شناسهٔ خبر: 67478978 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کودکان گنبدی به کیسه‌های پلاستیکی «نه» گفتند

گنبدکاووس- ایرنا- کودکان گنبدی با حضور در کارگاه آموزشی کانون پرورشی به مناسبت روز جهانی «بدون کیسه پلاستیکی» با رنگ‌آمیزی کیسه‌های پارچه‌ای منقش به تصاویر زیبا از کتاب‌های مورد علاقه خود، به مصرف کیسه‌های پلاستیکی آسیب‌زا «نه‌» گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گلستان به برکت وجود صدها هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی یکی از استان‌های سرسبز کشور به‌حساب می‌آید که حفاظت از شادابی این عرصه‌ها نیازمند همراهی مردم با متولیان به صورت خودجوش و با احساس وظیفه برآمده از دل در نگهداری تک تک درختان و پرهیز از ریختن زباله به ویژه از نوع پلاستیکی است.

وجود زباله از جمله پلاستیکی که تجزیه آن در طبیعت زمان زیادی نیاز دارد علاوه بر زشت کردن محیط پیرامونی، سلامت زیستمندان ساکن در جنگل‌ها، مراتع، رودخانه‌ها و چشمه‌ها را به‌خطر می‌اندازد لذا سازمان‌های متولی و انجمن‌های مردم نهاد در کنار نهادهای فرهنگی مانند آموزش و پرورش و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همراهی محیط زیست تمرکز خود را بر فرهنگ سازی نه به زباله در سنین پایه قرار دادند تا حجم آلودگی‌ها برای نسل آینده کاهش یابد.

کیسه‌های پلاستیکی که هر یک از خانواده‌ها هنگام خرید از فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند خود یکی از عوامل موثر در کمک به افزایش آلودگی محیط طبیعی است چرا که تجزیه این نوع از زباله‌ها سالیان زیادی زمان می‌برد بر همین اساس کانون پرورش فکری گنبدکاووس با همکاری محیط زیست همزمان با ۱۲ تیرماه (روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی) اقدام به تهیه کیسه‌های پارچه‌ای و برگزاری کارگاه رنگ آمیزی این کیسه‌ها توسط کودکان و مادران کرد.

رومینا عرفانی یکی از این کودکان با ابراز خوشحالی برای شرکت در این برنامه، گفت: بعد از رنگ آمیزی، کیسه پارچه‌ای خود را نگه می‌دارم و از پدر و مادرم می‌خواهم از این به بعد به جای نایلون‌های پلاستیکی برای خرید از این کیسه استفاده کنند.

سعیده جاهدی مادر وی هم بیان کرد: آموزش دوران کودکی بر ذهن فرزندان در دوران بزررگسالی تاثیر فراوانی دارد لذا تلاش دارم دخترم در تمام کارگاه‌های این چنینی کانون پرورشی شرکت کند.

کودکان گنبدی به کیسه‌های پلاستیکی «نه» گفتند

وی افزود: کودکان با حضور در کارگاه‌هایی با موضوع محیط زیست از جمله ساخت کاردستی با وسایل دور ریختی یا همین کارگاه امروز رنگ آمیزی بر روی کیسه‌های پارچه‌ای، استفاده مفید از لوازم خود و کمک به حفظ طبیعت و محیط زیست را یاد می‌گیرند.

حیوانات با خوردن زباله‌های پلاستیکی صدمه می‌بینند

سوین فریدون از دیگر کودکان حاضر در برنامه گفت: قبل از حضور در این کارگاه معلم در رابطه با محیط زیست و نریختن زباله در طبیعت برایمان صحبت کرده بود اما امروز خوشحالم یک کیسه پارچه‌ای را برای استفاده در خانه‌مان نقاشی می‌کنم.

وی ادامه داد: بعد از پایان نقاشی این کیسه را به عنوان یادگاری به خانه می‌برم و از پدر و مادرم می‌خواهم از این به بعد خریدهای خود را در این کیسه بریزند تا کمتر زباله‌های نایلونی تولید شود که حیوانات با خوردن آنها صدمه بیینند.

کودکان گنبدی به کیسه‌های پلاستیکی «نه» گفتند

ساناز طالبی مادر وی هم گفت: کودکان حاضر علاوه بر تقویت آموزش‌های زیست محیطی در این کارگاه نقاشی بر روی پارچه را هم به عنوان یک هنر جدید یاد می‌گیرند.

وی افزود: فعالیت مادران و کودکان در کنار هم آن هم برای تهیه آثاری که استفاده از آنها باعث کاهش آلودگی زیست محیطی می‌شود اقدامی قابل تقدیر از سوی متولیان با هدف آشنایی بیشتر نسل امروز با اهمیت طبیعت است.

اعظم شکاریان یکی دیگر از مادران حاضر در این برنامه هم گفت: خیلی از کودکان این نسل در خانه تنها هستند و برگزاری کارگاه‌های این چنینی و انجام فعالیت‌ها جمعی کمک بسیار خوبی در جلوگیری از انزوای آنان دارد.

کودکان گنبدی به کیسه‌های پلاستیکی «نه» گفتند

وی افزود: بارها در صحبت‌های خود به فرزندم می‌گویم استفاده از کیسه پلاستیکی و حتی ریختن زباله آن هم از نوع پلاستیکی مانند پوست چیبس و پفک هنگام حضور در خیابان یا مکان‌های تفریحی و جنگل چقدر می‌تواند به حیوانات آسیب بزند و از آن طرف در خانه‌ام چند سالی است استفاده از کیسه‌های نایلونی را کم کردم.

وی ادامه داد: تکرار این مباحث آن هم به شکل عملی در برنامه‌هایی که کانون به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کند باعث ثبت بهتر این صحبت‌ها در حافظه کودکان می‌شود.

حضور ۷۰ مادر و کودک در کارگاه نقاشی کیسه‌های پارچه‌ای

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ گنبدکاووس هم گفت: با همکاری محیط زیست با هدف فرهنگ سازی استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی، کارگاه آموزشی رنگ آمیزی کیسه‌های پارچه‌ای با حضور ۷۰ نفر از مادران و کودکان برگزار شد.

سمیه محمدی افزود: کودکان حاضر که از ۶ سال به بالا هستند در پایان برنامه کیسه‌های پارچه‌ای را که طرح آن از روی جلد کتاب‌های مورد علاقه‌شان کشیده شده را پس از رنگ آمیزی به خانه می‌برند.

وی گفت: کارگاه‌های آموزشی زیست محیطی به مناسبت‌های مختلف با استقبال بسیار خوب خانواده‌ها در کانون پرورشی برگزار می‌شود.

رییس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس هم با تبریک ۱۲ تیرماه به عنوان روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی، گفت: نامگذاری روزی به این نام هشداری برای مردم دنیاست تا بدانند که کیسه‌های پلاستیکی چه آثار زیانباری برای محیط زیست دارد و نسبت به کاهش مصرف آن هوشیارتر شوند.

کودکان گنبدی به کیسه‌های پلاستیکی «نه» گفتند

احمد احمدی افزود: مصرف پلاستیک جزو جدانشدنی از زندگی امروزی است چرا که به آسانی و با هزینه کم در هر فروشگاه و نانوایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و آثار زیانبار آن در زیستگاه‌های شهری تا کنار رودخانه‌ها، داخل جنگل و حاشیه مزارع مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: رها کردن زباله پلاستیکی تاثیر منفی بر چرخه طبیعت می‌گذارد چون تکه‌های آن توسط حیوانات، آبزیان و پرندگان خورده می‌شود و انسان هم بعد از مدتی مجدد آنها را به عنوان غذا مصرف می‌کند.

رییس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با تاکید بر لزوم تقویت فرهنگ استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای، گفت: چندی سالی است که با همکاری موسسه سبزگامان بسکی با توزیع کیسه‌های پارچه‌ای رایگان در مناسبت‌های مختلف در فروشگاه‌ها زنجیره‌ای، مدارس و نانوایی‌ها تلاش داریم مصرف این نوع از کیسه‌ها در جامعه بیشتر شود.

احمدی افزود: در کارگاه امروز هم نکات لازم در رابطه با مزایای مصرف کیسه‌های پارچه‌ای به جای نایلون‌های پلاستیکی برای کودکان بازگو شد.

نظر شما