شناسهٔ خبر: 67349272 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانشگاه کردستان میزبان همایش ملی تجلیل از نام آوران ادبیات کردی

به مناسبت روز قلم و در گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان، آیین ملی تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی در سنندج برگزار می‌شود .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه این همایش با هدف شناسایی و تجلیل از افراد و نامدارن عرصه زبان و ادبیات کردی ۱۴ تیر برگزار می‌شود گفت: مفاخر استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه در این همایش حضور خواهند داشت.

دانشگاه کردستان میزبان همایش ملی تجلیل از نام آوران ادبیات کردی

قادرزاده در این نشست با اشاره به اینکه این همایش در ۱۲ محور اصلی از جمله شعر، رمان، نقد، ادب، آموزش و ادبیات کودکان و با حضور ۱۵ داور برگزار می شود افزود: حدود ۱۰۰ نفر از مفاخر شایسته در این همایش تجلیل می‌شوند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد برگزاری این همایش به رشد و بالندگی زبان کردی به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی هویت ایرانی و ثروت ملی منجر شود.

رئیس دانشگاه کردستان یادآور شد: در آینده فرهنگستان زبان و ادب کردی به شیوه مستقل که به نوعی سرمایه گذاری در حوزه ادبی است، در استان راه اندازی شود.

وی توجه به زبان‌های مختلف از جمله کردی، فارسی، ترکی، بلوچی و گیلکی را فرصتی برای وحدت بیشتر بین اقوام مختلف در کشور دانست.

مظفری معاون پژوهشی و نوآوری دانشگاه کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه پژوهشکده کردستان شناسی، که روی فرهنگ، ادب، شعر و موسیقی استان کار می‌کند ستون علمی کشور و دانشگاه کردستان است گفت: چاپ کتاب کودکانه به زبان کردی و با هدف تقویت این زبان بین قشر کم سن و سال از اهدافی است که دنبال می کنیم.

آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی با همکاری پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، مرکز مطالعات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و موسسه آموزش زبان کردی راژه برگزار می‌شود.

نظر شما