شناسهٔ خبر: 67647682 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

اضافه شدن بخش بین‌المللی ویژه فلسطین به هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند/ ۶۰ درصد آثار متعلق به مستندسازان شهرستانی است

نشست خبری و رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور مدیر شبکه مستند برگزار و روند برگزاری این جشنواره تشریح شد.

صاحب‌خبر -

گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: حسین زارع‌زاده، مدیر شبکه مستند، در نشست خبری و رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره مستند تلویزیونی که روز شنبه، ۲۳ تیرماه برگزار شد، حادثه دلخراش سقوط هلی‌کوپتر و شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان را تسلیت گفت و عنوان کرد: هر یک از این اتفاقات می‌تواند زمینه‌ساز ساخت مستندهای متفاوتی باشد که طی چهار ماه اخیر نیز به موضوعات اینچنینی توجه بسیاری داشتیم.

وی به جنگ‌ها و کشتارهای رژیم صهیونیستی در فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: در این جشنواره به صورت ویژه به این اقدامات خواهیم پرداخت و شاهد پخش مستندهایی از این دست خواهیم بود.

مدیر شبکه مستند دغدغه تلویزیون را توجه به آحاد مختلف جامعه خواند و اظهار کرد: در سند تحول سازمان صدا و سیما بر عدالت و عدالت گستری توجه ویژه‌ای شده است، ما نیز به این مبحث اهمیت می‌دهیم و از حضور مخاطبان وفادار به خود می‌بالیم و در راستای بهبود کیفیت زندگی همین مخاطبان مستندهایی را انعکاس می‌دهیم.

زارع‌زاده خاطرنشان کرد: در دوره دوم تا هفتم جشنواره از بین ۳۶ جایزه بخش فیلم مستند ۲۶ جایزه به هنرمندان شهرستانی تعلق گرفت که نشان می‌دهد این شبکه به مردم و نظر آن‌ها اهمیت بسیاری می‌دهد.

وی به پراکندگی جغرافیایی گسترده در مستندها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در ایران و مستندسازان خارج از تهران پشت درهای رسانه نخواهند ماند و توجه ویژه مستندسازان و دغدغه آن‌ها را در شبکه مستند می‌بینیم.

مدیر شبکه مستند توجه به نظم و پخش رویدادها را از مهم‌ترین رویکردهای این شبکه برشمرد و عنوان کرد: یک جدول زمان‌بندی منظم، رایگان و در دسترس وجود دارد که منجر شده مخاطبان زیادی با ما همراه شوند و جشنواره مستند تنها جشنواره‌ای است که مخاطبان گام به گام با داوران همراهی دارند.

زارع‌زاده با تاکید بر اینکه طی برگزاری جشنواره در دوره‌های قبل چندصدهزار پیامک دریافت کردیم و مخاطبان ما را در بحث داوری همراهی کردند، گفت: همواره بازخوردی که از فیلمسازان حاضر در این جشنواره دریافت کردیم، بازخوردی خوب و لذت‌بخش بود.

وی عدالت فرهنگی را هدف اصلی پایه‌گذاری این جشنواره خواند و اظهار کرد: از سه هزار و ۹۱۰ اثر رسیده به دبیر خانه دو هزار و ۳۱۷ اثر یعنی ۶۰ درصد آثار متعلق به مستندسازان شهرستانی است و عدالت فرهنگی را نمایش می‌دهد.

مدیر شبکه مستند افزود: در همه بخش‌های مستند، فیلم مستند شامل فیلم کوتاه، عکس مستند و مستندنگاری است. جشنواره امسال بخش بین الملل را با موضوع فلسطین در دستور کار دارد و داوران و مستندسازان بین‌الملیی نیز آثار ارائه دادند.

زارع‌زاده در خصوص زمان ارسال آثار به این جشنواره گفت: تا ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ مهلت ارسال آثار ادامه دارد و تا اواخر آبان ماه نیز روند داوری را شاهد خواهیم بود. اختتامیه در آذر ماه برگزار می‌شود و شهر میزبان هنوز انتخاب نشده است.

وی با بیان اینکه مبلغی تحت عنوان ورودی به تهیه کنندگان پرداخت می‌شود، اظهار کرد: این مبلغ از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. در بخش عکس نیز هزینه‌ای بالغ بر دو تا سه میلیون تومان در نظر گرفته شده و به دلیل اهمیت نظر مردم، جوایزی نیز پیش‌بینی شده است.

زارع‌زاده با بیان اینکه در حاشیه جشنواره دو بخش متفاوت از سال گذشته را شاهد هستیم، اظهار کرد: بخش ارائه فیلم مستند یکی از این بخش‌ها است که مستندسازان با ارائه طرح اسپانسر دریافت می‌کنند و اسپانسرها نیز از میان طرح‌ها یک طرح را برمی‌گزینند. در طرح دوم کارگاه سینمای مستند و عکس مستند نیز متناسب با شهر میزبان را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طی برگزاری جشنواره و دیگر ایام به سمت متخصصان و اهالی مستندسازان دست یاری دراز می‌کنیم و از اهالی رسانه نیز درخواست داریم از بخش مستندنگاری که مرتبط با اصحاب رسانه است، حمایت کنند.

مدیر شبکه مستند با بیان اینکه سعه صدر سازمان صدا و سیما خصوصا در شبکه مستند بالا است، گفت: در این شبکه همانطور که دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب تاکید دارند، کمترین دستکاری و اصلاحات را در مستندها شاهد هستیم و در ۹۰درصد مواقع آنچه به جشنواره تحویل داده شده، پخش شده است و اصلاحات نیز با نظر تهیه کننده صورت می‌گیرد.

 

نظر شما