شناسهٔ خبر: 67645570 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

قیمت دلار تا کجا پایین می‌آید؟

تحریریه جهان صنعت نیوز

قیمت دلار به کم‌ترین میزان در ۴۵ روز گذشته رسیده و تحلیلگران در پیش بینی قیمت دلار معتقدند که کانال ۵۷ هزار تومانی می‌تواند به‌عنوان حمایت جدید عمل کند

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز – در حال حاضر، قیمت دلار به کم‌ترین میزان خود در ۴۵ روز گذشته رسیده و به سطح نیمه نخست کانال ۵۸ هزار تومانی بازگشته است. تحلیلگران معتقدند که کانال ۵۷ هزار تومانی می‌تواند به‌عنوان حمایت قوی برای نرخ دلار عمل کند و برای تداوم این روند کاهشی، به فشار عرضه از سوی بازارساز یا سیگنال‌های مثبت دولتی نیاز است. کاهش نرخ دلار به کاهش انتظارات تورمی و اظهارنظرهای مثبت رئیس‌جمهور منتخب درباره سیاست‌های خارجی نسبت داده می‌شود که به کاهش تقاضای کاذب کمک کرده است.

به گزارش سرویس طلا و ارز، قیمت دلار به کم‌ترین میزان در ۴۵ روز گذشته رسیده است. آخرین بار که قیمت دلار آزاد در سطح نیمه نخست کانال ۵۸ هزار تومانی معامله می‌شد، به تاریخ ۹ خرداد ماه سال جاری بازمی‌گردد. تحلیلگران در پیش بینی قیمت دلار معتقدند که کانال ۵۷ هزار تومانی می‌تواند به‌عنوان هسته سخت عمل کند و برای تداوم روند کاهشی آن، نیاز به فشار عرضه از سوی بازارساز یا انتشار سیگنال‌های مثبت از سوی دولت است.

برخی فعالان بازار کاهش نرخ‌ها را ناشی از کاهش انتظارات تورمی می‌دانند. به اعتقاد این افراد، اظهارنظرهای مثبت رئیس‌جمهور منتخب درباره سیاست‌های خارجی و به‌ویژه کاهش ریسک‌های اقتصادی، به کاهش تقاضای کاذب در بازار ارز کمک کرده است. در شرایطی که ریسک‌های سیاسی افزایش می‌یابد، بسیاری از افراد برای پوشش این ریسک‌ها به خرید ارز و طلا روی می‌آورند، اما کاهش این ریسک‌ها باعث شده است که تقاضای کاذب از بازار حذف شده و فشار روی معاملات ارزی کاهش یابد.

سناریوی دیگری برای پیش بینی دلار که در میان معامله‌گران مطرح است، این است که بانک مرکزی هدف نرخ دلار را در دو کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومانی قرار داده است و در شرایطی که بازار از تحولات سیاسی دور می‌شود، نرخ دلار به این سطوح نزدیک می‌شود.

این افراد معتقدند که تثبیت قیمت دلار در کانال ۵۷ هزار تومانی بدون انتشار اخبار مثبت یا افزایش حمایت‌های بانک مرکزی از پول ملی دشوار است.

دلار آزاد در ابتدای هفته گذشته در بازه ۵۹ هزار و ۸۰۰ تا ۶۰ هزار تومان معامله شد و در روز دوشنبه با کاهش حدود ۵۰۰ تومانی به نیمه کانال ۵۹ هزار تومانی رسید. در ادامه، دلار دو شوک کاهشی دیگر را تجربه کرد؛ اولین شوک باعث کاهش نرخ به بازه ۵۸ هزار و ۸۰۰ تا ۵۹ هزار تومان شد و دومین شوک در روز پنج‌شنبه هر دلار را با ۶۰۰ تومان کاهش به قیمت ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان رساند. به‌طوری‌که از آخرین روز حضور دلار در این نرخ، حدود ۴۵ روز گذشته است. در این مدت، دلار سه روند متفاوت را تجربه کرده است: نوسان محدود در ابتدای دوره، افزایش ریسک‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، و در نهایت روند کاهشی پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات و استقبال از رئیس‌جمهور منتخب.

در روز پنج‌شنبه، علاوه بر دلار، سایر شاخص‌های ارزی نیز شاهد نوسانات کاهشی بودند. یورو با افت ۸۵۰ تومانی به ۶۳ هزار و ۶۰۰ تومان و پوند با کاهش ۹۰۰ تومانی به ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. کارشناسان بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی در هفته آینده، عمق بازار غیررسمی ارز کاهش یافته و معامله‌گران عمدتاً به نرخ‌دهی در بازار آتی شنبه خواهند پرداخت.

نظر شما