شناسهٔ خبر: 67289322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

قالیباف: به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت - اکونیوز

اقتصاد ایران: محمدباقر قالیباف در مناظره دوم گفت: رعایت عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً در انفال و یارانه‌ها باید رعایت شود و به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی پیش محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای انجام دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره دوم انتخابات، به این شکل است «شماره یک: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شماره دو: محمدباقر قالیباف، شماره سه: مصطفی پورمحمدی، شماره چهار: علیرضا زاکانی، شماره پنج: مسعود پزشکیان، شماره شش: سعید جلیلی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه ۳۰ خرداد و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین برنامه مناظره «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با محوریت اقتصاد خواهد بود.

باید یارانه را به مصرف‌کننده و انتهای زنجیره دهیم

محمدباقر قالیباف درباره راهکارهای اعطای عادلانه یارانه، اظهار کرد: رعایت عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً در انفال و یارانه‌ها باید رعایت شود و به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت.

وی بیان کرد: رئیس جمهور آینده به طور مستقیم مسئول حفظ قدرت خرید مردم است و باید در این زمینه پاسخگو باشد. کسی که تمام عمر خود را کار کرده و الان بازنشسته شده است، چرا الان باید فقیر باشد و ما باید به این موضوع پاسخ دهیم. دولت نباید این اجازه را دهد که این فرد فقیر باشد و باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید کننده می‌دهید یا مصرف کننده بنده معتقدم که باید یارانه را به انتهای زنجیره یعنی باید به مصرف کننده دهیم و دقیقاً باید بدانیم که به چه کسانی و به چه روشی باید داده شود.

قالیباف ادامه داد: تورم یکی از مشکلات است و بودجه‌ای که می‌آید، تورم را ایجاد می‌کند و زندگی مردم را جابه‌جا می‌کند و به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم. در این شرایط کسانی که حقوق ثابت دارند مثل کارگران، کارمندان، بازنشستگان و رانندگان حمل و نقل آسیب می‌بینند که ما باید از آنان یا از طریق نقدی یا از طریق اعطای کالاهای اساسی حمایت کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ابتدا در موضوع یارانه‌ها هدفمند عمل نشده و شیوه آن هم به درستی اجرا نشده است. باید در استفاده از انفال به عنوان اموال عمومی عدالت رعایت شده و از تبعیض جلوگیری شود.

قالیباف ادامه داد: حق مردم زندگی خوب است و زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد. باید کاری کرد که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

برخی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر از انفال استفاده می‌کنند

قالیباف اظهار کرد: برخی از افراد اصلاً امکان کار کردن ندارند و باید از آنان حمایت شود و باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تأمین اجتماعی فراگیر انجام دهیم. برای کسانی که زیر خط فقر هستند، باید کارهای جبرانی در نظر گرفته شود.

وی افزود: برخی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر از انفال استفاده می‌کنند و این عین بی‌عدالتی و ظلم در استفاده از انفال است و ما باید به سرعت این وضعیت را اصلاح کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ۴۴ درصد مردم ما اصلاً خودرو ندارند، اما یک خانواده هستند که ۴ نفر هستند اما ۶ خودرو دارند. خانوارهایی داریم که در سال یک قرون یارانه بنزین نمی‌گیرند.

قالیباف ادامه داد: برای ما حتماً در طرح هدفمندسازی، صرفه‌جویی هم اهمیت دارد. ما نزدیک به ۴۰ درصد انرژی کشور را بد مصرف می‌کنیم و هدر می‌دهیم و باید یک استاندارد مشخصی را برای مصرف انرژی مشخص کنیم. مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد و بعد هم دولت باید این‌ها را در تولید و سرمایه‌گذاری به کار بگیرد تا کیک اقتصاد را بزرگ کنیم.

نزدیک به ۴۰ درصد انرژی را بد مصرف کرده و از دست می‌دهیم

قالیباف توضیح داد: اکنون درآمد دهک‌های پایین نسبت به دهک بالا یک به ۱۴ است یعنی آن‌ها ۱۴ برابر درآمد بیشتر دارند. در حوزه ثروت نیز دهک بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی داریم که در طول سال ۱۴۵ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند و خانواده‌ای داریم که حتی یک ریال یارانه بنزین نمی‌گیرد.

قالیباف با اشاره به طرح هدفمندسازی خود گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژی را بد مصرف کرده و از دست می‌دهیم. باید ابتدا استاندارد معمولی برای خانواده‌ها مشخص کرد و براساس آن اگر خانواده‌ای انرژی کمتری مصرف کرد، از آن میزان استفاده کند. در این طرح اختیار برای مردم گذاشته شده که برای میزان صرفه‌جویی انرژی اعم از گاز و بنزین و برق استفاده کرده و حتی تبادل کند یا این‌که آن را در بازار مربوط به انرژی در بورس داده و ریالی بگیرد یا اینکه سرمایه‌گذاری ارزی کند. پیش از این گفتیم که می‌خواهیم با ارزهای در اختیار هم‌وطنان سرمایه گذاری ارزی کنیم.

وی بیان کرد: بر این اساس اگر کسی صرفه جویی انرژی کرد می‌تواند آن را در بورس برای تبدیل کردن و سرمایه‌گذاری به صورت ارزی انجام دهد، می‌تواند به نفت تبدیل کرده و یا در بازار بورس سرمایه گذاری کند.

حتماً تحریم کاغذ پاره نیست

قالیباف در ادامه گفت: آقای پورمحمدی من هم می‌دانم که تحریم حتماً یک کاغذ پاره نیست و حتماً به کشور، مردم، اقتصاد و رشد تولید آسیب می‌زند و باید حتماً به طور جدی به این موضوع بپردازیم.

وی ادامه داد: بنده گفتم با مذاکره موافق هستم، اما مذاکره یک روش مبارزه است و آمریکا از قبل از انقلاب نشان داده که همیشه دشمن این سرزمین بوده است. ما اعتماد کردیم و بعد ترامپ از قرارداد بیرون رفت و ما یک‌طرفه همه تعهدات را اجرا می‌کردیم که در این شرایط مجلس اقدام کرد و قانون تصویب کرد. البته در شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی اعلام شد که مجلس برای مقابله با این اقدام آمریکا قانون تصویب کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: حضرت آقا فرمودند که قانون اقدام راهبردی به نفع کشور و به نفع صنعت هسته‌ای و بهبود مشکلات کشور است و کشور را با این قانون مجلس از بلاتکلیفی خارج کردیم.

قالیباف ادامه داد: قطعاً هم نیاز داریم که رفع تحریم را دنبال کنیم و در میزگرد سیاست خارجی گفتم که برای حل مشکل تحریم حتماً باید برنامه داشتیم و این کار باید در اولویت باشد و دستگاه دیپلماسی را بر همه دستگاه‌ها ترجیح می‌دهم.

وی اظهار کرد: البته ما این همه امکانات در کشور داریم و این همه انرژی را هدر می‌دهیم و آیا شرکت‌های خارجی این همه در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ پس ما باید اجماع سازی در داخل کشور داشته باشیم، چرا که موضوعات ما در حوزه داخلی و خارجی نیازمند عقلانیت است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نباید سرمایه‌های ملی را در منابع انسانی از بین ببریم. در حوزه سلامت حتماً باید بهداشت را بر درمان ترجیح دهیم.

در حال تکمیل...

نظر شما