شناسهٔ خبر: 66642814 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

چابهار نقطه کانونی ترانزیت منطقه می‌شود/ رشد ۵٨ درصد ترانزیت ایران

وزیر راه و شهرسازی: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انعقاد قرارداد بلند مدت با اپراتور هندی برای بندر چابهار گواه اهتمام ایران برای توسعه ترانزیت و روابط با کشورهای همسایه است، اظهار داشت: چابهار نگین درخشان در سواحل ایران است و می‌تواند نقطه کانونی در ترانزیت در منطقه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهرداد بذرپاش در مراسم امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند با بیان اینکه با دستور و تاکید رییس جمهوری کشورمان برنامه کلان ایران راه در دستور کار ما است، اظهار داشت : در راستای تحقق برنامه ایران راه توسعه ترانزیت با هند در دستور کار ما قرار دارد. 

وی ادامه داد : ایران سرزمین فرصت‌های سرمایه‌گذاری ترانزیتی است و ما به این مهم دست پیدا می‌کنیم .در جلسه‌ای با وزیر بنادر هند اعلام کردم که ایران سرزمین امن، ارزان و مطمن‌تر برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ترانزیت در سال ١۴٠٢ گفت: در سال گذشته رشد ۵٨ درصدی ترانزیت رشد ۵٨ درصدی را تجربه کردیم که این گواه اهتمام ایران برای توسعه مسیرهای ترانزیتی است و رشد ترانزیت در سال جدید را هم ادامه می‌دهیم.

بذرپاش با بیان اینکه در نشست سه جانبه هند، ایران و روسیه نقشه ایران راه به مسئولان این کشورها تقدیم شد، افزود : توافقاتی که در گذشته انجام شد و قراردادی که امروز امضا می‌شود گواه این اهتمام کشورها برای توسعه ترانزیت است.

وی تاکید کرد: چابهار نگین درخشان در سواحل ایران است و می‌تواند نقطه کانونی در ترانزیت در منطقه باشد. مسیر ریلی چابهار امسال تکمیل می‌شود و این مسیر که تا سرخس ادامه دارد بر ارزش این بندر چابهار اضافه می‌کند. همچنین توسعه راه های مواصلاتی در چابهار و توسعه فرودگاهی این منطقه از برنامه‌های ما در آن منطقه است. از سوی دیگر تعریف شهرهای ساحلی در مجاورت چابهار بر ارزش این بندر اضافه خواهد کرد. 

وی با تاکید بر اینکه هند را از اقتصادهای بزرگ دنیا می دانیم و توسعه روابط هستیم، گفت: قرارداد امروز شروعی برای توسعه این روابط بیش از پیش برای کشورها است و دسترسی هند به بندر چابهار برای اتصال به افغانستان ، آسیای میانه، و غرب و اروپا و ترکیع و روسیه مسیر امن برای این کشور خواهد بود. 

همچنین در ادامه این برنامه اکبر صفایی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اراده ایران و هند  بر این بوده یکی از مهمترین قرارداد بندر ی بین دو کشور به نتیجه برسد، اظهار داشت: این اراده با دستورها و پشتیبانی هر دو وزیر و انجام کار بسیار سخت و شبانه روزی برای تجهیز بندر چابهار به سرانجام رسید . 

وی ادامه داد: انعقاد این قرارداد سرمایه گذاری  یک فصل همکاری ارزنده برای تامین مالی دولت هند برای ایران بود که ارزش افزوده زیادی هم برای هند ایجاد می‌کند.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما