شناسهٔ خبر: 67346247 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در قالب گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان؛

دانشگاه کردستان میزبان آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی شد

کردستان - رئیس دانشگاه کردستان از برگزاری آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کُردی خبر داد و گفت: این آیین در قالب گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان در سطح ملی همزمان با ۱۴ تیر جاری در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، حامد قادرزاده صبح دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: زبان و ادبیات کردی جایگاه والایی در ادبیات کشور دارد و باید تلاش کنیم آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی با تاکید بر اهمیت معرفی و قدردانی از نام‌آوران و افرادی که در زمینه فرهنگ و ادبیات کُردی تلاش کرده‌اند، عنوان کرد: بزرگان و مفاخر هر زبان جزءسرمایه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شوند و لازم است به بهترین نحو آن‌ها را به نسل‌های بعدی معرفی کنیم.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: قبل و بعد از انقلاب اسلامی، بیشتر به زبان فارسی حرف زده‌ایم اما این بدان معنا نیست که به زبان‌های دیگر توجه نشود.

قادرزاده، توجه به زبان و ادبیات کُردی را موجب ماندگاری بیشتر آن دانست و افزود: تلاش می‌کنیم فرهنگستان زبان و ادب کُردی به شیوه مستقل به عنوان سرمایه گذاری در حوزه ادبی، در استان راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا و در قالب گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان، آئین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی در سطح ملی و بالاخص در استان‌های غربی و کُردنشین کشور برنامه‌ریزی شده است که همزمان با روز قلم و ۱۴ تیر در دانشگاه کردستان از ۱۰۰ نفر از بزرگان این حوزه تجلیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه کردستان با اظهار امیدواری از اینکه برگزاری این همایش به رشد و بالندگی زبان کُردی به عنوان یکی از شاخص های اصلی هویت ایرانی و ثروت ملی منجر شود، تاکید کرد: این همایش در ۱۲ محور اصلی از جمله شعر، رمان، نقد ادبی، آموزش و ادبیات کودکان پیش‌بینی شده است.

دانشگاه کردستان میزبان آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی شد

معاون پژوهشی و نوآوری دانشگاه کردستان هم گفت: پژوهشکده کردستان شناسی، ستون علمی کشور و دانشگاه کردستان است و روی فرهنگ، ادب، شعر و موسیقی استان کار می‌کند.

علی اکبر مظفری از چاپ کتاب کودک با زبان کُردی توسط این پژوهشکده خبر داد و افزود: در زمینه زبان کُردی مشکلات زیادی داریم و چاپ کتاب کودکانه کردی کمک بسیار خوبی به تقویت این زبان بین قشر کم سن و سال است.

تجلیل از قریب به ۱۰۰ نفر از نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان هم گفت: این پژوهشکده از بدو تاسیس تاکنون به عنوان نهادی ادبی، ایفای مسئولیت اجتماعی و اثربخشی را در سطح استان همیشه در دستور کار قرار داده است.

یادگار کریمی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: هدف عمده این همایش تجلیل و شانیت بخشی به پژوهشگران و مفاخر اصیلی است که به میراث معنوی ایرانیان و زبان کردی خدمت کرده اند.

وی با اشاره به نتایج داوری همایش یادآوری کرد: این نتایح چند روز آینده مشخص می‌شود، اما پیش‌بینی می‌کنیم در این آیین از ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از مفاخر زبان و ادبیات کُردی تجلیل شود.

آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کُردی با همکاری پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، مرکز مطالعات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و موسسه آموزش زبان کُردی راژه برگزار می‌شود.

نظر شما