شناسهٔ خبر: 67287097 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دومین مناظره انتخاباتی/ قاضی زاده هاشمی: مردم با مشکل دارو روبرو هستند/ ۳۰ درصد سفره ایرانیان در دهه ۹۰ کوچک شد/ قالیباف: از ابتدا در یارانه ها هدفمند حرکت نکردیم/ نیازمند دنبال کردن رفع تحریم هستیم/ پورمحمدی: در هر دوره ای نقدینگی و تورم بیشتر شده، به جای حرف زدن، راه حل بدهید/ آموزش و پرورش جای «رقابت های سیاسی و جناحی» نیست/ زاکانی: ثروت را درست توزیع نمی کنیم/ آماده مناظره با آقای روحانی هستم/ پزشکیان: جمعیت زیر خط فقر بیشتر شده/ باید سر سفره‌ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده‌ایم/ جلیلی: «لازمه مبارزه با پولشویی امضای FATF نیست»/ ۴۴ درصد خانواده‌ها خودرو ندارند

صاحب‌خبر -

شفقنا- دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 20:05 امشب (پنجشنبه 31 خردادماه) برگزار و از شبکه یک سیما پخش شد.

به گزارش شفقنا، عنوان کلی دومین مناظره «خدمت رسانی عدالت محور دولت» بود و بررسی شد که در این زمینه دولت چه خدماتی را می تواند به مردم ارائه کند و سیاستگذاری در حوزه «یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و فقر، ارتقاء نظام سلامت و ارتقاء نظام آموزشی» سه زیرعنوان مناظر دوم است.

در این مناظره، «مسعود پزشکیان»، «محمدباقر قالیباف»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی» و «مصطفی پورمحمدی»، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالاتی در زمینه اقتصاد پاسخ دادند.

6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای شرکت در دومین مناظره از ساعت ۱۹ و ۳۰ وارد سازمان صداوسیما شدند و پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا با ورود به استودیوی ۱۱ سیما مناظره امشب را آغاز کردند.

قرعه کشی صندلی مناظره دوم به این ترتیب اعلام شد:

صندلی شماره ۱ / قاضی زاده هاشمی

صندلی شماره ۲ / قالیباف.

صندلی شماره ۳ / پورمحمدی

صندلی شماره ۴ / زاکانی

صندلی شماره ۵ / پزشکیان

صندلی شماره ۶ / جلیلی

اظهارات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی بدین شرح است: 

قاضی زاده هاشمی: ۳۰ درصد سفره ایرانیان در دهه ۹۰ کوچک شد/ مردم با مشکل دارو روبرو هستند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول در مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات گفت: پیروزی والیبال ایران را تبریک می گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی ایرانی این پیروزی رخ داد. او گفت: طبق گفته پیغمبر و شرع فقر امر نامطلوبی است اسلام جامعه را مرفه می داند وظیفه حکومت اسلامی این است نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند و باید برخورد با ریشه های فقر اتفاق بیافتد ضمن اینکه باید از افراد ناتوان دستگیری بکند.

وی ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه های گذشته توزیع کردیم، اما باعث رشد معیشت مردم نشد و به نفع کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا از این یارانه ها بیشتر استفاده کردند. قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان شکل گرفت و امروز حتی مجبور به واردات انرژی شدیم. لازم است تا سازوکار را اصلاح کنیم.۳۰ درصد از مردم ایران درآمد کمتر از دوازده میلیون دارند و نیاز به کمک دارند نیمی از این ۳۰ درصد حتی یک شاغل هم در خانواده ندارند.

او ادامه داد: دو برنامه اصلی داریم، یکی اینکه دارایی هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است، مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ما ۴۵ دلار بود بعد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

او با طرح سوالی از پورمحمدی و پزشکیان گفت: این تحریم و روابط سال‌هاست که هست ولی چرا عملکرد دولت نهم و دهم و عملکرد دولت سیزدهم با دولت یازدهم و دوازدهم متفاوت است؟ با اینکه شرایط یکسان بوده است. با اینکه آقای پورمحمدی در همه دوره ها بوده است. نمودارهای آقای پزشکیان خیلی آشنا بود؛ خود من این نمودارها را قبل انتخابات به مردم عرضه کردم اما سوال این است که چطور می‌خواهیم اینها را اصلاح کنیم؟

او ادامه داد: اینکه به مردم گفتیم دارایی هایشان را برمی گردانیم، دارایی از خانواده شهدا و ایثارگران در بنیاد شهید بود که به آنها برگردانده شد و خودشان آن دارایی را مدیریت می کنند. در بنیاد شهید فقر مطلق تمام شد.

دو قالب کلی داریم؛ یکی پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و باز توزیع منابع که شبیه آن چیزی است که آقای زاکانی درباره بنزین، گاز و برق فرمودند. اما طرح ما پلکانی و مطابق پول ملی است. فرضمان این است که هر خانواده ایرانی دو خودرو دارد ، سال اول ۴۰ میلیون تومان و سال بعد ۶۰ و سال آخر ۹۰ میلیون اعتبار انرژی در قالب کارت در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. برای پرداخت این هزینه ها پشتیبانی از کالا برگ ها را داریم.

یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: نظام یکپارچه مالیات و یارانه بر اساس مالیات بر اشخاص در نظر گرفتیم. افرادی که درآمدی بیش از هزینه ها دارند، بر اساس کل درآمدشان مالیات اخذ خواهد شد. یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم اما ابتدای زنجیره نیز نیاز به توجه دارد. در حوزه توسعه مراتع و … نیز باید به تولیدکنندگان کمک کنیم.

او در دو دوم مناظره گفت: فرق شهید رئیسی این بود که با فساد و مسئله کنار نمی‌آمد و اعلام جنگ نمی‌کرد بلکه خودش اولین گزارشگر بود. مردم عزیز، در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید. ابعاد سلامت گسترده است. چه جسمی و چه روحی روانی و آسیب‌های اجتماعی، حتی در برخی تعاریف جهانی سلامت معنوی هم شامل سلامت می شود. وظیفه دولت این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند.

دولت ها بایدکم تحرکی و نیاز به نشاط را درست کند

وظیفه دولت این است که آلودگی هوا و خاک و آلودگی صوتی و مواد غذایی معیوب را درست کند؛ دولت ها بایدکم تحرکی و نیاز به نشاط را درست کند.در تهران با این اوضاع زیست محیطی که پیدا کرده کسی نیست که دچار بیماری نشود. تعداد روزهای پاک ما کم است. به قول یک عزیزی،ظاهرا در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم. یعنی کسانیکه به جامعه ضرر می زنند. ما ورزش را باید جزئی از زندگی کنیم.

او ادامه داد: در بنیاد شهید تجربه خوبی داریم و آنها که تحت خطر بودند را شناسایی کردیم ، اردوی سه روزه گذاشتیم، ورزش گروهی گذاشتیم؛ از این جنس کارها که الزاماً کار وزارت بهداشت و درمان نیست و وزارت بهداشت و درمان باید سیاستگذار باشد همه دستگاه‌های دولتی باید بیایند پای کار. باید کاری کنیم که دسترسی عادلانه و خدمات عادلانه سلامت در همه جا باشد.

نظام بیمه ای در دهک های پایین تر باید پوشش خود را افزایش دهد

او گفت: نظام بیمه ای ما در دهکهای پایین تر باید پوشش خود را افزایش دهد. باید پزشک به شهرستانها اضافه کنیم. ۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند.۱۶ هزار تخت بیمارستانی بویژه در بین محرومین در دولت آقای رئیسی افتتاح شد. ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد. و ۱۲ میلیون نفر که فاقد هر گونه بیمه بودند، تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند. نباید کسی به خاطر درمان دچار فقر شود؛ سه دهک پایین هم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و باید تحت پوشش قرار بگیرند.

او گفت: با بیان مساله، مساله حل نمی شود. ساحت ریاست جمهوری، ساحت شخصیتی است که مسائل کشور را قبلا بررسی کرده و با کارشناسان داخل نشسته و با برنامه های مشابه آشناست و روندها را در داخل کشور را بررسی کرده و راهکار عملی دارد که به مردم عرضه می کند. ولی جوری بحث می شود که انگار وقتی رئیس جمهور شدیم تازه میخواهیم با کارشناسان راهکار پیدا کنیم و تازه می خواهیم گفتگو کنیم.

مردم با مشکل دارو روبرو هستند

او ادامه داد: الان مردم با مشکل دارو روبرو هستند. الان ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو میدهیم ولی دسترسی مردم به دارو مشکل است؟ اینجا دولت خانواده، قاضی‌زاده هاشمی می خواهد چه کند؟ که دسترسی بهتر شود. راهکار ما دادن منابع پشتیبانی به دی نفع نهایی از طریق بیمه است و دست برداشتن از فشار به کارخانه های تولید داروست که آنها را نابود کردیم.

او گفت: یا در بحث سلامت الکترونیک، ما این را در بنیاد شهید اجرا کردیم. یکی از دلایل مهاجرت پزشکان ما درآمد بهتر آنها در بیرون است؛ ما باید صندوقی درست کنیم با ارزش ۲۰ میلیون دلار و از محل خود بخش خصوصی که با آنها در این باره صحبت کرده‌ایم، می شود این کار را کرد و پیش بینی ما این است درامد ۱۰۰ میلیون یورویی ما در سال به ۵ میلیارد دلار بعد از ۴ سال برسد. برخی کشورهای همسایه ما بیش از ۱۰ میلیارد دلار در حوزه گردشگری سلامت درآمد دارند. در این صورت مهاجرت کادر درمان کمتر رخ می دهد و برای کشور تولید درآمد دارد. در کشورهای دیگر پرستار و پزشک های ما را سریع می پذیرند به خاطر آموزش و تجربه ای که دیده اند.

او بیان کرد: تکمیل نظام شبکه هم باقی مانده که باید انجام دهیم.کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم.باید مراقب بگذاریم برای افراد در خطر مثل سالمندان باشیم که آنها را از خطر دور کنیم.

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه ای دور دوم مناظره خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: وقتی می گوییم سفره هایمان را با مردم یکی کنیم و می گوییم عدالت اجتماعی برقرار شود، باید بگوییم قبلا چه کرده ایم. بالاخره وزیر بهداشت و وزیر دادگستری بودید. مردم نیاز دارند برنامه های ما را بدانند.آیا توانایی تحقق باید و نباید ها را دارید؟

او ادامه داد: آینده هر کشوری را امروز با حوزه آموزش عمومی می سنجند ما هم باید به صورت ویژه بپردازیم اعتبارات کمی به وزارت آموزش و پرورش می دادیم. در دوران کرونا توجه به آموزش کم شد اما در دولت سیزدهم ما ۲۹۵ هزار معلم جذب کردیم. رتبه بندی معلمان با کمک مجلس انجام شد.

او گفت: درباره دسترسی عادلانه مناطق محروم به امکانات آموزش عمومی در همین دولت، ۶۷۶۸ فضای آموزشی جدید و ۳۱ هزار کلاس جدید و ۴ میلیون مترمربع در سه سال تحویل آموزش پرورش شد.۹۱۱ هزار کودک که از تحصیل باز مانده بودند به تحصیل بازگشتند. یک خطای استراتژیک در حوزه آموزش عمومی داریم و آن این است که سن اصلی پرورش را از دست می دهیم و باید اصلاح شود.

او بیان کرد : با حفظ ساختار فعلی آموزشی،  مشکل دانش آموزان ما حل نمی شود. عمر دانش آموزان در این دوران تحصیلی طولانی مدت تلف می شود.ما  باید بتوانیم بهره‌‌وری نیروی انسانی را در آموزش‌و پرورش ارتقا دهیم.

باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم

او گفت: باید افراد را به سرعت به بازار کار و مهارت برسانیم. باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم. در دانشگاه دفاتری از بخش اقتصادی مستقر شوند که سفارش کار بدهند و سفارش کار بدهند و بتوانند همکاری علمی کنند.

او ادامه داد: برای اینکه نخبگان نروند باید درآمدشان را زیاد کنیم به خاطر درآمد کم است که می روند.  راهکار این مساله، ایجاد شرکت دانش بنیان است که در دولت سیزدهم ایجاد شرکت های دانش بنیان زیاد شد که هم خلق ثروت شد و هم نیروی نخبه حفظ شد.

او افزود: مثلا ۳۱ برابر شدن فروش کل صنایع خلاق و فرهنگی ما در این دو سال اضافه شد. یعنی درآمد نخبه جوان ما که می تواند یک زندگی خوب و در عرف داشته باشد که مجبور به مهاجرت نباشد. جوانان ما ایران را دوست دارند اگر برای ارتقای تحصیل بروند خوب است اما نه برای شغل.

قاضی زاده هاشمی گفت: ما در دولت مردم و خانواده در حوزه اقتصاد دو کار داریم، یکی بزرگ کردن سفره اقتصاد مردم است و رونق دادن به حوزه های صنعتی، تجاری و کشاورزی و همچنین سیاست خارجی باز و مقتدری که حامی اقتصاد باشد. و دیگری توزیع عادلانه و کارآمد درآمدهای کشور است. عدالت اقتصادی نشدنی است مگر با قدرتمند کردن خانوار ایرانی خصوصا اجرای هدفمندی یارانه ها.

او گفت: اگر محافل و جريانات قدرتمند که امروز حامی برخی نامزدها هستند چوب لای چرخ دولت وقت نمی گذاشتند، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شده بود. و وضعیت فقر این شکلی نبود و مشکل ناترازی انرژی نداشتیم. باید به کمک هم ترس های ساختگی را کنار بگذاریم و هدفمندی یارانه را ادامه و به ارتقا برسانیم.
آزادی‌های اجتماعی و سیاسی با قدرتمند شدن اقتصادی مردم امکان‌پذیر است. هر کس بدون توجه به زمینه های اقتصادی و سیاسی به مردم وعده زندگی مطلوب می دهد ما را از آزادی دور می کند.

او گفت: خودتان قضاوت کنید در هشت سال دولت هشتم و نهم آزادی اقتصادی و اجتماعی بیشتر بود یا در هشت سال دولت بعدش، مردم شریف ایران خودتان مقایسه کنید زندگی شما قبل از دولت رئیسی بهتر شده یا نه؟ فکر می کنم جورسانه ای که برخی می سازند با نظر شما بسیار متفاوت باشد.

می‌خواهم دولت نیمه تمام «شهید» رئیسی را ادامه بدهم

قاضی زاده هاشمی گفت: می‌خواهم دولت نیمه تمام «شهید» رئیسی را ادامه بدهم؛ البته نقاط ضعف را هم اصلاح کنم.اما شما دو نفر (پزشکیان و پورمحمدی)‌ شجاعت این را دارید که بگویید میخواهید دولت سوم آقای روحانی باشید؟ اطرافیان شما تماما از آن مجموعه بودند. چطور می توان گفت در ستاد ما برای همه باز است این را مردم باور نمی کنند هر ستادی با همفکرانش شناخته می شوند.

قالیباف: از ابتدا در یارانه ها هدفمند حرکت نکردیم/ نیازمند دنبال کردن رفع تحریم هستیم

به گزارش شفقنا، آقای محمدباقر قالیباف در دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به موضوع «خدمت رسانی عدالت محور دولت» اختصاص داشت، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: عرض سلام و شب بخیر دارم به زنان و مردان سرزمینم و عرض تسلیت دارم در رابطه با زلزله کاشمر و آتش سوزی بیمارستان رشت.

به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه ای نمی توان از عدالت گذشت

وی گفت: به نظرم ما از ابتدا نه در یارانه هاهدفمند حرکت کردیم و نه در یک شیوه چگونه درست اجرا کردن که در دولت چهاردهم باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: عدالت و جلوگیری از تبعیض بویژه از انفال باید عدالت را رعایت کنیم. به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه ای نمی توان از عدالت گذشت.

آقای قالیباف گفت: نکته دوم اینکه باید بدانیم حق مردم ما یک زندگی خوب است نه زندگی معمولی. واقعیت این است که زندگی بخش قابل توجهی از خانوارهای ما به سختی می گذرد. بهرحال رئیس جمهور و به خصوص رئیس جمهور آینده مسئول است و باید ضمانت کند این کار را بتواند انجام دهد.

وی تصریح کرد: حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما برعهده رئیس جمهور است که به راحتی از عهده انجام این کار بر بیاید و بتواند پاسخگو باشد.

وی ادامه داد:کسی که تمام عمر خود کار کرده است، چرا باید فقیر باشد؟ ما باید به این پاسخ دهیم، دولت نباید اجازه دهد تا این فرد فقیر باشد. ما باید حتما اینجا کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. و اینکه سئوال کردند یارانه را به تولیدکننده باید بدهند یا به مصرف کننده، من معتقدم که باید به انتهای زنجیره که مصرف کننده است، بدهند. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی.

با بودجه تورمی به زندگی مردم دستبرد می زنیم

قالیباف با اشاره به موضوع مناظره گذشته که تورم بود، گفت: بودجه ای که می آید تورم ایجاد و زندگی مردم را جابجا می کند، درواقع به نوعی به زندگی مردم دستبرد می زنیم و بخشی از ظرفیت خرید آنها را برمی داریم. و کسانی که حقوق ثابت دارند مانند کارمندان، رانندگان حمل و نقل، کارگران و بازنشستگان بیشترین آسیب را می بینند.

وی گفت: ما حتما باید به میزان رشدی که انجام می شود و به میزان تورم باید به میزان حقوق ثابت افراد اضافه کنیم یا به صورت نقدی یا به صورت کالاهای اساسی.

وی گفت: ما افرادی را در جامعه داریم که توانایی کارکردن ندارند و امکان توانمندسازی آنها هم وجود ندارد، دولت باید اینها را هم صد درصد تامین کند لذا ما برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تامین اجتماعی چندلایه درست کنیم و تا زمان انجام آن باید در همین سال جاری این مشکلات را برای چه آنان که در فقر مطلق هستند و چه آنانکه زیر خط فقر هستند جبران کنیم.

وی افزود: الان دهک های پایین نسبت به بالا یک به ۱۴ است. در حوزه ثروت، دهک های بالا ۴۵ برابر دهک های پایین ثروت دارند. از سوی دیگر ما انفالی داریم که انرژی است و مصرف آن ۱ به ۲۲ است. این عین بی عدالتی و ظلم نسبت به انفال است که ما باید به سرعت این را اصلاح کنیم.

برای اصلاح توزیع انفال نیازمند حرکت هدفمند هستیم

آقای قالیباف ادامه داد: برای اصلاح ما نیازمند حرکت هدفمند هستیم. ۴۵ درصد مردم ما خودرو ندارند و بنزین نمی گیرند در مقابل خانواده ای ۴ نفره هستند که ۶ خودرو دارند. ما خانواده هایی داریم که سالانه ۱۴۰ میلیون تومان یارانه بنزین می گیرند و خانواده ای هم داریم که یک قِران نمی گیرد.

وی گفت: ما نزدیک ۴۰ درصد انرژی خود را بد مصرف می کنیم و از دست می دهیم. این برای خانواده هاست و اجازه دهیم هر خانواده ای که کمتر مصرف می کند، این صرفه جویی به خودش برگردد.

وی بیان کرد: ما در طرحی که داریم اختیار تبدیل انرژی را به مردم دادیم هرکس که صرفه جویی کرده، تصمیم بگیرد این میزان انرژی را می خواهد تبادل کند، سکویی را مشخص کردیم که این کار را انجام دهد، می خواهد در بازار مشترک و در بورس بدهد، آنجا بدهد. در بورس می خواهد ریالی یا ارزی باشد به تشخیص خودش باشد.

وی گفت: مادر طرح خود هیچ اجباری نداریم، مهم اینکه این انفال باید به نفع مردم و سپس در تولید و سرمایه گذاری مصرف شود تا این انرژی در خانواده ها و درآمدهایشان تداوم داشته باشد.

وی به مقوله تحریم که مورد اشاره حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی بود، اشاره کرد و گفت: بنده هم با صحبت آقای پورمحمدی موافقم که حتما تحریم یک کاغذپاره نیست و از روز اول این بحث معتقدم که حتما به کشور، اقتصاد، رشد تولید و مردم آسیب می زند و حتما به طور جدی باید به آن بپردازیم.

وی با اشاره به سخنان مخالفان با مذاکره بیان کرد: من همان زمان که بحث های مخالفت با مذاکره بود، گفتم که با مذاکره موافق هستم اما مذاکره نوعی روش مبارزه است. آمریکا قبل و بعد از انقلاب نشان داده که همواره دشمن ملت ایران بوده است. یقین کنید با دشمن دارید مذاکره می کنید نه باکسی که با مساوات و عدالت با شما می خواهد رفتار کند. نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که به ترامپ اعتماد کردید، ترامپ آمد یکطرفه از قرارداد بیرون رفت و ما داریم این تعهدات را یکجانبه اجرا می کنیم.

وی گفت: از قضا مجلس اقدام کرد. می فرمائید مجلس اقدام نکرد. در شورای امنیت ملی به ریاست آقای دکتر روحانی مصوبه ای شد در بند ۷ که مجلس قانونی را تصویب کند که همه مجموعه از بلاتکلیفی بیرون بیاید. و این قانون تصویب شد.

آقای قالیباف ادامه داد: رهبر انقلاب هم گفتند بهرحال این قانون، به نفع کشور و مردم و صنعت هسته ای و مشکلات اینجاست. باید کشور را از بلاتکلیفی درآورد.

ما امروز نیاز به دنبال کردن رفع تحریم هستیم

وی گفت: امروز ما هم نیاز به دنبال کردن رفع تحریم هستیم. در میزگرد سیاست خارجی هم گفتم برای حل مشکل تحریم هرکجا برویم، هرکسی را باید ببینیم، بنشینیم مذاکره کنیم با این توضیحی که دادم دریغ ندارم و دستگاه دیپلماسی را از همه دستگاه ها ترجیح می دهم. این همه امکانات داخل کشور داریم در سال، ۱۰۴ میلیارد دلار داریم انرژی را هدر می دهیم، تازه همه مشکلات را حل کنیم، همه پای کار بیایند که نیامدند آیا شرکت های خارجی سرمایه گذاری می کنند؟ هرگز. همانطور که آقای پزشکیان اشاره کردند، مهم این است که ما اجماع سازی داشته باشیم. ما حتما کارآمد در این کار باشیم. موضوعات منافع ملی در حوزه داخلی و خارجی نیازمند یک عقلانیت است. بنده معتقدم با ظرفیت اجماع سازی و بسترسازی در منافع ملی می توانیم این را دنبال کنیم. می خواهم بگویم به یکی از ما ۶ نفر اعتماد می کنید اما هریک از ما حتما یکی از موثرین در تصمیم گیری ها هستیم لذا طبیعی است که از اینجا باید همکاری امروز و فردا و آینده کشور را تبیین کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در زمینه ارتقای نظام سلامت اظهار داشت: حتما باید بهداشت و پیشگیری را بر درمان ترجیح دهیم. اما نکته مهم اینکه عوامل موثری در حوزه سلامت است که در اختیار وزارت بهداشت و بحث تخصصی نیست بلکه ریشه های در عوامل دیگری دارد که احتیاج به همکاری عوامل بخشی دارد.

محیط زیست امروز یکی از استراتژی های بخشی ماست

وی افزود: آب، هوا، خاک، صوت همه موضوعاتی هستند که هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد و اصلاح اینها نیاز به کار فرابخشی دارد. متاسفانه ما یا از این کار غفلت کردیم یا نسبت به این موضوع ناآگاه بودیم یا عرضه انجام این کار را نداشتیم.

وی گفت: محیط زیست امروز یکی از استراتژی های بخشی ماست یعنی به اندازه رفاه و امنیت و فرهنگ و مسائل اجتماعی و سیاست خارجی اهمیت دارد اما متاسفانه فرصت بحث آن نشد.

وی بیان کرد: نکته دیگر آنکه برخی از موضوعات ما هنوز حل نشده است؛ ما زمانی که در جنگ بودیم و فرزند شیرخواره داشتیم، شیرخشک دغدغه ما بود و الان هم دغدغه است. ما موج پوشاک و شیرخشک را در دهه ۶۰ حل نکردیم، مدارس ابتدایی سه شیفت را حل نکردیم، میلیون ها نفر پشت کنکور ماندند و بعد هم در مسکن و ازدواج مشکل حل نشد. همین الان در پنجره جمعیتی ما افراد بالای ۶۰ سال در ۲۰ سال آینده سه برابر می شوند و اگر باید چاره اندیشی صورت بگیرد از همین الان باید تدبیر کرد. پس یکی از موضوعات مهم ما که باید درست کنیم، حواسمان باشد که هم افق آینده مان را روشن کنیم، که امید داشته باشیم و این کار در دسترس ماست. وضع حال مردم را خوش کنیم که الان در معیشت و سلامت در فشار نباشند. سلامت مهمتر از معیشت است. همین الان بین ۸ تا ۹ میلیون تومان سرانه در بهداشت و درمان داریم هزینه می کنیم. واقعا این کیفیت درمان است؟

وی افزود: مجلس این افتخار را دارد که بحث صعب العلاج ها را حل کردیم و آنها را صد درصد تحت پوشش قرار دادیم. قبلا ۵ گروه بودند با ۱۵۰ هزار نفر امروز بیش از ۱۰۰ گروه هستند با حدود دو میلیون نفر. همه سه دهک پایین یعنی همه ۶ میلیون نفر رایگان بیمه سلامت شدند.

بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه ۷۰ کم شده است

وی گفت: برای هر تصمیمی شناخت وضعیت موجود مهم است. در نگاه به وضعیت آموزش و پرورش در ۱۵ الی ۱۶ سال گذشته می بینیم متاسفانه ما ۱۵ الی ۱۶ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه جابجا کردیم. این یکی از اشکالات جدی ماست. اینجاست که می گویم مدیریت اساس کار است. ما تقریبا ۱۶ میلیون دانش آموز داریم اما تقریبا بودجه آموزش و پرورش را نسبت به دهه ۷۰ کم کردیم.

وی بیان داشت: ما باید پایه یعنی مهدکودک و مقطع ابتدایی را دراولویت قرار دهیم و از جهت ساختاری درست کنیم.

معلم و محیط مدرسه دو موضوع مهم آموزش و پرورش هستند

وی عنوان کرد: به نظرم مدرسه و محیط و ظرفیت مدرسه و معلم دو موضوع مهم هستند. بقیه آموزش و پرورش ذیل این تعریف می شود لذا باید در حوزه محتوا و تربیت معلم برنامه ریزی و اجرا را متمرکز انجام دهیم. بقیه مسائل را باید متمرکز به مدرسه شویم و در عرصه مربوط به محتوا. ما امروز بدون مکان سرانه هریک از دانش آموزان بین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان است. حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون داریم هزینه می کنیم اما آیا خروجی ما به اندازه این سرمایه گذاری اتفاق می افتد؟ نه. از آن طرف، کمبود معلم داریم و معلمان باتجربه ۳۰ ساله را فرا می خوانیم ساعتی ۵۰ هزار تومان به اینها می دهیم، واقعا ۵۰ هزار تومان زندگی این معلم می گذرد. لذا ما در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و معلم را که اساس بهره وری ما برای رشد اقتصادی است هم در تصمیم سازی هم در مهارت و هم در سبک زندگی باید جدی بگیریم.

وی یکی از ضعف های آموزش و پرورش را عدم ثبات در مدیریت دانست و گفت: در همین صحبت هایی که اینجا شد، خیلی نظرات و راهکارهای خوب و جذابی داده شد اما کدام دولت می خواهد اینها را انجام دهد؟ طرح خوبی است اما اگر خوب اجرا نشود عقبگرد است که خسارت های غیرقابل جبرانی خواهد داشت.

وی افزود: وقتی یک دوقطبی جعلی در کشور درست می شود، یک خسارت به ما وارد می کند. وقتی بهانه تراشی می کنیم، کار زمین می ماند و این خسارت می زند. وقتی نقش خانواده را در مدرسه حذف می کنیم، نخبگان را در صدر نمی نشانیم و نظرات آنها را به عنوان مدیر و رئیس جمهور به کار نمی گیریم، این خسارت است.

وی اجماع سازی را ضروری دانست و گفت: در عین حال باید توجه کنیم که این اجماع سازی چگونه و براساس چه موضوعی باید انجام شود. رهبر انقلاب تکلیف ما را روشن کردند. ما وقتی حرف از اجماع سازی می زنیم، مبانی ما انقلاب اسلامی است و باید در این چارچوب حرف بزنیم. بدانیم که ذی نفع نهایی ما مردم هستند و باید این نفع را مردم ببرند.

آقای قالیباف ادامه داد: نکته دوم اینکه ما به گونه ای عمل کنیم که تنش در کشور ایجاد نکنیم، تنش ما را عقب می اندازد. به جای تنش به سمت گشایش برویم و این به این معناست که سرمایه های خود را حفظ کنیم و سرمایه های انسانی به مراتب مهمتر از سرمایه های مادی هستند.

وی افزود: من معتقدم در سه مقطعی که در حوزه مدارس اشاره شد و نیز تحصیلات تکمیلی، معتقدم در تحصیلات تکمیلی، بخش های دولتی و غیردولتی اگر نیاز دارند خودشان با دانشگاه قرارداد کنند.

۵ طرح فوریتی دولت خدمت و پیشرفت

وی دولت خود را «دولت خدمت و پیشرفت» معرفی کرد و گفت: ما برای حال در حوزه معیشت توجه داریم که سفره مردم را کوچک نکنیم و بتوانیم در حوزه معیشت و کالاهای اساسی در حوزه جهیزیه و از سوی دیگر در حوزه ما به التفاوت فاصله تورم و افزایش حقوق انصاف و عدالت را رعایت کنیم و در حقیقت در یک رفاه کارت، هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی را برای آنها تامین کنیم.

وی از یک طرح ۵ فوریتی در برنامه های خود پرده برداشت و افزود: طرح دوم، در بحث مسکن است. الان براساس آمایش سرزمینی، ۸۰ درصد شهرها و ۱۰۰ درصد روستاها قادریم به صورت رایگان به مردم فاقد مسکن زمین با کاربری مسکونی بدهیم و به توسعه شهری هم توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت و خانواده گفت: طبق این قانون می توانیم برای زوج های جوان به مدت سه سال واحدهای ۷۵ متری پیش بینی کنیم که بدون اجاره بها زندگی کنند.

وی طرح فوریتی سوم را مربوط به خودرو دانست و ادامه داد: ما مصمم هستیم واردات خودرو را انجام دهیم تا رقابت بین خودروساز داخل و کیفیت خودروی خارج باشد.

وی طرح فوریتی چهارم را بحث دیوار شرق کشور عنوان کرد و گفت: امروز اتباع غیرمجاز آسیب های اجتماعی جدی در حوزه مواد مخدر، اشتغال و طلاق ایجاد می کنند. ما باید مرز شرقی را در افغانستان و پاکستان به طور کامل دیواره ای بزنیم تا امنیت کامل را برقرار کنیم.

آقای قالیباف بیان کرد: در افق ۱۴۱۴ دیده ایم که پایتخت اقتصادی و فناوری را به عنوان پایتخت دوم ایران در سواحل دریای عمان و کرانه آن انجام دهیم. درحقیقت وقتی حرف از تمدن و تمدن سازی می زنیم باید یک کاری را ملموس به مردم و دنیا نشان دهیم که در دستور کار است.

پورمحمدی: «یارانه ها» موجب آسایش و آرامش طبقات محروم نشده است/ در هر دوره ای نقدینگی و تورم بیشتر شده، به جای حرف زدن، راه حل بدهید

به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در دومین مناظره انتخاباتی خود در فرصت ۴ دقیقه اول، در پاسخ به سوالی در خصوص «سیاست گذاری در یارانه‌ها و محرومیت زدایی و فقر» در ابتدا دو حادثه زلزله کاشمر و آتش سوزی در بیمارستان قائم که منجر به جان باختگان تعدادی از هموطنان شد را تسلیت گفت و اظهار داشت: بحث درباره خدمات رسانی عدالت محور دولت است که یک مساله اساسی برای همه دولت هاست به خصوص اینکه در دو دهه گذشته این مساله جدی تر مطرح شده است.

وی ادامه داد: بنا بود ما رایانه ها را به نحوی توزیع کنیم که خدمات مناسب به همه طبقات به خصوص محرومین برسد، اما اکنون وقتی نگاه می کنیم حجم توزیع یارانه ها و اقدامات ما موجب آسایش و آرامش طبقات محروم نشده و مشکلات اقتصادی بیشتر شده است.

احساس عمومی جامعه فقر و سختی است

پورمحمدی گفت: احساس عمومی جامعه فقر و سختی است و عدالت آنچنان که مطلوب بود رعایت نشده و سبب غنی تر شدن یک عده، کم شدن دهک های طبقه متوسط، فقیر شدن طبقات پایین و گسترش دهک های فقیر بوده است.

وی بیان کرد: توسعه هدفمندی یارانه ها و توزیع یارانه ها به شکل امروز تقریباً با تحریم ها همزمان شد، وقتی تحریم ها نزدیک به ۱۸ سال انجام شد، در ابتدا خیلی به آن اهمیت ندادیم و توجه نکردیم، آن زمان که باید کنترل می کردیم و اجازه نمی دادیم که نهادهای بین المللی همه ابزارها و شبکه هایی خود را علیه ما به کار بگیرند، کوتاهی کردیم و باید در این برهه اقتصاد خود را تقویت می کردیم که باز هم توجهی نکردیم. حتی آقای احمدی نژاد در روزهای آخر دوره ریاست جمهوری خود این مساله را پذیرفت که دیر شده بود.

وی اظهار داشت: پس از این موضوع، داستان نقل و انتقال مالی شد که باز یک چشمه دیگری از محدودیت سازی به کشور تحمیل شد مثل FATF که در اواخر دولت احمدی نژاد این قصه باز مطرح شد و حتی نامه نوشته شد و برخی دوستانی که در همین جلسه هستند، این نامه را نوشتند، اما حدود 11 سال است که این قصه باقی مانده و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است، بنابراین یک علت جدی که اکنون نمی توانیم کار کنیم و مشکل داریم این است که منابع نداریم و اقتصاد ما در ریل درستی نیست.

پورمحمدی تأکید کرد: بنا بود در زمان تحریم، در داخل کشور خنثی سازی کنیم و یادم هست که در ابتدای دولت یازدهم این بحث مطرح شد که آقایان اگر پیشنهادی دارند، بگویند، به آقای روحانی گفتم که در دولت قبلی بودم و بحث هدفمندی یارانه ها و تحریم ها مشکل جدی است و حجم آن گسترده است و کل منابع ما را می بلعد و در کنار آن فساد توزیع شده، اما باز هم به این مسایل خیلی توجه نشد.

وی عنوان کرد: دوستان ما که اکنون در این جلسه نیز حضور دارند برای خنثی سازی تحریم ها با محوریت اقتصاد مقاومتی و همچنین فضاسازی اجتماعی چه اقدامی انجام دادند؟ نزدیک به ۱۶ سال گذشته و دوستانی که دور میز هستند، درگیر این موضوع بودند، در کجا جدی عمل کردند و برخورد کردند؟

وی بیان کرد: ۸ روز است که تبلیغات انتخاباتی شروع شده، اما هنوز فضای اجتماعی گرم نیست، معلوم است که مردم حس جدی ندارند، اعتماد ندارند و این صداقت ما را جدی نمی بینند. ما مدام قول می دهیم و امروز مردم می گویند که ۱۵ سال قبل چه کردید که بخواهید اکنون به آن عمل کنید.

در این مدت به پیشینه صداقت لطمه زدیم

وی تأکید کرد: امروز باید به اعتمادسازی برگردیم. در این مدت به پیشینه صداقت لطمه زدیم و همچنین برای خنثی سازی تحریم ها و حل مسایل و مشکلات کشور به درستی عمل نکردیم، حال که نسخه می پیچیم معلوم است که جواب نمی دهد و مردم اعتماد نمی کنند، از سوی دیگر طرح هایی که می دهیم نیز ناقص هستند.

پورمحمدی در بخش دوم از فرصت اول، در پاسخ به اظهارات بخش اول کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمارها و صحبت هایی که بیان شد، پیوسته گفته شده و راه حل ها هم در برنامه های مختلف بیان شده و می شود، ولی واقعیت این است که نمودارها منفی است. در هر دوره ای نقدینگی و تورم بیشتر می شود و خط فقر توسعه پیدا می کند و دهک ها جابه جا می شود فاصله بین غنی و فقیر زیاد می شود.

حرف هایی که می زنیم خیلی به راه حلی که باید دنبال آن باشیم، کمک نمی کند

وی ادامه داد: حرف هایی که می زنیم خیلی به راه حلی که باید دنبال آن باشیم، کمک نمی کند، چرا به علت ها نمی پردازیم؟ چرا با سکوت و پاک کردن صورت مساله فکر می کنیم می توانیم از مشکلات عبور کنیم. هنوز حاضر نیستیم به مشکلات اساسی اشاره کنیم.

پورمحمدی تأکید کرد: باید با مردم صادق باشیم و واقعیت ها را به طور جدی مطرح کنیم. یک زمانی در شورای ملی درباره FATF بحث شد و بررسی شد که چقدر مشکل داریم و بحران تبادل مالی داریم، در همان جلسه عنوان شد که حتی اگر برجام هم معلق بماند، قصه FATF ما را گرفتار می کند، آقای جلیلی پایان این جلسه به من گفت که اگر تو مسئول موضوع FATF باشید، قبول داریم اما آقایان را قبول نداریم. من گفتم که اصل مساله را بپذیرید و سپس می توانیم شروطی بگذاریم و مساله را حل کنیم. 8 سال از این موضوع گذشته و روز به روز به مردم فشار اقتصادی می آید، اما این مساله همچنان حل نشده است.

وی ادامه داد: دوستانی که دور آقای پزشکیان را گرفتند، وقتی بحث برجام شد، همچنان شیپور و طبل پیروزی زدند، من نسبت به موضوع تحریم ها مواضع مشخصی دارم و معتقدم اگر درصدی هم به نفع ملت است، باید از این فرصت استفاده کرد. اما آقایان در آن زمان گفتند که پس از برجام ۱۰۰ درصدد مشکلات حل می شود، باید از فرصت خنثی سازی تحریم در آن دولت استفاده می شد، ولی این چنین نشد. نگاه این آقایان به روابط خارجی، خودنمایی و خودشیفتگی بود و متأسفانه به خنثی سازی تحریم ها توجهی نداشتند.

پورمحمدی بیان کرد: آقای قالیباف چهار سال رییس مجلس بودید، باید در این مدت و با رفتن ترامپ، تلاش می کردید که اگر نسبت به مساله برجام روزنه ای بود، دوباره به مسیر باز می گشتید.

وی تأکید کرد: امروز باید مطرح کنید اقداماتی که تاکنون انجام دادید، چه اثراتی داشته است؟ باید به مردم راهکار مناسب دهیم وگرنه بسیار حرف زدیم!

پورمحمدی بیان کرد: شاید باز هم ترامپ به قدرت برگردد باید در میدان با قدرت برویم و فرصت ها را از دست ندهیم، اما تاکنون این چنین نشده و سبد بیرونی این مساله را به طور ملموس نشان می دهد.

قالیباف خطاب به پورمحمدی گفت: آقای پورمحمدی، اقدام کردیم، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را در مجلس تصویب کردیم، قبل از تصویب این قانون ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر می کردیم و بعد از این قانون این میزان به یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه رسیده است.

پورمحمدی در ادامه عنوان کرد: داستان اوکراین، رقابت چین با آمریکا، داستان تایوان و سایر تحولات بین المللی سبب شد مناسبات قدرت تغییر کند و این فرصت ایجاد شد، اما به خاطر قانون مجلس نبوده آقای قالیباف! نکته مهم تر اینکه از این فرصت هم به خوبی استفاده نکردیم و نفت را ارزان تر می فروشیم و پول نفت را نگه می دارند تا آقای زاکانی از آن سهم ها بردارد و قرارداد ببندد!

وی گفت: آیا تورم کنترل شده و نقدینگی کاهش یافته است؟! معتقدم باید عمیق تر و جدی تر نگاه کنیم؛ در مساله بهداشت، سه نامزد حاضر پزشک هستند؛ ۴۵ درصد کادر پزشکی ما در تهران هستند؛ این همه مهاجرت پزشکان و پرستاران انجام می شود؛ اینها مسائلی است که بخش عمده آنها مربوط به احترام به این جامعه و تامین نیازهایشان و اقتصاد درمان است.

بسیاری از پزشکان وضعشان خوب نیست

پورمحمدی درخصوص ارتقای نظام سلامت، تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد پزشکان وضعشان خوب است به این توجه نکنید زیرا بسیاری از پزشکان وضعشان خوب نیست. مبانی اقتصادی اینها باید حل شود.

وی ادامه داد: دانش پزشکی و تجربه و تجهیزات و صنایع پزشکی و دارویی ما امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار گذاشته است و ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد و گردشگری پزشکی هم رشد کرده است و کارشناسان زیادی هم وجود دارند که باید حرف‌شان را گوش کنیم و مشکلات را حل کنیم.

وی تأکید کرد: به اندازه کافی ایده و ابتکار برای تقدم پیشگیری بر درمان وجود دارد، باید به کادر درمان و متخصص کشور اطمینان کنیم و احترام بگذاریم و مشکلات اقتصادیشان را برطرف کنیم.

پورمحمدی گفت: عرصه «سلامت» جزو نقاط مثبت ماست، ظرفیت های بسیاری پس از انقلاب ایجاد شده و امروز متخصصان کارآمد بسیار داریم.

وی اضافه کرد: ما در شرایط مناسبی از نظر بسترها، ظرفیت، دانش و تحصیل، هتلینگ، بیمارستان ها و … هستیم و توسعه زیرساخت های ارتباطاتی برای مشاوره و درمان هم ایجاد شده، اما این دسته از اقدامات را باید گسترش دهیم.

وی «سالمندان» را مساله جدی امروز کشور دانست و اشاره کرد: امروز معلولیت ها گسترش پیدا کرده و برخی از بیماری های جدید مثل اوتیسم و موارد بسیار دیگری فراوان شده است لذا باید یک نگاه جامع و کامل داشته باشیم. به تغییر و برنامه ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوش بینی و همکاری متقابل تأکید می کنم.

وی گفت: پزشکان و خانواده بزرگ بهداشت و درمان جزو فرهیخته ترین مجموعه نظام هستند و از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار هستند، اما باید گره ها و مشکلات خانواده بهداشت و درمان را حل کنیم.

پورمحمدی توضیح داد: یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند، سیاستگذاری کلان است از جمله این سیاستگذاری فراهم کردن بستر مناسب، اعتماد کردن و مهم تر از همه، مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.

پورمحمدی در ادامه این مناظره برگشتی به موضوعات قبلی داشت و گفت: مطمئن هستم با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی که متأسفانه در دوره های گذشته در دو طیف مدیریت جناحی نتوانستیم به خوبی سامان دهیم و اسراف عظیم انرژی داریم، می توانیم با مدیریت و برنامه ریزی صحیح و به اندازه رفاه مطلوب، به مردم «سوخت مجانی» بدهیم.

پورمحمدی در بخش دوم این مناظره، درخصوص «ارتقای نظام آموزشی و علمی» گفت: بحث نظام آموزشی مساله محوری برای رشد و توسعه جامعه است و خوشبختانه کشور ما از این ظرفیت در شکل گسترده ای برخوردار است و در ابتداد باید قدردان این تلاش های گسترده و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم.

وی ادامه داد: آنچه در کشور ما توسعه و پیشرفت داشته به برکت نظام آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی بوده است. دانستن این مطلب بسیار در طراحی ها به ما کمک می کند.

پورمحمدی اظهار داشت: در حال حاضر نظام آموزشی دنیا بسیار تغییر کرده و آیا امروز باید برای بیش از یک میلیون کادر آموزشی و چند میلیون دانش آموز و دانشجو و چند صد هزار استاد، نظامات بسته و مشابه و از بالا ترتیب داده شده، طرح و برنامه اعمال کنیم؟ این جزو اشکالات ماست. آیا ما نمی توانیم بسیاری از ظرفیت های آموزشی اساتید و معلمان را در روش تدریس و حتی محتوای آموزشی را به خودشان واگذار کنیم؟!

باید نظام آموزش و پرورش را تغییر دهیم

وی اضافه کرد: استان ها این همه ظرفیت نیرو دارند و آیا همه باید در آموزش و پرورش بنشینند و تمام نظامات آموزشی را طراحی کنند؟! باید نظام آموزش و پرورش را تغییر دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای اینکه شاهد رشد و کیفیت بخشی، قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش سرمایه انسانی دنیاست، باشیم، باید بسیاری از رویه های خود را تغییر دهیم در این صورت در ایران ظرفیت های فوق العاده داریم تا از این محتوا به خوبی استفاده کنیم.

آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی، جناحی، اختلاف و کشمکش ها نیست

وی بیان کرد: نکته دوم اینکه آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی، جناحی، اختلاف و کشمکش ها نیست بلکه نقش بسیار محوری دارد، باید آموزش و پرورش را به سیاست های روشن نزدیک کنیم و اجازه ندهیم دخل و تصرف های گرایشی در آن تأثیری بگذارد.

پورمحمدی ادامه داد: آقای قالیباف اشاره کرد که در گذشته بودجه آموزش و پرورش ۲۰ درصد بودجه بوده و الان به ۱۰ درصد رسیده و این نشان دهنده واقعیت اقتصاد کشور است و نشان می دهد هر رییس جمهور توانمندی هم بخواهد بر سر کار بیاید، وقتی پول ندارد، نمی تواند کار را پیش ببرد.

بین خانواده، دانش آموز و معلم فاصله ایجاد شده است

وی اضافه کرد: هر رییس جمهوری که نتواند اعتماد مردم را جلب کند، هر وزیر آموزش و پرورشی که در شرایط شایسته ای قرار نداشته باشد و کادر آموزش و پرورش به او اعتماد نکند، همین وضعیت امروز به وجود می آید که بین خانواده، دانش آموز و معلم فاصله ایجاد شده است.

پورمحمدی عنوان کرد: ما عوارض جدی در نظام تربیتی داریم، مشکلات فیزیک، حقوق و دستمزد که مسایل اساسی و جدی هستند سبب شده که رو به زوال برویم و این سرمایه عظیم به سوی فرسودگی است.

وی معتقد است: امروز در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی و تخصصی به جد نیازمند یک وفاق هستیم. اگر از غیر این مسیر برویم، همین ظرفیت ها که به خاطر ضعف مدیریت ها و بی تدبیری هاست، بسیار کاسته شده، تکثیر و توزیع می شود  و هیچ وقت راهگشا نخواهد بود.

وی اضافه کرد: بحث های اجماع و وفاق با شعار نمی شود، محیط اجتماعی ما درگیر افتراق و کشمکش شده است.

پورمحمدی توضیح داد: عمل و حرف ما متفاوت است، وقتی باند، گروه، منافع، رانت و حاشیه ها در هر بخشی رخنه می کند و حاکم می شود، فاصله گیری اجتماعی شکل می گیرد. در حال حاضر ضمن اینکه افتراق هست، در حوزه مدیریتی هم با یک نظام مدیریتی متورم رو به رو هستیم که نه تنها کار نمی کنند بلکه مزاحم پیشرفت هم هستند.

وی ادامه داد: حوزه آموزش و پرورش حوزه انسانی و ذهنی و عاطفی است، پیچ و مُهره نیست. باید به معلم، استاد و دانشجو احترام گذاشت و فکر و جایگاه او را قبول کرد. نسل امروز با نسل گذشته متفاوت است و خواسته ها و نگاه متفاوتی دارد که باید این واقعیت را بفهمیم.

وی با تأکید بر اینکه محیط دانشگاه باید سالم و همراه با حرمت گذاری باشد، گفت: رهبری بارها دستور دادند که محیط دانشگاه باید دلچسب، جذاب، مستقل و آزاد باشد، اما ما می بندیم و محدود و حذف می کنیم و یک گروه را برجسته و تحمیل می کنیم، معلوم است که چنین رویکرد و وضعیتی چه پیامدهایی در فضای اجتماعی دارد، از جمله این پیامدها این است که خلاقیت ها بروز نمی کند.

وی تأکید کرد: باید سبک مدیریت و رفتار ما با مردم، نخبگان، اساتید، دانشجویان و معلمان باید تغییر کند. تا این رفتارها را اصلاح نکنیم با بحران های پی در پی از جمله اعتصاب، تحسن، درگیری، فاصله گرفتن، عدم تعلق و دلبستگی، احساس عاطفی نداشتن رو به رو هستیم. هر یک از این عوارض، برای مدیریت کشور هزینه ایجاد می کند.

پورمحمدی اظهار کرد: با حرف اجماع درست نمی شود و باید در عمل نشان دهیم.

پورمحمدی در بخش جمع بندی و پایانی، گفت: بحث های مختلفی مطرح شد و یک بحث اساسی داریم و آن وضعیت فعلی است، با امکانات محدودی که اکنون در اختیار داریم باید تلاش کنیم از این امکانات بهترین برداشت را داشته باشیم و جلوی هرز منابع را بگیریم.

وی گفت: بحث چابک سازی یک از مسایل اساسی در دولت است. همه حرف از چابک سازی و کوچک سازی می زنیم، اما در هر دوره دولت ها بزرگتر شدند. یکی از مشکلات این است که نظام اداری و اجرایی را به خوبی نمی شناسیم و از دور دست بر آتش داریم. مکانیسم و روابط اداری را به خوبی درک نمی کنیم و چالش ها را نمی دانیم و نسخه های کلی و رویایی و توهمی می نویسیم.

رفتار اداری معیوب را از رژیم گذشته در موارد معیوب تری حفظ کردیم

وی عنوان کرد: کسی که می خواهد اصلاحات اساسی انجام دهد باید نظام اداری را به خوبی بشناسد، اما ما هنوز رفتار اداری معیوب را از رژیم گذشته در موارد معیوب تری حفظ کردیم. این در حالی است که اصلاح نظام اداری رکن هر تحول با هر نگاه و رویکردی است، متأسفانه این امر جزو غایبین بزرگ اصلاح گری ها و طرح های بزرگی است که مطرح و تعقیب می کنیم.

پیوسته حرف از خدمت می زنیم، اما رفتارمان با جامعه قیم مأبانه، آقابالاسری و عامرانه است

پورمحمدی بیان کرد: پیوسته حرف از خدمت می زنیم، اما رفتارمان با جامعه قیم مأبانه، آقابالاسری و عامرانه است. مردم این رفتارها را درک می کنند و با رفتار عامرانه ادعای خدمت محقق نمی شود. خیلی وقت ها از عدالت و توسعه حرف می زنیم، اما اطراف را که نگاه می کنیم، پرونده ها، رانت ها و ویژه خواری ها گواهی می دهد که وضعیت به چه صورت است. عدالت هزینه دارد و هر وقت می خواهیم اجرای عدالت کنیم، بسیاری از حاشیه ها، حمله ها و ترور شخصیت ها مطرح می شود. تا نتوانیم این مسایل را حل کنیم، ادعای تحول در نظام اداری و مدیریتی یک حرف گزاف خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسایل اساسی امروز استفاده از همه ظرفیت هاست، اما امروز گریز از کشور داریم، برای اینکه کشور را بسازیم و پیشرفت کنیم باید نخبگان را جذب کنیم. این مسایل در مقام حرف ساده است اما در عمل به راحتی افراد را حذف می کنیم و آستانه تحمل مان به شدت پایین است. حاضر نیستیم حتی یک مقدار اختلاف سلیقه را تحمل کنیم.

در مبارزه با فساد روش های سنتی به هیچ وجه جوابگو نیست

پورمحمدی به موضوع مبارزه با فساد نیز اشاره و اظهار داشت: در مبارزه با فساد روش های سنتی به هیچ وجه جوابگو نیست و متأسفانه در این زمینه گرفتار ملاحظات، آلودگی ها و بی برنامه گی هستیم و مدام پرونده جدید ظهور می کند، مردم هم آمارها را می بینند و نا امیدی ها تشدید می شود از این جهت نیازمند اصلاح رویکرد مدیریتی در حکمرانی به طور جدی هستیم و «دولت قرار» بر تغییر جدی رویکردها تأکید دارد.

زاکانی: ما کشوری ثروتمند هستیم ولی ثروت را درست توزیع نمی کنیم/ با بسته رفاه من، فقر مطلق ریشه کن می شود

به گزارش شفقنا، علیرضا زاکانی در دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به موضوع «خدمت رسانی عدالت محور دولت» اختصاص داشت، در فرصت ۴ دقیقه خود در بخش اول در مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات، اظهار کرد: حوادث اخیر تلخ را تسلیت عرض می کنم. مردم، ما کشوری ثروتمند هستیم ولی مشکل ما اینجاست که ثروت را درست توزیع نمی کنیم. آدرس های آقای پورمحمدی غلط است و بعدا اثبات می کنم.

او ادامه داد: یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق در کشور درست توزیع نمی شود. ما بسته ای به نام بسته رفاه داریم که برای نان، اشتغال، سلامت، تفریح و… مردم برنامه ارائه می کنیم. در این بسته، یک یارانه طلایی تنظیم کردیم که مابه ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بحث خانوار، به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می رسد. به بیانی دیگر با این بسته یک خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون تومان در سال یارانه دارد.

زاکانی تاکید کرد: در نتیجه این بسته اعتبار به طلا داده می شود، مصون از تورم است، نقدینگی را زیاد نمی کند، اسباب صرفه جویی را برای خانوار فراهم می کند، با این برنامه همه روستاییان، عشایر ، بازنشستگان و… ثروتمند می شوند و… . علاوه بر آن مردم به میزان صرفه جویی خود سود می کنند و این صرفه جویی در خدمت تولید قرار می گیرد. لازم نیست که برق کارخانه و کشاورزی را قطع کنیم و به تولید آسیب بزنیم. بلکه یارانه انرژی بخش تولید در سرجای خودش است.

او گفت: من فقط ناظر به سه قلم بنزین، گاز و برق خانوار صحبت می کنم. با این بسته فقر مطلق ریشه کن می شود. اگر کسی تمایل داشت که بیشتر مصرف کند، موردی ندارد چون می تواند از کسی که کمتر مصرف می کند آن را بگیرد و تنظیم گر آن هم دولت است. بنابراین مردم سود می کنند، فقر مطلق در کشور برداشته می شود، پرونده اسراف در کشور بسته می شود و عدالت ساری و جاری می شود. از ابتدای شروع دولت چهاردهم هم برای خانوارها حساب ویژه باز می شود و این پول برای آن ها مدنظر قرار می گیرد.

زاکانی با نشان دادن نموداری از برنامه اش توضیح داد: این نموداریست که نشان می دهد از همان ابتدای خدمت، نفری ۲۲ میلیون در سال یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همین ابتدا ریشه کن می شود، دهک اول بیش از دو برابر، شرایط ویژه پیدا می کند مگر افرادی که بخواهند صرفه جویی نکنند. علاوه بر آن قیمت حامل انرژی کاهش پیدا می کند، بنزین از ۳ هزار به ۱۵۰۰ تومان می رسد و سایر قیمت ها هم تغییر نخواهد کرد.

او ادامه داد: نکته دوم ناظر به حوزه پرداخت به زنجیره است که انتهای زنجیره غلط است و از نظر کارشناسی باید تسویه به حلقه ماقبل زنجیره  صورت بگیرد و به کل زنجیره؛ تامین کننده، تولید کننده، توزیع کننده، مصرف کننده و… داده شود.

زاکانی تاکید کرد: مشاور آقای پزشکیان گفتند که دولت آقای رئیسی سه سال فلاکت بار بود. البته آقای پزشکیان خودشان ۵ دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، یک دوره نائب رئیس مجلس بودند، یک دوره وزیر بودند بنابراین بهتر است به جای توصیه های اخلاقی، خودشان پاسخگو باشند. به طبع سه سال آقای رئیسی از آن ۸ سال آقای روحانی بالاتر است و «شهید» رئیسی از آقای رئیسیِ زنده موثرتر است.

زاکانی با اشاره به عملکرد دولت حسن روحانی گفت: سبد کالایی که «ژنرال‌های اقتصادی» سال ۹۲ دادند، مردم را به فلاکت کشاند و مسکن مهر را مزخرف خواندند اما امروز در ستاد آقای پزشکیان هستند.

او گفت: وقتی بردار آقای رئیس جمهور را به واسطه پرونده های فساد گرفتند، آقای رئیس جمهور اعلام کردند که «اگر او را احضار کنید من اعلام جنگ می کنم»، برادر معاون اول رئیس جمهور را هم به اتهام قاچاق حرفه ای ارز گرفتند و وقتی وعده صد روزه دادند، بعدا گفتند مگر انسان بی عقل است که چنین وعده ای دهد و به شعور مردم توهین کردند.

زاکانی گفت: وقتی از درون اتاق های شیشه ای و ماشین های آنچنانی مسیر را دنبال کردند، ۲۰۵ هزار میلیارد بدهی دولت در سال ۱۳۹۲ بود. با این حال دولتی که به آقای رئیسی تحویل دادند ۱۳۰۰ همت بدهی داشت درحالی که کل بودجه آن سال ۱۳۷۰ همت بود. به عبارتی آقای روحانی بودجه یکسال را پیش خور کردند.

او ادامه داد: وقتی قطار تبریز آتش گرفت ۴۵ نفر به رحمت خدا رفتند، در حقیقت وزیر وقت دولت روحانی که در ستاد آقای پزشکیان هستند، اعلام کردند که «مردم بیمه هستند». یعنی مردم محتاج هستند و اگر بیمه باشند مشکلی نیست. آقای پزشکیان همان مسیر دولت آقای روحانی را دنبال می کنند.

در حوزه بهداشت، پیشگیری را مقدم بر درمان می دانیم

به گزارش شفقنا، این کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم مناظره ضمن مشاجره ای با پورمحمدی از واژه «ترامپ هراسی» برای صحبت های ایشان استفاده کرد که پورمحمدی واکنش نشان داد و گفت: من از قویترین‌ها بوده‌ام اشتباه نکنید. از این بیانات هم نفرمایید. اگر کسی بخواهد مقابل ترامپ بایستد ماییم. خواهید دید در آینده چه می‌شود.

زاکانی در پاسخ به پور محمدی گفت: آقای پور محمدی بگویید با اسناد کرسنت چه کردید؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه پزشکی مهمترین بخش نیروی انسانی ماست گفت: بهورزها، بهداشت کارها، پرستاران، ماماها، پزشکان عمومی و… سرمایه ما هستند.

او در بیان برنامه هایش برای حوزه سلامت گفت: شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان می دانیم. علاوه بر آن در حال حاضر در بیمه پایه رایگان، ۱۵ درصد جامعه نیستند که باید آن را تکمیل کنیم و کار دولت «شهید» رئیسی را ادامه دهیم. ما ۶ دهک اول را بیمه تکمیلی می کنیم و بیمه ها را عمق می دهیم، بر مبنای تعرفه دولتی درمان ۴۰ درصد مردم رایگان می شود، ۴۰ درصد مراجعه سرپایی مردم ۵۰ درصد تخفیف می گیرد، درمان بیماران صعب العلاج در بیمارستان های دولتی کلا رایگان می شود، درمان زنان باردار رایگان می شود، درمان رایگان افراد زیر ۷ سال را که در دولت «شهید» رئیسی اتفاق افتاد کم کم در طی چهار سال به صورت پلکانی به ۱۵ سال می رسانیم. علاوه بر آن دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می کند و مسیر تحول را به سمتی می بریم که سلامت در زندگی افراد بتواند اسباب صیانت شود.

زاکانی گفت: بزرگترین سرمایه ما در حوزه پزشکی؛ نیروی انسانی، شبکه، تجربه و کارکردهای ما هستند که باید آن را به نحو احسن پاس بداریم و دنبال کنیم و بسته ای برای خدمت درنظر بگیریم. آقای پزشکیان اشاره کردند که در این زمینه عده ای ممکن است رانت بگیرند. نه ما هم مثل ایشان نه در خارج از بیمارستان دولتی کارکردیم و حتی بستری شدنمان هم در بیمارستان دولتی بوده است.

موضوع داور با دستور حل نمی شود

او تاکید کرد: ما در حوزه سلامت و بهداشت نیازمند یک تحول  بزرگ هستیم و این تحول جز با یکپارچه سازی اطلاعات، نسخه الکترونیک، نظام ارجاع، سطح بندی خدمات، شبکه بهداشت، موضوع توجه به توریسم سلامت و…  انجام نمی شود. آقای قاضی‌زاده یادشان هست که من در دولت مکرر درباره سلامت صحبت می‌کردم و اتفاقات ناخوشی که در حال رقم خوردن بود. همواره می‌گفتم این حوزه نیازمند تحول بزرگ هستیم. مسیر کاملاً معلوم است و می توان گام به گام مسیر درست را برداشت. دوستان درست می گویند و موضوع سلامت فراتر از بخش بهداشت و درمان است. شورای عالی سلامت به مسئولیت ریاست‌جمهوری می‌تواند همه دستگاه ها را مکلف به گام برداشتن در این مسیر کند.

او با اشاره به مسئله دارو گفت: این موضوع با دستور حل نمی شود. نمی توان به کارخانه داروسازی فشار آورد که ضرر دهد و دارویی را تولید کند که ما می خواهیم. ما در همه موضوعات ورود پیدا کردیم و در دولت هم بحث درباره آن کرده‌ایم. مسیر کاملا معلوم و ظرفیت داخلی موجود است. این امر نیازمند یک نگاه منطقی و کارشناسی است تا به بهترین نحو انجام شود.

زاکانی تاکید کرد: مسئله اصلاح بیمه‌ها، مبارزه با فساد در سلامت و زیرمیزی‌ها امر مهمی است و باید به آن پرداخته شود.

او با اشاره به صحبت های پزشکیان گفت: در خارج از بحث سلامت و ناظر به فروش نفت، آقای پزشکیان نکاتی بیان کردند ولی اطلاعاتشان نادرست است. اگر خواستند اطلاعات درست را بعد از جلسه به ایشان می‌دهم. امروز عربستان و عراق بیشتر از ما برای فروش نفت، پوئن می‌دهند و این عدد ۳۰ درصد هم که گفتید درست نیست و خیلی کمتر است.

شروع اصلاح آموزش و پرورش باید در کلاس باشد نه از ستاد 

به گزارش شفقنا، این کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در دور سوم مناظره که در رابطه با ارتقای نظام تعلیم و تربیت است، گفت: آینده کشور در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص خواهد شد. تعلیم و تربیت کشور هم نظام پیشران تحولات کشور است که از خانواده  شروع می شود، در مسجد، مدرسه، حوزه، دانشگاه، جامعه و تمام ساحت ها ادامه پیدا می کند. رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژه ای دارد که می تواند نقش خاصی را در آینده کشور ادا کند. بنابراین اگرچه حوزه تعلیم وتربیت فراتر از آموزش و پرورش است ولی هرکسی بخواهد به آینده کشور نگاه کند باید به وضعیت آموزش و پرورش کشور نگاه کند.

او با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاریست و نگاه به آن را باید تغییر داد. به عبارتی باید اساساً سیاست هایمان را متفاوت کنیم. در آموزش و پرورش شروع اصلاح باید کلاس باشد نه از ستاد.

معلمی باید بر تاج اشتغال های کشور بنشیند

زاکانی توضیح داد: در کلاس مهمترین رکن، معلم و دانش آموز است، فقط محتوا نیست. بلکه باید هم به معلم رسید و هم به دانش آموز حق حرف زدن داد. باید منزلت، معیشت، جایگاه و رشد معلم آنگونه حس شود که معلمی بر تاج اشتغال های کشور بنشیند. سند تحول در حوزه عدالت آموزیست و ساحت های ششگانه ای را در نظر گرفته تا بتواند آن ها را در حوزه معلم، محتوا و محیط ایفا کند. به عقیده من توجه به آموزش و پرورش و اقدامات اساسی که در حوزه محتواهای آموزش و پرورش انجام می شود تنها نباید در کلاس و مباحث تنظیم شده آموزشی خلاصه شود.

او تاکید کرد: باید خلاقیت، نوآوری، توانمندی های اجتماعی و موضوعات مختلف را برای دانش آموز خلق کرد و این مسئله جز از طریق یک معلم توانمند نمی شود. لذا باید آموزش و پرورش در محور کانون تحولات کشور قرار بگیرد. بنابراین قویترین وزیر کابینه من وزیر آموزش وپرورش خواهد بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سایر مشکلات معلمی از جمله مسکن، معیشت و… را می توان از طریق صندوق ذخیره حل کرد. متاسفانه اداره سیاسی و غیر حرفه ای این صندوق آن را به یک مسیر نادرستی برده است. توجه من به عنوان رکن رکین اساسی در دولت با یک نگاه سرمایه گذاری به آموزش و پرورش است و به بهترین نحو آن را انجام می دهم.

هیچ نخبه ای در ایران نباید خود را بی اثر ببیند

زاکانی در ادامه برنامه هایش در حوزه آموزش و پرورش گفت: با حوزه فناوری می توان این عدالت را توسعه داد و با توجه به سرمایه های موجود در مولد سازی می توان بسیاری از ضعف های آموزش و پرورش را در حوزه کالبدی جبران کرد و این اراده به بهترین نحو می توان تسری پیدا کند. علاوه بر آن مدیریت های محلی مثل شهرداری ها و مجموعه های مختلف هم باید در پشتوانه خدمت به آموزش و پرورش قرار بگیرند و بتوانند با پیوستگی زمینه ایجاد مطلوبیت مدارس دولتی ما را مثل دانشگاه‌های دولتی بهتر از مدارس خصوصی کنند.

او ادامه داد: موضوع بعدی ناظر به حوزه آموزش عالی و علم و فناوری است. معتقدم که ما باید دو زیست بوم را در پیش ببریم. زیست بوم نوآوری که در حال حاضر وجود دارد، باید به شدت توسعه پیدا کند. نکته بعدی ما نیازمند زیست بوم اندیشه ورزی هستیم تا هیچ نخبه ای در ایران خود را بی اثر نبیند. من تعهد می دهم تا این مسئله را برای دانشگاه ها و حوزه های علمیه اجرایی کنم. نکته بعدی کاربردی کردن علوم و ارتباط این ظرفیت عظیم انسانی با نیازهاست. حوزه علمیه روش بزرگی برای خدمت دارد و نیازهایی را هم حکومت دارد. ما باید از ظرفیت اندیشه ورزی و نظریه پردازی این حوزه استفاده کنیم. از قدیم گفته اند باید گره بسیاری از معضلات کشور را حوزه علمیه باز کند و پاسخش را از دین به ما بدهد.

او با اشاره حوزه آموزش عالی گفت: موضوع بعدی توجه به استاد، منزلت و نیازمندی های او است که باید تامین شود. چرا باید استاد تازه کار ما  ۱۴ میلیون حقوق بگیرد و یک فرد عادی در خارج از دانشگاه حقوق بیشتری از او بگیرد؟ یکی از شاخصه های منزلت دادن به اساتید این موارد است. بخش نخبه کشور باید در تغییرات و تحولات کشور شرکت کند و به ازای خدمتش شریک شود و سود ببرد.

زاکانی ضمن تاکید بر اینکه تحول در حوزه مدیریتی آموزش عالی امکان بزرگی است که باید رقم بخورد، گفت: موضوع آموزش عالی کشور و حرکت در مسیر میدان دادن به دانشجو و استاد هم مسئله دیگری است و اینکه مدیر آموزش عالی باید احساس کند که کارخانه انسان سازی را اداره می کند و فقط به نان و آب او فکر نکند بلکه به علم او، ساخت وجودی انسان و میدان دادن او برای اجتماعی شدن و اثرگذاری هم فکر کند.

آماده مناظره با آقای روحانی هستم

به گزارش شفقنا، زاکانی در بخش نهایی مناظره گفت: افرادی که الان در ستاد برخی هستند، خودشان مسبب وضع اسفناک امروزند و باید پاسخگو باشند. چطور امروز در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند؟ معتقدم بعدا آنها این کاندیداها را اداره خواهند کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آماده هستم با آقای روحانی یا دیگرانی که اسباب شرایط امروز را ایجاد کرده اند، مناظره، صحبت و گفتگو کنم. تا برای مردم معلوم شود که وضع موجود حاصل کار چه کسانی است؟ نمی شود که تنها به ادعا بسنده کرد.

زاکانی گفت: همواره پشت سر شهید مظلوم ما؛ شهید رئیسی حرف زده می‌شود اما خودش کجاست تا دفاع کند؟ باید فرصتی فراهم شود تا از جانب ایشان دفاعی صورت بگیرد. چون حق ایشان متاسفانه ادا نمی‌شود.

مشکل مسکن را ظرف ۵ سال حل می کنم

او در پایان گفت: یارانه هایی که به مردم داده می شود ادامه پیدا می کند و در حوزه اقلام اساسی هم می تواند تا ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. در حوزه مسکن هم با توجه به ظرفیت های قانونی و تجربه ام در شهرداری تهران معتقدم می توان ظرف ۵ سال مشکل مسکن را حل کرد.

پزشکیان: جمعیت زیر خط فقر ما بیشتر شده است/ وضعیت سفره مردم در دولت آقای رئیسی بدتر شده است 

به گزارش شفقنا، مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول در مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات گفت: جمعیت زیر خط فقر ما بیشتر شده است. مناطق در حاشیه و مرزها وضع شان خراب است برای اصلاح این بی عدالتی باید بدانیم کجا را نگاه می کنیم.آمار و ارقام می گوید ما کجاییم. برای اصلاح باید نگاه و زبان مشترک داشته باشیم اختلاف و عدم هماهنگی مانع اجرای هدف و تصمیم ما است. دولت منابع را باید هدفمند به آن مناطق بدهد برای اصلاح قیمت باید زیر ساخت ها را درست کنیم.

او ادامه داد: بانک ها ۵۵ درصد وام ها را در تهران می دهند، بقیه برای کل کشور هزینه می شود. این یعنی توسعه در تهران و اطراف آن و عدم توسعه در اطراف آن. اگر یک برنامه جامعه با مشارکت اساتید و اقتصاددان ها با مردم ننویسم، فقط یک قسمت را درست می کند. باید یارانه را هدفمند کرد و به دهک های پایین داد، باید تورم را کنترل کرد و رشد اقتصادی اگر اصلاح نشود، همه فقیر می شویم.

به گزارش شفقنا، پزشکیان گفت: می دانید ما چرا اینجاییم، چون می خواهیم با هم دعوا کنیم.با دعوا و این تئوری ها مشکل حل نمی‌شود و باید به یک زبان مشترک برسیم. وضعیت سفره مردم در زمان آقای رییسی روز به روز بدتر شده است. من وزیر زمان خاتمی بودم. آمارها رو نگاه کنید ببینید ثبات چه زمانی بیشتر بوده است.

تا زمانیکه روندها و شاخص های علمی را درست نکنیم و انسجام نداشته باشیم، مشکلی حل نمی شود. هرکسی به ستادم بیاید قبولش می‌کنیم چون میخواهم رای بیاورم.

او ادامه داد: سیاست‌های مقام معظم رهبری را اجرا می کنیم چون خط قرمز ماست. درد مردم را ببینیم. مناطق محروم را نمی‌بینیم. وقتی پول ها و منابع را در جاهای پولدار خرج می کنیم، یعنی چابهار و خوزستان، بلوچستان و کردستان را نمی بینیم. در بسیاری از تئوری های گفته شده راهکار وجود دارد.

او گفت: لازمه حل مشکلات انسجام داخلی و اینکه باید به زبان و نگاه مشترک برسیم. مردم محروم را ببینیم. اگر شغل و اقتصاد را درست نکنیم و اگر مشکلمان را با دنیا حل نکنیم بودجه مملکت هدر می‌رود. قطر را مقایسه کنید در چه وضعیتی است. برای دیدن معلمان و بازنشستگان، قانون را اجرا کنیم.چرا در مجلس قانون را عمل نکردیم. چرا همه دولت ها طبق تورم حقوق را اضافه نکردند. اینها واقعیت هاست. باید با مردم صادق باشیم. شعار دادن کار سختی نیست. در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ چرا پرونده چای دبش درست شد.

پزشکیان ادامه داد: تبریز که رئیس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح کردیم، بیش از ۶۰۰ خانه های بهداشت ساختیم. بچه ها با وجود اینکه جراح قلب بودند، در مناطق محروم کارگری کردند. خانه های بهداشت را در مناطق محروم تمام کردیم.

او ادامه داد: نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نباید با او به صورت کالا برخورد کرد. قبل از ما در قانون برنامه سوم توسعه قرار بود همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کنند، ولی ما این را تغییر دادیم. بیمه های روستایی در دولت آقای خاتمی درست کردیم. افراد را در بیمارستان بیمه کردیم. آمبولانس و زیر ساخت ها را اصلاح کردیم. در سیاست های مقام‌ معظم رهبری این موارد دیده شد.

او بیان کرد: در مجلس همیشه دعوای ما این است که چرا قانون را اجرا نمیکنند! مشکل این است که ما دولتیها و مجلسیها و قوه قضاییه می رویم به بخش خصوصی و به مردم که می رسد دولتها پول نمیدهند و مجلس هم فشار لازم را نمی آورد. مشکل ما در اجرای قانون است. ما باید سر سفره ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده ایم نه اینکه خودمان با خودمان ویژه عمل کنیم.

او ادامه داد: در همین مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش دادند و سقف گذاشتند و گفتند همسان سازی می کنیم. ولی خودشان بیرون قرارداد داشتند و پول بیشتری می‌گرفتند. پزشک خصوصی که دولت یا مجلس با او قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک ماه پزشک بیرون پول می‌گرفت. هرچقدر پزشک تربیت کنید با ۱۰-۲۰ میلیون آن پزشک به روستا نمی رود، باید ساختار را عوض کنیم. اینکه تئوری بدهیم ولی در عمل سفره مان را با مردم جدا کنیم، مشکل را حل نمی کند و مشکل ماییم، مشکل کس دیگری نیست. چون مدام دنبال بهانه هستیم.

او ادامه داد: در زمان ثبت نام برای نامزدی در انتخابات گفتند برنامه بدهید، گفتم سیاست‌های مقام معظم رهبری را عمل می‌کنیم. برنامه ما هم همین قانون است که نوشته شده است و با سیاست های رهبری منطبق و هماهنگ است، ولی این سیاست و قوانین اجرا نمی‌شود؛ چون مجلس و دولت و قوه قضائیه یک سفره دیگر دارند و درد مردم را نمی فهمیم، زمانی می توانیم این را اجرا کنیم که سرسفره مردم بشینیم. تا زمانیکه من در سر سفره مردم نشینم نمی توانم مشکلی را حل کنم.

او گفت: علت اینکه در روستا پزشک نیست، ما هستیم. پول ها را پرداخت نکردند. قرار بود اگر ارز دارو را برداشتند، ریال آن را بدهند، آمدند ۶۰ هزار میلیارد را از هدفمندی یارانه ها دادند و در حقیقت پولی ندادند. الان که دکترها زیر میزی و ارز دریافت می کنند، تقصیری ندارند. ویزیت دکترها یک یا دو دلار است؛ اینها که تقصیری ندارند. پرستار که برای ۸ ساعت، ۱۶۰ هزار می گیرد، با خود می گوید اسنپ کار کنم، بهتر است.

او بیان می کند: نمی شود قانون‌هایی که نوشته شده را اجرا نکنیم و بعد بگوییم برنامه داریم! ما اگر همین قانون را اجرا کنیم مشکل حل می شود. مشکل خودمانیم که سر سفره ای که برای مردم پهن کرده ایم نمی نشینیم. درد و رنج مردم را داشتن مهم است. مردم ببینند من در همان صفی ایستاده‌ام که آنها ایستاده‌اند؛ قطع یقین صدایشان درنمی‌آید ولی وقتی حرف قشنگ بزنم ولی در آن صف نایستم و مردم درد و رنج ببینند مردم صدایشان درمی‌آید.

او گفت: من چه رئیس‌جمهور بشوم و چه نماینده باشم باید به داد کسانی برسیم که کسی به دادشان نمی‌رسد. صدای کسی باشیم که صدایشان به کسی نمی‌رسد. در تهران‌اگر اسکن و ام آر ای کم بشود سریع پیگیری می شود. اما کسی خبر ندارد در روستاها و دیگر شهرها با چه کمبودهایی روبرو هستند.

چرا چهار دوره قانون برنامه نوشته ایم ولی اجرا نمی شود در حوزه بهداشت و درمان همان ها را تکرار کردیم و حرف جدیدی نزدیم و با سیاست رهبری هم کاملا منطبق است خب اگر اجرا می کردیم مشکلی نداشتیم.

او ادامه داد: وقتی من در بیرون برای خودم مطب و بیمارستان زدم، دیگر مشکل مردم را نمی بینم و کاری می کنم مطب خودم بچرخد. تاکید من اجرای قانون، سیاست های کلی و تعهد خودمان به اجرای آن است.

او در دور دوم مناظره خطاب به قاضی زاده هاشمی گفت: من رئیس دانشگاه بودم به خاطر عملکردم معاون سلامت شدم و در دوره خاتمی وزیر بهداشت بودم و می توانند عملکردم را ببینند. در حوزه آموزش عمومی  اول باید فکر کنیم که آیا بچه ای که در روستا و نقاط محروم است با بچه ی ما یک سرویس را می گیرد یا نه ؟ اگر توانستیم خودمان را در چنین شرایطی تصور کنیم می توانیم مشکل را حل کنیم. در تئوری حرف میزنیم ولی در عمل، انجام نمیدهیم.

او ادامه داد: ما در مناطق محروم مدرسه داریم که فضا و تجهیزات معمولی را ندارند، اما اینور برای کلاس اول ۸۰ میلیون هزینه می کنند. اگر حکومت اسلامی هستیم خدماتی که به بچه های اینور می دهیم به بچه های مناطق محروم هم بدهیم. مدارس غیردولتی انتفاعی فرصتند و درصدی را پوشش میدهند ولی ۸۰ درصد آنها که در مدارس دولتی هستند نمیتوانند به دانشگاه بیایند. چون در حق آنها بی انصافی می کنیم.

او گفت: وقتی به معلمان در همان مدارس نرسیم، طبیعتاً معلم چند شغله فرصتی که به بچه های مردم برسد را نمی یابد.باید مشکل معلمی را حل کنیم. نمی شود در بی ثابتی مدیریت برنامه ها را جلو برد. همان بحثی که آقای قالیباف گفتند. یا همین که آقای زاکانی گفتند، کسی که  وزیر آموزش و پرورش باید قوی ترین باشد. وقتی بسته آموزش را در مدارس اجرا کنیم‌باید نگاه همان‌را تغییر دهیم دانش آموز ما باید یاد بگیرد چطور مشکل حل کند، یاد بگیرد ارتباط و مدیریت کند یاد بگیرد با تیم کار کند. دانش آموزی که ما الان تربیت می کنیم تک بعدی هستند و نمی توانند مشکل را حل کنند و خود را تافته جدا بافته می داند.

پزشکیان گفت: اجماع باید روی سیاستهای کلی و قانون باشد. می توان سلیقه و نگاه گوناگون داشت اما وقتی قانون تصویب شد همه به سمت آن برویم،آدمی که ما را به این سمت می برد، قرارداد ببندیم نه با حزب و گروه و جناح که این کار را می کنیم.

او ادامه داد: دانشگاه های ما در بهترین حالت نسل دو هستند. پزشکی نسل سوم است. نسل یک و دو شامل تئوری، تحقیق و دیگری مهارت و عمل است. ما الان در دانشگاه فقط تئوری و تحقیق را به دانشجو منتقل می کنیم در تئوری و تحقیق مشکل داریم. تحقیقات ما منطبق با جامعه نیست. علم باید مشکل جامعه را حل کند. آموزش باید بر اساس شناخت جامعه باشد. اگر سرمایه و عمر مردم هدر نرود، دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی باید توانایی حل مشکل داشته باشد.

او ادامه داد: باید به هیات علمی‌ها و نخبگان احترام گذاشت و برخوردهای حزبی و جناحی و دسته ای و سیاسی را کنار گذاشت. اساتید عالم برای این مملکت هستند. وقتی از کشور خارج می شوند،  افتخار می کنیم ایرانی است، در حالیکه در داخل نمی توانیم حفظ شان کنیم. مکانیسم پرداختی هیات علمی باید طوری باشد بتواند زندگی کند.  با حقوقهای فعلی هیات علمی نمیتواند به راحتی زندگی کند. برای همین نخبگان ما دارند میروند چون زندگی نمی کنند. بیرون از کشور اینها را می قاپند.

او گفت: الان بیشترین بیکاران ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند؛ این بخاطر عدم سیاستگذاری دقیق ما با توجه به نیازهای جامعه است و به هیات علمی احترام نمی گذاریم، مدیریت ها را سیاسی کرده ایم. مجموعه این عوامل باعث نارضایتی و خروج مغزها و اندیشه هاست و ناامیدی نسبت به آینده کشور می شود باید اول اختلافات را حل کنیم اولویت ها و شایستگی ها باید شاخص بندی شود نه بر اساس دسته و گروه.

پزشکیان ادامه داد: من در دولت آقای خاتمی بودم و در آن موقع نه فرار مغزی بود بلکه از مغزها داخل کشور می آمدند. مردم خودشان می‌دانند وضع چطور بود؛ اگر بد بوده، رای ندهند و رای به همین روندی بدهند که هست.

او ادامه داد: زندگی و کار ما برای محرومان بود. تمام فکر و ذهنم این بود به مناطق محروم برسم. ۹۰ درصد مشکل از مدیریت ارشد است. مردم ما خوب هستند ولی وقتی نگاه می کنند من به عنوان جلودار رانت می گیرم، آدم های خودم را سرکار می گذارم در نتیجه این مردم است که قضاوت می کند. مردم الان قضاوت درستی درباره ما ندارند.

او گفت: اگر مدیریت با مردم صادق باشد قطعا مردم پشت سر او خواهند آمد. همان دانشگاهی که من رئیس اش بودم در ابتدا بسیجی ها با من همکاری نکردند. اما همان ها که می گوییم حجابشان کم است به کمک و همکاری آمدند و خانه بهداشت را ساختند. وقتی دیدند ما در میدان هستیم، آنها هم آمدند.

پزشکیان ادامه داد: ما در بهداشت و درمان چهار اصل داریم: یکی عدالت، دیگری مشارکت مردمی،  سوم روابط بین بخشی و چهار تکنولوژی مناسب است. برای فقرزدایی باید مردم را مشارکت دهیم. با تئوری مشکل حل نمی شود. باید مردم ما را باور کنند. روابط بین بخشی درستی داشته باشیم اگر ما دست به دست هم بدهیم و با هم به مشکل مردم فکر کنیم، کلی راهکار است.

او ادامه داد: خیلی از افرادی که به قدرت می رسند اطرافیانشان هم به جایگاهی می رسند. مردم از ما ناراضی هستند چون پرونده درست می‌کنیم و به آنها انگ می چسبانیم. گروه Z درست می شود F درست می‌شو‌د! اگر خودمان را با درد محرومان یکی بدانیم قطعا آنها هم در میدان خواهند بود. باید به قوميت ها بر اساس عدالت نگاه کنیم.

پزشکیان گفت: ما دو اصل داریم که به شدت به آن معتقد هستم هر انسان توانمندی باشد ما حتما از آن بهره خواهیم برد. در رابطه با آنچه می خواهیم عمل کنیم حق و عدالت است. برای پیاده کردن حق و عدالت باید اصلاحات انجام شود. اصلاحات ۴ اصل دارد: اول عدالت، کیفیت، هزینه و اثربخشی و آخر کارایی است. برای اصلاح ساختارها باید این ۴ اصل را رعایت کنیم. کیفیت یعنی رضایت مشتری،  اگر در شهرداری سیستمی درست کردید از مردم بپرسید، اگر غیر از اینهاست مردم قضاوت خواهند  کرد.  حق با مردم است. امکان ندارد با یک گروه و دسته و جناح، مملکت را درست کنیم. باید با سنی و عرب و عجم با هم کشور را پیش ببریم ما نسبت به مناطق سنی ظالمانه تر عمل کردیم.

جلیلی: ۴۴ درصد خانواده‌ها خودرو ندارند/ ضعف هایی داریم که صحبت های ما نسل جوان را اقناع نمی کند 

به گزارش خبرنگار شفقنا، سعید جلیلی در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع «خدمات رسانی عدالت محور دولت» که با محور «سیاستگذاری یارانه و محرومیت زدایی» برگزار شد، در پاسخ به عادلانه کردن یارانه ها و رفع فقر مطلق، گفت: وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد و قرار است به بهترین شکل آن را توزیع کند، باید عادلانه آن را توزیع کند؛ من در این خصوص ۲ مثال می زنم؛ خانواده ای که ۳ خودرو دارند را با خانواده ای که ۴ فرزند داشته و خودرویی ندارند را با هم مقایسه می کنیم. خانواده‌ای که ۳ خودرو دارد، ۱۲ برابر خانواده ای که خودرو ندارد یارانه مصرف می کند.

وی افزود: در کشور ما ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند، یعنی این خانوادده ها کلا از یارانه بنزین محروم هستند. مثال دیگر می زنم اگر خانوادهای ۴ نفره حقوق ۱۲ تا ۱۶میلیون تومان دارد، طبق قانون مالیات، نزدیک به ۱۰ درصد حقوقشان یعنی رقمی معادل به ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومان را باید مالیات بدهند درحالی که به همین خانواده ۴ نفره نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه می دهیم یعنی همین یارانه ای که به آنها می دهیم را در قالب مالیات از آنها پس می گیریم.

جلیلی بیان کرد: بسیاری از کسانی که درآمدهای بسیار زیادی دارند با فرار مالیاتی و شفاف نبودن چرخه مالی از مالیات فرار می کنند که نشان می دهد مناسبات موجود به بازنگری جدی نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما چند طرح آماده کردیم که انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود تا یارانه عادلانه باشد یعنی یارانه به افراد داده شود نه خودرو که باعث می شود مدیریت مصرف بهتر هم صورت بگیرد. در کنار آن، طرح سبد غذایی داشتیم که ۱۳ قلم مواد غذایی در اختیار مردم قرار بگیرد تا حداقل نظام سلامت صورت بگیرد.

وی در بخش دوم این مناظره اظهار داشت: بحث رفاه و اینکه رفع فلقر مطلق چگونه صورت می گیرد را در اینجا باید  مورد بررسی قرار داد؛ زمانی ممکن است ما این مساله را به یارانه نقدی و یا غیر نقدی منحصر می کنیم که من گفتم که این کار کافی نیست؛ ما برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید نظام رفاهی در لایه های مختلف شکل بگیرد تا آن هدف متعالی صورت بگیرد.

جلیلی افزود: اگر فقر، بی سوادی و بیماری، چرخه ای را درست کرده باشند که  مثلا کسی که بیمار می شود دچار فقر بیشتر شود و یا بی سوادی، موجب فقر شود و یا فقر، موجب بی سوادی شود و… یعنی با وجود این چرخه، نمی توانید  رفاه و رفع فقر مطلق را داشته باشید. بنابراین باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری اقدام کنید.

جلیلی گفت: اما مساله مهم نحوه انجام این کارهای است مثل اینکه از کدام منابع باید انجام شود؟. یکی از مواردی که اقای پورمحمدی اشاره کردند این است که اگر بخواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه اش این است که با سازوکاری جلوی بروز فساد را بگیرید و منابع حاصل از آنچه که به یغما می رود را برای استقرار نظام رفاهی به کار بگیرید.مبارزه با پولشویی و قاچاق یکی از این راهکارها است؛ زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم تصویب کردیم که باید مبارزه با پولشویی دنبال شود و این مباحث زمانی که چرخه اقتصادی مشکلات جدی داشته باشد نمی‌توان به هدف رسید؛ اما عده ای مثال می زنند که لازمه مبارزه با پولشویی امضای FATF است در حالی که اینگونه نیست.

وی افزود: یادم است در سال 1400 آقای همتی هم همین مساله را مطرح کردند و من در مناظره همین پاسخ را دادم. شما با FATF  کار می کنید و 41 بند وجود دارد که عمده آنها را انجام می دهید و مانعی هم وجود ندارد؛ زمانی که وزیر دادگستری و رئیس سازمان بازرسی بودید باید مبارزه با پولشویی را انجام می دادید. مجلس، قانون مبارزه با پولشویی را هم تصویب کرد لذا بستر مناسب است چرا آنها را انجام نمی دهید؟! عده ای می خواستند برای ناکارآمدی خودشان بهانه درست کنند و بگویند به این دلیل کارها انجام نمی شود.

جلیل گفت: یک بخش نظام سلامت مربوط به وزارت بهداشت مربوط می شود و بخشی از موضوعات فراتر از وزارت بهداشت است که در وقت بعدی اشاره می کنم. ما موفقیت خوبی در نظام جمهوری اسلامی داشتیم که در ۴۵ سال گذشته، میانگین طول عمر که اوایل انقلاب ۵۷ سال بود، امروز به ۷۷ سال رسیده است. اما من ۲ مثال می زنم همین ۲۴ ساعت گذشته، متاسفانه ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ما فوت کردند که به طور متوسط این آمار را داریم مرگ حق است اما این رافع مسوولیت ما در مرگ های قابل پیشگیری نیست.

وی افزود: نظام سلامت و دولت ما وظیفه ای دارد که مرگ های قابل پیشگیری را به حداقل برساند از همین ۱۲۰۰ نفر فوت، ۴۷ درصد مرگ زودتر و زیر ۷۰ سالگی و ۲۲ درصد خیلی زود و زیر ۵۰سالگی رخ می دهد. وقتی که بررسی  می کنیم می بینیم ۶۵ این فوتی ها برای آلودگی هوا، ۱۵۰ نفر برای مصرف دخانیات، ۶۰۰ نفر برای عارضه بیماری است. بنابراین در اینجا دولت وظیفه دارد مخصوصا که برخی از این موضوعات فراتر از یک دستگاه است.

وی گفت: اگر ۲۶ میلیون خانوار داریم حدود ۲.۴۳ درصد در سال دچار بیماری هایی می شوند که هزینه های درمان آنها کمر شکن است؛ بنابراین این خانواده ها به زیر خط فقر می روند. درحالی که یکی از سیاست های نظام سلامت این است که مردم اگر دچار بیماری شدند همان بیماری برای آنها کافی باشد و شرایط بیشتری بر آنها عارض نشود. متاسفانه صندوق های بیمه ای ما به دلیل مشکلاتی که دارند، خودشان بیمار هستند یعنی عدالت محور عمل نمی شود. در اینجا سازوکار بیمه ها باید عدالت محور باشد و در برنامه هفتم توسعه  هم آمده است که کاهش هزینه های کمرشکن یکی از وظایف دولت است.

جلیلی گفت: بحث سلامت یکی از مباحث حیاتی برای همه آحاد کشور بوده و صحبت از نقش دولت در این خصوص است؛ رئیس جمهور وظایفی دارد که باید انها را انجام دهد و یکی از وظایف رئیس جمهور بحث سلامت است که در قانون اساسی به آن تاکید شده و جزو حقوق ملت است. برخی از موضوعات نظام سلامت که در اینحا صحبت شد ناظر بر بحث هایی بود که در زمینه وزارت بهداشت دنبال می شود در حالی که بسیاری از مسایل خارج از این حوزه است و سللامت مردم را نشانه گرفته و موجب می شود سلامتی مردم تهدید شود.

وی افزود: تلفات جاده ای ما در چند سال گذشته به طور متوسط ۲۰ هزار نفر بوده است یعنی در ۸سال معادل تعداد شهدای جنگ تحمیلی ما است و چند برابر آن ما مجروحین را هم داریم پس چه کسی باید روی آن برنامه ریزی کند تا این آمار را کم کند؟ خاطرم هست در سفرهایی که در زمان معاونتم در وزارت خارجه به یکی از کشورها داشتم حوادث جاده ای را از انها پرسیدم که ۱۷ نفر گفتند که اگر هم بگوییم جمعیت آنها یک دهم ما است بنابراین باز هم این آمار باید به ۱۷۰ نفر برسد نه ۱۷ هزار نفر!.

جلیلی گفت: از موضوعات دیگر در بحث نظام سلامت، عوامل اجتماعی ما است در همین ۱۰ سالی که با بسیاری از مردم صحبت کردم از نزدیک شاهد بودم که مباحث اشتغال، امنیت شغلی و استرس های ناشی از آن بر سلامت افراد تاثیر می گذارد. ما متاسفانه بیماری ها و فوت هایی داشتیم که ناشی از عوامل اجتماعی متاثر بر نظام سلامت است. وقتی می گوییم آلودگی غذا، عادلات غذایی و حوادث جاده ای به این میزان می تواند سلامت مردم را تحت الشعاع قرار دهد پس چه کسی باید برای آن برنامه ریزی کند؟ یکی از وظایف شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهور همین موضوعات است تا مرگ های زودرس را کاهش دهد.

وی افزود: اگر ۱۰سال پیش رئیس جمهور وقت، این مسایل را هدفگذاری می کرد بسیاری از مردمی که روزانه به دلیل تصادفات از دست می دهیم کاهش می یافت و نیاز است که تکثر نهادهای سیاستگذاری را کم کنیم.

مدرسه و آموزش و پرورش لشگر شکوفایی فرصت ها است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از بحث هایی که شعار دولت ما می باشد «یک جهان فرصت و یک ایران جهش» است. الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصت ها است لذا مدرسه، بهترین مکان است تا سرمایه گذاری جدی تر روی این فرصت ها صورت بگیرد. اگر باور داریم به اینکه کشور باید پیشرفت داشته باشد، باید برنامه ریزی آن را از مدرسه شروع کرد یعنی اگر نیروهای نظامی ما، لشگر دفع تهدیدها هستند، مدرسه و آموزش و پرورش لشگر شکوفایی فرصت ها است.

وی افزود: در همین روزها که ثبت نام مدرسه در حال انجام است، بسیاری از مردم به دنبال برنامه ریزی و جست وجو برای یافتن بهترین مدرسه هستند تا استعداد فرزندانشان بهتر شکوفا شود. سوال من این است اگر ما از پیشرفت کشور سخن می گوییم و معتقد هستیم پیشرفت با عدالت به دست می آید، یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر و پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر استعدادی بتواند در مدرسه ای که بهتر این استعداد را شکوفا می کند، حضور داشته باشد. لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خودش باشد و وزیر آموزش و پرورش باید نیروی ارزشمندی باشد که این هدف را بشناسد و دنبال کند و نقش رئیس جمهور در انتخاب وزیر مهم است.

جلیلی تصریح کرد: یکی از بزرگترین سرمایه های ما معلمین ارزشمندی هستند که ۳۰ سال از عمر خود را خدمت کرده و برای این کار هزینه می کنند؛ میلیون ها دانش آموزی که ۱۲ سال از عمر خود را در اختیار معلم می گذارند تا در جهت پیشرفت کشور بتوانند کار کنند. لذا باید برای رسیدن به هدف، الگو داشته باشیم. هزینه مادی که برای آموزش و پرورش صورت می گیرد، اگر بر دانش آموزان تقسیم کنیم، بیشتر از میزانی است که حتی در مدرسه غیر انتفاعی در شمال شهر هزینه می شود که نشان می دهد ما هزینه می‌کنیم اما نتیجه نمی گیریم.

وی گفت: در این الگویی که ما داریم مطرح کردیم که یک «مدرسه الگو»، در پایه اول تا دوازدهم، چه شرایطی را نیاز دارند و چه کمبودهایی به لحاظ معلم، محیط آموزشی و رویکرد آموزشی دارد تا کشف استعدادها را بتوان شکل داد و اگر این مدرسه الگو که روی آن مطالعه شده و در سند تحول آمده است، اجرایی کنید، موفقیت های بیشتری شکل خواهد گرفت.

حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور ماموریت داشته باشد

جلیلی گفت: ما ده ها هزار هیات علمی داریم که گنج بزرگی برای کشور هستند در زمینه های مختلف علمی سالها کار کردند و در کنار آنها میلیون های دانشجو و دانش آموخته داریم که ظرفیت بزرگی هستند؛ اگر ما از پیشرفت و جهش کشور صحبت می کنیم نقش آنها چیست؟ حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور ماموریت داشته باشد و بتواند سهم خودش را ایفا کند. اگر می گوییم » هر ایرانی یک نقش پرشکوه» یعنی اولویت اول همین اساتید و دانشجویان و دانش آموختگان هستند.

دانشگاه ها جهت ایجاد اشتعال برای دانش آموختگان پیشگام شوند

وی افزود: ما الان در برنامه  هفتم توسعه، رشد ۸ درصد را تعریف کردیم؛ سهم دانشگاه های ما برای رسیدن به این رشد ۸ درصدی چیست؟ ۲ نگاه وجود دارد یک نگاه اینکه وزارت آموزش عالی داریم و کارش این است که یکسری درس ها تدریس و کلاس بندی شود که بسیار نگاه حداقلی است. درحالی که دانشگاه های ما فرصت خوبی است که همین افرادی که در زمینه علمی، تحقیقات و مطالعات می کنند، ماموریتی برای اولویت های کشور داشته باشند.مثلا می گوییم ارزآوری ماموریتی برای کشور است و باید ارزش پول ملی و تامین منابع ارزی کشور ارتقاء یابد. حال سهم دانشگاه ها در این خصوص چیست؟ چه ماموریتی برای آنها تعریف  کردیم؟ یکی از برنامه های اصلی ما این است که این ماموریت باید برای آنها تعریف شود. یعنی اگر از اشتغال صحبت می کنیم یکی از ماموریت هایی که خود دانشگاه ها باید پیشگام شود، ایجاد اشتغال برای دانشجویان خودش است.

جلیلی با اشاره به ظرفیت دانش بنیان ها گفت: دانش بنیان ها ظرفیت خوبی در این زمینه دارند و نمونه های موفق فراوانی داریم که باید تکثیر شود نه محدود و این وظیفه دولت است که باید برای آن برنامه ریزی کند. بودجه های سنگین علمی و تحقیقاتی تخصیص می دهیم که وقتی وارد دستگاه دیوانسالار ما می شود، خروجی کم اثری دارد اما اگر همین منابع را به دانش آموختگان و دانشجویان بدهیم که  کارشان به حل مساله ای معطوف شود، بسیاری از مسایل کشور را حل خواهد کرد.

جلیلی اظهار داشت: یکی از مباحثی که مطرح کردیم، ناظر به جهش کشور با استفاده از ظرفیت های ما می باشد که لازمه آن عدالت است.  برخی از موضوعاتی که  ناظر بر معیشت و رفاه مردم است که نباید منتظر شد اول آن زیرساخت‌ها صورت بگیرد و بعد به آن بپردازیم. امروز ۲ رویکرد وجود دارد یک رویکردی که خودش را باور دارد، رویکردی که نگاه حداکثری دارد و معتقد است نه تنها می توان از این مشکلات عبور کرد بلکه می توان پیشرفت و جهش هم داشت. رویکرد دیگر هم این است که یا می ترسد یا می ترساند و یا همه مسایل را بر اساس برخی از تصوراتی که نسبتی با واقعیت ندارد، خیالپردازی عنوان می کند؛ در حالی که در کنار تهدیدها، فرصت ها را هم باید دید.

ضعف هایی داریم که صحبت های ما نسل جوان را اقناع نمی کند

وی افزود: امروز فرصت های جهانی برای همین پیشرفت ما بسیار زیاد است و اینکه دوباره در یک فضایی بیفتیم که 5 سال معطل شویم و بگوییم اگر فلان موضوع حل نشود دیگر فرصتی را نمی توان به دست آورد، تجربه های غلطی است که نتیجه ندارد. من با مردم مفصل صحبت کردم چیزی که بعضا مطرح می شود که نسلی به نام Z  داریم که زبان او را نمی فهمیم و یا او زبان ما را نمی فهمد، اما من قبول ندارم؛ من با دانشجویان و اساتید جلسات متعدد داشتم هم ما زبان انها را می فهمیم هم انها زبان ما را؛ البته شاید ممکن است صحبت ما آنها را اقناع نکند در اینجا باید ببینیم چه ضعفی داریم  که صحبت ما آنها را اقناع نکرده است؟ ما امروز در آستانه یک انتخاب هستیم و اگر می گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، فقط مربوط به بعد از انتخابات نیست بلکه در همین ایام انتخابات هم هست و اگر می گوییم یک ایران جهش، دعوت می کنم به یک ایران دعوت؛ هر چقدر ایرانی نقش پرشکوه خود را در انتخابات بیشتر ایفا کند آثار آن در جنبه های مختلف بیشتر خواهد شد.

نظر شما