شناسهٔ خبر: 67345605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان:

رویدادملی تجلیل ازنام‌آوران زبان و ادب کرد در سنندج برگزار می‌شود

سنندج_رییس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان از برگزاری رویداد ملی تجلیل از نام آوران زبان و ادب کردی چهاردهم تیر سال جاری در سنندج خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یادگار کریمی پیش از ظهر دوشنبه در جمع رسانه‌های خبری استان در دانشگاه کردستان اظهار کرد: در راستای گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان از نام آوران زبان کردی در چهاردهم تیرماه (روز قلم) از بزرگان، مشاهیر و نام‌آوران کرد مناطق کردنشین در سنندج تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده کردستان از بدو تأسیس تاکنون فعالیت‌های خود و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی اثربخشی فرهنگی را با نگاه ایرانی دنبال کرده است، تصریح کرد: در این راستا این پژوهشکده در روز چهاردهم تیرماه اقدام به برگزاری همایش گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان و تجلیل از ادبیات نام آوران کرد کرده است.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان افزود: در این رویداد فرهنگی ملی از پژوهشگران و مفاخر اصیل فرهنگ ایرانی (زبان کردی به عنوان یکی از ثروت‌های ملی) تجلیل و قدردانی بعمل خواهد آمد.
کریمی یادآور شد: در این رویداد ۱۲ محور زبان کردی شامل شعر، رمان، نقد ادبی و آموزش ادبیات کودکان تجلیل می‌شود.

وی اظهار کرد: از آنجا که زبان و ادب یکی از بخش‌های فرهنگی است در راستای حفظ میراث ملموس و ناملموس، در مراوده‌های فرهنگی، گفتگو، تنوع و تکثر و انسجام فرهنگی بر مقوله زبان و ادب کردی تاکید فراوان شده است.
رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان گفت: برگزاری این رویداد می‌تواند دیپلماسی فرهنگی را بدنبال داشته باشد.

به گفته وی، در این رویداد تمام ابعاد فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

و ی یادآورشد: سال ۹۲ حدود ۴۰۰ کتاب در کردستان چاپ شده است و این شاخص بیانگر آنست که پتانسیل‌های بالقوه در حوزه فرهنگ کردی وجود دارد اما متأسفانه زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

نظر شما