شناسهٔ خبر: 67608460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

اعمال فشار آمریکا به اپراتور هندی بندر چابهار/ ٧٠٠ هزار حمله سایبری به بنادر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با ارایه هرگونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمی‌خوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندی‌ها توسط آمریکا وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری از رشد ١٠ درصدی تجارت دریابرد خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی و ایجاد ارزش افزوده در بنادر، فعالیت‌های تجاری دریا برد از ٢١۵ میلیون تن به ٢٣٧ میلیون تن رسیده و شاهد رشد ١٠ درصدی در این حوزه بوده‌ایم. همچنین صادرات غیرنفتی از بنادر کشور ۵۶ درصد رشد داشت. 

وی با اشاره به میزان جذب سرمایه‌گذار خارجی ادامه داد: در جذب سرمایه گذار خارجی با ۵ کشور  به قرارداد رسیدیم و اقداماتی هم انجام شده که یکی از این کشورها هند است، هند ۱۲۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده و همچنین ۲۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلار نیز بحث فاینانس داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره میزان ترانزیت گفت : ترانزیت در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن رسید که رشد بالای ۴۵ درصدی دارد.

 صفایی با بیان اینکه ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده‌است، اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری استراتژیک در کشور داریم که عمر طولانی دارند. ۲۹۲ فروند در دست ساخت و خرید است و ۸۳فروند تحویل  و به ناوگان اضافه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه طبق آخرین گفته‌هایتان قرار بر این شده که در قرارداد با هندی‌ها برای اپراتوری هند وارد پروژه‌های نفتی شود این موضوع شامل چه پروژه‌هایی می‌شود و موضوع دیگر اینکه هند چه تجهیزاتی وارد بندر خواهد کرد، گفت: با ارایه هر گونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمی‌خوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندی‌ها توسط آمریکا وجود دارد. 

وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر کشور به ۴٧٠ میلیون رسیده که همین میزان افزایش سرمایه‌گذاری باعث رشد تجارت دریا برد شده‌است.

صفایی درباره اقدامات برای برگشت پول اختلاس شده از بندر امام افزود: اقدامات خوبی برای بازگشت پول انجام شده است و به زودی به نتیجه می‌رسد.  

وی همچنین با اشاره به حملات سایبری به بنادر کشور گفت: در سه سال گذشته ٧٠٠ هزار حمله سایبری به بنادر کشور شد که تمام آن را مهار کردیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مشکلی در بخش ناوگان دریایی نداریم که بار بر روی زمین بماند، گفت: کمبود در ناوگان نداریم اما ناوگان باید نوسازی شود، خرید کشتی‌های دست دوم توانستیم نیازها در حمل بار دریایی را پاسخ دهیم. در این مدت ٣١ فروند کشتی به دریای خزر اضافه شد و تعداد ناوگان دریای جنوب هم در حال افزایش بوده اما اکثرا تحت پرچم کشور نیستند.

وی درباره تعدادی کشتی حامل بار غلات که هنوز تخلیه نشده‌اند، اظهار داشت: حجم عظیمی از غلات داریم در کشتی و لنگرگاه داریم که البته یک تخلیه اساسی انجام شد اما هنوز تعدادی در لنگرگاه به دلیل مشکلات در بحث تخصیص ارز مانده است.

انتهای پیام/

نظر شما