شناسهٔ خبر: 67286760 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دومین مناظره انتخاباتی داوطلبان؛

قالیباف: به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت

زهرا علیدادی

محمدباقر قالیباف در مناظره دوم گفت: رعایت عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً در انفال و یارانه‌ها باید رعایت شود و به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی پیش محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای انجام دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره دوم انتخابات، به این شکل است «شماره یک: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شماره دو: محمدباقر قالیباف، شماره سه: مصطفی پورمحمدی، شماره چهار: علیرضا زاکانی، شماره پنج: مسعود پزشکیان، شماره شش: سعید جلیلی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه ۳۰ خرداد و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین برنامه مناظره «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با محوریت اقتصاد خواهد بود.

باید یارانه را به مصرف‌کننده و انتهای زنجیره دهیم

محمدباقر قالیباف درباره راهکارهای اعطای عادلانه یارانه، اظهار کرد: رعایت عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً در انفال و یارانه‌ها باید رعایت شود و به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت.

وی بیان کرد: رئیس جمهور آینده به طور مستقیم مسئول حفظ قدرت خرید مردم است و باید در این زمینه پاسخگو باشد. کسی که تمام عمر خود را کار کرده و الان بازنشسته شده است، چرا الان باید فقیر باشد و ما باید به این موضوع پاسخ دهیم. دولت نباید این اجازه را دهد که این فرد فقیر باشد و باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید کننده می‌دهید یا مصرف کننده بنده معتقدم که باید یارانه را به انتهای زنجیره یعنی باید به مصرف کننده دهیم و دقیقاً باید بدانیم که به چه کسانی و به چه روشی باید داده شود.

قالیباف ادامه داد: تورم یکی از مشکلات است و بودجه‌ای که می‌آید، تورم را ایجاد می‌کند و زندگی مردم را جابه‌جا می‌کند و به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم. در این شرایط کسانی که حقوق ثابت دارند مثل کارگران، کارمندان، بازنشستگان و رانندگان حمل و نقل آسیب می‌بینند که ما باید از آنان یا از طریق نقدی یا از طریق اعطای کالاهای اساسی حمایت کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ابتدا در موضوع یارانه‌ها هدفمند عمل نشده و شیوه آن هم به درستی اجرا نشده است. باید در استفاده از انفال به عنوان اموال عمومی عدالت رعایت شده و از تبعیض جلوگیری شود.

قالیباف ادامه داد: حق مردم زندگی خوب است و زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد. باید کاری کرد که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

برخی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر از انفال استفاده می‌کنند

قالیباف اظهار کرد: برخی از افراد اصلاً امکان کار کردن ندارند و باید از آنان حمایت شود و باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تأمین اجتماعی فراگیر انجام دهیم. برای کسانی که زیر خط فقر هستند، باید کارهای جبرانی در نظر گرفته شود.

وی افزود: برخی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر از انفال استفاده می‌کنند و این عین بی‌عدالتی و ظلم در استفاده از انفال است و ما باید به سرعت این وضعیت را اصلاح کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ۴۴ درصد مردم ما اصلاً خودرو ندارند، اما یک خانواده هستند که ۴ نفر هستند اما ۶ خودرو دارند. خانوارهایی داریم که در سال یک قرون یارانه بنزین نمی‌گیرند.

قالیباف ادامه داد: برای ما حتماً در طرح هدفمندسازی، صرفه‌جویی هم اهمیت دارد. ما نزدیک به ۴۰ درصد انرژی کشور را بد مصرف می‌کنیم و هدر می‌دهیم و باید یک استاندارد مشخصی را برای مصرف انرژی مشخص کنیم. مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد و بعد هم دولت باید این‌ها را در تولید و سرمایه‌گذاری به کار بگیرد تا کیک اقتصاد را بزرگ کنیم.

نزدیک به ۴۰ درصد انرژی را بد مصرف کرده و از دست می‌دهیم

قالیباف توضیح داد: اکنون درآمد دهک‌های پایین نسبت به دهک بالا یک به ۱۴ است یعنی آن‌ها ۱۴ برابر درآمد بیشتر دارند. در حوزه ثروت نیز دهک بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی داریم که در طول سال ۱۴۵ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند و خانواده‌ای داریم که حتی یک ریال یارانه بنزین نمی‌گیرد.

قالیباف با اشاره به طرح هدفمندسازی خود گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژی را بد مصرف کرده و از دست می‌دهیم. باید ابتدا استاندارد معمولی برای خانواده‌ها مشخص کرد و براساس آن اگر خانواده‌ای انرژی کمتری مصرف کرد، از آن میزان استفاده کند. در این طرح اختیار برای مردم گذاشته شده که برای میزان صرفه‌جویی انرژی اعم از گاز و بنزین و برق استفاده کرده و حتی تبادل کند یا این‌که آن را در بازار مربوط به انرژی در بورس داده و ریالی بگیرد یا اینکه سرمایه‌گذاری ارزی کند. پیش از این گفتیم که می‌خواهیم با ارزهای در اختیار هم‌وطنان سرمایه گذاری ارزی کنیم.

وی بیان کرد: بر این اساس اگر کسی صرفه جویی انرژی کرد می‌تواند آن را در بورس برای تبدیل کردن و سرمایه‌گذاری به صورت ارزی انجام دهد، می‌تواند به نفت تبدیل کرده و یا در بازار بورس سرمایه گذاری کند.

حتماً تحریم کاغذ پاره نیست

قالیباف در ادامه گفت: آقای پورمحمدی من هم می‌دانم که تحریم حتماً یک کاغذ پاره نیست و حتماً به کشور، مردم، اقتصاد و رشد تولید آسیب می‌زند و باید حتماً به طور جدی به این موضوع بپردازیم.

وی ادامه داد: بنده گفتم با مذاکره موافق هستم، اما مذاکره یک روش مبارزه است و آمریکا از قبل از انقلاب نشان داده که همیشه دشمن این سرزمین بوده است. ما اعتماد کردیم و بعد ترامپ از قرارداد بیرون رفت و ما یک‌طرفه همه تعهدات را اجرا می‌کردیم که در این شرایط مجلس اقدام کرد و قانون تصویب کرد. البته در شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی اعلام شد که مجلس برای مقابله با این اقدام آمریکا قانون تصویب کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: حضرت آقا فرمودند که قانون اقدام راهبردی به نفع کشور و به نفع صنعت هسته‌ای و بهبود مشکلات کشور است و کشور را با این قانون مجلس از بلاتکلیفی خارج کردیم.

قالیباف ادامه داد: قطعاً هم نیاز داریم که رفع تحریم را دنبال کنیم و در میزگرد سیاست خارجی گفتم که برای حل مشکل تحریم حتماً باید برنامه داشتیم و این کار باید در اولویت باشد و دستگاه دیپلماسی را بر همه دستگاه‌ها ترجیح می‌دهم.

وی اظهار کرد: البته ما این همه امکانات در کشور داریم و این همه انرژی را هدر می‌دهیم و آیا شرکت‌های خارجی این همه در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ پس ما باید اجماع سازی در داخل کشور داشته باشیم، چرا که موضوعات ما در حوزه داخلی و خارجی نیازمند عقلانیت است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نباید سرمایه‌های ملی را در منابع انسانی از بین ببریم. در حوزه سلامت حتماً باید بهداشت را بر درمان ترجیح دهیم.

حث بهداشت و پیشگیری را به درمان ارجح می‌کنیم

قالیباف در ادامه بیان کرد: حتماً بحث بهداشت و پیشگیری را به درمان ارجح می‌کنیم، اما خود نظام سلامت اساس کار در این مجموعه است، چرا که نظام سلامت عامل مؤثری در حوزه سلامت است که در اختیار خود وزارت بهداشت و درمان است و ریشه در عوامل دیگری دارد که احتیاج به کار بخشی دارد.

وی ادامه داد: البته بحث‌هایی مانند آلودگی آب و هوا نیاز به کارهای فرابخشی دارد و باید به این مسائل توجه کنیم و تدبیر درست و مدیریت قوی بسیار در کار مؤثر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: محیط زیست هم امروز یکی از مسائل بسیار مهم و به اندازه امنیت دفاعی، مسائل سیاسی و حوزه مربوط به سیاست خارجی اهمیت دارد، اما متأسفانه در اینجا فرصت بحث در این مورد نشد.

قالیباف متذکر شد: زمانی که در جنگ بودیم و بچه کوچک داشتیم یکی از دغدغه‌های ما موضوع شیر خشک بود و الان هم دغدغه ماست و ما هنوز همین دغدغه را در کشور داریم. ۲۰ سال دیگر و در پنجره جمعیتی ما افراد بالای ۶۰ سال ما سه برابر می‌شوند و از الان باید تصمیم‌گیری کنیم. ما الان باید هم افق آینده را روشن کنیم که امید داشته باشیم و وضع حال مردم را خوش کنیم و از سوی دیگر مردم نباید دغدغه معیشتی و سلامت داشته باشند و سلامت حتی مهم‌تر از معیشت است.

وی اظهار کرد: الان پزشکان ما به طور نرمال توزیع نمی‌شوند. البته مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مصوبه خوبی برای بیماران صعب العلاج داشتند که همه بیماران صعب العلاج تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و این مصوبه مجلس است و بیش از ۱۰۰ گروه بیماران صعب العلاج به طور رایگان بیمه سلامت شدند.

برای هر تصمیمی اول شناخت دقیق از وضعیت موجود مهم است

قالیباف درباره برنامه‌های خود برای آموزش و پرورش، گفت: برای هر تصمیمی اول شناخت دقیق از وضعیت موجود مهم است. ما وقتی برمی‌گردیم و نگاهی به ۱۵، ۱۶ سال قبل درباره آموزش و پرورش می‌کنیم، متأسفانه ۱۵ یا ۱۶ سرپرست و وزیر در این وزارتخانه جابجا شده است.

وی ادامه داد: ما چرا اینگونه برای یک وزارتخانه مهم تصمیم می‌گیریم و این یکی از چالش‌های جدی ما است، آن هم جایی که محل آموزش و تربیت آیندگان است اما مدام در حال تغییر و تحول است و این یکی از مشکلات جدی است و همه مقصر هستند و اینجاست که می‌گویم مدیریت اساس کار است. مدیریت یک مغازه عطاری را هم آن‌قدر تغییر نمی‌دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: الان تقریباً ۱۶ میلیون دانش آموز داریم و سرانه بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه‌های قبل کاهش یافته است و باید به بودجه آموزش و پرورش توجه شود.

قالیباف افزود: مقطع ابتدایی و مهد کودک اهمیت زیادی دارد و قبلاً مهدکودک در سازمان بهزیستی بوده است و باید موضوع مهدکودک را در اولویت توجه قرار دهیم و از لحاظ ساختاری درست کنیم.

وی تاکید کرد: زمانی که از تقویت آموزش و پرورش حرف می‌زنیم یک بحث مربوط به محیط مدرسه، ظرفیت و استاندارد آن است و دوم معلم است و مابقی مسائل آموزش و پرورش ذیل آن تعریف می‌شود. در آموزش و پرورش باید در حوزه محتوا و تربیت معلم برنامه‌ریزی متمرکز انجام شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعضاً معلمان ۳۰ سال تجربه را مجدداً به‌کارگیری می‌کنند، اما هر ساعت ۵۰ ساعت به آنان داده می‌شود و واقعاً ۵۰ هزار تومان به آنان برای هر ساعت آموزش باید داده شود؟ به هر صورت، در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره‌وری است، در اولویت قرار خواهیم داد.

یک مدیر قوی و مسئولیت پذیر و یک مدیری که بتواند با تجربه باشد، اساس کار است

قالیباف ادامه داد: یکی از معضلات ما آن است که ثبات در مدیریت نداشتیم. نظرات و راهکارهای خوب در این‌جا می‌دهیم، اما کدام دولت می‌خواهد این‌ها را اجرا کند؟ یک مدیر قوی و مسئولیت پذیر و یک مدیری که بتواند با تجربه باشد، اساس کار است.

وی اظهار کرد: زمانی که یک دوقطبی جعلی در کشور درست می‌شود، خسارت به ما وارد می‌کند. وقتی که دعوا راه می‌اندازیم تا فراش مدرسه را هم جابه‌جا کنیم، این برای ما مشکل ایجاد می‌کند. زمانی که بهانه جویی و بهانه تراشی می‌کنیم، کار روی زمین می‌ماند و این به ما خسارت می‌زند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زمانی که مردم را در اداره این موضوعات حذف می‌کنیم و نقش خانواده را در مدرسه حذف می‌کنیم و نخبگان را در صدر نمی‌نشانیم و نظرات آنان را به عنوان یک مدیر، رئیس جمهور و وزیر و یک رئیس سازمان به کار نمی‌بریم، این مشکلات است.

نباید اینگونه باشد که کسی که در روستا باشد رشد نکند و دیگری رشد کند

قالیباف ادامه داد: وقتی قدرت اجماع سازی نداشته باشیم هر چقدر پیشنهاد دهیم فایده‌ای ندارد و می‌توانیم این کار یعنی اجماع سازی را در حاکمیت و بین قوا انجام دهیم. اجماع سازی یک ضرورت است و همه بر آن تاکید می‌کنیم اما باید توجه کنیم که زمانی که حرف از اجماع سازی می‌زنیم باید بگوییم که چگونه و بر چه اساسی می‌خواهیم اجماع سازی کنیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در اینجا تکلیف همه ما را روشن کردند و زمانی که حرف از اجماع سازی می‌زنیم مبانی ما باید انقلاب اسلامی باشد و باید اجماع سازی در این چهارچوب باشد و قرار است منفعت آن را مردم ببرند و باید عدالت باشد و نباید اینگونه باشد که کسی که در روستا باشد رشد نکند و دیگری رشد کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم در کشور و به جای تنش باید به سمت گشایش برویم و باید سرمایه‌های خود را حفظ کنیم. سرمایه‌های انسانی ما به مراتب مهم‌تر از سرمایه‌های مالی ما هستند.

قالیباف بیان کرد: در تحصیلات تکمیلی بنده معتقدم باید بخش‌های دولتی و غیر دولتی اگر نیاز دارند، خودشان کارهای دانشگاه‌ها را دنبال کنند.

در حوزه پیشرفت می‌خواهیم نگاه به آینده داشته باشیم

قالیباف در بخش جمع بندی مناظره دوم، گفت: دولت چهاردهم که دولت پیشرفت و خدمت است، در حقیقت خدمت برای کارهای حال ایرانیان عزیز پیش بینی کردیم که یک سپر حمایتی داشته باشیم و مشکلات آنان را حل و فصل کنیم تا حال پریشان امروز را خوب کنیم و در حوزه پیشرفت می‌خواهیم نگاه به آینده داشته باشیم به گونه‌ای که حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم، بتوانیم به آن افتخار کنیم.

وی ادامه داد: ما برای حال توجه داریم که در حوزه معیشت حتماً اجازه ندهیم سفره مردم کوچک شود و بتوانیم در حوزه معیشت آنان، کالاهای اساسی و جهیزیه آنان را تا حدی تأمین کنیم. از طرف دیگر ما به تفاوت فاصله بین تورم و افزایش حقوق باید لحاظ شود و اگر می‌گوئیم امسال حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و تورم ۳۰ درصد باشد و رشد اقتصادی ما ۳ درصد است، انصاف و عدالت آن است که آن ۱۰ درصد بیشتر تورم و ۳ درصد رشد بیشتر برای همه کسانی که باید به آنان تعلق می‌گیرد، مانند کارمندان و بازنشستگان در نظر گرفته شود. در حقیقت با یک رفاه کارت هم درمان و معیشت آنان و کالاهای اساسی تضمین شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما طرح پنج فوریتی داریم که یکی از آن در حوزه خدمت بود که توضیح دادم. در بحث بعدی موضوع دیگر ما مسکن است و بر اساس طرح آمایش سرزمینی ۸۰ درصد شهرهای ما و ۱۰۰ روستاهای ما قادریم یک قطعه زمین که کاربری مسکونی داشته باشد، به صورت رایگان به همه کسانی که مسکن ندارند دهیم و باید به توسعه شهری هم توجه کنیم.

قالیباف ادامه داد: با توجه به قانون جوانی جمعیت و خانواده ما می‌توانیم به زوج‌های جوان در آغاز به مدت ۳ سال واحدهای کوچک ۷۵ متری پیش بینی کنیم که آنان سه سال بدون اجاره بها زندگی کنند تا شرایط ادامه زندگی را فراهم کنند.

امروز اتباع غیر مجاز آسیب‌های اجتماعی جدی ایجاد کردند

وی تاکید کرد: در طرح فوریتی بعدی که ما مربوط به خودرو است، ما مصمم هستیم که چه خودروی سنگین و و چه خودروی بزرگ حتماً واردات را انجام دهیم تا رقابت بین خودروساز داخلی و کیفیت خودروهای خارجی باشد. راه تولید خودرو هم در کشور آن است که واردات خودرو است که تا رقابت باشد.

قالیباف اظهار کرد: طرح چهارم و بعدی ما دیوار شرق کشور است. امروز اتباع غیر مجاز آسیب‌های اجتماعی جدی ایجاد کردند و آسیب‌هایی مانند مواد مخدر، اشتغال و طلاق ریشه در شرق کشور دارد. بنده با تجربه‌ای که در پلیس داشتم و در آسیب‌های اجتماعی در شهرداری باید بگویم که ما باید مرز شرقی را در مرز پاکستان و افغانستان به طور کامل دیواره‌ای بگذاریم و امنیت آنجا را برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: درباره کار پنج که در طرح ما است باید این توضیح را دهم زمانی که پرواز می‌روم و به سمت جنوب خلیج فارس می‌روم و در برگشت به سمت شمال می‌آیم و در سواحل عمان و خلیج فارس عبور می‌کنم، همیشه غصه می‌خورم که ما چنین جای مهمی داریم و از آن غافل هستیم. در هدف ۱۴۱۴ دیدیم که پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی و فناوری در سواحل دریای عمان و پس کرانه آن انجام دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمانی که حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم باید یک کاری را در روی زمین به طور ملموس به مردم و دنیا نشان دهیم که در دستور کار است و این بزرگترین فرصت تمدنی ماست که بتوانیم در حوزه‌های اقتصادی، فناوری و ترانزیتی و گردشگری انجام دهیم و رشد اقتصاد را متحول کنیم. همان طور که در حوزه امنیتی و دفاعی توانستیم افتخارآمیز باشیم، در عرصه اقتصادی هم ان‌شاءالله این‌گونه عمل خواهیم کرد.

مناظره دوم کارشناسی‌تر و باکیفیت‌تر از مناظره قبلی بود


به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف پس از برگزاری مناظره دوم انتخابات در جمع خبرنگاران، گفت: در ابتدا به همه عزیزان در صدا و سیما اعم از خبرنگاران و مدیریت خسته نباشید می‌گویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در مناظره دوم که در حوزه مسائل اقتصادی و خدمات‌رسانی بود، هم بحث‌ها کارشناسی‌تر و هم جذاب‌تر بود و یک جاهایی هم ریتم کار تندتر شد و نسبت به قبل کیفیت بهتری را داشت.



نظر شما