شناسهٔ خبر: 67312491 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

برداشت گندم از مزارع شهرستان مشهد آغاز شد - اکونیوز

اقتصاد ایران: مشهد- رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد از برداشت گندم این محصول استراتژیک در سطح ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ممیزی با تأکید بر اهمیت وجود امنیت غذایی و تأمین سفره خانوار اظهار کرد: شیوه‌های مدیریتی در سطح مزارع به منظور افزایش بهره وری و راندمان تولید در واحد سطح به منظور خودکفایی در تولید گندم در سال جاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد افزود: عملیات برداشت گندم در شهرستان مشهد شروع شده کلیه عوامل برداشت با همت مضاعف و تلاش زیاد مشغول برداشت و تحویل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان هستند.

وی بیان کرد: برداشت محصول گندم آبی از ۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی مشهد با میانگین ۵ تن در هر هکتار آغاز شده است و پیش بینی می‌شود که بالغ بر ۷۰ هزار تن گندم از سطح مزارع برداشت شود.

ممیزی گفت: خرید تضمینی یکی از نیازهای مهم در فصل برداشت است و تسهیل در امر خرید و تحویل محصولات کشاورزان توسط عوامل مربوطه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به تخصیص سوخت به کمباین‌ها چند روز قبل از شروع کار در مزرعه، خرید و تشویق کشاورزان جهت تحویل گندم به مراکز خرید، معاینه فنی کمباین و لزوم دقت در ضد عفونی اظهار کرد: کشاورزان جهت نظارت بهتر در امر برداشت و تعیین مناسب زمان برداشت و انتخاب کمباین مناسب از ریزش‌های احتمالی و وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی تلاش ویژه نمایند و بر این مهم نظارت داشته باشند.

وی بر لزوم حضور مداوم کشاورزان و کارشناسان پهنه در مزرعه و نظارت به کار کمباین‌ها به جهت جلوگیری از ریزش و کاهش ضایعات برداشت تاکید کرد.

ممیزی بیان کرد: ذخیره سازی گندم مهم و جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود در این راستا خرید تضمینی و ذخیره سازی گندم در شهرستان مشهد توسط سیلوی شماره ۳ جاده فریمان، سیلوی شماره ۱ طلاب، کارخانه آسه آرد در بخش احمد آباد، کارخانه آرد امام رضا در بخش مرکزی انجام می‌گیرد و کشاورزان می‌توانند محصول تولیدی خود را تحویل مراکز خرید منتخب دهند.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت: ارقام کشت شده در سطح مزارع شهرستان مشهد عمدتاً پیشگام، میهن، سیروان، حیدری و … است که بیش از ۵۳ دستگاه کمباین عملیات برداشت گندم را به عهده دارند و در این راستا شبکه مراقبت و کارشناسان جهاد کشاورزی کشاورزی با توجه به حساسیت موضوع تأمین امنیت غذایی، نظارت مستمر و مطلوب را در امر برداشت محصول داشته و با تعیین مناسب زمان برداشت اهتمام ورزیده و از ریزش‌های احتمالی و وارد آمدن خسارت جلوگیری می‌کنند.

نظر شما