شناسهٔ خبر: 67357309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:

زاکانی یک کتاب جدید با خود آورد/ حصاری که دور ایران است باید شکسته شود

زاکانی گفت: جهان در حال تغییر است و با مدلهای قبلی و سوختی نمیتوان جایابی درستی برای قدرت در منطقه و جهان داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چهارمین دور از مناظرات انتخاباتی آغاز شد. این دور از مناظرات با محور سیاست خارجی برگزار می شود.

در ابتدای دور چهارم مناظرات، علیرضا زاکانی به سوالات کارشناسان پاسخ داد.

سوالات کارشناسان

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

اهم اظهارات زاکانی را بخوانید؛

* ما در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی ایده‌محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت‌طلبانه، ایده‌های خودمان را ترسیم کرده‌ایم تا بتوانیم با چهارچوب مشخصی که مبتنی بر قدرت داخلی، انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی، ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کنیم و جایگاه جدیدی را برای ایران در عرصه منطقه و جهان به ثبت برسانیم.

* مبانی سیاست خارجی ما سه چیز است یکی مکتب امام (ره) که منطق درستی برای جهانیان دارد، رهنمودهای مقام معظم رهبری و اینکه بر اراده مردم تکیه کنیم و محفوظاتمان هم این است که دوران گذار است و قدرت دچار یک دگرگونی و پراکندگی شده است و جهان در حال تغییر است.

* با مدل‌های قبلی و مدل‌های سوخت نمی‌توان جایابی درستی برای قدرت در عرصه منطقه‌ای و جهانی داشت. پنج گام را هم در این ارتباط تعریف کردیم که گام اول آن، ارتقای کرامت انسانی است یعنی بازیابی آن پیام اساسی انقلاب اسلامی در سراسر جهان.

* این پیام امروز با همه وجود شنیده می‌شود، امروز وقتی شما از آزادسازی قدس صحبت می‌کنید، از ظلم بر مردم فلسطین صحبت می‌کنید در خود آمریکا هم خریدار دارد زیرا انقلاب اسلامی بر یافته‌های مبتنی بر کرامت تکیه زده و برترین‌های آن را بیان کرده است.

* نکته دوم ارتقای منزلت تصویر جهانی است انحصاری که دور ایران کشیده‌اند و سیاه‌نمایی که کرده‌اند باید شکسته شود. بهترین پیام آور برای این موضوع ایرانیان خارج از کشور و عقبه مستضعفین و حق‌مداران در سراسر جهان خاصه در محور مقاومت هستند.

*محور سوم فعالیت ما سیاست همسایگی و ارتقای محور مقاومت است ما ظرفیت بی‌نظیری در منطقه داریم، ایران که به‌ زعم بزرگان دشمن در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است، این قدرت برتر امروز تجلی ویژه پیدا کرده به خصوص بعد از کاری که در وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرده است بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و از سیاست همسایگی باید بهره برد.

* نکته چهارم دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است ما از همه ظرفیت‌های جهانی، منطقه‌ای و داخلی‌مان باید استفاده کنیم و دیگران را به خودمان وابسته کنیم به جای اینکه به دیگران وابسته باشیم. این امر خیلی مهمی است وقتی شما در درون کشور ظرفیت‌هایی را خلق می‌کنید که ۳۶ کشور در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار از ایران به ایران وابستگی پیدا می‌کنند، برای ایران قدرت ایجاد می‌کند.

* وقتی شما در منطقه آثارتان طوری است که نمی‌توانند بدون شما تصمیم بگیرند برای شما قدرت در منطقه ایجاد می‌کند، وقتی شما در جهان در قدرت‌های نوظهور ارتباطات و مواردی را در بریکس و شانگهای دنبال می‌کنید که آرزوی یک عده بود اما در دولت شهید رئیسی به ثمر رسید، شما برای خودتان فرصت‌های جدید خلق می‌کنید.

* برای موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و جهان باید منزلت یابی جدید اتفاق بیفتد.

*  فلذا، با ایده محوری و منزلت جویی باید مسیری برویم که ایران را به قله برسانیم.

27215

نظر شما