شناسهٔ خبر: 67287671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قالیباف در مناظره:حفظ قدرت خرید خانوار برعهده رئیس‌جمهور است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با صراحت عرض می‌کنم حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما بر عهده رئیس جمهور آینده است و باید پاسخگوی آن باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،  دومین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز پنجشنبه (31 خرداد) با موضوع اقتصادی برگزار شد.

ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند.

** سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان و مردم طرح شده، به شرح زیر بود:

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

قالیباف در بخش اول مناظره دوم، اظهار داشت: به نظر بنده از ابتدا نه در موضع یارانه‌ها، هدفمند عمل شد و نه در یک شیوه‌ای چگونگی درست انجام دادن آن، که در دولت چهاردهم به این توجه خواهیم کرد. عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً از اموال عمومی است برای این کار باید عدالت را  رعایت کنند.

وی با بیان اینکه  به هیچ دلیلی و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت، افزود:  نکته دوم این است که حق مردم یک زندگی خوب است حتی نه یک زندگی معمولی، ولی امروز واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوارها امروز زندگی‌شان به سختی می‌گذرد. به هر حال رئیس جمهور آینده مسئول این است که با ضمانت کند که این کار را بتواند انجام دهد.

.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با صراحت عرض می‌کنم حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما بر عهده رئیس جمهور آینده است و باید پاسخگوی آن باشد. کسی که تمام عمر خود در حال کار است؛ اکنون بازنشست شده چرا باید در فقر باشد. دولت نباید اجازه بدهد که این افراد در فقر باشند، ما باید به این پاسخگو باشیم، ما حتماً باید در اینجا کاری بکنیم سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. باید یارانه را به مصرف کننده بدهیم، اما باید دقیقاً بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی ارائه بدهیم.

قالیباف تصریح کرد: تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه باعث تورم می‌شود، به نوعی زندگی مردم را جابه جا می‌کند و و به آن دستبرد زده می‌شود. کسانی که حقوق ثابت دارند مثل بازنشستگان و کارمندان که آسیب می‌بینند حتماً باید به میزان رشد که انجام می‌شود و به میزان تورم باید در افزایش حقوق کارمندانی که حقوق ثابت دارند اضافه شود. به دو صورت یا به صورت نقدی یا به کالای اساسی داده شود.

باید فاصله بین حقوق و تورم کم شود

قالیباف در بخش دوم سخنانش اظهار داشت: در ادامه بحث ما حقوق بگیران است؛ یعنی چگونه با افزایش تورم بتوانیم این فاصله را جبران کنیم. مثلا برخی از مردم اصلا امکان کار ندارند، اینجا دولت باید حمایت کند.

وی افزود: برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بیمه فراگیر در حوزه تامین اجتماعی چند لایه درست شود. تا آن موقع، در همین امسال آنها که در فقر مطلق هستند یا ضعیف شدند را باید جبران کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان دهک‌های پایین نسبت به بالا، یک به چهارده است. در حوزه ثروت دهکهای بالا 45 برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

قالیباف تصریح کرد: انرژی، مصرفش 1 به 22 است. بعضی افراد 22 برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند. این عین بی عدالتی و ظلم است که باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: باید هدفمند اینکار انجام شود. 44 درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و بنزین نمی‌گیرند ولی بعضی خانواده‌ها 6 خودرو دارند. برخی خانواده‌ها 140 میلیون در سال یارانه بنزین می‌گیرند و بعضی هیچ نمی‌گیرند.

.

قالیباف با بیان اینکه ما نزدیک به 40 درصد انرژیمان را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم، تاکید کرد: این مال خانواده‌هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می‌کند پولش به خودش برگردد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در طرحی که داریم هرکس صرفه جویی کرد خودش تصمیم می‌گیرد که این میزان از دارایی خود را میخواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر. چه ریالی باشد چه ارزی. به تشخیص خود افراد است.

وی افزود: در طرحمان می‌تواند آن را به نقد تبدیل کند یا در بورس ارائه کند. ولی مهم این است که این اموال باید به نفع مردم باشد و بقیه را دولت در تولید و سرمایه گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

***

در بخش دوم مناظره که به برنامه نامزدها در حوزه سلامت اختصاص داشت سوالات مردمی و کارشناسان به شرح  زیر است:

پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد؛تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

قانون اقدام راهبردی باعث شد تا کشور از یک بلاتکلیفی در بیاید

قالیباف در بخش سوم سخنانش اظهار داشت: آقای پورمحمدی بنده هم موافقم که تحریم یک کاغذ پاره است و آسیب می زند؛ از این رو با مذاکره موافق هستم، اما مذاکره یک روش مبارزه است.

وی افزود: آمریکا نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده. یقین کنیم که با دشمن مذاکره می‌کنیم اما دشمن است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برجام، گفت: به آمریکا اعتماد شد ترامپ بیرون رفت و یک طرفه همه چیز را عمل می‌کردیم و باید گزارش آن را ارائه می‌دادیم؛ از این رو مجلس اقدام کرد و باعث شد تا کشور از یک بلاتکلیفی درآمد.

قالیباف افزود: در شورای عالی امنیت ملی مصوبه شد که مجلس قانونی بگذارد و  قانون اقدام راهبردی تصویب شد. درباره این رابطه رهبر انقلاب فرمودند این قانون به نفع کشور و مردم و صنعت هسته‌ای است و کشور را از بلاتکلیفی بیرون آورده است.

وی ادامه داد: هم نیازداریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ هم در داخل ظرفیتهایی وجود دارد که باید آن طرفیتها را فعال کنیم.

قالیباف تاکید کرد: گفتم که برای حل مشکل تحریم هر جا برویم و هر کجا باید مذاکره کنیم دریغ ندارم. ولی از آن طرف هم این شرط عقل است که این همه امکان در داخل داریم باید استفاده کرد.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در سال 104 میلیارد دلار انرژی را هدر می دهیم؛ آیا شرکتهای خارجی اینقدر سرمایه  گذاری می‌کنند حتی اگر تحریم نباشد؟

وی ادامه داد: مهم است اجماع سازی داشته باشیم؛  منافع ملی را در حوزه داخلی و خارجی با عقلانیت دنبال کنیم. بنده حتما ظرفیت اجماع سازی و جمع  کردن و بستر فراهم کردن را می توانم دنبال کنم.

قالیباف در پاسخ به پورمحمدی، تصریح کرد: بله قانون مجلس باعث شد تا کشور از یک بلاتکلیفی در بیاید؛ قبل از قانون اقدام راهبردی فروش نفت زیر 1 میلیون بشکه بود، اما بعد از آن فروش به بیش از 1 میلیون و 200 هزار بشکه رسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر، بیان داشت: در حوزه سلامت هم این را می گویم که حتماً باید بهداشت را بر درمان مقدم کنیم.

سلامت مهم‌تر از معیشت است

قالیباف در بخش چهارم مناظره دوم، با بیان اینکه سلامت مهم‌تر از معیشت است، اظهار داشت: در نظام سلامت عوامل موثری است که در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست؛ ریشه در عوامل دیگری دارد که نیاز به هماهنگی‌های بخشی دارد.

وی افزود: آلودگی آب، هوا و صوت، هیچ ربطی به بهداشت و درمان ندارد. اصلاح این موارد باید فرابخشی باشد. از این کار یا غفلت کردیم یا ناآگاه بودیم و یا اینکه بدون تعارف عرضه‌اش را نداشتیم که انجام بدهیم.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تدبیر درست و مدیریت خیلی در کار موثر است، تصریح کرد: محیط زیست امروز از استراتژی‌های بخشی ماست یعنی به اندازه امنیت و فرهنگ و رفاه و سیاست و سیاست خارجی هم موضوعیت دارد ولی متاسفانه در اینجا اصلا فرصت بحثش هم نشد.

قالیباف تاکید کرد: بعضی موضوعات ما از اول تا الان حل نشده است؛ مثلاً شیرخشک از دوره جنگ دغدغه بود؛ الان هم دغدغه است. الان هم در نظام سلامت 20 سال دیگر افراد بالای 60 سال ما سه برابر می‌شوند و الان باید چاره کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما الان باید هم آینده‌مان را روشن کنیم که امید داشته باشیم که این کار دسترس ماست و هم وضع حال مردم را خوش کنیم که در سلامت تحت فشار نباشند.

وی افزود: الان بین 8 تا 9 میلیون نفر سرانه در بهداشت و درمان هزینه می‌کنیم. واقعا این کیفیت درمان متناسب 8-9 میلیون است؟ آیا توزیع پزشکان ما نرمال است؟ یا حقوقشان را ندادیم یا هر چیز دیگر.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در بیماری‌های صعب العلاج مجلس این افتخار را داشت که صددرصد را تحت پوشش قرار داد طبق قانون؛ امروز حدود 2 میلیون نفر تحت پوشش این هستند. سه دهک اول یعنی 6 میلیون نفر هم رایگان بیمه سلامت شدند.

***

در بخش سوم مناظره که به بررسی برنامه نامزدها در حوزه آموزشی اختصاص داشت سوالات مردمی و کارشناسان به شرح زیر است:

- دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیازهای نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟

- دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟

- دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

انتقاد از تغییر وزیران آموزش و پرورش

قالیباف در بخش پنجم مناظره دوم، اظهار داشت: برای هر تصمیمی یک شناخت از وضعیت موجود نیاز است؛ وقتی به وزارت آموزش و پرورش نگاه می‌کنیم در این 15، 16 سال اخیر 15 تا وزیر عوض شده است. یعنی مدیریت یک عطاری آنقدر تغییر ندارد که این وزارتخانه داشته است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است، افزود: تقریباً 16 میلیون دانش آموز داریم؛ سرانه بودجه ما 10 درصد است. در دهه 70، این 20 درصد بوده است. یعنی نصف شده است.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا در آموزش و پرورش، در حوزه محتوا و تربیت معلم برنامه ریزی متمرکز باید انجام داده شود.

قالیباف تاکید کرد: سرانه هر دانش آموز ما 16-17 میلیون است بدون اماکن. حدود 45 تا 50 میلیون داریم هزینه می‌کنیم. اما خروجی ما به این اندازه که سرمایه می‌گذاریم هست؟ خیر!

وی افزود: متاسفانه در حوزه آموزش کشور تعداد معلمان کم است؛ وقتی معلم هایی که تجربه 30 سال خدمت را فراخوان می دهیم؛ هر کدام از آنها برای هر ساعت 50 هزار تومان پرداخت می شود که‌ متاسفانه بعضی وقت ها هم 7 یا 6 ماه تاخیر در پرداخت داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره وری ما برای رشد اقتصادی است؛ هم در تصمیم سازی و مهارت و سبک زندگی، مورد توجه اساسی قرار می دهیم.

ثبات در آموزش و پرورش وجود ندارد

قالیباف در بخش ششم مناظره دوم، اظهار داشت: یکی از معضلات آموزش و پرورش این بود که ثبات در مدیریت نداشتیم. از این رو ثبات در آموزش و پرورش وجود ندارد؛ حضور یک مدیر قوی و ثبات در مدیریت مهم است ولی تا اینجا نبوده است.

وی افزود: حرف خوب میزنیم و طرح خوب ارائه می‌دهیم ولی کدام دولت می‌خواهد اینها را انجام دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: طرح هرچه خوب باشد، ولی مجری اشتباه کند عقب گرد و غیرقابل جبران است. وقتی دوقطبی جعلی در کشور درست می‌شود این به ما خسارت وارد می‌کند.

.

قالیباف تصریح کرد: وقتی مردم در اداره موضوعات حذف و نقش خانواده در اداره مدرسه حذف می‌شود، مشکل درست می‌شود. باید قدرت اجماع سازی در حاکمیت داشته باشیم تا این کارها را انجام بدهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی حرف از اجماع سازی می‌زنیم باید بگوییم چگونه و بر اساس چه موضوعی است، گفت: مبانی‌مان باید مبانی انقلاب اسلامی باشد و باید در این چارچوب باشد؛ بدانیم که ذی نفع نهایی ما مردم هستند.

قالیباف افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم؛ به جای تنش باید به سمت گشایش برویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: سرمایه‌های کشور را حفظ کنیم. سرمایه‌های انسانی کشور به مراتب مهمتر از سرمایه‌های مادی ما هستند.

طرح مسکن بدون اجاره بها در 3 سال اول ازدواج جوانان

قالیباف در بخش پایانی مناظره دوم اظهار داشت: دولت چهاردهم دولت خدمت و پیشرفت است. در دولت خدمت برای خوب شدن حال امروز مردم، یک سپر حمایتی معیشتی طراحی کردیم. نباید اجازه دهیم که سفره مردم کوچک شود.

وی افزود: در حوزه پیشرفت و آینده برنامه داشته باشیم و در نگاه 14 14 وقتی در حقیقت حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم باید یک چیزی را بر روی زمین داشته باشیم تا بعدا به گذشته خود بتوانیم افتخار کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مابه التفاوت فاصله بین تورم و افزایش حقوق را باید جبران کنیم. یعنی اگر امروز می‌گوییم 20 درصد افزایش حقوق داریم و 30 درصد تورم است و رشد اقتصادی 3 درصد، انصاف و عدالت این است که آن 10 درصد بیشتر از افزایش حقوق برای کسانی که حقوق ثابت می‌گیرند از جمله کارمندان، کارگران و بازنشستگان با یک رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی مردم را تضمین کنیم.

.

قالیباف با بیان اینکه یک طرح 5 فوریتی داریم که یکی از آنها در حوزه خدمت بود، تصریح کرد: بحث دوم در حوزه مسکن است؛ 80 درصد شهرهای ما و 100 درصد روستاهای ما قادرند که یک قطعه زمین که کاربری مسکونی دارد به صورت رایگان به همه آنها که مسکن ندارند، بدهیم.

وی ادامه داد: باید به زوجهای جوان به مدت سه سال در آغاز واحدهای کوچک 75 متری بدهیم که بدون اجاره بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  با بیان اینکه مصمیم واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت شکل بگیرد، گفت: طرح فوریتی چهارم در بحث دیوار شرق کشور است؛ اتباع غیرمجاز آسیبهای اجتماعی  جدی در حوزه مواد مخدر و اشتغال و ... دارند؛ با استفاده از تجربه من در پلیس می‌گویم که باید مرز شرقی‌مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم که امنیت حفظ شود.

قالیباف در پایان گفت: طرح پنجم، از سواحل خلیج فارس و دریای عمان غافل هستیم؛ باید پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی ایران را در سواحل دریای عمان و کرانه آن تشکیل دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما