شناسهٔ خبر: 67645471 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ریزش نرخ دلار بعد از انتخابات ادامه‌دار شد

دنیای اقتصاد

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی:نمودار قیمت اسکناس آمریکایی نمایانگر آن است که نرخ این ارز در راستای روند کاهشی جدید، در کف ۴۵ روزه خود قرار گرفته است.آخرین تاریخی که دلار آزاد در سطوح قیمتی نیمه نخست کانال ۵۸ هزار تومانی معامله می‌شد، ۹ خرداد ماه سال جاری بوده است. تحلیلگران معتقدند که کانال ۵۷ هزار تومانی می‌تواند هسته سخت نرخ دلار باشد در نتیجه این افراد تداوم یافتن مسیر کاهشی دلار را مستلزم فشار عرضه از جانب بازارساز یا انتشار سیگنال‌های مثبت می‌دانند.
 
 
 
بازیگران بازار غیر‌رسمی ارز شاهد کاهش دمای پیاپی نرخ‌های این بازار هستند. عده‌ای از فعالان ارزی این افت نرخ‌ها را ناشی از کاهش سطح انتظارات تورمی می‌دانند. به عقیده این افراد با روی کار آمدن دولت جدید و اظهارنظر‌های مثبت رئیس‌جمهور منتخب نسبت به مناسبات سیاست خارجه، سطح ریسک‌های موجود در چشم‌انداز اقتصادی کشور کمتر شده و در نتیجه از میزان تقاضای کاذب موجود در بازار کاسته شده است. به‌طور کلی در شرایطی که ریسک‌های سیاسی در بازار افزایش می‌یابد بسیاری از افراد با هدف پوشش این ریسک‌ها اقدام به خرید دارایی‌های غیرریالی مانند ارز و طلا می‌کنند.

در زمان کاهش سطح ریسک‌های مذکور، تقاضای ذکر شده از بازار فاصله گرفته و فشار روی معاملات ارزی کشور کمتر می‌شود. در مقابل سناریوی دیگری که در میان معامله‌گران مطرح می‌شود این است که بانک مرکزی ۲ کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومانی را هدف نرخ دلار در نیمه نخست سال جاری قرار داده است.
در نتیجه در زمان دور شدن بازار از تب و تاب تحولات سیاسی نرخ در این ۲ کانال به آرامش می‌رسد. در نتیجه این افراد کف حدودی بازار را مرز کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومانی می‌دانند. این افراد ضمن اشاره به حضور کوتاه‌مدت نرخ دلار در کانال ۵۷ هزار تومانی معتقدند که اسکناس آمریکایی جهت تثبیت در این بازه قیمتی مسیر دشواری را در پیش دارد و این مهم بدون کمک دو نیروی کاهشی انتشار اخبار مثبت یا افزایش حمایت‌های بانک مرکزی از پول ملی به سختی حاصل می‌شود.
 
در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص‌های ارزی آرایشی کاهشی به خود گرفتند. دلار آزاد روز‌های ابتدایی هفته را در سطوح قیمتی انتهای کانال ۵۹ یعنی در بازه ۵۹ هزار و ۸۰۰ تا ۶۰ هزار تومان آغاز کرد. نخستین موج کاهشی هفته در روز دوشنبه مشاهده شد که نرخ ارز مذکور با افت حدودا ۵۰۰ تومانی به نیمه کانال ۵۹ رسید. در ادامه بازار هفته‌ای که گذشت دلار دو شوک کاهشی دیگر را نیز تجربه کرد که در نخستین شوک نرخ به بازه ۵۸ هزار و ۸۰۰ تا ۵۹ هزار تومان رسید و آخرین شوک در بازار روز پنج‌شنبه بود که هر برگ اسکناس آمریکایی با ۶۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید.
مشاهدات حاکی از آن است که از آخرین روز حضور دلار در این نرخ حدود ۴۵ روز می‌گذرد. در ۴۵ روز گذشته نرخ شاخص ارزی ۳ روند متفاوت را از خود به جا گذاشت. در هفته‌های نخست این بازه زمانی دلار با نوسان در یک بازه قیمتی محدود روز‌های آرامی را پشت سر گذاشت. در ادامه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، فضای دو قطبی موجود در میان نامزد‌ها سبب رشد سطح ریسک‌های سیاسی در بازار شد که به همین واسطه شاخص‌های ارزی روز‌هایی نوسانی را سپری کردند. از این بازه ۲ هفته‌ای می‌توان به عنوان بخش دوم روند بازار در ۴۵ روز گذشته یاد کرد.
در بخش سوم نیز با مشخص شدن نتیجه انتخابات و استقبال معامله‌گران از رئیس‌جمهور منتخب روندی کاهشی در بازار شکل گرفت و در راستای همین روند نرخ دلار در کف ۴۵ روزه خود قرار گرفت. روز پنج‌شنبه علاوه بر نرخ دلار، قیمت دیگر شاخص‌های ارزی نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر برگ یورو آزاد در این روز با افت ۸۵۰ تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۶۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. پوند نیز با کاهش قیمت ۹۰۰ تومانی به رقم ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. کارشناسان بازار ارز معتقدند که با توجه به تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی در هفته پیش‌رو، عمق بازار غیررسمی ارز در روز‌های آتی بسیار کمتر شده و معامله‌گران عمدتا به نرخ‌دهی در بازار آتی شنبه شرکت خواهند کرد.

نمودار قیمت سکه طلا طرح جدید در بازار سال جاری نشان می‌دهد که این کالای سرمایه‌ای در سطوح قیمتی پایین‌تر از مرز ۴۰ میلیون تومانی کشش ندارد. به بیان دیگر با عبور نرخ سکه طلا از رقم مذکور مکانیزم حمایتی معامله‌گران فعال شده و مجددا نرخ را به بالای این مرز بازمی‌گردانند. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران، می‌توان دریافت که دو عامل اصلی موثر بر نرخ این کالای سرمایه‌ای، نرخ روز دلار آزاد و بهای جهانی اونس طلا است.

در نتیجه انتظار می‌رود با کاهشی شدن نرخ دلار، قیمت سکه نیز نوسانات کاهشی جدی‌تری را متحمل شود. اما مشاهدات حاکی از آن است که به مجرد حضور سکه در کانال ۳۹ میلیون تومانی، نمودار اصلاح شده و نرخ به کانال بالاتر بازمی‌گردد. بخشی از این امر به دلیل نوسانات نرخ جهانی اونس طلا است. بخش دیگر آن نیز به پشتوانه حباب قیمتی چشمگیر سکه صورت می‌پذیرد.

در بازار روز پنج‌شنبه قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با افت ۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد معادل ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شد. نیم سکه نیز در بازار روز پنج‌شنبه دچار افت دما شد. هر قطعه از این کالای سرمایه‌ای با افت ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. ربع سکه در روز ۲۱ تیر ماه نوسانی از خود به جا نگذاشت.

برچسب‌ها:

نظر شما