شناسهٔ خبر: 67317203 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز برداشت گندم از مزارع شهرستان مشهد

برداشت محصول استراتژیک گندم درذ سطح ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مشهد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز برداشت گندم  از مزارع شهرستان مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: برداشت محصول گندم آبی از ۱۴ هزار هکتار  اراضی کشاورزی مشهدبا میانگین ۵ تن درهر هکتار آغاز شده است وپیش بینی می‌شود که  بیش از  ۷۰ هزارتن گندم از  این مزارع برداشت شود.

 علی ممیزی افزود: همه عوامل برداشت با همت مضاعف و تلاش  مشغول برداشت و تحویل گندم مازاد برنیاز کشاورزان هستند.
وی ییان کرد: ذخیره سازی گندم مهم و جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود و در این زمینه خرید تضمینی  و ذخیره سازی گندم در شهرستان مشهددر  سیلوهای شماره ۳ جاده فریمان و  شماره ۱ طلاب، کارخانه آسه آرد در بخش احمد آباد و  کارخانه آرد امام رضا در بخش مرکزی  انجام  می شود  و کشاورزان می‌توانند محصول تولیدی خود را تحویل مراکز خرید منتخب  دهند.
رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: ارقام کشت شده در سطح مزارع شهرستان مشهد بیشتر پیشگام، میهن، سیروان و حیدری است  که بیش از ۵۳ دستگاه کمباین عملیات برداشت گندم را  به عهده دارند.

ممیزی گفت:خرید تضمینی  یکی از نیاز‌های مهم در فصل برداشت و تسهیل در امر خرید و تحویل محصولات کشاورزان توسط عوامل مربوطه بسیار حائز اهمیت است

وی با تأکید بر اهمیت وجود امنیت غذایی و تامین سفره خانوار گفت: شیوه‌های مدیریتی در سطح مزارع   با هدف  افزایش بهره وری وراندمان تولید در واحد سطح و دستیابی به  خودکفایی در تولید گندم امسال اهمیت ویژه‌ای دارد.
رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با اشاره به تخصیص سوخت به کمباین‌ها چند روز قبل از  آغاز کار در مزرعه وتشویق کشاورزان برای  تحویل گندم به مراکز خرید، معاینه فنی کمباین و لزوم دقت در ضد عفونی  آن  گفت: کشاورزان برای نظارت بهتر در امر برداشت و تعیین مناسب زمان برداشت و انتخاب کمباین مناسب از ریزش‌های احتمالی و وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی تلاش   و نظارت ویژه نظارت داشته باشند.

 علی ممیزی بر لزوم حضور مداوم کشاورزان و کارشناسان پهنه در مزرعه و نظارت به کار کمباین‌ها برای  جلوگیری از ریزش و کاهش ضایعات برداشت تاکید دارند و با  تعیین مناسب زمان برداشت  از ریزش‌های احتمالی و وارد آمدن خسارت جلوگیری می‌ کنند.

نظر شما