شناسهٔ خبر: 67346224 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همایش ملی تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در کردستان برگزار می شود

رئیس دانشگاه کردستان گفت: همایش گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان و آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی هفته آینده در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

حامد قادرزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از اولویت‌های این دانشگاه، توجه به زبان کردی است و وظیفه ما است که نام آوران این حوزه را به نسل نو معرفی کنیم.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: در همین راستا، روز ۱۴ تیرماه همزمان با روز قلم همایش همایش گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان و تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی هفته آینده در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه توجه به زبان‌های مختلف از جمله کردی، فارسی، ترکی، بلوچی و گیلکی را فرصتی برای وحدت بیشتر بین اقوام مختلف در کشور است، افزود: تنوع در مملکت باعث پیشرفت کشور می‌شود.

رییس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان هم به تشریح جزئیات همایش یاد شده پرداخت و گفت: این همایش با همکاری مرکز مطالعات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و موسسه آموزش زبان کردی راژه برگزار می‌شود.

یادگار کریمی هدف عمده از برگزاری این همایش را تکریم و شانیت بخشی به پژوهشگران و مفاخری نام آور در فرهنگ ایران و با زبان کردی دانست و گفت: امیدواریم این همایش به تعمیق و استحکام فرهنگ قدردانی به بزرگان بیانجامد.

وی ادامه داد: این همایش در ۱۲ محور به صورت کلان حوزه از جمله شعر، رمان، نقد ادبی، آموزش و... خواهد بود.

کریمی با اشاره به اینکه ۱۵ داور مسئولیت انتخاب افراد برجسته در این همایش را بر عهده دارند، گفت: از ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از مفاخران ادبی کردی در قید حیات تجلیل می‌شود.

وی گفت: انتخاب این افراد در سطح ملی بوده عمده آن از استان‌های کرد نشین شامل آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه خواهد بود.

نظر شما