیح داد: ما در ایام اتفاقات پرواز اردیبهشت ۴۵ مستند راجع به اتفاق و حواشی آن در شبکه مستند پخش کردیم. به علاوه در مورد این واقعه ۵ مستند ساخته شده و در حال ساخت است.

زارع‌زاده در خصوص بین المللی شدن جشنواره تلویزیونی مستند توضیح داد: در این جشنواره هنوز مدعی بین المللی بودن نیستیم البته در دوره قبل پیشنهادش داده شد، اما به دلیل محرومیت هابی که امسال رخ داد در زمانبندی خود نمی‌دیدیم که فراخوان و تبلیغات گسترده داشته باشیم. اما اینکه شاید افراد مشخصی حضور داشته باشند شاید بخاطر محدودیت‌ها باشد. از این موضوع اطلاعی ندارم! اما در این دوره فراخوان بین المللی است و همکاری‌هایی هم با یکسری از شبکه‌های چین، ترکیه و حتی روسیه خواهیم داشت که به این موضوع کمک خواهد کرد. 

وی در خصوص معیار‌های انتخاب مستند‌ها برای پخش از شبکه مستند توضیح داد: این موضوع به حق پخش مربوط می‌شود. دوستانی که در جشنواره سینما حقیقت حضور دارند و مستندی در تراز سینمای بین الملل داشته اند، برای یکبار پخش مستندشان، یک میلیارد تومان درخواست می‌کنند. در صورتی که حق پخش در تلویزیون تعریف خود را دارد. این حق پخش که مدعی می‌شوند، از حق خرید بالاتر است و چنین چیزی برای تلویزیون ممکن نیست.

وی تاکید کرد: ما فارغ از مسایل سیاسی و اجتماعی و رخداد‌های منطقه‌ای در هر دوره یک موضوعی را برای هدف گذاری آن دوره انتخاب می‌کنیم و امسال با توجه به رخداد و ابعاد بزرگ جنایت صهیونیستی، این موضوع مهم تشخیص داده شده و یک بخش جدایی برای آن در نظر گرفته شده است.

گفتنی است؛ در انتهای این نشست از پوستر هشتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما