شناسهٔ خبر: 67648728 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیر شبکه مستند سیما خبر داد

برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند سیما در شهرهای ایران با هدف اجرای سیاست عدالت‌ فرهنگی

مدیر شبکه مستند سیما با بیان اینکه برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند در نقاط مختلف ایران در راستای سیاست عدالت‌ فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌ها است گفت: جشنواره مستند در شهرهای مختلف ایران که دارای حداقل زیرساخت‌ها است، برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، حسین زارع‌زاده صبح امروز _شنبه بیست‌وسوم تیر_ در نشست خبری و رونمایی پوستر هشتمین جشنواره تلویزیون مستند که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، درباره تغییرات جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته، اظهار کرد: سال ۱۴۰۳ یک سال پرتلاطم برای کشورمان بود؛ تعرض رژیم صهیونیستی به منطقه غزه و حملاتی که منجر به شهادت ۴۰ هزار بی‌گناه شد، و سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام، هر کدام این موضوعات می‌تواند زمینه‌ساز تولید مستنداتی باشد.

وی با تاکید بر اینکه پخش مستندهای مختلف با این موضوعات در شبکه مستند آغاز شده است، افزود: دغدغه تلویزیون همیشه توجه به آحاد جامعه بوده و در سند تحول صداوسیما به عدالت و عدالت‌گستری توجه ویژه شده است.

مدیر شبکه مستند سیما سهم فیلم‌سازان شهرستانی را در جشنواره فیلم مستند انکارنشدنی دانست و خاطرنشان کرد: از دوره دوم این جشنواره ۲۶ جایزه رویداد به فیلمسازان شهرستانی تعلق گرفته است که نمونه اهمیت و توجه به فیلمسازان شهرستانی است؛ پراکندگی جغرافیایی در این جشنواره وجود دارد و نشان می‌دهد مستندسازان خارج تهران پشت در تلویزیون نمی‌مانند و دغدغه و صدای آن‌ها در شبکه مستند شنیده می‌شود.

زارع‌زاده توجه به نظم‌پخش و جزئیات تولیدات مستند را از ویژگی‌های این شبکه دانست و ادامه داد: به جرأت می‌تواند ادعا کرد که جشنواره مستند تنها جشنواره‌ای است که داوران و تولیدات کنندگان گام‌به‌گام در جریان داوری و پخش تولیدات قرار می‌گیرند؛ ما در سال‌های گذشته شاهد بازخوردهای مناسب از مردم درباره فیلم‌ها بوده‌ایم و چنین تجربه‌ای برای دیگر جشنواره وجود دارد.

وی عدالت فرهنگی را مهم‌ترین دلیل جشنواره تلویزیونی مستند دانست و تصریح کرد: از دوره دوم تا هفتم جشنواره ۳ هزار ۹۱۰ فیلم مستند که ۶۰ درصد آثار را شامل می‌شود یعنی ۲۳۱۷ فیلم را از شهرستان‌ها دریافت کرده است. ما در جشنواره بخش‌های «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس مستند» و «مستندنگاری» را داریم و امسال بخش «بین‌الملل ویژه فلسطین» با حضور داوران و مستندسازان بین‌المللی را اضافه کرده‌ایم.

مدیر جشنواره مستند سیما تقویت جوایز را رویکرد امسال جشنواره مستند تلویزیون دانست و تاکید کرد: امسال جوایز مردمی هم‌اندازه جوایزی است که توسط هیئات داوران تقدیم می‌شود، تدارک دیده شده است. بخش‌های ارائه طرح فیلم مستند با هدف تدارک اسپانسر تولید مستند و کارگاه‌های سینما و عکاسی‌مستند را برگزار خواهیم کرد.

زارع‌زاده ادامه داد: فراخوان این جشنواره منتشر شده است و شرکت‌کنندگان تا بیست‌وپنجم مرداد فرصت ارسال اثر خواهند داشت، اما پخش آثار تا آبان است و اختتامیه آذر برگزار خواهد شد.

وی در خصوص سانسور آثار مستند اظهار کرد: هر رسانه‌ای متناسب با سیاست رسانه‌ای تولیدات‌ش را دنبال می‌کند که در همه‌جای دنیا وجود دارد؛ در شبکه مستند کارهایی پخش می‌شود که امکان پخش آن‌ها در دیگر شبکه‌ها وجود نداشت و ما در مستندهای تلویزیونی مربوط به نامزدهای انتخابات کمترین سانسور را اعمال کردیم.

مدیر شبکه مستند سیما با بیان اینکه برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند در نقاط مختلف ایران با سیاست عدالت‌فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌ها ست، گفت:
جشنواره مستند در شهرهای مختلف ایران که دارای حداقل زیرساخت‌ها است، برگزار می‌شود.

زارع‌زاده از مذاکره با تلویزیون کشورهای چین، ترکیه و روسیه برای توسعه جشنواره تلویزیونی مستند خبر داد و گفت: جشنواره تلویزیونی مستند هنوز یک جشنواره بین‌المللی نیست چراکه دارای محدویت‌هایی است که البته صحبت‌هایی برای برگزاری بین‌المللی آن صورت گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیت‌هایی برای تولید فیلم مستند درباره سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور شهید وجود دارد، ادامه داد ما از روز شهادت آیت‌الله رئیسی تا چهلم ایشان ۴۵ مستند درباره حواشی این حادثه پخش کرده‌ایم و تا جایی که بنده مطلع هستم دو مستند دیگر در حال تولید است، اما درباره محدودیت تولید مستند اطلاعی ندارم.

نظر شما