شناسهٔ خبر: 67608401 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد

رشد ۱۰ درصدی تجارت دریا برد/ سرمایه‌گذاری ۶۲ همتی بخش خصوصی در بنادر

سپیده رشید‌پورایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اقدامات انجام شده در راستای تسهیل روند قوانین و مقررات سازمان بنادر و با اعتماد بخش خصوصی به سازمان، رشد کم سابقه‌ای در این بخش سرمایه گذاری ها داشتیم و ۶۲ همت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دریا و بندر انجام شده یا در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی اکبر صفایی در نشست خبری که به منظور تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش بنادر و دریانوردی برگزار شد، با بیان اینکه‌ سازمان بنادر تلاش کرده توسعه هم جانبه‌ای در بخش های مختلف داشته باشد، اظهار کرد: مجموعه‌ای از فعالیت‌ها تعریف و پیگیری شد تا بتوانیم رشد متوازن در همه بخش‌ها داشته باشیم.

وی افزود: با فعالیت‌هایی که در حوزه تجارت خارجی انجام شد  و فعالیت‌های ارزش افزوده در بنادر شاهد این بودیم که سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۳ فعالیت‌های تجاری دریابرد از ۲۱۵ تن به ۲۳۷ میلیون تن رسید و سه ماهه ۱۴۰۳ ، ۶۰ میلیون تن تجارت دریا برد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در صادرات غیر نفتی، رشد تجارت دریا برد امسال ۵۶ درصد بیشتر نسبت به سال قبل بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جذب سرمایه‌گذار خارجی در این حوزه اشاره کرد و گفت:در حوزه مباحث خارجی با ۵ کشور خارجی به قرارداد رسیدیم و کارهای اجرایی انجام داده‌ایم. یکی از این کشورها هند است.هند ۱۲۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده است. همچنین ۲۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلار نیز بحث فاینانس داریم.

صفایی در ادامه گفت: کمیت تسهیل تجارت با کشورهای همسایه در ترانزیت خودش را نشان می‌دهد. ترانزیت در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن رسید که رشد بالای ۴۵ درصدی دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به جذب سرمایه‌گذار داخلی اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده در راستای تسهیل روند قوانین و مقررات سازمان بنادر و با اعتماد بخش خصوصی به سازمان، رشد کم سابقه‌ای در این بخش داشتیم و ۶۲ همت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دریا و بندر انجام شده یا در حال انجام شدن است.

به گفته وی، ۱۶۷ پروژه با اعتبار ۴۴ همت را به بهره‌برداری رساندیم و تحویل مردم و بخش خصوصی دادیم. همچنین در حال اجرای ۴۰۵ پروژه زیرساختی و زیربنایی نیز هستیم.

صفایی در ادامه افزود: ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به نوسازی تجهیزات بندری و دریایی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری استراتژیک در کشور داریم که عمر طولانی دارند. ۲۹۲ فروند در دست ساخت و خرید است. ۸۳فروند تحویل  و به ناوگان اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش دریایی و سازمان بنادر کمبود نیروی متخصص وجود دارد،گفت:  قصد داریم۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه دریانوردی چابهار را بورسیه کنیم. ۳۸نفر از نخبگان دانشگاه جذب شده اند و این روند ادامه دار خواهد بود. همچنین در این بخش با ایجاد هنرستان های بیشتر و افزایش ظرفیت دانشگاه ها سعی داریم نیروی متخصص بیشتری داشته باشیم که البته این مهم محقق هم شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه دریایی هم کمبود افسر دریایی داریم و از مردم خواهش داریم فرزندانشان را برای تحصیلات در حوزه های دریایی بفرستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: تردد شناور به بنادر از ۱۴۶ هزار فروند به ۱۷۵ فروند رسیده است.

وی همچنین تاکید کرد که با وجود تحریم ها ولی در حوزه دریایی سوانح جدی نداشتیم.

صفایی  با اشاره به اهمیت شفاف سازی و تسهیل فضای کسب و کار نیزگفت: کل شبکه نرم افزاری حوزه دریایی تبدیل به یک نرم افزار جامع بندری شد و در حقیقت یکپارچه سازی صورت گرفت که در صحت و سلامت اجرای کار تاثیر خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه در حوزه بنادر و دریانوردی حدود ۷۰۰ هزار حمله انجام می‌شود به همین دلیل  شبکه‌های امنیتی و پشتیبانی را تقویت کردیم.

ادامه دارد

برچسب‌ها:

نظر شما